Seriál o spotřebě: Jezdit na ropu, nebo na řepu?

Seriál o spotřebě: Jezdit na ropu, nebo na řepu?

 
25.6. 2012 Martin Vaculík

Palivo E85 je nyní o deset korun levnější než Natural 95. Pokud navíc jde nejběžnější typy zážehových vozidel na spalování lihobenzinové směsi levně přizpůsobit, pak to zní jako pohádka.

Každá mince má dvě strany. Tou odvrácenou je u lihového paliva E85 hlavně o 28,5 procenta nižší výhřevnost. Nicméně ceny ropných pohonných hmot od loňského léta prakticky neustále rostly. Nejníže byly dle údajů společnosti CCS dne 25. 8. 2011 – to stál benzin průměrně 34,32 Kč/l. Pak však s menšími přestávkami stále stoupaly až do 22. 4. letošního roku, kdy jsme za litr Naturalu 95 platili rekordních 37,84 Kč. Od té doby mírně klesají a k datu uzávěrky materiálu stál benzin 36,84 Kč.

Nyní se i vyplatí

Naproti tomu alternativní palivo E85, které se v letním období skládá z 85 procent bezvodného biolihu a patnácti procent naturalu, zdražovalo jen mírně. Dle Jakuba Hradiského, tiskového mluvčího konsorcia Tereos TTD, je nyní průměrná cena E85 na čerpacích stanicích v České republice 26 Kč, zatímco před rokem to bylo 25,50 Kč/l. Nůžky mezi čistě ropným palivem a lihovou alternativou z řepy se tak rozevírají. A to natolik, že se dnes E85 vyplatí i z čistě energetického pohledu.

Svět motorů dlouhodobě prosazuje, že s rostoucím sortimentem lze paliva srovnávat jen podle výhřevnosti, tedy množství energie v nich obsažené, které za své peníze dostanete.

Srovnání na základě ceny za litr je stejné, jako byste stavěli biftek na roveň balíčku sucharů jen proto, že jsou stejně velké. Každý litr E85 tak obsahuje pouze 22,91 megajoulu energie, zatímco litr naturalu zhruba 32 MJ. Ovšem za stokorunu si nyní koupíte o tolik víc litrů paliva E85, že přesto celkově dostanete energie více.

Pokud bude E85 stále za 26,00 Kč, pak platí, že přepočteno na obsah energie je benzin levnější od chvíle, kdy stojí pod 36,30 Kč/l. Nyní za něj zaplatíte o padesátník více, takže za stokorunu získáte s E85 o 0,76 MJ energie více, než když si za ni koupíte benzin. Za cenovou výhodou E85 samozřejmě hledejme osvobození biolihu od spotřební daně, která v případě benzinu činí 12,84 Kč/l. Leckoho tak může k užívání alternativního paliva motivovat i fakt, že státu, který dlouhodobě nedokáže ohlídat vybrané peníze před rozkrádáním, nenasype zdaleka tolik. Jiného zas potěší, že místo arabských šejků, kteří už věru nevědí, kam cenu ropy šroubovat, dá obživu českým zemědělcům.

E85 proti Naturalu 95
E85Natural 95
Průměrná cena (Kč/l)* 26,00** 36,84
Výhřevnost (MJ/l) 22,91** 32,00
Energie za 100 Kč (MJ) 88,10** 86,86
Cena energetické rovnosti (Kč) 26,00** 36,30
*) Průměr v ČR ke dni 29. 5.
**) 15 procent naturalu, 85 procent lihu

Teorie vyšší účinnosti

Další úsporu může teoreticky vzato přinést vyšší účinnost motoru, když pracuje na lihové palivo. Ano, myslíme tím, že agregát pracující na líh dokáže větší díl energie, kterou jste si u čerpací stanice zakoupili, přeměnit na mechanickou práci a menší díl vyplýtvat. Příčiny jsou dvě:

E85 má vyšší oktanové číslo. Hodnoceno výzkumnou metodou může dosahovat až hodnoty 108 místo 95 u naturalu. Pokud to řídicí jednotka dokáže, může toho využít – u přeplňovaných motorů ke zvýšení plnicího tlaku a tím i dynamické komprese (což znamená vyšší termodynamickou účinnost). U atmosférických motorů zase ke zvětšení předstihu, tedy expanzní tlak působí na píst déle a vykoná větší práci.

