20.9. 2016 Michal Fokt

Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

 

S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?

Dostali jsme pozvání zúčastnit se dealerského školení prodejců Bridgestone, zahrnující jak teoretickou, tak praktickou část za volantem vozů, obutých do plášťů japonské značky. Ta je už od roku 1989 největším výrobcem pneumatik na světě a po celém světě zaměstnává 144 tisíc lidí. Zakládá si na image inovativní japonské firmy s těsným napojením na motorsport. V té souvislosti určitě stojí za zmínku, že Bridgestone působil ve formuli 1 dlouhých 12 let a přestože poslední sezonou byla ta 2010, inženýři stále ještě analyzují získaná data.

Ale pojďme už k informacím, které by vám mohly být užitečné. Bridgestone se zaměřil na víceméně tři témata, která doložil praktickými zkouškami. Tou první je tlak v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách

V zásadě mohou nastat jen tři situace – buď jsou pneumatiky podhuštěné, přehuštěné nebo s optimálním tlakem. Začněme s tím optimem. Ideální tlak v pneumatikách je ten, který pro dané vozidlo uvádí výrobce a přináší samá pozitiva – styčná plocha běhounu má optimální velikost a tvar, takže zajišťuje nejlepší možné jízdní vlastnosti a současně i rovnoměrné opotřebení, čímž prodlužuje životnost gum. Výrobce udává správný tlak pro auto, obsazené pouze řidičem a pro plně obsazené, podle toho, jak je využíváno, se lze pochopitelně v daném intervalu pohybovat.

Pokud je pneumatika podhuštěná, opírá se nadměrně o vnější část běhounu a bočnice se deformují, což zhoršuje stabilitu a jízdní vlastnosti auta. Ale k tomu patrně nedochází úmyslně, je to následek zanedbávané údržby.

V případě přefouknutých pneumatik je to trošku něco jiného. Nezřídka se stává, že s přehuštěnými pneumatikami opouští auto pneuservis s tím, že se o to alespoň nebude nutné nějaký čas starat a díky zmenšení styčné plochy auto bude mít menší spotřebu. Obojí je sice pravda, ale za této situace dochází k nadměrnému opotřebení středu běhounu a tím se citelně snižuje životnost plášťů. Pár desetikorun za ušetřený benzin se tedy může v dlouhodobějším horizontu ošklivě nevyplatit. Nemluvě o tom, že dojde k dramatickému zhoršení přilnavosti.

To jsem ověřil při testu brzdné dráhy, kdy jsem se rozjel na rychlost 80 km/h a poté na daném místě prudce zabrzdil se správně nafoukanými gumami a následně s autem s přefouknutými plášti. Rozdíl činil zhruba 3,5 metru!

Použití sjetých pneumatik

Dalším tématem bylo použití více ojetých pneumatik. Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra.

I toto bylo možné prakticky vyzkoušet. Tedy tak trochu, pokusnými králíky byly leony s nevypínatelnou stabilizací, které se s nástrahami obutí a mokrého asfaltu popasovaly se ctí ve všech případech, nicméně zatímco při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly, u auta s ojetými gumami vzadu byla cítit větší nervozita zádě. Fajfka, opět potvrzeno.

Mohu tedy jen doporučit – zapomeňte na to co jste si možná mysleli nebo co se za dlouhá léta stalo zvykem a dávejte více ojeté gumy na předek. Sice budete muset do servisu kvůli jedné nápravě dřív, ale za tu jistotu to určitě stojí.

Za připomenutí také stojí nutnost včas sjeté pneumatiky vyměnit. Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy.

Ecopia – jezděte levněji a zeleněji

Bridgestone si také přihřál svou „ekopolívčičku“ jménem Ecopia. Jedná se o pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A pokud na nějakou ekologii zvysoka kašlete, mohlo by vás alespoň zajímat, že je plášť navržený, aby měl co nejmenší valivý odpor. Pochopitelně s důrazem na to, aby byly co nejméně ovlivněny ostatní vlastnosti obutí. A kde je nízký valivý odpor, tam je menší spotřeba paliva a v kombinaci s tvrdší směsí též delší životnost pneumatiky.

