20.9. 2016 Michal Fokt

Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

 

S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?

Dostali jsme pozvání zúčastnit se dealerského školení prodejců Bridgestone, zahrnující jak teoretickou, tak praktickou část za volantem vozů, obutých do plášťů japonské značky. Ta je už od roku 1989 největším výrobcem pneumatik na světě a po celém světě zaměstnává 144 tisíc lidí. Zakládá si na image inovativní japonské firmy s těsným napojením na motorsport. V té souvislosti určitě stojí za zmínku, že Bridgestone působil ve formuli 1 dlouhých 12 let a přestože poslední sezonou byla ta 2010, inženýři stále ještě analyzují získaná data.

Ale pojďme už k informacím, které by vám mohly být užitečné. Bridgestone se zaměřil na víceméně tři témata, která doložil praktickými zkouškami. Tou první je tlak v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách

V zásadě mohou nastat jen tři situace – buď jsou pneumatiky podhuštěné, přehuštěné nebo s optimálním tlakem. Začněme s tím optimem. Ideální tlak v pneumatikách je ten, který pro dané vozidlo uvádí výrobce a přináší samá pozitiva – styčná plocha běhounu má optimální velikost a tvar, takže zajišťuje nejlepší možné jízdní vlastnosti a současně i rovnoměrné opotřebení, čímž prodlužuje životnost gum. Výrobce udává správný tlak pro auto, obsazené pouze řidičem a pro plně obsazené, podle toho, jak je využíváno, se lze pochopitelně v daném intervalu pohybovat.

Pokud je pneumatika podhuštěná, opírá se nadměrně o vnější část běhounu a bočnice se deformují, což zhoršuje stabilitu a jízdní vlastnosti auta. Ale k tomu patrně nedochází úmyslně, je to následek zanedbávané údržby.

V případě přefouknutých pneumatik je to trošku něco jiného. Nezřídka se stává, že s přehuštěnými pneumatikami opouští auto pneuservis s tím, že se o to alespoň nebude nutné nějaký čas starat a díky zmenšení styčné plochy auto bude mít menší spotřebu. Obojí je sice pravda, ale za této situace dochází k nadměrnému opotřebení středu běhounu a tím se citelně snižuje životnost plášťů. Pár desetikorun za ušetřený benzin se tedy může v dlouhodobějším horizontu ošklivě nevyplatit. Nemluvě o tom, že dojde k dramatickému zhoršení přilnavosti.

To jsem ověřil při testu brzdné dráhy, kdy jsem se rozjel na rychlost 80 km/h a poté na daném místě prudce zabrzdil se správně nafoukanými gumami a následně s autem s přefouknutými plášti. Rozdíl činil zhruba 3,5 metru!

Použití sjetých pneumatik

Dalším tématem bylo použití více ojetých pneumatik. Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra.

I toto bylo možné prakticky vyzkoušet. Tedy tak trochu, pokusnými králíky byly leony s nevypínatelnou stabilizací, které se s nástrahami obutí a mokrého asfaltu popasovaly se ctí ve všech případech, nicméně zatímco při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly, u auta s ojetými gumami vzadu byla cítit větší nervozita zádě. Fajfka, opět potvrzeno.

Mohu tedy jen doporučit – zapomeňte na to co jste si možná mysleli nebo co se za dlouhá léta stalo zvykem a dávejte více ojeté gumy na předek. Sice budete muset do servisu kvůli jedné nápravě dřív, ale za tu jistotu to určitě stojí.

Za připomenutí také stojí nutnost včas sjeté pneumatiky vyměnit. Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy.

Ecopia – jezděte levněji a zeleněji

Bridgestone si také přihřál svou „ekopolívčičku“ jménem Ecopia. Jedná se o pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A pokud na nějakou ekologii zvysoka kašlete, mohlo by vás alespoň zajímat, že je plášť navržený, aby měl co nejmenší valivý odpor. Pochopitelně s důrazem na to, aby byly co nejméně ovlivněny ostatní vlastnosti obutí. A kde je nízký valivý odpor, tam je menší spotřeba paliva a v kombinaci s tvrdší směsí též delší životnost pneumatiky.

Že dojede Ecopia EP150 dál, jsme vyzkoušeli jednoduchým testem, kdy dvě auta sjela vlastní vahou z nízké rampy, jedno se zmíněným obutím, druhé s pneumatikami Bridgestone B250. To sice není zrovna top produkt značky, rozdíl v ujeté vzdálenosti byl ovšem několik délek auta, jak můžete vidět ve fotogalerii. Teoreticky může ecopia prý snížit spotřebu až o 5,7 %. Ale v zásadě je každá ušetřená koruna dobré a pořízení takovýchto plášťů se jeví jako docela chytrý způsob, jak provoz auta trochu zlevnit.

