11.2. 2019 David Bureš Google+ profil David Bureš

Segment miniaut může v Evropě vymřít. Konec svých nejmenších modelů zvažují VW i PSA

 

Už letos se hned s dvojicí svých miniaut rozloučí Opel. Další výrobci mohou následovat v příštích letech.

Segment miniaut nemá v Evropě na růžích ustláno. Kdysi oblíbený segment hlavně v evropských velkoměstech ztrácí na významu, zájem o nejmenší auta na trhu na starém kontinentu klesá, a tak není vyloučeno, že v následujících letech tato kategorie zcela vymře.

Konec svých zástupců v segmentu A totiž zvažují dva silní hráči na tomto poli, francouzská Skupina PSA a německý koncern Volkswagen Group. První v kolínské továrně TPCA vyrábí po boku Toyoty Aygo Citroën C1 a Peugeot 108, druhý v Bratislavě trio Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up!. Následovat tak mohou Opel, který se letos zbaví hned dvou miniaut, stylového Adama a u nás neprodávaného Karla.

O konci C1 a 108 se spekuluje od loňského roku, kdy Toyota oznámila, že společný podnik TPCA převezme pod sebe. Zatím tam nadále hodlá vyrábět miniauta i pro PSA, je ale otázkou, jak se situace vyvine v příštích letech. Oba partneři totiž zřejmě mají jiné představy o tom, jak by jejich nejmenší auta mohla v budoucnu vypadat. Zatímco Citroën by rád nabídl miniauturní elektromobil, Toyota zvažuje spíše miniaturní crossover. Takovým směrem by mohl jít i Peugeot, u něhož se hovoří o nabídnutí maličkého crossoveru 1008.

Největší trhy v Evropě s miniauty
Poř.ZeměProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Itálie284.633-10
2.Německo231.526+6
3.Francie171.104+22
4.Velká Británie152.680-11
5.Nizozemí76.513+3

Podobná situace je to také v případě koncernu VW Group. Škoda a Seat sice letos začnou nabízet elektrickou variantu svého miniauta, jejich další budoucnost je ale ve hvězdách. U Škody se už dokonce nahlas mluví o tom, že se Citigo nástupce už podle všeho nedočká.

Právě vedení obou těchto výrobců vysvětluje, proč zvažují konec svých miniaut. Klesající prodeje v tomto segmentu totiž nejsou jediný důvod.

Srovnali jsme: Škoda Citigo vs. Toyota Aygo – Odlišný přístup

„Schopnost výrobců dosáhnout zisku v této třídě je pod tlakem kvůli nutné technice,“ tvrdí provozní ředitel evropské divize PSA Maxime Picat a odkazuje na to, že dnes už miniauta nejsou o tolik levnější než o segment větší malá auta. Miniauta totiž prodražují všechny ty potřebné elektronické asistenty a moderní technika v pohonném ústrojí, aby splnila všechny náležitosti ohledně bezpečnostních a emisních norem.

Právě kvůli nízkým vypouštěným emisím byla miniauta v minulosti pro výrobce výhodná, protože nízkými normovanými údaji kompenzovala hodnoty větších modelů, jenže s nástupem elektromobilů tato výhoda odpadá. Automobilka raději postaví nějaký elektrovůz s nulovými normovanými emisemi než miniauto se sice nízkými, ale stále nějakými normovanými emitovanými částicemi. Právě na tento problém upozorňuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess, který uvádí i stejný důvod jako Picat. Kvůli připravovaným přísnějším normám se miniauta můžou výrazně prodražit, aby se jejich výroba nadále vyplatila, a tak se podle Diesse už nevyplatí je zákazníkům kupovat.

Hyundai a Kia by mohly nabídnout mini SUV, menší než Kona a Stonic

Právě tento výhled znamená, že se v Evropě očekává další pokles zájmu o miniauta. Jestliže v roce 2017 se na starém kontinentu prodalo asi 1,14 milionu aut segmentu A, v roce 2021 to podle analytické společnosti LMC Automotive může být méně než milion.

Na druhou stranu někteří analytici to s budoucností miniaut tak černě nevidí. „V Evropě vždy zůstane trh pro levná, jednoduchá auta,“ tvrdí Felipe Munoz z analytické společnosti JATO Dynamics s tím, že miniauta jsou hlavně na západě Evropě důležitým prostředkem, jak mladé přilákat k automobilům. To ostatně přiznává i šéf evropské divize Toyoty Johan van Zyl, který tvrdí, že Aygo přináší značce nové mladé klienty, kteří třeba postupně přesedají na větší modely.

