Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
Seat Toledo
28 Fotogalerie

TEST Seat Toledo 1.9 TDI - Naftodrom

Od podzimu nabízené zcela přepracované Toledo si u nás již koupili první desítky zákazníků a nastal čas prověřit vůz s motorizací, která by mohla mít na zdejším trhu přece jen větší podíl, než námi dříve podrobně testovaný seat toledo...

Sportovně střižený minivan s karosérií naznačující tříprostorové uspořádání má jistě ambice navázat spíše na první generaci, ukončenou v roce 1999 než na následný klasický sedan. Kromě sportovního image a na tu dobu výjimečnépho vnitřního prostoru si majitelé užívali ještě jednoho atributu – hospodárnosti provozu. Rok se s rokem sešel a před námi stojí další automobil s koncernovým motorem 1.9 TDI/77 kW.

Po nastartování je vše jako obvykle: hlasité brblání studeného agregátu zní dosti nepříjemně, po pár minutách jízdy ale nepříjemné zvuky mizí a městským provozem se suneme s přijatelnější kulisou. Subjektivně se nám však zdálo, že například Škoda Octavia je se stejným motorem odhlučněna o trochu lépe, zvláště v nízkých otáčkách.

Standardní výkon podává motor také v silových disciplínách. Tunu a půl vážícímu vozu sice není s to udělit ideální svižnost, ale typický zátah od něj čekat můžeme. Nejlepší na tomto motoru je jeho nenápadnost – díky solidní pružnosti není mimo město třeba tak často řadit a vytáčení do maxima není nutné. Veškerý provoz je možné hravě zvládnout do 3700 otáček.

Zatímco ve městě nemá problémy s dodržováním sedmilitrového limitu, mimo město lze atakovat i pětilitrovou hranici a tuto hodnotu mít na rovinatých úsecích i jako průměrnou. Průměr za celý test se ustálil na kompromisních 5,5 l/100 km, což jsou hodnoty srovnatelné i s úspornými Octaviemi 1.9 TDI/66 kW.

Mínusem je naopak poměrně těžká příď, která trochu brzdí jinak vcelku oprávněné sportovní ambice Toleda. Při brždění je ponor přídě znát a rychleji projížděné zatáčky dají pocítit svou mezní rychlost poněkud dříve. Samozřejmě jde o subjektivní pocit a naše chvála za vyspělý podvozek vozu neunikne. Příplatková 17“ kola pak poskytují více přilnavosti než pohodlí a za cenu vychutnání si specifik pražských silnic se vůz odměňuje solidní jistotou v zatáčkách. Výška vozu je sice u zrodu mírného náklonu, řidič ale dostává od podvozku dostatek informací a může tak bez problémů vyhodnotit, kdy už míra chuti ke stoprocentní adhezi polevuje.

Za provedení s nejvyšší výbavou Sport-up si Seat účtuje nemalých 631.900 Kč, což snese porovnání se Škodou Octavia Elegance se stejným motorem. Na rozdíl od předchozích generací jde ale o zcela odlišné vozy a kupující má i jiné starosti než přemýšlení nad vnitrokoncernovým kanibalismem.

Toledo je svébytné a nezaměnitelné auto a s motorem 1.9 TDI poskytuje velmi dobrý poměr hodnoty a ceny (nejlevnější s tímto motorem je za 549.900,- výbava Reference). Jak naprostou změnu stylu toleda v porovnání s předchůdci přijmou zákazníci se brzy ukáže v prodejních statistikách.