Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seriál o spotřebě: Jezdit na ropu, nebo na řepu?

Martin Vaculík
Diskuze (5)
Palivo E85 je nyní o deset korun levnější než Natural 95. Pokud navíc jde nejběžnější typy zážehových vozidel na spalování lihobenzinové směsi levně přizpůsobit, pak to zní jako pohádka.

Každá mince má dvě strany. Tou odvrácenou je u lihového paliva E85 hlavně o 28,5 procenta nižší výhřevnost. Nicméně ceny ropných pohonných hmot od loňského léta prakticky neustále rostly. Nejníže byly dle údajů společnosti CCS dne 25. 8. 2011 – to stál benzin průměrně 34,32 Kč/l. Pak však s menšími přestávkami stále stoupaly až do 22. 4. letošního roku, kdy jsme za litr Naturalu 95 platili rekordních 37,84 Kč. Od té doby mírně klesají a k datu uzávěrky materiálu stál benzin 36,84 Kč.

Nyní se i vyplatí

Naproti tomu alternativní palivo E85, které se v letním období skládá z 85 procent bezvodného biolihu a patnácti procent naturalu, zdražovalo jen mírně. Dle Jakuba Hradiského, tiskového mluvčího konsorcia Tereos TTD, je nyní průměrná cena E85 na čerpacích stanicích v České republice 26 Kč, zatímco před rokem to bylo 25,50 Kč/l. Nůžky mezi čistě ropným palivem a lihovou alternativou z řepy se tak rozevírají. A to natolik, že se dnes E85 vyplatí i z čistě energetického pohledu.

Svět motorů dlouhodobě prosazuje, že s rostoucím sortimentem lze paliva srovnávat jen podle výhřevnosti, tedy množství energie v nich obsažené, které za své peníze dostanete.

Srovnání na základě ceny za litr je stejné, jako byste stavěli biftek na roveň balíčku sucharů jen proto, že jsou stejně velké. Každý litr E85 tak obsahuje pouze 22,91 megajoulu energie, zatímco litr naturalu zhruba 32 MJ. Ovšem za stokorunu si nyní koupíte o tolik víc litrů paliva E85, že přesto celkově dostanete energie více.

Pokud bude E85 stále za 26,00 Kč, pak platí, že přepočteno na obsah energie je benzin levnější od chvíle, kdy stojí pod 36,30 Kč/l. Nyní za něj zaplatíte o padesátník více, takže za stokorunu získáte s E85 o 0,76 MJ energie více, než když si za ni koupíte benzin. Za cenovou výhodou E85 samozřejmě hledejme osvobození biolihu od spotřební daně, která v případě benzinu činí 12,84 Kč/l. Leckoho tak může k užívání alternativního paliva motivovat i fakt, že státu, který dlouhodobě nedokáže ohlídat vybrané peníze před rozkrádáním, nenasype zdaleka tolik. Jiného zas potěší, že místo arabských šejků, kteří už věru nevědí, kam cenu ropy šroubovat, dá obživu českým zemědělcům.

E85 proti Naturalu 95
E85 Natural 95
Průměrná cena (Kč/l)* 26,00* * 36,84
Výhřevnost (MJ/l) 22,91** 32,00
Energie za 100 Kč (MJ) 88,10* * 86,86
Cena energetické rovnosti (Kč) 26,00** 36,30
*) Průměr v ČR ke dni 29. 5.
**) 15 procent naturalu, 85 procent lihu

Teorie vyšší účinnosti

Další úsporu může teoreticky vzato přinést vyšší účinnost motoru, když pracuje na lihové palivo. Ano, myslíme tím, že agregát pracující na líh dokáže větší díl energie, kterou jste si u čerpací stanice zakoupili, přeměnit na mechanickou práci a menší díl vyplýtvat. Příčiny jsou dvě:

E85 má vyšší oktanové číslo. Hodnoceno výzkumnou metodou může dosahovat až hodnoty 108 místo 95 u naturalu. Pokud to řídicí jednotka dokáže, může toho využít – u přeplňovaných motorů ke zvýšení plnicího tlaku a tím i dynamické komprese (což znamená vyšší termodynamickou účinnost). U atmosférických motorů zase ke zvětšení předstihu, tedy expanzní tlak působí na píst déle a vykoná větší práci.

