Seat Toledo 1,9 TDI (81 kW) - Z rodinného hatchbacku živý sedan

Seat Toledo 1,9 TDI (81 kW) - Z rodinného hatchbacku živý sedan

 
 

Především je třeba říci, že novou řadou Toledo dala automobilka Seat jasně najevo svou příslušnost ke koncernu VW. Vzniklo sice dosti podařené auto, ale pomalu už si musíme začít zvykat na to, že v něm najdeme podvozek z Octavie, unifikované koncernové motory a vnitřní výbavu podobnou modelu VW Bora.

Tento úvod ale není nutné brát jako jízlivost - z pohledu boje proti konkurenci jsou takovéto praktiky legitimní a expanze VW dokládá, že se unifikační strategie vyplácí. Stejně tak je ale potřeba říci, že Seat je zcela nové a hlavně osobité auto.

Už zvenku sice z některých pohledů připomenou linie karoserie zmíněnou Boru, to je ale skutečně jen dojem. Nápadná, až agresivně působící přední maska s dominujícím logem Seatu dává tušit, že designéři zvolili pro nové Toledo poněkud sportovnější image. Z boku zaujme tento vůz hlavně hluboko vzad zasahujícím vykrojením zadních dveří a výrazným zakulacením všech podstatných linií.

Největší překvapení ale čeká uživatele při otvírání víka zavazadlového prostoru. Dosavadní řada Toledo byla totiž oblíbená hlavně pro svůj extrémně velký a snadno přístupný zavazadelník. To ale nyní platí jen zčásti. Ačkoli se Toledo tváří jako hatchback, relativně velmi malé víko kufru napovídá, že označení sedan myslí výrobce vážně. Pětisetlitrový prostor pro zavazadla tak sice zůstal zachován, ale některé kufry nebo tašky je problém vůbec naložit. Panel pod zadním oknem je pevně zabudován, takže jedinou možností, jak tento mírný handicap zlepšit, je pomoci si sklopením zadních sedadel.

Na interiéru vozu je vidět, že návrháři chtěli především zdůraznit sportovní charakter nového Toleda. Výrazný tříramenný volant s tlustým věncem se dá posouvat ve dvou osách a ovládání velmi usnadňuje. Všechny ovládací prvky jsou na obvyklých místech, sympatické je navíc umístění panelu ovládání oken a zrcátek na "šikmou plochu" výplní dveří. Jednoduchým pootočením joysticku ovládajícího zrcátka se obě sklopí, což zmenší šířku auta během tří vteřin. Tato funkce je kvůli bezpečnosti blokována při jízdě.

Odkládacích ploch je v interiéru dost a dokonce i schránka před spolujezdcem je přes přítomnost airbagu plnohodnotná. Výsuvný držák nápojů na středním panelu je umístěn nezvykle vysoko - to mu ale neubírá na funkčnosti udrží spolehlivě plechovku i půllitrový kelímek. Rozsáhlé je také osvětlení vnitřku vozu celkem pěti svítidly, které při jednotlivém zapnutí neruší řidiče.

Místa je dost hlavně pro standardní postavy. Se svými 195 centimetry jsem už prostor pro nohy spolujezdců vzadu hodně zmenšil a příliš nepomohlo ani vybrání v opěradlech předních sedadel, známé z inovované Octavie. Rozumný kompromis se sice dá najít, ale na delší vzdálenosti to bude pro řidiče asi méně pohodlné.

Každému ale nemusí vyhovovat ostře červené podsvícení přístrojů, byť s regulací intenzity. Je ale pravda, že na červeném displeji se zapomenutá kontrolka dálkových světel přehlédnout nedá... Užitečná drobnost: dva osmimístné displeje mezi rychloměrem a otáčkoměrem ukazují vnější teplotu a právě zvolenou stanici na autorádiu.

Námi testovaný model byl vybaven silnějším z dodávaných turbodieselů, známým i Octavie. Devatenáctistovka turbodiesel poskytuje největší výkon 81 kW při 4150 otáčkách. Z této hodnoty by se mohlo zdát, že vůz bude živější až při vyšších rychlostech - opak je ale pravdou. Testovaný motor totiž disponuje největším kroutícím momentem ze všech nabízených verzí (včetně přeplňovaného zážehového pětiválce 110kW) až 235 Nm při 1900 otáčkách. Při jízdě se tato charakteristika projevovalo velkou elasticitou, kdy bylo možné pohybovat se ve městě i přes hustý provoz bez častého podřazování a na dálnici zvládl pátý převodový stupeň úplně všechno bez výrazných výkyvů ve spotřebě.