I proto Toyota s nástupcem Ayga počítá, přestože by se kvůli dnešním trendům mohlo přeměnit v miniaturní crossover. Loni totiž společně s Kiou Picanto nebo Renaultem Twingo patřil mezi nemnoho minimodelů, kterým evropské prodeje výrazněji rostly, a to o 9,4 %. Podle analytiků to bylo hlavně novými stylovými verzemi těchto modelů.

Video

Nejprodávanější miniauta v Evropě v období leden-listopad 2018
Poř.ModelProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Fiat 500177.978-0,7
2.Fiat Panda154.867-12,0
3.VW Up!91.579-1,4
4.Toyota Aygo86.772+9,4
5.Renault Twingo79.035+11,0
6.Hyundai i1078.008-8,1
7.Kia Picanto70.695+20,0
8.Smart ForTwo58.748-2,3
9.Peugeot 10853.796+2,5
10.Citroën C149.346-1,9
Zdroj: JATO Dynamics
V segmentu zůstává i další klíčový hráč na tomto poli, Fiat, který chystá novou generaci nadmíru populární pětistovky. Kvůli emisním normám dorazí i jako mildhybrid a elektromobil, což pomůže se snížením flotilových emisí. Nechme se tak překvapit, jak to s miniauty dopadne. Třeba nepřijde jejich konec, jen jejich úprava podle dnešních trendů.
Spolupracujeme s TipCars.com
EU uvalí sankce na Rusy, kteří se podíleli na zadržení ukrajinských lodí EU uvalí sankce na Rusy, kteří se podíleli na zadržení ukrajinských lodí

Země Evropské unie uvalí sankce na konkrétní osoby…

Glosa Jaroslava Bukovského: Virtuální bohatství Glosa Jaroslava Bukovského: Virtuální bohatství

Jeden z hrstky více či méně vypečených kryptoměnových…

Musíme prodat Česko jako technologického lídra, vyzývá Karel Havlíček Musíme prodat Česko jako technologického lídra, vyzývá Karel Havlíček

Diplomaté a další státem placení úředníci budou mít…

 
 

Přidat názorDiskuse: Segment miniaut může v Evropě vymřít.…







Doporučujeme
Ženeva 2019: Seznam premiér tradičního autosalonu už je bohatý Ženeva 2019: Seznam očekávaných premiér

Škoda Kamiq, nové BMW 3 Touring, pátá generace Renaultu…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci Dny Škody Citigo na benzin se chýlí ke konci. Její odchod spustí revoluci

Škodě Citigo bylo na podzim loňského roku sedm let. Už…

Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval Oficiální příběh o FSO Polonez je lež. Giugiaro ho pro Poláky nenavrhoval

Představení moderního liftbacku s italským designem a…

 





 
Tohle je nový SsangYong Korando. Evropané ho poprvé uvidí v Ženevě

Tohle je nový SsangYong Korando. Evropané ho poprvé uvidí v Ženevě

Dnes 15:26

Nová generace se evropským zákazníkům poprvé ukáže na březnovém autosalonu v Ženevě. Vypadá jako zmenšení Rexton.




Blesk.cz

Honza Musil po úrazu páteře: Odvážný krok s manželem Kubou!

Honza Musil po úrazu páteře: Odvážný krok s manželem Kubou!

Další pokrok! U moderátora Honzy Musila (51), který už necelé dva měsíce leží v nemocnici po ošklivém úrazu…

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Pořídit auto na jedno kliknutí? Od února žádný problém

Unikátní službu v podobě pořízení auta přes internet spouští od února inovační laboratoř AuresLab pro prodejce…

 

iSport.cz

Australský „Korda Slam“: táta skoro nespal, jaký je rodinný recept?

Australský „Korda Slam“: táta skoro nespal, jaký je…

Bývalý tenista Petr Korda o víkendu skoro nespal. Na dálku z Floridy sledoval své děti, především pak dceru…

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za nároďák, říká Darida

Němec Selke v českém dresu? Chtěl by hrát za…

Davie Selke měl cíl: hrát za německé áčko. Jenže ve svých čtyřiadvaceti letech začíná tento útočník Herty Berlín…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš nám vychytá blechy, vyhraje hokej a přičaruje křídla

Andrej Babiš nám vychytá blechy, vyhraje hokej a…

Premiérův projev na víkendovém sjezdu jeho „servisní politické organizace“ ANO naznačuje, že Andrej Babiš se po…

136 let se stavělo načerno. Nyní slavný chrám Sagrada Família dostal stavební povolení

136 let se stavělo načerno. Nyní slavný chrám…

Ikona Barcelony, chrám Sagrada Família, dostala konečně stavební povolení. Načerno se monumentální dílo staví už…