Setra LE a Neoplan Skyliner v Česku: Přínosy
Uprostřed letošního léta byla v Česku poprvé přihlášena nízkonástupní Setra LE business. Vozidlo Setra zejména do městského a přilehlého provozu tak poprvé v historii obdrželo české registrační značky.
Setra LE používá samotnou příď od víceúčelové řady Multiclass, od sedadla řidiče až na konec druhých dveří je převzata z dřívějšího nízkopodlažního typu NR. Tři schůdky z podesty u zadních dveří stoupají do zadní části opět z víceúčelové řady. Označení první Setry LE 415 v Česku ukazuje na kratší ze dvou délek 12,33 metru.
Vozidlo pohání šestiválec OM 936 Euro VI v provedení 220 kW spojený s přímo řazenou šestistupňovou převodovkou. Jak je u Setry zvykem, nešetřila na bezpečnostní výbavě a autobus dostal stabilizační systém a přídavné brzdové světlo aktivující se při zapnutí retardéru.
Cestující ocení klimatizaci, která se po letošních vedrech snad dostane i do podmínek výběrových řízení pro městské autobusy. Krásný autobus, u kterého proběhlo svařování skeletu v Mannheimu a montáž v Ulmu, nabízí do městského provozu potřebný kneeling a 45 pohodlných sedadel.
Setru LE jsme již před jejím příchodem do Česka vyzkoušeli na německých silnicích, v dubnovém vydání AutoProfi jsme zveřejnili naše zkušenosti za volantem Neoplanu Skyliner v turecké Ankaře. Tato opětovně vyráběná vlajková dvoupatrová loď Neoplanu se také v letních měsících dostala do českého registru vozidel.
Řada Skyliner má za sebou již čtyřicetiletou historii, poslední vydání Euro VI však již nevzniká díky spolupráci Neoplanu s nástavbářem, ale zcela pod taktovkou německé značky. Prémiový patrový autokar v Euro VI je k dostání pro zájemce z řad dopravních firem i v ČR.
U Skylineru je kromě přepravní kapacity a osobitého Sharp Cut Designu extrémně nízký součinitel odporu vzduchu cW = 0,41. U vozidla pohybujícího se většinu provozního času maximální rychlostí 100 km/h jde z hlediska spotřeby paliva o mimořádně významnou vlastnost.