Jízda s Toledem je kombinací již zmiňovaného výtečného motoru, zážitku z interiéru a koncernového podvozku. Pokud platí, že podvozek by měl být "rychlejší", než motor, je nové Toledo pravděpodobně těsně před touto hranicí. Všechny jízdní situace zvládá sice tento vůz bez problémů, ale relativně velmi měkké odpružení mělo několikrát tendenci vůz například na podélných nerovnostech rozhoupat poněkud více, než by bylo možno čekat. Situaci ale vždy zachránilo přesné řízení a případné přidání plynu. Průjezdy zatáčkami byly naopak velmi jisté a ke smyku jsem musel auto i přemlouvat. Vzhledem k extrémnímu podílu jízd ve městě jsme dosáhli průměrné spotřeby okolo 7,5 l/100 km. Při běžném režimu je ale možno tuto hodnotu ještě o litr snížit.

Nové Toledo by asi mělo být rodinným vozem - horší přístup k zavazadlům ale spíše z tohoto auta dělají vůz pro nižší manažery. Toledo je navíc plnohodnotnou alternativu pro Boru nebo Octavii. Elegantní design a lehce sportovní image jej pak nabízejí i lidem, kteří si za rozumnou cenu chtějí užít i méně konzervativních hodnot.

Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 598 900 Kč Cena v testované výbavě: 611 205 Kč

Základní výbava:ABS, airbag řidiče a spolujezdce, centrální zamykání s dálk. ovládáním, imobilizér, el. ovládání bočních skel a zrcátek, automatická klimatizace Climatronic, přední mlhovky, posilovač řízení, čalounění zav. prostoru, Aura sound systém s přípravou pro CD, ukazatel venkovní teploty, přední a zadní loketní opěrka, palubní počítač

Výbava testovaného vozu:Základní + metalíza

Technické údaje
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4150
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 193
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 5
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1271 / 541
Rozměr pneu:195
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4439
b) šířka (mm): 1742
c) výška (mm): 1436
d) rozvor (mm): 2513
e) rozchod vpředu (mm): 1513
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 850 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 900 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 970
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1410
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 7
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 7
Odkládací plochy: 9
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 7
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 8
Tah v nižších otáčkách: 9
Výkon ve vyšších otáčkách: 8
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 8
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 9
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 8
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 9
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 6
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,00
 







Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l! Honda S-Dream umí 428 km/h. S tříválcem o objemu 0,7 l!

Nejrychlejší Honda na světě sice se Civicem vašeho…

První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet? První fotky nového crossoveru od Mercedesu! Bude to kabriolet?

Už dlouho se píše o tom, že Mercedes představí v Paříži…

 




Seat Toledo (1999-2004) - druhý pokus Seat Toledo (1999-2004) - druhý pokus

První Toledo, které vycházelo ještě z Volkswagenu…

Toledo i Leon už mají taky motor 1.9 TDI/96 kW Toledo i Leon už mají taky motor 1.9 TDI/96 kW

Široká škála motorů Leonu a Toleda se nyní rozšiřuje o…

 



 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se bojí její autor?

Recenze: Sova Samuela Bjrka budí strach. A čeho se…

Když se loni na pultech knihkupectví objevil titul V lese visí anděl, jen se po něm zaprášilo. Samuel Bjrk nyní…

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému tendru i strach z uprchlíků

Hradecká debata Blesku: Zátah kvůli miliardovému…

Jsou migranti krajské téma, nebo ne? V Královéhradeckém kraji se na tom strany neshodnou. Některé v programu…

 

iSport.cz

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol? Nastartovat Spartu

Asistenti, kteří zůstali po Ščasném: Prvotní úkol?…

Ještě včera velel Spartě Zdeněk Ščasný, dnes už se o jeho kompetentce dělí tři asistenti. Zdeněk Svoboda, David…

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale titul unikal

Ščasného éra ve Spartě: vrchol přišel na Laziu, ale…

Do Sparty přišel jen jako záskok do konce sezony, nakonec trenér Zdeněk Ščasný vydržel ve funkci o mnoho déle.…

 

Reflex.cz

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do zákulisí práce exotických tanečnic

Dávali show slovu show-business: Nahlédněte do…

Dnes jsou z nich již dámy v letech, ale v roce 1958 patřily mezi nejobletovanější ženy New Yorku. Nádherné…

9 států, které na světových mapách nenajdete

9 států, které na světových mapách nenajdete

Nejste spokojení se svou republikou? Založte si vlastní. Taková je filozofie většiny tzv. mikronárodů. Tyto…