Škoda 1001000100 - Vládní prototyp (11/2003)

Škoda 1001000100 - Vládní prototyp (11/2003)

 
 
29.10. 2003

Volání ze všech pater politické scény po reprezentativním voze domácí výroby vyslyšela mladoboleslavská automobilka již před časem modelem Superb. Po téměř dvou letech prodeje je ovšem jasné, že tento model uspokojí jen část zájemců o skutečný komfort.

Zatímco konstrukční kancelář ve Wolfsburgu udělala na mladoboleslavské, kteří se přišli zeptat na možnou spolupráci při výrobě ještě luxusnějšího modelu, dlouhý nos, doma v Česaně nezaháleli. Náročnou projektovou přípravu svěřili dynamické konstrukční firmě Opatow se sídlem na utajeném místě Vysočiny a potřebné peníze na vývoj hyperprostorné a megaluxusní potenciálně vládní limuzíny se našly prodejem toho, co zbylo z crashtestů nové Octavie do muzea rekordů a kuriozit v Pelhřimově. Peníze tak zůstaly v kraji.

Zadání bylo jasné - motor, jízdní vlastnosti ani bezpečnost auta nezajímají české politiky tak, jako vnitřní prostor karosérie a luxusní doplňky v interiéru. Po papírovém, hliněném, karbonovém (na zkoušky ostřelování a létajících vajec) a bronzovém (do Autostadtu ve Wolfsburgu) modelu je nyní konečně k dispozici první funkční vzorek, který jsme podrobili obvyklému testu na polních a lesních cestách nedaleko Jihlavy.

Vnější design téměř šest a půl metru dlouhé limuzíny nachází inspiraci ve slavných mladoboleslavských modelech Škoda100, ale nejmenovaný konstruktér potvrdil, že inspiraci (doslova: "metr a půl kastle uprostřed") poskytl i model Škoda 1000 MB. Módní retrostyl zdůrazňují při čelním pohledu důsledně kruhové světlomety a po vzoru ostrovních vozů i logo automobilky ve vyvýšené pozici nad přední kapotou. Originální jsou podélné chromované linie, které na úrovni střechy, bočního prolisu a prahů zdůrazňují dynamiku a současně důstojnost vozu. Nepopiratelná exkluzivita modelu se připomíná mohutnými chromovanými vstupními otvory chladicího vzduchu za zadními dveřmi. Klasická střízlivá záď vozu s velkoplošnými sdruženými svítilnami je citlivě dotažena TV anténou ve tvaru bumerangu. Uměřený design doplňuje nemetalická černá barva, odstín Chimney Black.

Pracoviště řidiče je standardně uspořádáno, jistým omezením je absence bezpečnostních pásů a vzhledem k maximálním požadavkům na prostor pro cestující vzadu i pevná poloha sedadla s opěradlem. Omezený podélný prostor je částečně kompenzován standardně dodávaným střešním oknem. "Ergonomie kabiny je poplatná názoru, jaký mají na důležitost řidiče ti, kteří se vozí vzadu," říká šéfkonstruktér Petr Pour.

Pravý účel tohoto vozu ale vynikne až po otevření zadních, dostatečně širokých a díky dobrým kladivem upraveným dorazům i široce otevíratelným dveřím. Dva a půl metru dlouhý interiér je luxusně čalouněn a dominují mu mohutná samostatná křesla vpředu a dvojkřeslo v zadní části vozu. Kouřová skla v úpravě "spraynamuchy" poskytují posádce tolik potřebné soukromí a nechybí samozřejmě ani standardní střešní okno. Podle výrobce se u tohoto vozu počítá i s neprůstřelnou průhlednou budkou na střeše. Vzhledem k předběžným objednávkám z ministerstev školství a zdravotnictví se takto upravený model bude dodávat s označením Mamamobil.

