TEST Škoda Citigo vs. Toyota Aygo - Odlišný přístup
Úvod, pořizovací náklady
Ve třídě miniaut už několik let panuje klid. Po velkém boomu pomalu přichází vystřízlivění, protože prodeje nejsou ani zdaleka takové, jaké si automobilky vysnily. Škodovka už s novou generací svého nejmenšího modelu nepočítá a je otázkou, jak se ke stejné otázce postaví koncern PSA společně s Toyotou, kteří společnými silami vyrábí miniauta v Kolíně.
Problém tkví hlavně v tom, že cena mini rozhodně není. Stačí přihodit pár tisícovek a můžete mít mnohem dospělejší auto, které netrápí tolik kompromisů. Sice už s ním v centru nezaparkujete tak snadno, ale zase mnohem lépe obstojí na delších cestách, má větší kufr a hodnotnější interiér.
Halíře dělají talíře
S necelými dvěma sty tisíci v kapse uspějete pouze v autosalonu škodovky. Tam vám naservírují třídveřové citigo se slabším tříválcem a výbavou Active. Základní provedení má však k ideálu daleko, protože postrádá rádio nebo klimatizaci. Vyhovovat tedy bude těm nejméně náročným zákazníkům. Jinak se vyplatí sáhnout spíš po verzi Ambition nebo ještě lépe Style, která víc vyhoví požadavkům na moderní auto. V takovém případě vám bude stačit čtvrt milionu korun na slušně vybavené auto, které nebude postrádat nic zásadního.
To nejnižší cena Toyoty začíná o více než třicet tisíc výše. Zdálo by se, že nebude oholená až na kost jako základní citigo, ale není tomu tak. Ani tady nedostanete klasiku v podobě klimatizace nebo rádia, obojí ovšem automobilka nabízí ve formě zvýhodněných balíčků. Něco málo přes čtvrt milionu už by vám na slušně vybavené aygo tedy mělo stačit. Náš testovací kus toho byl ostatně důkazem, protože onu hranici překročil jen o několik málo tisícovek. A nic podstatného na palubě nechybělo.
Pořizovací náklady | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
ZÁKLADNÍ CENA | ||
Motor | 1.0 Mpi | 1.0 VVT-i |
Stupeň výbavy/cena [Kč] | Style/235.900 | x-play/256.900 |
STANDARDNÍ VÝBAVA A PŘÍPLATKY | ||
Automatická klimatizace [Kč] | 6.900 | 20.000 (v rámci paketu Cool & Safe) |
Litá kola 16" [Kč] | 6.200 | - |
Metalický lak [Kč] | 10.900 | 9.000 |
Tempomat [Kč] | 6.500 | - |
Zadní parkovací systém [Kč] | 6.500 | - |
Parkovací kamera [Kč] | - | S |
Navigační systém [Kč] | - | 10.500 |
SERVIS | ||
Světlomet/zadní sdružená svítilna [Kč] | 6.191 / 1.778 | 13.930 / 4.584 |
Přední blatník [Kč] | 3.835 | 2.884 |
Čelní sklo [Kč] | 4.338 | 4.775 |
Brzdové destičky přední + jejich výměna [Kč] | 1.732 (1.036 Economy) + 595 | 1.500 + 380 |
Přední nárazník [Kč] | 5.883 | 7.604 |
Zadní nárazník [Kč] | 6.056 | 8.738 |
Hodinová sazba v servisu [Kč] | 744 | 633 |
Náklady na servisní prohlídky do ujetí 100.000 km [Kč] | 22.320 | 22.111 |
Všechny ceny v kolonce servis jsou uváděny s DPH | ||
ZÁRUKY | ||
Celý vůz/lak/neprorez. karoserie (roky) | 2/3/12 | 3 (100.000 km)/3/12 |
Prodloužená záruka [Kč] | 2.000 Kč / 5 let / 100.000 km | 4.550 / 3+2 roky / 160.000 km |
Toyota je v nabídce pouze s jedním motorem, který je srovnatelný s výkonnější verzí škodovky, ve srovnatelných výbavách tak obě auta vychází velmi podobně. Kde se začnou výrazněji rozcházet, je příplatková výbava. Aygo navzdory svému tuzemskému původu razí typicky japonský přístup. Na výběr je několik balíčků, pokud ale chcete jen něco, máte smůlu.