Líh má vyšší výparné teplo. Na odpaření jednoho kilogramu potřebujete 904 kJ, zatímco na kilogram benzinu odpaříte jen 290 kilojoulů. Proto E85 daleko více ochladí vzduch v sání, jehož hustota tím vzroste. A jelikož výkon motoru limituje objemová hltnost (tedy metry krychlové vzduchu, které zvládne čerpat), je zvýšení jeho hustoty účinnou cestou ke zvýšení výkonu bez konstrukčních úprav. Na hustší vzduch motor pracuje účinněji.

Obojí výrazně závisí na konstrukci motoru, regulačním rozsahu akčních členů a měřicím rozsahu senzorů. Rovnou prozradíme, že pokud vozidlo nebylo výrobcem od začátku vyvíjeno jako FFV (Flexi Fuel Vehicle), nemusí z těchto výhod mnoho vytěžit. Jen tato vozidla vědí, že při provozu na E85 není nutné obohacování směsi, když řidič sešlápne plyn na podlahu.

Čemu E85 vadí?

Lihové palivo však samozřejmě nemá jen výhody. Jeho nižší výhřevnost kromě jiného znamená, že vozidlo se standardní nádrží bude vykazovat menší

dojezd.

Dále má E85 podstatně nižší tlak par. Zkrátka se nemění z kapaliny (kterou jiskra svíčky nezapálí) v plyn zdaleka tak snadno jako benzin. Pokud mu pomůže teplo zahřátého motoru, potíž to není. Jenže první start studeného agregátu je problém, který originální FFV modely často řeší elektrickým přihříváním bloku. Myslí na to i sám výrobce E85, když v zimě jeho produkt vlastně mate názvem a může obsahovat 30 % benzinu (takže jen 70 % lihu).

Přídavné řídicí jednotky, které se používají k přestavbě běžných benzinových aut na lihová, si zase pomáhají výrazným obohacením směsi. Do nějakých -20 ºC tím problém studeného startu vyřeší (za větších mrazů vozidla bez předehřevu radši natankují benzin), nikoliv

však otázku emisí. Při nedokonalém spalování lihu ve studeném motoru totiž vznikají látky jako acetyldehyd, formaldehyd nebo kyselina mravenčí.

Jsou jedovaté, ale homologační měření emisí ani následné pravidelné kontroly je nesledují, takže i sami výrobci aut dnes mohou na trh zavádět modely FFV (Renault, Dacia) bez elektrického předehřevu bloku.

Vinou kyselých produktů spalování E85 zkracuje životnost motorového oleje. Ford u vozů FFV velí měnit olej ne po dvaceti, ale již po deseti tisících

kilometrů. Zkrácení výměnných lhůt oleje by mělo patřit k hlavním zásadám všech, kteří se svými benzinovými auty začnou jezdit na E85.

Lihové palivo je účinným odmašťovačem a čistí sací kanály i ventily od úsad. Daleko hůře však maže ventilová sedla, takže sedla sacích ventilů podléhají rychlejšímu opotřebení. Zatímco u standardního benzinového dvoulitru předepisuje třeba Ford kontroly ventilových vůlí po 160 000 km, v případě modelu FFV zkrátil tento interval na 60 000 km. A to má originální varianta FFV ventilová sedla z lepšího materiálu.

Od ekonomické výhodnosti E85 je zkrátka nutné odečíst lehké zvýšení servisních nákladů – v případě Fordu Mondeo FFV, který jsme dlouhodobě testovali před rokem, je to 15 000 Kč na 100 000 km. Mnozí čeští motoristé však běžnou údržbu na autech zvládají sami, takže výrazně ušetří.

