Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Segment miniaut může v Evropě vymřít. Konec svých nejmenších modelů zvažují VW i PSA

Volkswagen Up! GTI
Volkswagen Up! GTI
Volkswagen Up! GTI
Volkswagen Up! GTI
89 Fotogalerie
Diskuze (87)
Už letos se hned s dvojicí svých miniaut rozloučí Opel. Další výrobci mohou následovat v příštích letech.

Segment miniaut nemá v Evropě na růžích ustláno. Kdysi oblíbený segment hlavně v evropských velkoměstech ztrácí na významu, zájem o nejmenší auta na trhu na starém kontinentu klesá, a tak není vyloučeno, že v následujících letech tato kategorie zcela vymře.

Konec svých zástupců v segmentu A totiž zvažují dva silní hráči na tomto poli, francouzská Skupina PSA a německý koncern Volkswagen Group. První v kolínské továrně TPCA vyrábí po boku Toyoty Aygo Citroën C1 a Peugeot 108, druhý v Bratislavě trio Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up!. Následovat tak mohou Opel, který se letos zbaví hned dvou miniaut, stylového Adama a u nás neprodávaného Karla.

O konci C1 a 108 se spekuluje od loňského roku, kdy Toyota oznámila, že společný podnik TPCA převezme pod sebe. Zatím tam nadále hodlá vyrábět miniauta i pro PSA, je ale otázkou, jak se situace vyvine v příštích letech. Oba partneři totiž zřejmě mají jiné představy o tom, jak by jejich nejmenší auta mohla v budoucnu vypadat. Zatímco Citroën by rád nabídl miniauturní elektromobil, Toyota zvažuje spíše miniaturní crossover. Takovým směrem by mohl jít i Peugeot, u něhož se hovoří o nabídnutí maličkého crossoveru 1008.

Největší trhy v Evropě s miniauty
Poř.ZeměProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Itálie284.633-10
2.Německo231.526+6
3.Francie171.104+22
4.Velká Británie152.680-11
5.Nizozemí76.513+3

Podobná situace je to také v případě koncernu VW Group. Škoda a Seat sice letos začnou nabízet elektrickou variantu svého miniauta, jejich další budoucnost je ale ve hvězdách. U Škody se už dokonce nahlas mluví o tom, že se Citigo nástupce už podle všeho nedočká.

Právě vedení obou těchto výrobců vysvětluje, proč zvažují konec svých miniaut. Klesající prodeje v tomto segmentu totiž nejsou jediný důvod.

„Schopnost výrobců dosáhnout zisku v této třídě je pod tlakem kvůli nutné technice,“ tvrdí provozní ředitel evropské divize PSA Maxime Picat a odkazuje na to, že dnes už miniauta nejsou o tolik levnější než o segment větší malá auta. Miniauta totiž prodražují všechny ty potřebné elektronické asistenty a moderní technika v pohonném ústrojí, aby splnila všechny náležitosti ohledně bezpečnostních a emisních norem.

Právě kvůli nízkým vypouštěným emisím byla miniauta v minulosti pro výrobce výhodná, protože nízkými normovanými údaji kompenzovala hodnoty větších modelů, jenže s nástupem elektromobilů tato výhoda odpadá. Automobilka raději postaví nějaký elektrovůz s nulovými normovanými emisemi než miniauto se sice nízkými, ale stále nějakými normovanými emitovanými částicemi. Právě na tento problém upozorňuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess, který uvádí i stejný důvod jako Picat. Kvůli připravovaným přísnějším normám se miniauta můžou výrazně prodražit, aby se jejich výroba nadále vyplatila, a tak se podle Diesse už nevyplatí je zákazníkům kupovat.

Právě tento výhled znamená, že se v Evropě očekává další pokles zájmu o miniauta. Jestliže v roce 2017 se na starém kontinentu prodalo asi 1,14 milionu aut segmentu A, v roce 2021 to podle analytické společnosti LMC Automotive může být méně než milion.

Na druhou stranu někteří analytici to s budoucností miniaut tak černě nevidí. „V Evropě vždy zůstane trh pro levná, jednoduchá auta,“ tvrdí Felipe Munoz z analytické společnosti JATO Dynamics s tím, že miniauta jsou hlavně na západě Evropě důležitým prostředkem, jak mladé přilákat k automobilům. To ostatně přiznává i šéf evropské divize Toyoty Johan van Zyl, který tvrdí, že Aygo přináší značce nové mladé klienty, kteří třeba postupně přesedají na větší modely.

I proto Toyota s nástupcem Ayga počítá, přestože by se kvůli dnešním trendům mohlo přeměnit v miniaturní crossover. Loni totiž společně s Kiou Picanto nebo Renaultem Twingo patřil mezi nemnoho minimodelů, kterým evropské prodeje výrazněji rostly, a to o 9,4 %. Podle analytiků to bylo hlavně novými stylovými verzemi těchto modelů.

Video placeholder
Segment miniaut může v Evropě vymřít. Konec svých nejmenších modelů zvažují VW i PSA • Zdroj: Renault

Nejprodávanější miniauta v Evropě v období leden-listopad 2018
Poř.ModelProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Fiat 500177.978-0,7
2.Fiat Panda154.867-12,0
3.VW Up!91.579-1,4
4.Toyota Aygo86.772+9,4
5.Renault Twingo79.035+11,0
6.Hyundai i1078.008-8,1
7.Kia Picanto70.695+20,0
8.Smart ForTwo58.748-2,3
9.Peugeot 10853.796+2,5
10.Citroën C149.346-1,9
Zdroj: JATO Dynamics

V segmentu zůstává i další klíčový hráč na tomto poli, Fiat, který chystá novou generaci nadmíru populární pětistovky. Kvůli emisním normám dorazí i jako mildhybrid a elektromobil, což pomůže se snížením flotilových emisí. Nechme se tak překvapit, jak to s miniauty dopadne. Třeba nepřijde jejich konec, jen jejich úprava podle dnešních trendů.

Vstoupit do diskuze (87)