Líh má vyšší výparné teplo. Na odpaření jednoho kilogramu potřebujete 904 kJ, zatímco na kilogram benzinu odpaříte jen 290 kilojoulů. Proto E85 daleko více ochladí vzduch v sání, jehož hustota tím vzroste. A jelikož výkon motoru limituje objemová hltnost (tedy metry krychlové vzduchu, které zvládne čerpat), je zvýšení jeho hustoty účinnou cestou ke zvýšení výkonu bez konstrukčních úprav. Na hustší vzduch motor pracuje účinněji.

Obojí výrazně závisí na konstrukci motoru, regulačním rozsahu akčních členů a měřicím rozsahu senzorů. Rovnou prozradíme, že pokud vozidlo nebylo výrobcem od začátku vyvíjeno jako FFV (Flexi Fuel Vehicle), nemusí z těchto výhod mnoho vytěžit. Jen tato vozidla vědí, že při provozu na E85 není nutné obohacování směsi, když řidič sešlápne plyn na podlahu.

Čemu E85 vadí?

Lihové palivo však samozřejmě nemá jen výhody. Jeho nižší výhřevnost kromě jiného znamená, že vozidlo se standardní nádrží bude vykazovat menší dojezd.

Dále má E85 podstatně nižší tlak par. Zkrátka se nemění z kapaliny (kterou jiskra svíčky nezapálí) v plyn zdaleka tak snadno jako benzin. Pokud mu pomůže teplo zahřátého motoru, potíž to není. Jenže první start studeného agregátu je problém, který originální FFV modely často řeší elektrickým přihříváním bloku. Myslí na to i sám výrobce E85, když v zimě jeho produkt vlastně mate názvem a může obsahovat 30 % benzinu (takže jen 70 % lihu).

Přídavné řídicí jednotky, které se používají k přestavbě běžných benzinových aut na lihová, si zase pomáhají výrazným obohacením směsi. Do nějakých -20 ºC tím problém studeného startu vyřeší (za větších mrazů vozidla bez předehřevu radši natankují benzin), nikoliv však otázku emisí. Při nedokonalém spalování lihu ve studeném motoru totiž vznikají látky jako acetyldehyd, formaldehyd nebo kyselina mravenčí. Jsou jedovaté, ale homologační měření emisí ani následné pravidelné kontroly je nesledují, takže i sami výrobci aut dnes mohou na trh zavádět modely FFV (Renault, Dacia) bez elektrického předehřevu bloku.

Vinou kyselých produktů spalování E85 zkracuje životnost motorového oleje. Ford u vozů FFV velí měnit olej ne po dvaceti, ale již po deseti tisících kilometrů. Zkrácení výměnných lhůt oleje by mělo patřit k hlavním zásadám všech, kteří se svými benzinovými auty začnou jezdit na E85.

Lihové palivo je účinným odmašťovačem a čistí sací kanály i ventily od úsad. Daleko hůře však maže ventilová sedla, takže sedla sacích ventilů podléhají rychlejšímu opotřebení. Zatímco u standardního benzinového dvoulitru předepisuje třeba Ford kontroly ventilových vůlí po 160 000 km, v případě modelu FFV zkrátil tento interval na 60 000 km. A to má originální varianta FFV ventilová sedla z lepšího materiálu.

Od ekonomické výhodnosti E85 je zkrátka nutné odečíst lehké zvýšení servisních nákladů – v případě Fordu Mondeo FFV, který jsme dlouhodobě testovali před rokem, je to 15 000 Kč na 100 000 km. Mnozí čeští motoristé však běžnou údržbu na autech zvládají sami, takže výrazně ušetří.

