reklama


Seriál o spotřebě: Jezdit na ropu, nebo na řepu?

Seriál o spotřebě: Jezdit na ropu, nebo na řepu?

 

Palivo E85 je nyní o deset korun levnější než Natural 95. Pokud navíc jde nejběžnější typy zážehových vozidel na spalování lihobenzinové směsi levně přizpůsobit, pak to zní jako pohádka.

Každá mince má dvě strany. Tou odvrácenou je u lihového paliva E85 hlavně o 28,5 procenta nižší výhřevnost. Nicméně ceny ropných pohonných hmot od loňského léta prakticky neustále rostly. Nejníže byly dle údajů společnosti CCS dne 25. 8. 2011 – to stál benzin průměrně 34,32 Kč/l. Pak však s menšími přestávkami stále stoupaly až do 22. 4. letošního roku, kdy jsme za litr Naturalu 95 platili rekordních 37,84 Kč. Od té doby mírně klesají a k datu uzávěrky materiálu stál benzin 36,84 Kč.

Nyní se i vyplatí

Naproti tomu alternativní palivo E85, které se v letním období skládá z 85 procent bezvodného biolihu a patnácti procent naturalu, zdražovalo jen mírně. Dle Jakuba Hradiského, tiskového mluvčího konsorcia Tereos TTD, je nyní průměrná cena E85 na čerpacích stanicích v České republice 26 Kč, zatímco před rokem to bylo 25,50 Kč/l. Nůžky mezi čistě ropným palivem a lihovou alternativou z řepy se tak rozevírají. A to natolik, že se dnes E85 vyplatí i z čistě energetického pohledu.

Svět motorů dlouhodobě prosazuje, že s rostoucím sortimentem lze paliva srovnávat jen podle výhřevnosti, tedy množství energie v nich obsažené, které za své peníze dostanete.

Srovnání na základě ceny za litr je stejné, jako byste stavěli biftek na roveň balíčku sucharů jen proto, že jsou stejně velké. Každý litr E85 tak obsahuje pouze 22,91 megajoulu energie, zatímco litr naturalu zhruba 32 MJ. Ovšem za stokorunu si nyní koupíte o tolik víc litrů paliva E85, že přesto celkově dostanete energie více.

Pokud bude E85 stále za 26,00 Kč, pak platí, že přepočteno na obsah energie je benzin levnější od chvíle, kdy stojí pod 36,30 Kč/l. Nyní za něj zaplatíte o padesátník více, takže za stokorunu získáte s E85 o 0,76 MJ energie více, než když si za ni koupíte benzin. Za cenovou výhodou E85 samozřejmě hledejme osvobození biolihu od spotřební daně, která v případě benzinu činí 12,84 Kč/l. Leckoho tak může k užívání alternativního paliva motivovat i fakt, že státu, který dlouhodobě nedokáže ohlídat vybrané peníze před rozkrádáním, nenasype zdaleka tolik. Jiného zas potěší, že místo arabských šejků, kteří už věru nevědí, kam cenu ropy šroubovat, dá obživu českým zemědělcům.

E85 proti Naturalu 95
E85Natural 95
Průměrná cena (Kč/l)* 26,00** 36,84
Výhřevnost (MJ/l) 22,91** 32,00
Energie za 100 Kč (MJ) 88,10** 86,86
Cena energetické rovnosti (Kč) 26,00** 36,30
*) Průměr v ČR ke dni 29. 5.
**) 15 procent naturalu, 85 procent lihu

Teorie vyšší účinnosti

Další úsporu může teoreticky vzato přinést vyšší účinnost motoru, když pracuje na lihové palivo. Ano, myslíme tím, že agregát pracující na líh dokáže větší díl energie, kterou jste si u čerpací stanice zakoupili, přeměnit na mechanickou práci a menší díl vyplýtvat. Příčiny jsou dvě:

E85 má vyšší oktanové číslo. Hodnoceno výzkumnou metodou může dosahovat až hodnoty 108 místo 95 u naturalu. Pokud to řídicí jednotka dokáže, může toho využít – u přeplňovaných motorů ke zvýšení plnicího tlaku a tím i dynamické komprese (což znamená vyšší termodynamickou účinnost). U atmosférických motorů zase ke zvětšení předstihu, tedy expanzní tlak působí na píst déle a vykoná větší práci.

