Škoda 706 RT: Populární trambus se začal vyrábět před 60 lety

 

Škoda 706 RT se svou typickou kabinou usazenou nad motorem a přední nápravou vznikla před více než šedesáti lety a její sériová výroba se naplno rozběhla v roce 1958.

Národní podnik Liaz (Liberecké automobilové závody) byl oficiálně založen k 1. lednu 1953, ale samotná výroba byla zahájena již v roce 1951. Prvním nákladním automobilem z Liazu byla Škoda 706 R, jejíž kořeny sahají až do druhé poloviny třicátých let k modelu 706 a písmeno R v jejím označení znamená Rekonstruovaný.

Škoda 706 R, jejíž vývoj probíhal již za 2. světové války a výroba byla spuštěna krátce po ní v letňanské Avii, představovala klasického zástupce konstrukce nákladních automobilů čtyřicátých let dvacátého století s kabinou řidiče usazenou za kapotou motoru a přední nápravou.

Základem dvounápravového vozu, jemuž se důvěrně přezdívalo Barča byl žebřinový rám s rozvorem náprav 5000 mm, v němž byl nad přední nápravou uložen vznětový šestiválec o objemu 11,8 l s výkonem 99 kW, který prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky poháněl kola zadní nápravy.

Škoda 706 R – Říkali jí Barča

Základní provedení 706 R dodávané většinou v podobě valníku nebo podvozku s kabinou pro dodatečnou montáž nástavby existoval i sklápěč 706 RS. Vedle těchto verzí s klasickou kapotovou dvoudveřovou kabinou byl se sníženým a prodlouženým šasi vyráběn i autobus 706 RO a z něj odvozený 706 ROK, což byl vůz s přední části kabiny autobusu a nástavbou pro svoz komunálního odpadu.

V polovině padesátých let byl postaven první prototyp nástupce modelu 706 R, který byl vlastně jeho evolucí se zcela novým řešením kabiny. Na něj navázal v roce 1956 druhý prototyp s podobně řešenou kabinou a novými nápravami.

Jak se žilo řidičům za socialismu: Řemeslo s nejzlatějším dnem

V roce 1957 již vznikla první ověřovací série více než šedesáti důkladně modernizovaných vozidel s označením 706 RT, kdy písmena v názvu znamenala Rekonstruovaný Trambusový. Původní kapotová kabina se stala minulostí a její místo zaujala nově navržena bezkapotová kabina, pod níž se ukrývala přepracovaná pohonná jednotka i rám a nápravy.

Naplno se pak skutečně sériová produkce modelu Škoda 706 RT rozběhla v roce 1958, kdy bylo vyrobeno 4070 vozidel. Následujících letech jejich výroba rostla a svého vrcholu dosáhla v roce 1968, kdy vzniklo 9.142 vozů. Na počátku sedmdesátých let měla být výroba vozidel řady 706 RT ukončena, ale nakonec probíhala vedle nástupců v podobě řad 706 MT a 100 až do poloviny osmdesátých let.

Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Škoda 706 RT byla vybavena evolucí vznětového šestiválce o objemu 11,8 l s výkonem 118 kW. Motor poháněl kola zadní nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

Novinka s trambusovou kabinou nabídla ve srovnání se svým předchůdcem výrazně širší paletu verzí s různými délkami rozvoru náprav. Vedle základního provedení RT v podobě podvozku pro montáž nástavby nebo valníku se jednalo o sklápěč RTS, podvozek pro kropící vůz RTH, podvozek pro popelářský vůz RTK, návěsový tahač RTTN, dlouhý valník RTD, valník s pohonem všech kol RTP a řadu dalších verzí.

Vedle nákladních verzí se modernizace řady 706 projevila samozřejmě i u autobusů, kdy pod označením Škoda 706 RTO vyrazil ve druhé polovině padesátých let na silnice pravděpodobně nejpopulárnější autobus z československé produkce.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Kariéra Škody 706 RT se měla původně uzavřít ve druhé polovině šedesátých let s příchodem zcela nové generace nákladního vozu, ale její vývoj zahájený na počátku šedesátých let se neustále protahoval a namísto nové řady 100 zamířila v roce 1966 do výroby Škoda 706 MT, což byl Modernizovaný Trambus.