Naprostou bezpečnost vozu si posádka neustále uvědomuje díky viditelným speciálním výztuhám, které dodávají interiéru punc skutečné designérské avantgardy. Pro aktivity na podlaze vozu je tato pokryta (neškrábajícím a neobtiskujícím) kobercem Kovral, na bočních stěnách jsou nenápadná víceúčelová madla a střecha vozu má protipodpadkovou úpravu. Vnitřnímu prostoru dominuje víceúčelový stůl s minibarem a zabudovanou audiosoustavou, samozřejmostí je také televizors ne úplně plochou obrazovkou na čelní stěně.

Komfortní cestování zajistí tato část vozu vůz čtyřem až pěti sedícím osobám, v případě nenadálých situací se do vozu pohodlně vejdou dva ležící pasažéři a v případě evakuace či volné zábavy až 21 zcela různě uspořádaných osob.

Jízda s prototypem je bezproblémová, trochu potíží snad ze začátku působí jen nástup do kabiny řidiče. Ovládání je zcela intuitivní, překvapí pouze nefunkční ruční brzda a poněkud méně přesné řazení pětimetrovou tyčí. Dynamické vlastnosti vozu s motorem o výkonu 31 kW jsou příjemně průměrné, maximální konstrukční rychlosti 62 km/h dosáhne prázdné auto již po pár minutách. Při jízdě ze svahu vyvine vládní speciál až osmdesátikilometrovou rychlost. V zatáčkách se vůz téměř nenaklání, brzdy jsou standardně účinné při prvním a často i při druhém použití a příkladná je rovněž neutrální charakteristika podvozku. Vůz má zachován standardní rejd předních kol, takže je jen na řidiči, zda bude lépe snášet nepohodlné podélné či stejně tak nepohodlné příčné parkování.

Jízdní dosah vozu je ovlivněn montáží přídavné třílitrové nádrže z mopedu Stadion a ještě více tím, že původní čtyřicetilitrová nádrž byla demontována. Pro politiky okresního formátu jde o nezajímavou hodnotu, v pražských poměrech ale můžeme říci, že z Vinohrad se dá dojet v podstatě do Nuslí (z kopce), ale jízda do předalekých Vršovic vyžaduje pit-stop.

Promyšlené konstrukční řešení, založené z podstatné části na recyklaci, podtrhuje i příznivá základní cena 18.000,- Kč včetně DPH. I když vůz nepochybně splňuje zadání dané zdejší mimořádně náročnou politickou reprezentací a konstrukčně je na výši současné (tuzemské) automobilové produkce, dávají někteří potenciální odběratelé již nyní najevo, že oni si jen tak něco vnutit nenechají. "Když ležím, nemohu si natáhnout nohy," říká nejmenovaný pravicový vůdce a nejmenovaná ministryně se ke kritice přidává požadavkem na větší šířku střešního okna.

Buď jak buď, Škoda 1001000100 je i přes komplikované označení krokem správným směrem a navíc zapadá do nejnovější filosofie koncernu VW, vyjádřené Berndem Pischetsriederem: "Škoda bude prodávat hodně auta za málo peněz". Cenou ohrožuje nový model Fabii, prostorem na zadních sedadlech Octavii a cílovou skupinou Superb. Věřme, že se dočkáme sériové výroby.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Cena v základní výbavě: 18 000 Kč Cena v testované výbavě: 19 263 Kč

Základní výbava:sedmimístná čtyřdveřová karosérie (1+1+2+3), černá nemetalická barva, chromované ozdobné prvky, zvýrazněný tovární znak na kapotě, vyhřívání zadního okna, mléčně tónovaná boční skla, zvuková výstraha při překročení nastavené rychlosti, volant pošitý kůží, boční výztuhy prahů i dveří

Výbava testovaného vozu:úchyty na státní vlajky (+75,-), státní vlajky (+120,-), 2x střešní okno (+280,-), audiosoustava, 3x repro (+520,-), televizor Neptun s neplochou obrazovkou, střešní anténa (+70,-), barový stůl, výztuhy (+80,-), čalounění Kovral (+25,-), přídavná palivová nádrž 3 litry (+50,-), dodatečné vnitřní osvětlení (+25,-), interiér v nemetalické základové barvě - bavorská třešeň (+18,-)

Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci Oceány budou zkoumat dvoumetroví robotičtí žraloci

Čínská firma Robosea představila na mezinárodním veletrhu…

Tesla může s Modelem 3 do Evropy, cenově stále patří mezi luxusní značky Tesla může s Modelem 3 do Evropy, cenově stále patří mezi luxusní značky

Americká automobilka Tesla může zahájit prodej svého…

Glosa Martina Čabana: Skoro všichni spokojeni Glosa Martina Čabana: Skoro všichni spokojeni

Prezident Zeman se nezúčastnil žádné z akcí spojených…

 

Štítky Škoda Testy

Technické údaje
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 988
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 31 / 4650
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 73 / 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 62
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 180
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 22
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 293 / -
Objem nádrže (l):3
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 600
Rozměr pneu:155/80 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 6200
b) šířka (mm): 1620
c) výška (mm): 1380
d) rozvor (mm): 4750
e) rozchod vpředu (mm): 1280
f) rozchod vzadu (mm): 1250
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 730 / 2850
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 730 / 2850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):990
k) šířka vpředu (mm): 1280
l) šířka vzadu (mm): 1240
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 510
výška opěradla vzadu (mm): 510
místo vzadu pod předním sedadlem: ne
Hodnocení
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 1
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 8
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 10
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 10
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 1
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 2
Výkon ve vyšších otáčkách: 4
Hlučnost v nižších otáčkách: 6
Hlučnost v vyšších otáčkách: 4
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 5
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 6
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 3
Velikost zavazadlového prostoru: 4
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 1
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 10
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 5,96
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 



Po 43 letech jsme našli utopenou škodovku: Plaváček žije! Po 43 letech jsme našli utopenou škodovku: Plaváček žije!

Když v roce 1974 skákali redaktoři Světa motorů s autem…

Škoda 100 s najetými 4175 km: Auto žilo v garáži! Škoda 100 s najetými 4175 km: Auto žilo v garáži!

Škody 100/110 vzniklo v letech 1969 až 1977 úctyhodných…

 



 
Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Škoda zahajuje vývoj nových aut pro Indii. Jako první přijde SUV

Dnes 18:47

Mladoboleslavská značka zahajuje další pokus o dobytí indického trhu, který má obrovský obchodní potenciál.




Blesk.cz

Sexy blondýna běhá tak, aby na mapách malovala pinďoury

Sexy blondýna běhá tak, aby na mapách malovala pinďoury

Je hezká a vtipná. Blondýna Claire (33) z amerického New Jersey už tři roky běhá tak, aby na mapách v aplikaci…

Sedm osudových chyb, kterými ničíme svou pleť: Problémem je i špinavý mobil

Sedm osudových chyb, kterými ničíme svou pleť:…

Toužíte po zdravé a krásné pleti? Každý den ji věnujete péči? Utrácíte za nejrůznější kosmetické přípravky? Máme…

 

iSport.cz

Sparta redukuje: Vatajelu do Jablonce, Kayův odchod dotažen. Co Tetteh?

Sparta redukuje: Vatajelu do Jablonce, Kayův odchod…

Fotbalisté pražské Sparty už polykají vydatné tréninkové dávky na soustředění ve španělské Marbelle. Ne však…

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný příchod hvězdy baví svět

Serena zapomněla, že není jednička? Předčasný…

Poslední ženské osmifinále na Australian Open budilo velké očekávání. Turnajový pavouk mezi sebe postavil Simonu…

 

Reflex.cz

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum i odložení brexitu

Mayová představila plán B, odmítla druhé referendum…

Britská premiérka Theresa Mayová dnes poslancům řekla, že od nich bude chtít vyjasnění jejich postoje ohledně…

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do komunistické země přišlo oblečení ze Západu

SSSR a západní móda: Takhle to vypadalo, když do…

Paul Huf byl ikonický fotograf, který se v padesátých letech 20. století proslavil zejména díky svým portrétům…