Líh má vyšší výparné teplo. Na odpaření jednoho kilogramu potřebujete 904 kJ, zatímco na kilogram benzinu odpaříte jen 290 kilojoulů. Proto E85 daleko více ochladí vzduch v sání, jehož hustota tím vzroste. A jelikož výkon motoru limituje objemová hltnost (tedy metry krychlové vzduchu, které zvládne čerpat), je zvýšení jeho hustoty účinnou cestou ke zvýšení výkonu bez konstrukčních úprav. Na hustší vzduch motor pracuje účinněji.

Obojí výrazně závisí na konstrukci motoru, regulačním rozsahu akčních členů a měřicím rozsahu senzorů. Rovnou prozradíme, že pokud vozidlo nebylo výrobcem od začátku vyvíjeno jako FFV (Flexi Fuel Vehicle), nemusí z těchto výhod mnoho vytěžit. Jen tato vozidla vědí, že při provozu na E85 není nutné obohacování směsi, když řidič sešlápne plyn na podlahu.

Čemu E85 vadí?

Lihové palivo však samozřejmě nemá jen výhody. Jeho nižší výhřevnost kromě jiného znamená, že vozidlo se standardní nádrží bude vykazovat menší dojezd.

Dále má E85 podstatně nižší tlak par. Zkrátka se nemění z kapaliny (kterou jiskra svíčky nezapálí) v plyn zdaleka tak snadno jako benzin. Pokud mu pomůže teplo zahřátého motoru, potíž to není. Jenže první start studeného agregátu je problém, který originální FFV modely často řeší elektrickým přihříváním bloku. Myslí na to i sám výrobce E85, když v zimě jeho produkt vlastně mate názvem a může obsahovat 30 % benzinu (takže jen 70 % lihu).

Přídavné řídicí jednotky, které se používají k přestavbě běžných benzinových aut na lihová, si zase pomáhají výrazným obohacením směsi. Do nějakých -20 ºC tím problém studeného startu vyřeší (za větších mrazů vozidla bez předehřevu radši natankují benzin), nikoliv však otázku emisí. Při nedokonalém spalování lihu ve studeném motoru totiž vznikají látky jako acetyldehyd, formaldehyd nebo kyselina mravenčí. Jsou jedovaté, ale homologační měření emisí ani následné pravidelné kontroly je nesledují, takže i sami výrobci aut dnes mohou na trh zavádět modely FFV (Renault, Dacia) bez elektrického předehřevu bloku.

Vinou kyselých produktů spalování E85 zkracuje životnost motorového oleje. Ford u vozů FFV velí měnit olej ne po dvaceti, ale již po deseti tisících kilometrů. Zkrácení výměnných lhůt oleje by mělo patřit k hlavním zásadám všech, kteří se svými benzinovými auty začnou jezdit na E85.

Lihové palivo je účinným odmašťovačem a čistí sací kanály i ventily od úsad. Daleko hůře však maže ventilová sedla, takže sedla sacích ventilů podléhají rychlejšímu opotřebení. Zatímco u standardního benzinového dvoulitru předepisuje třeba Ford kontroly ventilových vůlí po 160 000 km, v případě modelu FFV zkrátil tento interval na 60 000 km. A to má originální varianta FFV ventilová sedla z lepšího materiálu.

Od ekonomické výhodnosti E85 je zkrátka nutné odečíst lehké zvýšení servisních nákladů – v případě Fordu Mondeo FFV, který jsme dlouhodobě testovali před rokem, je to 15 000 Kč na 100 000 km. Mnozí čeští motoristé však běžnou údržbu na autech zvládají sami, takže výrazně ušetří.

