20.9. 2016 Michal Fokt

Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

 

S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?

Dostali jsme pozvání zúčastnit se dealerského školení prodejců Bridgestone, zahrnující jak teoretickou, tak praktickou část za volantem vozů, obutých do plášťů japonské značky. Ta je už od roku 1989 největším výrobcem pneumatik na světě a po celém světě zaměstnává 144 tisíc lidí. Zakládá si na image inovativní japonské firmy s těsným napojením na motorsport. V té souvislosti určitě stojí za zmínku, že Bridgestone působil ve formuli 1 dlouhých 12 let a přestože poslední sezonou byla ta 2010, inženýři stále ještě analyzují získaná data.

Ale pojďme už k informacím, které by vám mohly být užitečné. Bridgestone se zaměřil na víceméně tři témata, která doložil praktickými zkouškami. Tou první je tlak v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách

V zásadě mohou nastat jen tři situace – buď jsou pneumatiky podhuštěné, přehuštěné nebo s optimálním tlakem. Začněme s tím optimem. Ideální tlak v pneumatikách je ten, který pro dané vozidlo uvádí výrobce a přináší samá pozitiva – styčná plocha běhounu má optimální velikost a tvar, takže zajišťuje nejlepší možné jízdní vlastnosti a současně i rovnoměrné opotřebení, čímž prodlužuje životnost gum. Výrobce udává správný tlak pro auto, obsazené pouze řidičem a pro plně obsazené, podle toho, jak je využíváno, se lze pochopitelně v daném intervalu pohybovat.

Pokud je pneumatika podhuštěná, opírá se nadměrně o vnější část běhounu a bočnice se deformují, což zhoršuje stabilitu a jízdní vlastnosti auta. Ale k tomu patrně nedochází úmyslně, je to následek zanedbávané údržby.

V případě přefouknutých pneumatik je to trošku něco jiného. Nezřídka se stává, že s přehuštěnými pneumatikami opouští auto pneuservis s tím, že se o to alespoň nebude nutné nějaký čas starat a díky zmenšení styčné plochy auto bude mít menší spotřebu. Obojí je sice pravda, ale za této situace dochází k nadměrnému opotřebení středu běhounu a tím se citelně snižuje životnost plášťů. Pár desetikorun za ušetřený benzin se tedy může v dlouhodobějším horizontu ošklivě nevyplatit. Nemluvě o tom, že dojde k dramatickému zhoršení přilnavosti.

To jsem ověřil při testu brzdné dráhy, kdy jsem se rozjel na rychlost 80 km/h a poté na daném místě prudce zabrzdil se správně nafoukanými gumami a následně s autem s přefouknutými plášti. Rozdíl činil zhruba 3,5 metru!

Použití sjetých pneumatik

Dalším tématem bylo použití více ojetých pneumatik. Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra.

I toto bylo možné prakticky vyzkoušet. Tedy tak trochu, pokusnými králíky byly leony s nevypínatelnou stabilizací, které se s nástrahami obutí a mokrého asfaltu popasovaly se ctí ve všech případech, nicméně zatímco při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly, u auta s ojetými gumami vzadu byla cítit větší nervozita zádě. Fajfka, opět potvrzeno.

Mohu tedy jen doporučit – zapomeňte na to co jste si možná mysleli nebo co se za dlouhá léta stalo zvykem a dávejte více ojeté gumy na předek. Sice budete muset do servisu kvůli jedné nápravě dřív, ale za tu jistotu to určitě stojí.

Za připomenutí také stojí nutnost včas sjeté pneumatiky vyměnit. Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy.

Ecopia – jezděte levněji a zeleněji

Bridgestone si také přihřál svou „ekopolívčičku“ jménem Ecopia. Jedná se o pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A pokud na nějakou ekologii zvysoka kašlete, mohlo by vás alespoň zajímat, že je plášť navržený, aby měl co nejmenší valivý odpor. Pochopitelně s důrazem na to, aby byly co nejméně ovlivněny ostatní vlastnosti obutí. A kde je nízký valivý odpor, tam je menší spotřeba paliva a v kombinaci s tvrdší směsí též delší životnost pneumatiky.

Že dojede Ecopia EP150 dál, jsme vyzkoušeli jednoduchým testem, kdy dvě auta sjela vlastní vahou z nízké rampy, jedno se zmíněným obutím, druhé s pneumatikami Bridgestone B250. To sice není zrovna top produkt značky, rozdíl v ujeté vzdálenosti byl ovšem několik délek auta, jak můžete vidět ve fotogalerii. Teoreticky může ecopia prý snížit spotřebu až o 5,7 %. Ale v zásadě je každá ušetřená koruna dobré a pořízení takovýchto plášťů se jeví jako docela chytrý způsob, jak provoz auta trochu zlevnit.

Firestone Destination Winter

Závěrem tu máme ještě jednu novinku v nabídce mainstreamové značky Firestone, která Japoncům patří od roku 1989. Jedná se o zimní plášť, určený pro kompaktní SUV, využívající 16“ a 17“ kola s pneumatikami o šířce 215-235 mm a s profilovým číslem 55-70. To pokrývá naprostou většinu trhu, tvořenou auty jako je Nissan Qashqai, Honda CR-V nebo VW Tiguan.

Výrobce slibuje zejména vynikající brzdnou dráhu na mokré vozovce a jízdní komfort, což zajišťují široké drážky pro odvod vody, více záběrových hran v ramenní části běhounu a nová siliková směs Nano Pro Tech. S ohledem na to, že v Bělé pod Bezdězem panovaly teploty přes 30 stupňů, Bridgestone se logicky a moudře nepokoušel nám nechat novou gumu osahat jinak, než na stojanu, potvrdit nebo vyvrátit její kvality tedy nemohu, ale určitě je dobré vědět, že až se začnete poohlížet po zimních gumách, budete mít výběr zase o něco těžší… nebo naopak snazší, pokud jste na japonské know-how „zatížení“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 

Štítky Pneu Video

 

Přidat názorDiskuse: Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…