Příkladem je automatická klimatizace, kterou u citiga můžete mít za necelých sedm tisíc. U toyoty je však v nabídce výhradně v rámci paketu s bezpečnostními asistenty, který stojí dvacet tisíc. Docela překvapivě není v nabídce toyoty tempomat a zadní parkovací senzory tady nahrazuje kamera. Tu ovšem zase nemá škodovka. Záleží tak spíše na tom, jestli se bez nějakého konkrétního prvku nemůžete obejít.
V případě drobné nehody budete více litovat za volantem ayga. Většina dílů je dražších, v některých případech pak opravdu výrazně. Například přední světlomet stojí u toyoty více než dvakrát tolik, což bude nejspíš daň za projektorovou technologii. Více než dvakrát tolik ovšem zaplatíte i za zadní sdruženou svítilnu, dražší jsou také oba nárazníky.
HODNOCENÍ POŘIZOVACÍCH NÁKLADŮ | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Základní cena | 8 | 7 |
Standardní výbava a příplatky | 6 | 7 |
Servis | 8 | 6 |
Záruky | 8 | 9 |
Průměr | 7,50 | 7,25 |
Design, interiér
Design a interiér
Jestli má jeden z naší dvojice ambice upoutat pozornost, je to bezesporu toyota. Agresivní design předního nárazníku s dozadu protaženými světlomety vzbuzuje spoustu emocí. Ve svém okolí jsem se ale setkal spíše s těmi negativními. Přestože se k příznivcům designu ayga také nepřidám, zdá se mi design o něco hezčí, než tomu bylo u předchozí verze. Velkou měrou se na líbivosti auta rozhodně podepíše zvolená barevná kombinace, protože je v nabídce hned několik dvoubarevných provedení.
To škodovka je v klasické verzi typická šedá myš jako stvořená pro rozvážku pizzy. Do testu ale dorazila vyšňořená verze Monte Carlo, která design nejmenšího mladoboleslavského modelu výrazným způsobem posouvá. Decentní úpravy se dočkaly oba nárazníky, do leskle černého odstínu se oblékla maska chladiče a zrcátka. Auto dostalo šestnáctipalcové disky a závodnické polepy na bocích a kufru. Výsledek je natolik dobrý, že by v mřížce chladiče klidně mohlo být označení RS. Jenže k tomu by citigo potřebovalo přeplňovaný litřík a pak už by dost možná lezlo do zelí gétéíčku od Volkswagenu. Snad někdy, na designu by se za mě nemuselo měnit vůbec nic.
HODNOCENÍ DESIGNU | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Vnější vzhled | 8 | 7 |
Vnitřní vzhled | 7 | 6 |
Zpracování | 7 | 6 |
Ergonomie | 9 | 8 |
Konektivita | 8 | 8 |
Průměr | 7,80 | 7,00 |
Spokojenost vládla i po přesednutí dovnitř. Škodovka docela pozorně naslouchala kritice po příchodu citiga na trh a všechny nedodělky postupem času poctivě napravila. Řeč je teď třeba o platu zavazadelníku, které jsem s železnou pravidelností zapomínal ve svislé poloze, takže jsem pak neviděl za sebe. Teď už má citigo dvě šňůrky, plato se tedy samo zvedá s víkem kufru tak, jak je zvykem. V minulosti Škodovka také přidala třeba tlačítko pro stahování okna spolujezdce i do dveří řidiče nebo osvětlení kufru, takže těch největších kompromisů výrazně ubylo.
Tlak na cenu je ale u obou aut stále patrný. Dveře mají částečně odhalené plechy a koberec zdaleka nepokrývá celý zavazadelník. Elegancí vás palubní deska také nejspíš neohromí, totéž platí i pro použité materiály. Když už je tu plast, tak tvrdý. Tvary jsou maximálně podřízeny funkci, přesto škodovka dokáže i tady protlačit některé ze svých chytrých vychytávek. Před spolujezdcem tak najdete háček na tašku a třeba boky sedadel v sobě ukrývají síťky. Jsou to sice drobnosti, ale i u městského auta se dostatek odkládacích míst vždycky hodí.
Z uživatelského hlediska vám v interiéru obou aut nic zásadního scházet nebude, lépe se budete pravděpodobně cítit v citigu, které ani po letech nedává znát své stáří. Vnitřek působí hodnotněji, a to nejen díky verzi Monte Carlo, která přidává sportovní volant s červeným prošíváním nebo lepší sedadla. Z detailů je patrná větší promyšlenost a o poznání kvalitnější zpracování.