Líh dále rozpouští změkčovadla obsažená v plastech, což může za čas vyústit až v netěsnost palivových vedení a způsobit třeba i požár vozidla. V praxi to ale tak horké být nemusí. Třeba Ford od chvíle, kdy vyrobil první Focus FFV, zavedl lihu odolná palivová vedení pro celou modelovou řadu. „S takovým problémem jsem se setkal jen u Audi 80 z roku 1989, které ještě mělo palivové hadičky z klasické měkké pryže. A tu opravdu etanol ničí. U modernějších vozů, které již mají trubky z plastu, jsem zatím nic podobného nepozoroval,“ říká Antonín Turna, technik firmy Flexcar.cz, která vozy upravuje montáží přídavných jednotek.

Líh je na rozdíl od benzinu vodivý. To vadí palivovému čerpadlu v nádrži, které je u většiny aut konstruováno jako motor ponořený v kapalině. Konkrétně dochází k elektrolýze mezi komutátorem a uhlíkem za současného úbytku materiálu z obou částí. Pozvolna se začínají projevovat výpadky (škubání vozidla v tahu), až nakonec auto zcela přestane jet. Originální vozidla FFV mají tato čerpadla napájena střídavým proudem (to pak elektrolýza neví, na kterou stranu se má rozběhnout).

Líh v sériovém voze?

Pomineme-li studený start, je hlavním úskalím lihu v sériovém zážehovém motoru nutnost prohnat jej vstřikovači větší množství. Zatímco benzin má pro ideální spalování poměr paliva vůči vzduchu 1 : 14,7, v případě lihu jde o 1 : 9,0. To znamená, že do stejného množství nasátého vzduchu jej musí vstříknout zhruba o třetinu více, aby směs nebyla chudá a nedocházelo k výpadkům zapalování, škubání motoru či zhoršení emisí.

Díky lambda sondě, sledující kyslík ve výfuku, dokážou i sériové jednotky do jisté míry reagovat a přidávat palivo tak, aby nasátý vzduch spotřebovaly. Běžně to zvládají zhruba do čtyřicetiprocentní koncentrace lihu v nádrži (E85 napůl s Naturalem 95). Při vyšších koncentracích se však dostavuje rozsvícení kontrolky závady motoru (kvůli chudé směsi) a vynechávání agregátu při akceleraci.

Možnost spalovat čisté E85 nabízejí různé přídavné jednotky, jejichž funkci prodejci rádi říkají „konverze vozidla na E85“. Ve skutečnosti se připojí mezi vstřikovače a řídicí jednotku automobilu a prodlužují jí vysílaný signál. Takže motormanagement má pocit, že je vše v nejlepším pořádku, ale paliva jde do válců více. Díky údajům z lambda sondy nadále probíhá regulace i v případě nižších podílů lihu v nádrži vozidla – zkrátit dobu vstřiku totiž není problém.

Zázračné krabičky?

Tyto konverzní jednotky se prodávají za ceny kolem pěti tisíc korun a jejich montáž zvládají prodejci na ulici. Či ještě častěji vám pošlou jen návod, jak si to udělat sami. E-shopy s tímto zbožím rostou jako houby po dešti, bohužel pouze málokteří prodejci o spalování lihu skutečně tuší něco bližšího a umějí víc než zabalit do krabice a poslat.

„Jen jediná firma z této oblasti nás oslovila, aby si u nás nechala přídavné jednotky schválit,“ říká Petr Říha z pražské zkušebny Dekra. „Odzkoušeli jsme funkci těchto jednotek při stejných emisních testech, jaké se používají pro homologaci vozidel. A auta Euro 2 až 4 skutečně emisní limity splnila. Pokud ministerstvo celou věc schválí, bude E85 u jimi vybavených aut zapsáno jako alternativní palivo a jeho použitím se neodchylujete od homologace vozidla,“ upozorňuje Petr Říha na častý, ale obtížně postižitelný přestupek mnoha uživatelů alternativních paliv. Dodejme, že jednotky Elotec E85, které slibují zavedení systému vyškolených partnerských servisů a vystoupení celé oblasti z „undergroundu“, by se měly na našem trhu objevit v horizontu měsíce. Ani jejich dovozce však neřeší problematiku palivových vedení či nádržových čerpadel.