Tato modelová řada kombinovala rám a kabinu Škody 706 RT s pohonnými jednotkami a nápravami vyvinutými pro řadu 100, u níž došlo ke zpoždění díky problémům s výrobou rámů a zcela nově navržené kabiny.

Liaz v nové době: Jak dopadl známý severočeský výrobce nákladních vozů?

Podobně jako RT i MT nabízel velmi širokou řadu verzí a jeho vznětové šestiválec o objemu 11,8 litru disponoval výkony od 132 do 154 kW. Původně nouzové řešení mělo být ve výrobě po nezbytně nutnou dobu a nahradit řadu RT, ale ta se nakonec na výrobních linkách udržela až do poloviny osmdesátých let a poslední zástupci řady MT vyjeli z bran Liazu údajně v roce 1988.

Foto: Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel Komentář Gregora Martina Papucska: Po Sorosovi je na řadě Brusel

Maďarsko má další právní opletačky s Evropskou komisí.…

U pražského Václaváku vznikne tramvajová trať odnikud nikam U pražského Václaváku vznikne tramvajová trať odnikud nikam

Sedmdesát metrů dlouhý úsek tramvajových kolejí se do…

Turecký soud potvrdil trest vězení pro dva Čechy, kteří spolupracovali s Kurdy Turecký soud potvrdil trest vězení pro dva Čechy, kteří spolupracovali s Kurdy

Turecký nejvyšší soud potvrdil trest pro dva české…

 

Štítky Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: Škoda 706 RT: Populární trambus se začal…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne! Nové Suzuki Jimny natočeno v terénu. Podívejte se, co malý off-road zvládne!

Nové Suzuki Jimny se nám již oficiálně představilo a nyní…

Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel Řidič BMW byl napaden na čerpací stanici. Auto použil jako zbraň a ujel

Auto se dá použít jako zbraň a to jak v negativní, tak i…

 





 
Ostrá emka jako předokolky? Je to obrovská výzva, říká BMW

Ostrá emka jako předokolky? Je to obrovská výzva, říká BMW

Dnes 15:50

Dočkáme se v budoucnu „emkových“ BMW s pohonem předních kol? Automobilka to bere jako velkou výzvu, ale zatím se to jeví jako nepravděpodobné.




Blesk.cz

Úlet na rudé planetě. Recenze Far Cry 5: Lost on Mars

Úlet na rudé planetě. Recenze Far Cry 5: Lost on Mars

Nehostinný Mars obývaný krvelačnými pavoukovci, osud celého lidstva v ohrožení, parťák, ze kterého zbyla jenom…

Odjížídte na dovolenou autem? 4 rady, jak přežít cestu ve zdraví

Odjížídte na dovolenou autem? 4 rady, jak přežít…

Jedete na dovolenou autem? I když se vyspíte „do zásoby“ a na začátku cesty se můžete cítit odpočatí a svěží,…

 

iSport.cz

Los EL: Spartu v případě postupu čeká Bröndby, Olomouc si musí počkat

Los EL: Spartu v případě postupu čeká Bröndby,…

Fotbalisté Olomouce se ve 3. předkole Evropské ligy utkají s vítězem duelu 2. předkola mezi kazašským Kajratem…

Slavii čeká v boji o LM Dynamo Kyjev. Těžký los i velké plus, hodnotí Tecl

Slavii čeká v boji o LM Dynamo Kyjev. Těžký los i…

Los ve švýcarském Nyonu rozhodl o tom, že fotbalisté Slavie narazí ve 3. předkole Ligy mistrů na Dynamo Kyjev.…

 

Reflex.cz

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak možná už do moře nikdy nevkročíte

Děs z hlubin oceánu: Až uvidíte tyhle snímky, tak…

Nemusíme pátrat ve vesmíru, abychom našli místa, která ještě člověk nenavštívil a kde žijí živočichové dosud…

Pohádka se špatným koncem. Zelda Fitzgeraldová jako symbol slávy a zkázy 20. let minulého století

Pohádka se špatným koncem. Zelda Fitzgeraldová jako…

Slavný americký spisovatel Francis Scott Fitzgerald, autor neméně slavného románu Velký Gatsby, byl spolu se…