reklama


Škoda 1001000100 - Vládní prototyp (11/2003)

Škoda 1001000100 - Vládní prototyp (11/2003)

 
 

Volání ze všech pater politické scény po reprezentativním voze domácí výroby vyslyšela mladoboleslavská automobilka již před časem modelem Superb. Po téměř dvou letech prodeje je ovšem jasné, že tento model uspokojí jen část zájemců o skutečný komfort.

Zatímco konstrukční kancelář ve Wolfsburgu udělala na mladoboleslavské, kteří se přišli zeptat na možnou spolupráci při výrobě ještě luxusnějšího modelu, dlouhý nos, doma v Česaně nezaháleli. Náročnou projektovou přípravu svěřili dynamické konstrukční firmě Opatow se sídlem na utajeném místě Vysočiny a potřebné peníze na vývoj hyperprostorné a megaluxusní potenciálně vládní limuzíny se našly prodejem toho, co zbylo z crashtestů nové Octavie do muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Peníze tak zůstaly v kraji.

Zadání bylo jasné - motor, jízdní vlastnosti ani bezpečnost auta nezajímají české politiky tak, jako vnitřní prostor karosérie a luxusní doplňky v interiéru. Po papírovém, hliněném, karbonovém (na zkoušky ostřelování a létajících vajec) a bronzovém (do Autostadtu ve Wolfsburgu) modelu je nyní konečně k dispozici první funkční vzorek, který jsme podrobili obvyklému testu na polních a lesních cestách nedaleko Jihlavy.

Vnější design téměř šest a půl metru dlouhé limuzíny nachází inspiraci ve slavných mladoboleslavských modelech Škoda100, ale nejmenovaný konstruktér potvrdil, že inspiraci (doslova: "metr a půl kastle uprostřed") poskytl i model Škoda 1000 MB. Módní retrostyl zdůrazňují při čelním pohledu důsledně kruhové světlomety a po vzoru ostrovních vozů i logo automobilky ve vyvýšené pozici nad přední kapotou. Originální jsou podélné chromované linie, které na úrovni střechy, bočního prolisu a prahů zdůrazňují dynamiku a současně důstojnost vozu. Nepopiratelná exkluzivita modelu se připomíná mohutnými chromovanými vstupními otvory chladicího vzduchu za zadními dveřmi. Klasická střízlivá záď vozu s velkoplošnými sdruženými svítilnami je citlivě dotažena TV anténou ve tvaru bumerangu. Uměřený design doplňuje nemetalická černá barva, odstín Chimney Black.

Pracoviště řidiče je standardně uspořádáno, jistým omezením je absence bezpečnostních pásů a vzhledem k maximálním požadavkům na prostor pro cestující vzadu i pevná poloha sedadla s opěradlem. Omezený podélný prostor je částečně kompenzován standardně dodávaným střešním oknem. "Ergonomie kabiny je poplatná názoru, jaký mají na důležitost řidiče ti, kteří se vozí vzadu," říká šéfkonstruktér Petr Pour.

Pravý účel tohoto vozu ale vynikne až po otevření zadních, dostatečně širokých a díky dobrým kladivem upraveným dorazům i široce otevíratelným dveřím. Dva a půl metru dlouhý interiér je luxusně čalouněn a dominují mu mohutná samostatná křesla vpředu a dvojkřeslo v zadní části vozu. Kouřová skla v úpravě "spraynamuchy" poskytují posádce tolik potřebné soukromí a nechybí samozřejmě ani standardní střešní okno. Podle výrobce se u tohoto vozu počítá i s neprůstřelnou průhlednou budkou na střeše. Vzhledem k předběžným objednávkám z ministerstev školství a zdravotnictví se takto upravený model bude dodávat s označením Mamamobil.

Naprostou bezpečnost vozu si posádka neustále uvědomuje díky viditelným speciálním výztuhám, které dodávají interiéru punc skutečné designérské avantgardy. Pro aktivity na podlaze vozu je tato pokryta (neškrábajícím a neobtiskujícím) kobercem Kovral, na bočních stěnách jsou nenápadná víceúčelová madla a střecha vozu má protipodpadkovou úpravu. Vnitřnímu prostoru dominuje víceúčelový stůl s minibarem a zabudovanou audiosoustavou, samozřejmostí je také televizors ne úplně plochou obrazovkou na čelní stěně.

Komfortní cestování zajistí tato část vozu vůz čtyřem až pěti sedícím osobám, v případě nenadálých situací se do vozu pohodlně vejdou dva ležící pasažéři a v případě evakuace či volné zábavy až 21 zcela různě uspořádaných osob.

Jízda s prototypem je bezproblémová, trochu potíží snad ze začátku působí jen nástup do kabiny řidiče. Ovládání je zcela intuitivní, překvapí pouze nefunkční ruční brzda a poněkud méně přesné řazení pětimetrovou tyčí. Dynamické vlastnosti vozu s motorem o výkonu 31 kW jsou příjemně průměrné, maximální konstrukční rychlosti 62 km/h dosáhne prázdné auto již po pár minutách. Při jízdě ze svahu vyvine vládní speciál až osmdesátikilometrovou rychlost. V zatáčkách se vůz téměř nenaklání, brzdy jsou standardně účinné při prvním a často i při druhém použití a příkladná je rovněž neutrální charakteristika podvozku. Vůz má zachován standardní rejd předních kol, takže je jen na řidiči, zda bude lépe snášet nepohodlné podélné či stejně tak nepohodlné příčné parkování.

Jízdní dosah vozu je ovlivněn montáží přídavné třílitrové nádrže z mopedu Stadion a ještě více tím, že původní čtyřicetilitrová nádrž byla demontována. Pro politiky okresního formátu jde o nezajímavou hodnotu, v pražských poměrech ale můžeme říci, že z Vinohrad se dá dojet v podstatě do Nuslí (z kopce), ale jízda do předalekých Vršovic vyžaduje pit-stop.