Zajímavostí je, že citigo se v průběhu života vzdalo navigace, která byla umístěna na vrcholu palubní desky. Dnes zde najdete držák mobilního telefonu, což je v dnešní době online navigačních systémů pravděpodobně lepší (a bezesporu levnější) řešení než vestavěná navigace od toyoty, která vás bude stát 10.500 korun.
Mini jen na pohled?
U nejmenší kategorie musíte počítat s omezeným prostorem v interiéru. Na předních sedadlech obou aut ale rozhodně nemáte pocit, že byste strádali. Nejvíce pocítíte omezenou šíři interiéru, se spolujezdcem se nevyhnete těsnému kontaktu hlavně v oblasti loktů. O něco širší je z obou aut škodovka, která také nabídne více místa nad hlavou.
Vzadu se rozdíl ještě prohlubuje. Zatímco v citigu si průměrně vzrostlý člověk ještě sedne za sebe, v toyotě už se mu to pravděpodobně nepodaří. Aygo má navíc kratší sedáky a nabídne také méně místa nad hlavou. Přesto se ani jedno auto nedá s klidem označit za pohodlné pro čtyři dospělé osoby, zadní sedadla jsou tedy spíše nouzovkou pro výjimečné případy.
Citigo svého soupeře drtí i v zavazadlovém prostoru. Začíná to už samotným otevíráním, které je u škodovky snazší. Tlačítko otevírá kufr elektronicky, takže ho stačí slabě stisknout, u toyoty je otevírání mechanické, takže vyžaduje poměrně dost síly. Drobnost, ale zkuste kufr otevírat několikrát denně. V absolutních hodnotách jsou oba kufry malé, v relativním srovnání je citigo učiněným stěhovákem - nabídne totiž 251 litrů, zatímco toyota má o dost skromnějších 168 litrů. Větší nákup do obou aut ale dáte bez problémů.
HODNOCENÍ INTERIÉRU | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Prostornost | 7 | 7 |
Přední sedačky | 8 | 7 |
Zadní sedačky | 7 | 6 |
Kufr | 7 | 5 |
Variabilita | 7 | 7 |
Průměr | 7,20 | 6,40 |
Motor, jízdní vlastnosti
Motory
Mluvit o tom stroji v přídi jako o motoru je v případě obou aut dost nadnesené. Jsou to spíše motůrky. Ve městě ale naprosto stačí a ostudu si neuříznou ani na okreskách, byť tady už jsou jejich dynamické možnosti hodně omezené. Obě auta se spoléhají na atmosférické litrové tříválce. U škodovky začíná nabídka u verze naladěné na 44 kW, pokud s autem plánujete tu a tam vyrazit i mimo město, přemýšlejte nad výkonnějším provedení s 55 kW.
Toyota má silnější motor už v základu, ani od jednoho auta však nemůžete očekávat žádné oslnivé zrychlení. Na rychlost si počkáte v obou případech, což dokládá i naše měření. Na stovku se obě auta podívají za více než třináct sekund, na měření pružného zrychlení budete spíš než stopky potřebovat trhací kalendář.
Dynamické měření | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Pneumatiky | Continental ContiEcoContact | Continental ContiEcoContact |
Rozměr pneumatik | 185/50 R16 | 165/60 R15 |
Pružnost na 4. RS(60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) [s] | 18,1/38,7 | 19,5/36,5 |
Otáčky na nejvyšší RS při 130 km/h | 3500 min-1 | 3750 min-1 |
Skutečná rychlost při tachometrových 50, 90 a 130 km/h [km/h] | 47,9/86,3/125,2 | 47,6/86,9/125,6 |
Z šedesátky na stovku zrychlí citigo za osmnáct sekund, aygo potřebuje ještě o sekundu a půl déle. Při zrychlení z 80 na 120 km/h na pátý převodový stupeň se karty obrací. Pokud si nepodřadíte, trvá to oběma autům nekonečně dlouho. Škodovka potřebuje 38,7 sekundy, toyotě stačí díky kratším převodům „jen“ 36,5 sekundy. Na dálnici ale zase točí o poznání vyšší otáčky, takže je hlučnější a žíznivější.