O přestavbu na E85 se zajímají především majitelé starších vozidel, ale napsat to sem musíme: pokud není E85 schváleným palivem přímo od výrobce vozidla, pak jeho používáním přicházíte o záruku na motor a komponenty palivového systému.

Velké lži o spotřebě

Prodejci přídavných jednotek obvykle udávají, že spotřeba při jízdě na E85 s jejich úpravou vzroste o 15 %. Tady však něco nesedí. Výhřevnost E85 je totiž o 28,5 % nižší a úměrně tomu by měla vzrůst i spotřeba paliva. A nevěříme, že by zvýšení účinnosti agregátu pracujícího na líh, o němž byla již výše řeč, dokázalo udělat tolik. Jednotky totiž jen kopírují dávkování benzinu v náležitě zvýšené podobě, nemají žádnou vlastní mapu vstřikování ani předstihu pro líh. Tedy nemohou třeba využít trik originálních vozidel FFV, která při plném plynu a lihu v nádrži neobohacují směs tak, jako když jezdí na benzin. Líh má totiž vyšší antidetonační odolnost. Přídavné jednotky zbaví lihové jezdce problémů se škubajícím motorem a svítící kontrolkou, maximum z tohoto paliva však těžko mohou vytěžit. Ekonomická výhodnost takového řešení závisí předně na ceně benzinu.

Spíš je zajímavé, že do segmentu vozidel, jež jsou pro E85 přizpůsobena již z výroby, se pouští i dostupné značky jako Dacia.  [600×729]

Spolupracujeme s TipCars.com
Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň Rakouská policie zadržela radikálního islamistu, prý plánoval útok na Vídeň

Rakouská policie večer zadržela ve Vídni muže podezřelého…

ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra ÚOHS vyšetřuje zakázku pražského dopravního podniku na úklid metra

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) vede správní…

Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů Číňané si předplácí Hollywood, studio Paramount Pictures inkasovalo miliardu dolarů

Hollywoodské filmové studio Paramount Pictures z mediální…

Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů Praha investuje do městského radiového systému 90 milionů

Praha nejspíš investuje do městského radiového systému v…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

 






 
Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Vše kolem mrazu v autě: Jak vůz správně zahřívat? A co když zamrzne nafta?

Dnes 18:59

Zima se v posledních týdnech ukazuje ve své nejlepší kondici. Jak správně nakládat se zamrzlým autem? Přinášíme několik užitečných tipů.




Blesk.cz

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let sloužila pedofilům

Šokující zpověď dětské otrokyně: Anneke od 6 let…

Anneke Lucas (53) byla v šesti letech unesena a prodána na pobavení prominentním pedofilům v Belgii.…

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít sex. Odmítám si ho nechat zmenšit, říká

Muž s největším penisem (48 cm) na světě nemůže mít…

Má největší penis na světě, ale moc si s ním neužije. Mexičan Roberto Esquivel Cabrera (54) má úd dlouhý…

 

iSport.cz

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení soupeř dotáhl

Pešta po prohře v UFC: Pořád nechápu, jak to škrcení…

Byl to šok. Pro komentátory, pro fanoušky i jeho samotného. Jediný český bojovník v UFC Viktor Pešta do teď…

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit na jejím úspěchu

Hamza o Koukalové: Někteří lidé se chtěli přiživit…

Jiří Hamza, první muž českého biatlonu, byl hostem nového pořadu iSport TV Overtime. Se šéfredaktorem deníku…

 

Reflex.cz

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala jednou z nejvlivnějších žen světa

Ivanka Trumpová, která má českou matku, se stala…

Melania Trumpová, manželka nového amerického prezidenta, zůstane do léta v New Yorku se synem Barronem, který…

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a chlípný Otto

Milostný trojúhelník: Dvě utopené vychovatelky a…

Obecní úřad v Chuchli vydal 19. ledna 1896 následující oznámení: „Dvě slušně oděné ženštiny chodily včera po…

 
 
reklama