Líh dále rozpouští změkčovadla obsažená v plastech, což může za čas vyústit až v netěsnost palivových vedení a způsobit třeba i požár vozidla. V praxi to ale tak horké být nemusí. Třeba Ford od chvíle, kdy vyrobil první Focus FFV, zavedl lihu odolná palivová vedení pro celou modelovou řadu. „S takovým problémem jsem se setkal jen u Audi 80 z roku 1989, které ještě mělo palivové hadičky z klasické měkké pryže. A tu opravdu etanol ničí. U modernějších vozů, které již mají trubky z plastu, jsem zatím nic podobného nepozoroval,“ říká Antonín Turna, technik firmy Flexcar.cz, která vozy upravuje montáží přídavných jednotek.

Líh je na rozdíl od benzinu vodivý. To vadí palivovému čerpadlu v nádrži, které je u většiny aut konstruováno jako motor ponořený v kapalině. Konkrétně dochází k elektrolýze mezi komutátorem a uhlíkem za současného úbytku materiálu z obou částí. Pozvolna se začínají projevovat výpadky (škubání vozidla v tahu), až nakonec auto zcela přestane jet. Originální vozidla FFV mají tato čerpadla napájena střídavým proudem (to pak elektrolýza neví, na kterou stranu se má rozběhnout).

Líh v sériovém voze?

Pomineme-li studený start, je hlavním úskalím lihu v sériovém zážehovém motoru nutnost prohnat jej vstřikovači větší množství. Zatímco benzin

má pro ideální spalování poměr paliva vůči vzduchu 1 : 14,7, v případě lihu jde o 1 : 9,0. To znamená, že do stejného množství nasátého vzduchu jej musí vstříknout zhruba o třetinu více, aby směs nebyla chudá a nedocházelo k výpadkům zapalování, škubání motoru či zhoršení emisí.

Díky lambda sondě, sledující kyslík ve výfuku, dokážou i sériové jednotky do jisté míry reagovat a přidávat palivo tak, aby nasátý vzduch spotřebovaly. Běžně to zvládají zhruba do čtyřicetiprocentní koncentrace lihu v nádrži (E85 napůl s Naturalem 95). Při vyšších koncentracích se však dostavuje rozsvícení kontrolky závady motoru (kvůli chudé směsi) a vynechávání agregátu při akceleraci.

Možnost spalovat čisté E85 nabízejí různé přídavné jednotky, jejichž funkci prodejci rádi říkají „konverze vozidla na E85“. Ve skutečnosti se připojí mezi vstřikovače a řídicí jednotku automobilu a prodlužují jí vysílaný signál. Takže motormanagement má pocit, že je vše v nejlepším pořádku, ale paliva jde do válců více. Díky údajům z lambda sondy nadále probíhá regulace i v případě nižších podílů lihu v nádrži vozidla – zkrátit dobu vstřiku totiž není problém.

Zázračné krabičky?

Tyto konverzní jednotky se prodávají za ceny kolem pěti tisíc korun a jejich montáž zvládají prodejci na ulici. Či ještě častěji vám pošlou jen návod, jak si to udělat sami. E-shopy s tímto zbožím rostou jako houby po dešti, bohužel pouze málokteří prodejci o spalování lihu skutečně tuší něco bližšího a umějí víc než zabalit do krabice a poslat.

„Jen jediná firma z této oblasti nás oslovila, aby si u nás nechala přídavné jednotky schválit,“ říká Petr Říha z pražské zkušebny Dekra. „Odzkoušeli jsme funkci těchto jednotek při stejných emisních testech, jaké se používají pro homologaci vozidel. A auta Euro 2 až 4 skutečně emisní limity splnila. Pokud ministerstvo celou věc schválí, bude E85 u jimi vybavených aut zapsáno jako alternativní palivo a jeho použitím se neodchylujete od homologace vozidla,“ upozorňuje Petr Říha na častý, ale obtížně postižitelný přestupek mnoha uživatelů alternativních paliv. Dodejme, že jednotky Elotec E85, které slibují zavedení systému vyškolených partnerských servisů a vystoupení celé oblasti z „undergroundu“, by se měly na našem trhu

objevit v horizontu měsíce. Ani jejich dovozce však neřeší problematiku palivových vedení či nádržových čerpadel.

