Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šestiválcové motory BMW ztrácejí šrouby, musí na svolávací akci

Michal Fokt
Diskuze (64)
Statisíce bavoráků vybavených řadovými šestiválci musí do servisu kvůli výměně šroubů, které se mohou buď uvolnit nebo zlomit.

Před necelým měsícem se objevila informace, že BMW chystá recall na šestiválcové motory se systémem plynule proměnného časování ventilů Vanos, aniž by ale byly upřesněny detaily. Nyní už máme jasno. Nejedná se o závadu na systému jako takovém, jde spíše o svolávací akci z kategorie kuriozit, byť by její neabsolvování mohlo způsobit nepěkné problémy.

Řadové šestiválcové motory v autech modelových let 2010-2012 napříč konstrukčními řadami 3, 5, X3, X5, 5 GT, X6, Z4 a 1 Coupe a Cabrio totiž mohou ztrácet šrouby, konkrétně ty, které drží komponenty již zmíněného systému Vanos, případně může dojít k jejich zlomení.

Vzniklý problém elektronika nahlásí jako Check Engine, případně Service Engine Soon. S autem je možné nadále pokračovat v jízdě, ale problém se bude postupem času zhoršovat, nehledě na to, že dojde k přepnutí do nouzového režimu. Dlouhodobější používání auta s výše uvedenou závadou nakonec může vyústit v nemožnost motor nastartovat a v krajních případech povede až k jeho zničení, je tedy vhodné na svolávací akci zareagovat a šrouby si nechat vyměnit. Jen v USA se problém týká 156.137 vozů, celosvětově tedy půjde o statisíce případů.

Michal Fokt
Diskuze (64)
17. 4. 2014 13:18
Re: uz je tych pruserov v bmw akosi moc nie?
Proti tomu se nedá nic namítat. To je samozřejmě pravda.
Avatar - praděda7
17. 4. 2014 10:23
Re: uz je tych pruserov v bmw akosi moc nie?
Svolávací akce se uskutečňují, když se ta samá závada vyskytne u určitého % vozidel během určité doby v provozu. Nemusí nutně jít o konstrukční chybu.
Avatar - praděda7
17. 4. 2014 10:13
Re: uz je tych pruserov v bmw akosi moc nie?
...ale ano. ISO je jedna věc, ale její uvedení do praxe a funkční udržování systému v chodu, je věc druhá. Pracoval jsem v této oblasti přes 30 let, tak vím o čem mluvím. Velké procento dodavatelů vyvine značné úsilí před získáním certifikace, ale po jeho získání se z certifikátu stává jen cár papíru, kterým potenciálním zákazníkům mávají před očima. Je pak na potenciálním zákazníkovi, aby si systém u dodavatele prověřil, ideálně certifikovaným nezávislým auditorem. Velmi by mě zajímal vztah mezi BMW a dodavatelem vadných šroubů, především ve věci certifikace dodávek. Další věc, která by mohla celou věc postavit do úplně jiného světla je sledovat, jestli BMW změní specifikaci šroubu nebo navýší instalační torque na šroub. To by samozřejmě celou vinu pak nechalo v BMW kurtě.
17. 4. 2014 09:18
Re: uz je tych pruserov v bmw akosi moc nie?
jak myslíš systémový? Jako špatně navrženej proces, kterej zapříčinil generování zmetků po dobu 2 let? To se mi právě nechce věřit, že by se v rámci výstupní kontroly, FMEA a různých dalších opičáren co se kolem kvality dělají nepřišlo dřív na to, že je chyba v procesu. Docela by mě zajímalo jaký je rozdíl v NOK a OK šroubech.
17. 4. 2014 08:29
Re: uz je tych pruserov v bmw akosi moc nie?
To ale předpokládáš, že existují nějaké šarže, kde lze problém vyloučit. Problém může být klidně systémový.