Tříválcovou koncepci nezapře ani jeden z motorů. Hrubější chod má toyota, rozdíl mezi oběma auty však není velký. Problém ale je, že toyota drnčí už od volnoběhu, zatímco škodovka se začne projevovat až ve středních a vysokých otáčkách. Ty jsou ovšem potřeba u obou aut, pokud se budete chtít alespoň trochu hýbat kupředu, takže si příliš nevyberete.
Jakmile však motor dostanete do otáček, žene se kupředu docela statečně. V městském provozu dokážou být tahle mrňata až překvapivě hbitá, škodovce trochu podkopávají nohy možná až zbytečně dlouhé převody. Kvůli tomu se jako živější jeví aygo, rozdíly mezi oběma auty jsou ale z hlediska zrychlení velmi malé.
V čem však obě auta excelují, je spotřeba paliva. Při běžné jízdě většinou osciluje okolo pěti litrů, s trochou snahy se dostanete i na hodnoty začínající čtyřkou. Jízda po dálnici pak znamená spotřebu lehce přes šest litrů. Obě auta z nádrže usrkávají zhruba stejně, rozdíly se pohybovaly nanejvýš v desetině litru.
HODNOCENÍ MOTORU | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Zrychlení | 7 | 7 |
Pružnost | 6 | 7 |
Spotřeba udávaná | 8 | 9 |
Spotřeba v testu | 8 | 8 |
Odhlučnění motoru | 8 | 6 |
Průměr | 7,40 | 7,40 |
Město jim sluší
Jezdit s oběma auty ve městě je učiněná radost. Už jen tím, jak krásně se s nimi parkuje, protože tři a půl metru se vám vždycky podaří někam nacpat. Volant je navíc lehoučký a spojka neklade velký odpor, zkrátka ideální kombinace. A protože proplétání uličkami mají ve svém popisu práce, umí si velmi dobře poradit se všemi nástrahami velkoměst. Retardéry, výmoly nebo propadlé kanály, nic z toho jim nedělá problém. Pohodlnější je v tomto směru aygo, které obouvalo patnáctipalcové disky společně s pneumatikami o vyšším profilu, citigo ale se svými šestnáctkami příliš neztrácelo.
Naopak dokázalo větší kola a sportovněji naladěný podvozek zúročit při jízdě mimo město. Tady citigo působí opravdu dospělým dojmem, v zatáčkách je jisté, velmi ochotně zatáčí a nechá si líbit i hodně nevybíravé chování. Také volant nabídne docela slušnou odezvu, škoda že řazení manuální převodovky není příliš přesné. Přestože má motor velmi skromný výkon, dá se za jeho volantem nalézt slušná porce zábavy. Ta navíc přichází v přijatelných rychlostech.
Ani toyota není špatná, jízdními vlastnostmi však nedosahuje kvalit škodovky. Podvozek při přejezdu nerovností znervózní, v zatáčkách se výrazněji naklání a řízení je naprosto bez citu. Velmi obtížně se tak odhaduje přilnavost předních kol, příliš radosti proto nevzbuzuje. Řazení je o něco přesnější, má však delší dráhy a hlavice řadicí páky nepadne tak dobře do ruky jako v případě citiga, které vsadilo na jednodušší tvar.
HODNOCENÍ JÍZDNÍCH VLASTNOSTÍ | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
Ovladatelnost | 8 | 7 |
Komfort odpružení | 7 | 8 |
Odhlučnění podvozku | 8 | 7 |
Řízení | 8 | 6 |
Řazení | 6 | 7 |
Brzdy | 7 | 7 |
Průměr | 7,33 | 7,00 |
Závěr
Závěr
I tentokrát má srovnávací test kategorie těch nejmenších aut poměrně jasného vítěze. Ani po letech nedokážou kolínská trojčata překonat kvality miniaut koncernu VW, jejichž barvy tentokrát hájila Škoda Citigo. Rozdíly se s každou další modernizací zmenšují, takže teď už k sobě mají obě auta skutečně hodně blízko.
A ani tentokrát to na vítězství nestačilo, škodovka nabízí lépe odhlučněný motor, kvalitnější dílenské zpracování a celkově lepší jízdní projev. Když k tomu přihodíte větší kufr nebo cenově přijatelnější servis v případě nehody, tak to ani nemohlo dopadnout jinak.