O přestavbu na E85 se zajímají především majitelé starších vozidel, ale napsat to sem musíme: pokud není E85 schváleným palivem přímo od výrobce vozidla, pak jeho používáním přicházíte o záruku na motor a komponenty palivového systému.

Velké lži o spotřebě

Prodejci přídavných jednotek obvykle udávají, že spotřeba při jízdě na E85 s jejich úpravou vzroste o 15 %. Tady však něco nesedí. Výhřevnost E85 je totiž o 28,5 % nižší a úměrně tomu by měla vzrůst i spotřeba paliva. A nevěříme, že by zvýšení účinnosti agregátu pracujícího na líh, o němž byla již výše řeč, dokázalo udělat tolik. Jednotky totiž jen kopírují dávkování benzinu v náležitě zvýšené podobě, nemají žádnou vlastní mapu vstřikování ani předstihu pro líh. Tedy nemohou třeba využít trik originálních vozidel FFV, která při plném plynu a lihu v nádrži neobohacují směs tak, jako když jezdí na benzin. Líh má totiž vyšší antidetonační odolnost. Přídavné jednotky zbaví lihové jezdce problémů se škubajícím motorem a svítící kontrolkou, maximum z tohoto paliva však těžko mohou vytěžit. Ekonomická výhodnost takového řešení závisí předně na ceně benzinu.

Spíš je zajímavé, že do segmentu vozidel, jež jsou pro E85 přizpůsobena již z výroby, se pouští i dostupné značky jako Dacia.

technika svetmotoru technika svetmotoru

Martin Vaculík
Diskuze (5)
29. 6. 2012 10:22
POZOR na pridavne E85 jednotky!!!
Rad bych upozornil ctenare tohoto serveru, ze jednotky pro e85 prestavbu maji velice daleko od bezpecneho reseni. Vetsina techto jednotek upravuje bohatost smesi na zaklade signalu z lambda sondy, ktera je v drtive vetsine vozu pouze uzkopasma. To znamena spravnost smesi pouze v podminkach vyzadujicich stechiometricky pomer. V oblastech vetsiho zatizeni motoru, kdy je motor bez spravne kontroly smesi velice ohrozen detonacemi, nejsou tyto jednotky schopny spravne urcit bohatost smesi.
A i pokud by jednotka softwarove zajistila spravny pomer smesi, tak provoz na E85 znamena posun ve stoichiometrickem pomeru o zhruba 33% coz znamena vyteznost vstrikovacu u vetsiny vozu nad 100%, nemluve o vetsich narocich na akceleracni a teplotni kompenzaci.

Takze shrnuto - pro spravnou funkci motoru na palivo E85 je nutno vynalozit vice usili, nez pouhy piggybacking puvodni jednotky. Spatne rizeni smesi bude prinejmensim znamenat snizeni zivotnosti motoru, v horsich pripadech jeho smrt nasledkem detonace pri prvnim vyssim zatizeni.
Avatar - Jurrisek
27. 6. 2012 11:06
Re: Známá zkušenost je
ale jdi ty brebto ;-) >:D
Avatar - Jurrisek
27. 6. 2012 10:51
Re: rozsirovani palety
jinym, ale proste spatnym směrem...auto na eletřinu si myslím nemá budoucnost, změnu vidím ve vodíku nebo v palivových článcích. Je třeba si jen uvědomit co by se stalo, kdyby všechny dosvadní auta nahradila auta na elektriku. životní prostředí to neušetří právě naopak a max. to dočasně nahradí fosilní paliva. víte kolirát víc by se muselo vyrobit elektřiny než teď? Ale nová tesla vypadá opravdu bombově to je pravda :yes:
Avatar - Ada je zase tady
27. 6. 2012 10:49
Známá zkušenost je
že diesel pod kapotou ničím nenahradíš :-!
26. 6. 2012 01:33
rozsirovani palety
Vsiml si tady vubec nekdo ze treba od 22.6 vyjela na cesty pecka zamerena trosku jinym smerem? Asi stale ne dosteatecne revolucni ale kazdopadne uz pokrok. Prijde me smutne kdyz se stale resi spotreba tak nikdo nezmini tohle.

[odkaz]