Škoda 706 RT: Populární trambus se začal vyrábět před 60 lety

 

Škoda 706 RT se svou typickou kabinou usazenou nad motorem a přední nápravou vznikla před více než šedesáti lety a její sériová výroba se naplno rozběhla v roce 1958.

Národní podnik Liaz (Liberecké automobilové závody) byl oficiálně založen k 1. lednu 1953, ale samotná výroba byla zahájena již v roce 1951. Prvním nákladním automobilem z Liazu byla Škoda 706 R, jejíž kořeny sahají až do druhé poloviny třicátých let k modelu 706 a písmeno R v jejím označení znamená Rekonstruovaný.

Škoda 706 R, jejíž vývoj probíhal již za 2. světové války a výroba byla spuštěna krátce po ní v letňanské Avii, představovala klasického zástupce konstrukce nákladních automobilů čtyřicátých let dvacátého století s kabinou řidiče usazenou za kapotou motoru a přední nápravou.

Základem dvounápravového vozu, jemuž se důvěrně přezdívalo Barča byl žebřinový rám s rozvorem náprav 5000 mm, v němž byl nad přední nápravou uložen vznětový šestiválec o objemu 11,8 l s výkonem 99 kW, který prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky poháněl kola zadní nápravy.

Škoda 706 R – Říkali jí Barča

Základní provedení 706 R dodávané většinou v podobě valníku nebo podvozku s kabinou pro dodatečnou montáž nástavby existoval i sklápěč 706 RS. Vedle těchto verzí s klasickou kapotovou dvoudveřovou kabinou byl se sníženým a prodlouženým šasi vyráběn i autobus 706 RO a z něj odvozený 706 ROK, což byl vůz s přední části kabiny autobusu a nástavbou pro svoz komunálního odpadu.

V polovině padesátých let byl postaven první prototyp nástupce modelu 706 R, který byl vlastně jeho evolucí se zcela novým řešením kabiny. Na něj navázal v roce 1956 druhý prototyp s podobně řešenou kabinou a novými nápravami.

Jak se žilo řidičům za socialismu: Řemeslo s nejzlatějším dnem

V roce 1957 již vznikla první ověřovací série více než šedesáti důkladně modernizovaných vozidel s označením 706 RT, kdy písmena v názvu znamenala Rekonstruovaný Trambusový. Původní kapotová kabina se stala minulostí a její místo zaujala nově navržena bezkapotová kabina, pod níž se ukrývala přepracovaná pohonná jednotka i rám a nápravy.

Naplno se pak skutečně sériová produkce modelu Škoda 706 RT rozběhla v roce 1958, kdy bylo vyrobeno 4070 vozidel. Následujících letech jejich výroba rostla a svého vrcholu dosáhla v roce 1968, kdy vzniklo 9.142 vozů. Na počátku sedmdesátých let měla být výroba vozidel řady 706 RT ukončena, ale nakonec probíhala vedle nástupců v podobě řad 706 MT a 100 až do poloviny osmdesátých let.

Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Škoda 706 RT byla vybavena evolucí vznětového šestiválce o objemu 11,8 l s výkonem 118 kW. Motor poháněl kola zadní nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

Novinka s trambusovou kabinou nabídla ve srovnání se svým předchůdcem výrazně širší paletu verzí s různými délkami rozvoru náprav. Vedle základního provedení RT v podobě podvozku pro montáž nástavby nebo valníku se jednalo o sklápěč RTS, podvozek pro kropící vůz RTH, podvozek pro popelářský vůz RTK, návěsový tahač RTTN, dlouhý valník RTD, valník s pohonem všech kol RTP a řadu dalších verzí.

Vedle nákladních verzí se modernizace řady 706 projevila samozřejmě i u autobusů, kdy pod označením Škoda 706 RTO vyrazil ve druhé polovině padesátých let na silnice pravděpodobně nejpopulárnější autobus z československé produkce.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Kariéra Škody 706 RT se měla původně uzavřít ve druhé polovině šedesátých let s příchodem zcela nové generace nákladního vozu, ale její vývoj zahájený na počátku šedesátých let se neustále protahoval a namísto nové řady 100 zamířila v roce 1966 do výroby Škoda 706 MT, což byl Modernizovaný Trambus.

Tato modelová řada kombinovala rám a kabinu Škody 706 RT s pohonnými jednotkami a nápravami vyvinutými pro řadu 100, u níž došlo ke zpoždění díky problémům s výrobou rámů a zcela nově navržené kabiny.

Liaz v nové době: Jak dopadl známý severočeský výrobce nákladních vozů?

Podobně jako RT i MT nabízel velmi širokou řadu verzí a jeho vznětové šestiválec o objemu 11,8 litru disponoval výkony od 132 do 154 kW. Původně nouzové řešení mělo být ve výrobě po nezbytně nutnou dobu a nahradit řadu RT, ale ta se nakonec na výrobních linkách udržela až do poloviny osmdesátých let a poslední zástupci řady MT vyjeli z bran Liazu údajně v roce 1988.

Foto: Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich mají i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 

Štítky Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: Škoda 706 RT: Populární trambus se začal…







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia BMW iX3 oficiálně. Elektrické SUV zpředu opravdu vypadá jako Kia

Po úniku prvních snímků představilo BMW v Pekingu nový…

 





 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Včera

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě ženy skončily na JIPce

V Děčíně zabil člověka únik jedovatého fenolu. Dvě…

Zemřel jeden z lidí, kteří byli ve čtvrtek vážně zraněni při úniku jedovatého fenolu v děčínské chemičce. Řekl…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a hraj o 140 tisíc

Blíží se fantasy MS v hokeji. Vyber si vlastní tým a…

Hokejové mistrovství světa se blíží. O cenný kov bude bojovat hned několik favoritů včetně Česka. I ty díky…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…