Že dojede Ecopia EP150 dál, jsme vyzkoušeli jednoduchým testem, kdy dvě auta sjela vlastní vahou z nízké rampy, jedno se zmíněným obutím, druhé s pneumatikami Bridgestone B250. To sice není zrovna top produkt značky, rozdíl v ujeté vzdálenosti byl ovšem několik délek auta, jak můžete vidět ve fotogalerii. Teoreticky může ecopia prý snížit spotřebu až o 5,7 %. Ale v zásadě je každá ušetřená koruna dobré a pořízení takovýchto plášťů se jeví jako docela chytrý způsob, jak provoz auta trochu zlevnit.

Firestone Destination Winter

Závěrem tu máme ještě jednu novinku v nabídce mainstreamové značky Firestone, která Japoncům patří od roku 1989. Jedná se o zimní plášť, určený pro kompaktní SUV, využívající 16“ a 17“ kola s pneumatikami o šířce 215-235 mm a s profilovým číslem 55-70. To pokrývá naprostou většinu trhu, tvořenou auty jako je Nissan Qashqai, Honda CR-V nebo VW Tiguan.

Výrobce slibuje zejména vynikající brzdnou dráhu na mokré vozovce a jízdní komfort, což zajišťují široké drážky pro odvod vody, více záběrových hran v ramenní části běhounu a nová siliková směs Nano Pro Tech. S ohledem na to, že v Bělé pod Bezdězem panovaly teploty přes 30 stupňů, Bridgestone se logicky a moudře nepokoušel nám nechat novou gumu osahat jinak, než na stojanu, potvrdit nebo vyvrátit její kvality tedy nemohu, ale určitě je dobré vědět, že až se začnete poohlížet po zimních gumách, budete mít výběr zase o něco těžší… nebo naopak snazší, pokud jste na japonské know-how „zatížení“.

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence Šéf Uberu nabízí Londýnu ústupky, chce odvrátit rozhodnutí o odebrání licence

Šéf alternativní taxislužby Uber Dara Khosrowshahi se…

Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard Penta přeskupí realitní byznys. Škatulata čekají projekty za desítky miliard

Investiční skupina Penta mění nastavení svého realitního…

Glosa Michala Noska: Německá alternativa Glosa Michala Noska: Německá alternativa

Angela Merkelová přijala volební výsledek s klidem.…

 

Štítky Pneu Video

 

Přidat názorDiskuse: Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších Donald Trump vlastnil nespočet aut. Tady je desítka nejzajímavějších

Donald Trump na svých autech nikdy nešetřil.

Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse Obdivovaná šestsettrojka z Expa v Montrealu je už zase v plné kráse

Z exponátu propagujícího um českých rukou na Světové…

 





 
Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Že je z SUV dobře vidět? Švýcarský test potvrdil opak

Dnes 18:50

Často vyzdvihovaná výhoda SUV v podobě dobrého výhledu v praxi moc neplatí. Ve švýcarském testu výhledu z aut skončili zástupci SUV vůbec nejhůře.




Blesk.cz

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z videoher. Marvel vs. Capcom Infinite je šílená bojovka

Komiksoví superhrdinové se rvou s postavami z…

Crossovery jsou v komiksovém světě na denním pořádku. Díky expanzi Marvelu již nejsou ničím výjimečným ani na…

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku (†80): Posádka lodi nám bránila

Polští záchranáři, kteří skočili pro Jana Třísku…

Dva polští turisté Jarosław Jasita (40) a Jarosław Ruda (39) si výletní plavbu po Vltavě představovali trochu…

 

iSport.cz

Příbram vyhrála šlágr v Hradci, druhou ligu vede Opava před Budějovicemi

Příbram vyhrála šlágr v Hradci, druhou ligu vede…

SOUHRN 9. KOLA | Fotbalisté Příbrami v 9. kole druhé nejvyšší soutěže vybojovali důležité vítězství 2:0 na…

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl, vypiloval i techniku

Zlepšení živočicha Krmenčíka! Pod Vrbou vylétl,…

Jeden, dva, tři… osm! Obdivuhodná série Viktorie nekončí, v Mladé Boleslavi jen napsala další kapitolu. S prstem…

 

Reflex.cz

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

Vzpomínka na zesnulého Jana Třísku: Líbám ve fofru, Honza!

„Root beer“ není pivo v českém slova smyslu, ačkoliv se občas jako kořenové pivo překládá. Je to limonáda, co…

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní rezervace, kterou jinde v Evropě nenajdete

Soos u Františkových Lázní: Unikátní přírodní…

Když uvidíte na mapě naší republiky nápis Soos, nepropadejte panice - nikdo nevysílá signál volající o pomoc.…