Promyšlené konstrukční řešení, založené z podstatné části na recyklaci, podtrhuje i příznivá základní cena 18.000,- Kč včetně DPH. I když vůz nepochybně splňuje zadání dané zdejší mimořádně náročnou politickou reprezentací a konstrukčně je na výši současné (tuzemské) automobilové produkce, dávají někteří potenciální odběratelé již nyní najevo, že oni si jen tak něco vnutit nenechají. "Když ležím, nemohu si natáhnout nohy," říká nejmenovaný pravicový vůdce a nejmenovaná ministryně se ke kritice přidává požadavkem na větší šířku střešního okna.

Buď jak buď, Škoda 1001000100 je i přes komplikované označení krokem správným směrem a navíc zapadá do nejnovější filosofie koncernu VW, vyjádřené Berndem Pischetsriederem: "Škoda bude prodávat hodně auta za málo peněz". Cenou ohrožuje nový model Fabii, prostorem na zadních sedadlech Octavii a cílovou skupinou Superb. Věřme, že se dočkáme sériové výroby.

Oznámkuj dealera
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 18 000 Kč Cena v testované výbavě: 19 263 Kč

Základní výbava:sedmimístná čtyřdveřová karosérie (1+1+2+3), černá nemetalická barva, chromované ozdobné prvky, zvýrazněný tovární znak na kapotě, vyhřívání zadního okna, mléčně tónovaná boční skla, zvuková výstraha při překročení nastavené rychlosti, volant pošitý kůží, boční výztuhy prahů i dveří

Výbava testovaného vozu:úchyty na státní vlajky (+75,-), státní vlajky (+120,-), 2x střešní okno (+280,-), audiosoustava, 3x repro (+520,-), televizor Neptun s neplochou obrazovkou, střešní anténa (+70,-), barový stůl, výztuhy (+80,-), čalounění Kovral (+25,-), přídavná palivová nádrž 3 litry (+50,-), dodatečné vnitřní osvětlení (+25,-), interiér v nemetalické základové barvě - bavorská třešeň (+18,-)

Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí Hyundai zaparkovala s kampaní v Podolí

Společnost Hyundai spustila novou kampaň, v níž rozdává…

Českého lva bude moderovat Banášová Českého lva bude moderovat Banášová

24. ročník Českého lva, výročních cen České filmové a…

Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář Z čínské CEFC na Pražský hrad. Forejta nahradí Sklenář

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se…

 
Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 31 / 4650
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 73 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 62
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 180
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 22
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 293 / -
Objem nádrže (l):3
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 600
Rozměr pneu:155/80 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6200
b) šířka (mm): 1620
c) výška (mm): 1380
d) rozvor (mm): 4750
e) rozchod vpředu (mm): 1280
f) rozchod vzadu (mm): 1250
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 2850
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 2850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 510
výška opěradla vzadu (mm): 510
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 1
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 1
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 2
Výkon ve vyšších otáčkách: 4
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 3
Velikost zavazadlového prostoru: 4
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 1
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 5,96
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí Zlatá éra rally skončila před 30 lety. Monstra skupiny B zabila moc lidí

Skupina B je považována za nejatraktivnější období…

Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz Do konce desetiletí by mohl z Tatry opět vyjet nový osobní vůz

Automobilka Tatra se podle týdeníku Ekonom vrací k…

 




Škoda 100 s najetými 4175 km: Auto žilo v garáži! Škoda 100 s najetými 4175 km: Auto žilo v garáži!

Škody 100/110 vzniklo v letech 1969 až 1977 úctyhodných…

Deník Czechs4Monte: Osudové číslo je na místě. Jdeme na to! Deník Czechs4Monte: Osudové číslo je na místě. Jdeme na to!

Všechny přípravy a plány, které se změnily, okamžiky, kdy…

 



 
Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Šéf Seatu: Můžeme být lepší než Škoda!

Dnes 13:50

Seat věří, že po masivní koncernové investici půjde kupředu lépe, než jeho ambiciózní česká sestra.




Blesk.cz

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost. Navrátila čeká boj s hackery

Exšéf BIS Lang povede Národní úřad pro bezpečnost.…

Ředitelem Národního bezpečnostního úřadu (NBÚ) se má stát bývalý šéf Bezpečnostní informační služby (BIS) Jiří…

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral peníze. Do vězení jde i s ženou

Exministr pro rozpočet podváděl na daních a pral…

Francouzský soud ve čtvrtek poslal na tři roky do vězení bývalého ministra pro rozpočet Jéroma Cahuzaka za…

 

iSport.cz

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a hattrickem zničil Brazílii

Gerrardův bratranec oslnil Anglii. Válí za City a…

Jeden Gerrard odešel do důchodu a další přichází na scénu. Řeč je o patnáctiletém Bobbym Duncanovi. Bratranci…

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub to brzy potvrdí

Holoubek zůstane trenérem Sparty! Vrba odmítl, klub…

Ani Jindřich Trpišovský, ani Pavel Vrba, vše zůstane tak, jak to už přes dva měsíce funguje. Stejně jako dnes v…

 

Reflex.cz

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské společnosti CEFC

Forejta nahradí Sklenář, na Hrad přichází z čínské…

Dlouholetý šéf hradního protokolu Miroslav Sklenář se vrátil na Pražský hrad. Byl dnes pověřen vedením odboru…

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

10 míst, která lidé nejčastěji fotí na Instagram

Svět sociálních sítí nikdy nespí. O Instagramu, síti, která je určena na přidávání fotografií, jež jsou…

 
 
reklama