Sébastien Loeb se prohání v Citroënu C-Elysée WTCC
Citroën C-Elysée v ostré závodní specifikaci pro mistrovství světa cestovních vozů (WTCC – World Touring Car Championship) už jezdí. Oficiálně se ukáže na IAA ve Frankfurtu a je připraven na následující sezónu. Je zajímavé, jak se usedlý sedan nižší střední třídy změnil – a rozhodně k lepšímu. Sériové auto totiž připomíná jen silueta karoserie, respektive její horní část. Ale tak už to bývá.
Každopádně, „od pasu dolů je všechno jinak. Závodní verze je razantně širší včetně blatníků a prahů, má pochopitelně jiné nárazníky, přední nepostrádá vstup vzduchu, zadní má zespodu difuzor. Těmto partiím dominuje obří křídlo, v přední kapotě jsou zase pořádné díry po stranách pro přístup vzduchu. Pod ní se nachází předpisový čtyřválec objemu 1,6 l s turbem, který dává 385 koní (283 kW). Šestistupňová sekvenční převodovka přenáší točivý moment 400 N.m po vzoru produkčního auta dopředu, tady FIA nepovoluje žádné změny. Ale samosvorný diferenciál bychom u sériové specifikace hledali marně, závoďák ho má. Navíc mechanický, žádnou elektronickou náhražku.
Devítinásobný mistr světa v rally a letošní dobyvatel amerického Pikes Peaku Sébastien Loeb dostane pro příští sezónu do týmu parťáka. Dvojitý šíp hraje na národní notu, a tak druhým pilotem bude také Francouz Yvan Muller. Ten ve znovuobnoveném světovém šampionátu cestovních vozů získal již tři tituly a letos má vykročeno za čtvrtým. Po odstoupení továrního týmu Chevrolet jede se soukromým Cruzem. Citroënu podepsal na dva roky a rozhodně nehodlá dělat fenomenálnímu Loebovi křoví. Sebovi je sice jedno, s jakým autem a na jakém povrchu jede, ale ve WTCC má víc titulů Yvan. Získal je konkrétně v letech 2008, 2010 a 2011, první se Seatem, zbylé dva na Chevroletu. Nikoho lepšího si tovární tým stejně vybrat nemohl, Muller vede většinu statistik MS (počet vítězství, bodů, nejrychlejších kvalifikací i kol strávených v čele). Pokud bude i letošní titul i jeho, stane sám v čele také tohoto přehledu, zatím se dělí o první místo s Britem Andym Priaulxem.
Loeb s Mullerem proháněli C-Elysée po jihofrancouzském Circuit du Castellet, což není nic jiného než známá trať pojmenovaná po výrobci pastisu Paulu Ricardovi. Okruh, na kterém se do roku 1990 jezdila GP Francie F1, se nachází blízko vesničky Le Castellet. Citroën Mullerovu smlouvu propaguje docela vtipným oficiálním videem. Muller nahradil za volantem C-Elysée prý nemocného Loeba. Cože, on si dovolil vzít Sebovi jeho novou hračku? Do začátku příští sezóny určitě dostane tu svoji...
Otázkou je, zda tým vedený Yvesem Mattonem získá titul mistra světa hned ve své první sezóně. Piloty na to má a rozpočet určitě také. Yvan Muller je ročník 1969, je tedy o pět let starší než Loeb. Kromě zmíněných úspěchů ve WTCC vyhrál například desetkrát populární ledovou Trophée Andros.