20.9. 2016 Michal Fokt

Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na přední nápravu. Víte proč?

 

S experty značky Bridgestone jsme probírali známá i méně známá fakta o pneumatikách. Používáte je správně?

Dostali jsme pozvání zúčastnit se dealerského školení prodejců Bridgestone, zahrnující jak teoretickou, tak praktickou část za volantem vozů, obutých do plášťů japonské značky. Ta je už od roku 1989 největším výrobcem pneumatik na světě a po celém světě zaměstnává 144 tisíc lidí. Zakládá si na image inovativní japonské firmy s těsným napojením na motorsport. V té souvislosti určitě stojí za zmínku, že Bridgestone působil ve formuli 1 dlouhých 12 let a přestože poslední sezonou byla ta 2010, inženýři stále ještě analyzují získaná data.

Ale pojďme už k informacím, které by vám mohly být užitečné. Bridgestone se zaměřil na víceméně tři témata, která doložil praktickými zkouškami. Tou první je tlak v pneumatikách.

Tlak v pneumatikách

V zásadě mohou nastat jen tři situace – buď jsou pneumatiky podhuštěné, přehuštěné nebo s optimálním tlakem. Začněme s tím optimem. Ideální tlak v pneumatikách je ten, který pro dané vozidlo uvádí výrobce a přináší samá pozitiva – styčná plocha běhounu má optimální velikost a tvar, takže zajišťuje nejlepší možné jízdní vlastnosti a současně i rovnoměrné opotřebení, čímž prodlužuje životnost gum. Výrobce udává správný tlak pro auto, obsazené pouze řidičem a pro plně obsazené, podle toho, jak je využíváno, se lze pochopitelně v daném intervalu pohybovat.

Pokud je pneumatika podhuštěná, opírá se nadměrně o vnější část běhounu a bočnice se deformují, což zhoršuje stabilitu a jízdní vlastnosti auta. Ale k tomu patrně nedochází úmyslně, je to následek zanedbávané údržby.

V případě přefouknutých pneumatik je to trošku něco jiného. Nezřídka se stává, že s přehuštěnými pneumatikami opouští auto pneuservis s tím, že se o to alespoň nebude nutné nějaký čas starat a díky zmenšení styčné plochy auto bude mít menší spotřebu. Obojí je sice pravda, ale za této situace dochází k nadměrnému opotřebení středu běhounu a tím se citelně snižuje životnost plášťů. Pár desetikorun za ušetřený benzin se tedy může v dlouhodobějším horizontu ošklivě nevyplatit. Nemluvě o tom, že dojde k dramatickému zhoršení přilnavosti.

To jsem ověřil při testu brzdné dráhy, kdy jsem se rozjel na rychlost 80 km/h a poté na daném místě prudce zabrzdil se správně nafoukanými gumami a následně s autem s přefouknutými plášti. Rozdíl činil zhruba 3,5 metru!

Použití sjetých pneumatik

Dalším tématem bylo použití více ojetých pneumatik. Bridgestone se přimlouvá za kompletní měnění pneumatik na voze, ale uvědomuje si, že z hlediska ekonomiky je to poněkud problematické. Proto nabádá, aby byly více opotřebované pneumatiky vždy na přední nápravě a to u aut s pohonem předních, zadních, ale i všech čtyř kol. Pokud totiž ztratí příď na vodě přilnavost, výsledkem je nedotáčivý smyk, který je pro většinu řidičů snazší vyřešit. Pokud aquaplanning dostane v zatáčce zadní náprava s gumami s nižším vzorkem, dojde k náhlé přetáčivosti, která by mohla zaskočit i zkušeného šoféra.

I toto bylo možné prakticky vyzkoušet. Tedy tak trochu, pokusnými králíky byly leony s nevypínatelnou stabilizací, které se s nástrahami obutí a mokrého asfaltu popasovaly se ctí ve všech případech, nicméně zatímco při jízdě s více ojetými plášti na předku a při svezení s rovnoměrně ojetými pneumatikami téměř nebyly rozdíly, u auta s ojetými gumami vzadu byla cítit větší nervozita zádě. Fajfka, opět potvrzeno.

Mohu tedy jen doporučit – zapomeňte na to co jste si možná mysleli nebo co se za dlouhá léta stalo zvykem a dávejte více ojeté gumy na předek. Sice budete muset do servisu kvůli jedné nápravě dřív, ale za tu jistotu to určitě stojí.

Za připomenutí také stojí nutnost včas sjeté pneumatiky vyměnit. Oproti stále ještě vyhovujícímu 4mm vzorku, jenž prodlouží brzdnou dráhu asi o 3 %, může být brzdění 1,6 mm dezénem delší až o 30 %(!). Naproti tomu 30mm vzorek je na 110 % brzdné dráhy nové gumy.

Ecopia – jezděte levněji a zeleněji

Bridgestone si také přihřál svou „ekopolívčičku“ jménem Ecopia. Jedná se o pneumatiky, které jsou šetrnější k životnímu prostředí. A pokud na nějakou ekologii zvysoka kašlete, mohlo by vás alespoň zajímat, že je plášť navržený, aby měl co nejmenší valivý odpor. Pochopitelně s důrazem na to, aby byly co nejméně ovlivněny ostatní vlastnosti obutí. A kde je nízký valivý odpor, tam je menší spotřeba paliva a v kombinaci s tvrdší směsí též delší životnost pneumatiky.

Že dojede Ecopia EP150 dál, jsme vyzkoušeli jednoduchým testem, kdy dvě auta sjela vlastní vahou z nízké rampy, jedno se zmíněným obutím, druhé s pneumatikami Bridgestone B250. To sice není zrovna top produkt značky, rozdíl v ujeté vzdálenosti byl ovšem několik délek auta, jak můžete vidět ve fotogalerii. Teoreticky může ecopia prý snížit spotřebu až o 5,7 %. Ale v zásadě je každá ušetřená koruna dobré a pořízení takovýchto plášťů se jeví jako docela chytrý způsob, jak provoz auta trochu zlevnit.

Firestone Destination Winter

Závěrem tu máme ještě jednu novinku v nabídce mainstreamové značky Firestone, která Japoncům patří od roku 1989. Jedná se o zimní plášť, určený pro kompaktní SUV, využívající 16“ a 17“ kola s pneumatikami o šířce 215-235 mm a s profilovým číslem 55-70. To pokrývá naprostou většinu trhu, tvořenou auty jako je Nissan Qashqai, Honda CR-V nebo VW Tiguan.

Výrobce slibuje zejména vynikající brzdnou dráhu na mokré vozovce a jízdní komfort, což zajišťují široké drážky pro odvod vody, více záběrových hran v ramenní části běhounu a nová siliková směs Nano Pro Tech. S ohledem na to, že v Bělé pod Bezdězem panovaly teploty přes 30 stupňů, Bridgestone se logicky a moudře nepokoušel nám nechat novou gumu osahat jinak, než na stojanu, potvrdit nebo vyvrátit její kvality tedy nemohu, ale určitě je dobré vědět, že až se začnete poohlížet po zimních gumách, budete mít výběr zase o něco těžší… nebo naopak snazší, pokud jste na japonské know-how „zatížení“.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 

Přidat názorDiskuse: Sjeté pneumatiky: Když už, tak vždy jen na…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 






 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…