Víc než to ale srovnávací test ukázal, že kategorii nejmenších aut rozhodně netvoří krabičky určené výhradně na popojíždění ve městě. Bez větších problémů s nimi zvládnete ujet i několik stovek kilometrů. Interiér se sice ani u jednoho z aut stále neobejde bez kompromisů, ale není jich mnoho. Přesto budou spíš než mezi sebou svádět souboj s většími sourozenci, kteří za malý příplatek nabídnou výrazně více.
SHRNUTÍ HODNOCENÍ | Škoda Citigo | Toyota Aygo |
POŘIZOVACÍ NÁKLADY | 7,50 | 7,25 |
DESIGN | 7,80 | 7,00 |
INTERIÉR | 7,20 | 6,40 |
MOTOR | 7,40 | 7,40 |
JÍZDNÍ VLASTNOSTI | 7,33 | 7,00 |
CELKOVÝ PRŮMĚR | 7,45 | 7,01 |
Škoda Citigo Monte Carlo 1.0 MPi
Nejlevnější verze modelu | 197.900 Kč (1.0 MPI 44 kW 3D Active) |
Základ s testovaným motorem | 228.900 Kč (1.0 MPI 55 kW 3D Ambition) |
Testovaný vůz bez příplatků | 289.900 Kč (1.0 MPI 55 kW 5D Monte Carlo) |
Testovaný vůz s výbavou | 356.400 Kč (1.0 MPI 55 kW 5D Monte Carlo) |
Plusy
- Dospělý charakter
- Dílenské zpracování
- Vnitřní prostornost
Mínusy
- Dlouhé převody
- Nenápadný vzhled
Toyota Aygo
Nejlevnější verze modelu | 230.900 Kč (Aygo 1.0 VVT-i 53 kW 3D X) |
Základ s testovaným motorem | 230.900 Kč (Aygo 1.0 VVT-i 53 kW 3D X) |
Testovaný vůz bez příplatků | 256.900 Kč (Aygo 1.0 VVT-i 53 kW 5D X-Play) |
Testovaný vůz s výbavou | 266.900 Kč (Aygo 1.0 VVT-i 53 kW 5D X-Play) |
Plusy
- Živější motor
- Extravagantní design
- Příznivá cena
Mínusy
- Laciné materiály
- Stísněný interiér
Foto: Petr Homolka, Ondřej Lilling
Model | Škoda Citigo Monte Carlo 1.0 MPi | Toyota Aygo 1.0 VVT-i |
Cena základní sestavy | 289 900 Kč | 256 900 Kč |
Cena testované sestavy | 356 400 Kč | 266 900 Kč |
Motor
| ||
Typ motoru: | zážehový | zážehový |
Válce / ventily: | 3 / 4 | 3 / 4 |
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): | 999 | 998 |
Zdvihový objem (ccm): | 55 / 6200 | 51 / 6000 |
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): | 95 / 3000 - 0 | 93 / 4400 - 0 |
Nejvyšší toč. moment elektromotoru (Nm / ot/min): | 0 / 0 - 0 | 0 / 0 - 0 |
Nejvyšší výkon elektromotoru (kW / ot/min): | 0 / 0 | 0 / 0 |
Nejvyšší výkon soustavy (kW / ot/min): | 0 | 0 |
Provozní vlastnosti
| ||
Maximální rychlost (km/h): | 173 | 160 |
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): | 13.5 | 13.8 |
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): | 5.4 / 3.8 / 4.4 | 4.9 / 3.6 / 4.1 |
Emise CO2: | 101 | 95 |
Rozměry a hmotnosti
| ||
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): | 213 / 921 | 168 / 0 |
Objem nádrže (l): | 35 | 35 |
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): | 928 / 436 | 840 / 400 |
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
| ||
a) délka (mm): | 3597 | 3465 |
b) šířka (mm): | 1645 | 1615 |
c) výška (mm): | 1480 | 1460 |
d) rozvor (mm): | 2421 | 2340 |
e) rozchod vpředu (mm): | 1428 | 1430 |
f) rozchod vzadu (mm): | 1424 | 1420 |
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
| ||
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): | 850 / 1070 | 840 / 1060 |
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): | 560 / 830 | 500 / 740 |
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1050 | 1010 |
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 930 | 900 |
k) šířka vpředu (mm): | 1440 | 1380 |
l) šířka vzadu (mm): | 1400 | 1320 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 530 | 460 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 430 | 420 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 650 | 640 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 600 | 600 |
Místo vzadu pod předním sedadlem: | Ano | Ano |