Líh dále rozpouští změkčovadla obsažená v plastech, což může za čas vyústit až v netěsnost palivových vedení a způsobit třeba i požár vozidla. V praxi to ale tak horké být nemusí. Třeba Ford od chvíle, kdy vyrobil první Focus FFV, zavedl lihu odolná palivová vedení pro celou modelovou řadu. „S takovým problémem jsem se setkal jen u Audi 80 z roku 1989, které ještě mělo palivové hadičky z klasické měkké pryže. A tu opravdu etanol ničí. U modernějších vozů, které již mají trubky z plastu, jsem zatím nic podobného nepozoroval,“ říká Antonín Turna, technik firmy Flexcar.cz, která vozy upravuje montáží přídavných jednotek.

Líh je na rozdíl od benzinu vodivý. To vadí palivovému čerpadlu v nádrži, které je u většiny aut konstruováno jako motor ponořený v kapalině. Konkrétně dochází k elektrolýze mezi komutátorem a uhlíkem za současného úbytku materiálu z obou částí. Pozvolna se začínají projevovat výpadky (škubání vozidla v tahu), až nakonec auto zcela přestane jet. Originální vozidla FFV mají tato čerpadla napájena střídavým proudem (to pak elektrolýza neví, na kterou stranu se má rozběhnout).

Líh v sériovém voze?

Pomineme-li studený start, je hlavním úskalím lihu v sériovém zážehovém motoru nutnost prohnat jej vstřikovači větší množství. Zatímco benzin má pro ideální spalování poměr paliva vůči vzduchu 1 : 14,7, v případě lihu jde o 1 : 9,0. To znamená, že do stejného množství nasátého vzduchu jej musí vstříknout zhruba o třetinu více, aby směs nebyla chudá a nedocházelo k výpadkům zapalování, škubání motoru či zhoršení emisí.

Díky lambda sondě, sledující kyslík ve výfuku, dokážou i sériové jednotky do jisté míry reagovat a přidávat palivo tak, aby nasátý vzduch spotřebovaly. Běžně to zvládají zhruba do čtyřicetiprocentní koncentrace lihu v nádrži (E85 napůl s Naturalem 95). Při vyšších koncentracích se však dostavuje rozsvícení kontrolky závady motoru (kvůli chudé směsi) a vynechávání agregátu při akceleraci.

Možnost spalovat čisté E85 nabízejí různé přídavné jednotky, jejichž funkci prodejci rádi říkají „konverze vozidla na E85“. Ve skutečnosti se připojí mezi vstřikovače a řídicí jednotku automobilu a prodlužují jí vysílaný signál. Takže motormanagement má pocit, že je vše v nejlepším pořádku, ale paliva jde do válců více. Díky údajům z lambda sondy nadále probíhá regulace i v případě nižších podílů lihu v nádrži vozidla – zkrátit dobu vstřiku totiž není problém.

Zázračné krabičky?

Tyto konverzní jednotky se prodávají za ceny kolem pěti tisíc korun a jejich montáž zvládají prodejci na ulici. Či ještě častěji vám pošlou jen návod, jak si to udělat sami. E-shopy s tímto zbožím rostou jako houby po dešti, bohužel pouze málokteří prodejci o spalování lihu skutečně tuší něco bližšího a umějí víc než zabalit do krabice a poslat.

„Jen jediná firma z této oblasti nás oslovila, aby si u nás nechala přídavné jednotky schválit,“ říká Petr Říha z pražské zkušebny Dekra. „Odzkoušeli jsme funkci těchto jednotek při stejných emisních testech, jaké se používají pro homologaci vozidel. A auta Euro 2 až 4 skutečně emisní limity splnila. Pokud ministerstvo celou věc schválí, bude E85 u jimi vybavených aut zapsáno jako alternativní palivo a jeho použitím se neodchylujete od homologace vozidla,“ upozorňuje Petr Říha na častý, ale obtížně postižitelný přestupek mnoha uživatelů alternativních paliv. Dodejme, že jednotky Elotec E85, které slibují zavedení systému vyškolených partnerských servisů a vystoupení celé oblasti z „undergroundu“, by se měly na našem trhu objevit v horizontu měsíce. Ani jejich dovozce však neřeší problematiku palivových vedení či nádržových čerpadel.