Firestone Destination Winter

Závěrem tu máme ještě jednu novinku v nabídce mainstreamové značky Firestone, která Japoncům patří od roku 1989. Jedná se o zimní plášť, určený pro kompaktní SUV, využívající 16“ a 17“ kola s pneumatikami o šířce 215-235 mm a s profilovým číslem 55-70. To pokrývá naprostou většinu trhu, tvořenou auty jako je Nissan Qashqai, Honda CR-V nebo VW Tiguan.

Výrobce slibuje zejména vynikající brzdnou dráhu na mokré vozovce a jízdní komfort, což zajišťují široké drážky pro odvod vody, více záběrových hran v ramenní části běhounu a nová siliková směs Nano Pro Tech. S ohledem na to, že v Bělé pod Bezdězem panovaly teploty přes 30 stupňů, Bridgestone se logicky a moudře nepokoušel nám nechat novou gumu osahat jinak, než na stojanu, potvrdit nebo vyvrátit její kvality tedy nemohu, ale určitě je dobré vědět, že až se začnete poohlížet po zimních gumách, budete mít výběr zase o něco těžší… nebo naopak snazší, pokud jste na japonské know-how „zatížení“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů Počátky BMW i3 lze vysledovat do roku 1991. Koncept E1 měl dojezd 200 kilometrů

Počátky dnešního elektromobilu BMW i3 se datují už do…

Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu Demonstrace v Londýně. Desetitisíce lidí žádaly nové referendum o brexitu

Desetitisíce odpůrců odchodu Británie z Evropské unie se…

Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař Zvýší-li Spojené státy cla na automobily, Evropská unie zareaguje, řekl eurokomisař

Evropská unie odpoví, pokud Spojené státy zvýší cla na…

 

Štítky Pneu Video

 

Přidat názorDiskuse: Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě! Nová Kia Ceed má první ceny. Za 530.000 Kč je v plné výbavě!

Zatímco na české ceny nové Kie Ceed si ještě musíme…

Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace Chorvatsko autem 2018: Užitečné rady, tipy, poplatky, krásné destinace

V 70. letech vznikla v ČSSR studie tunelu z okolí Českých…

 





 
Nissan March Super Turbo: Miniaturní hothatch s technikou, která předběhla dobu

Nissan March Super Turbo: Miniauto s technikou, která předběhla dobu

Včera

Původní Nissan Micra, na některých trzích nazývaný March, byl typickým japonským malým autem 80. let. Paradoxně na jeho základě vznikla nezvykle technicky řešená sportovní verze.




Blesk.cz

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim povolil auta, kamiony i motorky

Ženy v Saúdské Arábii můžou začít řídit. Princ jim…

Od neděle mohou ženy v Saúdské Arábii nově řídit osobní a nákladní automobily a motocykly. Země zavedla od…

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz na zakázaný web, zaplatí tučnou pokutu

Rusko utužuje blokaci internetu. Kdo zveřejní odkaz…

Ruskou sněmovnou (Státní duma) prošel nový zákon (TASS v ruštině), který zkomplikuje život tamním vyhledávačům.…

 

iSport.cz

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů, hrací dny, play off

Program MS ve fotbale 2018: Kompletní rozpis zápasů,…

Mistrovství světa ve fotbale 2018 v Rusku nabídne od 14. června celkem 64 zápasů, ze kterých 8. července vzejde…

Německo - Švédsko 2:1. Kroosova paráda z přímáku rozhodla

Německo - Švédsko 2:1. Kroosova paráda z přímáku rozhodla

Fotbalisté Německa v páté minutě nastavení gólem Toniho Kroose vybojovali na mistrovství světa výhru 2:1 nad…

 

Reflex.cz

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12 švýcarských unikátů a důvodů, proč je navštívit

Chystáte se na dovolenou do Švýcarska? Tady je 12…

Co se vám vybaví, když se řekne Švýcarsko? Matterhorn, čokoláda, hodinky, nebo snad sýry? Tahle malá, neutralitu…

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem vykouzlí úsměv každému

Unikátní fotogalerie: Kočky sjeté kočičím kokainem…

Jestli jste milovníci domácích mazlíčků, svéhlavých a inteligentních koček, pak musíte znát tuto rostlinu: šantu…