O přestavbu na E85 se zajímají především majitelé starších vozidel, ale napsat to sem musíme: pokud není E85 schváleným palivem přímo od výrobce vozidla, pak jeho používáním přicházíte o záruku na motor a komponenty palivového systému.

Velké lži o spotřebě

Prodejci přídavných jednotek obvykle udávají, že spotřeba při jízdě na E85 s jejich úpravou vzroste o 15 %. Tady však něco nesedí. Výhřevnost E85 je totiž o 28,5 % nižší a úměrně tomu by měla vzrůst i spotřeba paliva. A nevěříme, že by zvýšení účinnosti agregátu pracujícího na líh, o němž byla již výše řeč, dokázalo udělat tolik. Jednotky totiž jen kopírují dávkování benzinu v náležitě zvýšené podobě, nemají žádnou vlastní mapu vstřikování ani předstihu pro líh. Tedy nemohou třeba využít trik originálních vozidel FFV, která při plném plynu a lihu v nádrži neobohacují směs tak, jako když jezdí na benzin. Líh má totiž vyšší antidetonační odolnost. Přídavné jednotky zbaví lihové jezdce problémů se škubajícím motorem a svítící kontrolkou, maximum z tohoto paliva však těžko mohou vytěžit. Ekonomická výhodnost takového řešení závisí předně na ceně benzinu.

Spíš je zajímavé, že do segmentu vozidel, jež jsou pro E85 přizpůsobena již z výroby, se pouští i dostupné značky jako Dacia.  [600×729]

Spolupracujeme s TipCars.com
Ruský Ruský "Zuckerberg" vyhlásil válku Putinovi

Pavel Durov vyhlásil digitální válku ruskému režimu a…

Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali Poslanci ČSSD se nabídkou ANO na sestavení vlády zatím nezabývali

Poslanci ČSSD dnes večer nemluvili o nabídce pro vládní…

Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva Spojené státy blokují vydávání víz Rusům, stěžuje si Moskva

Spojené státy záměrně blokují vydávání vstupních víz…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér Levné SUV Škody poprvé bez maskování. Kamiq odhaluje také interiér

Jen pár dnů nás dělí od světové premiéry nového…

Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami Řidiči, pozor! Zítra se bude ve velkém měřit rychlost. Místa jsme si vybrali sami

Měření rychlosti bude probíhat v rámci celoevropské akce…

 





 
Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Slavný žigulík slaví. Lada 2101 se začala vyrábět přesně před 48 lety

Dnes 18:50

Model 2101 byl v roce 1970 prvním sériovým autem nově založené automobilky v městě Toljatti. Vyráběl se až do roku 1988.




Blesk.cz

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert. Každý Čech ho ročně sní 48 kilo

Pšeničné pečivo způsobuje závislost, varuje expert.…

Milujete k snídani kaiserku namazanou máslem, nebo dokonce dvě? A co rohlík s marmeládou k odpolední svačině? A…

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad škodami, jak objekty správně pojistit?

Kuny, opilí zloději i vichřice: Chataři pláčou nad…

Někteří chataři a chalupáři se v těchto dnech vrací po dlouhé době na obhlídku svých objektů a často utrpí šok.…

 

iSport.cz

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a farem, ale i mazáci

Český tým na MS v hokeji 2018: mladíci z NHL a…

Sotva skončil jeden velký turnaj, prakticky hned je tu další. Na ZOH v Pchjongčchangu se umístil český tým pod…

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning - dánské Kladno

MS v hokeji 2018: Kde se bude hrát? Kodaň a Herning…

Jednu velkou premiéru má mistrovství světa v ledním hokeji 2018. Vůbec poprvé se elitní divize světového…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Vladimír Pikora: Existuje „politicky korektní“ smlouva?

Napadlo vás někdy, že i smlouva o vašich penězích může být „skrytě politicky korektní“? Ne? Tak já vám ukážu, že…

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době byl nepochybně označen za sexistický

Playboy pro ajťáky: Časopis, který by v dnešní době…

Računari znamená v bosenštině prostě „počítače“. Stejný název nesl i v bývalé Jugoslávii proslulý časopis, jenž…