Škoda 706 RT: Populární trambus se začal vyrábět před 60 lety

 

Škoda 706 RT se svou typickou kabinou usazenou nad motorem a přední nápravou vznikla před více než šedesáti lety a její sériová výroba se naplno rozběhla v roce 1958.

Národní podnik Liaz (Liberecké automobilové závody) byl oficiálně založen k 1. lednu 1953, ale samotná výroba byla zahájena již v roce 1951. Prvním nákladním automobilem z Liazu byla Škoda 706 R, jejíž kořeny sahají až do druhé poloviny třicátých let k modelu 706 a písmeno R v jejím označení znamená Rekonstruovaný.

Škoda 706 R, jejíž vývoj probíhal již za 2. světové války a výroba byla spuštěna krátce po ní v letňanské Avii, představovala klasického zástupce konstrukce nákladních automobilů čtyřicátých let dvacátého století s kabinou řidiče usazenou za kapotou motoru a přední nápravou.

Základem dvounápravového vozu, jemuž se důvěrně přezdívalo Barča byl žebřinový rám s rozvorem náprav 5000 mm, v němž byl nad přední nápravou uložen vznětový šestiválec o objemu 11,8 l s výkonem 99 kW, který prostřednictvím manuální pětistupňové převodovky poháněl kola zadní nápravy.

Škoda 706 R – Říkali jí Barča

Základní provedení 706 R dodávané většinou v podobě valníku nebo podvozku s kabinou pro dodatečnou montáž nástavby existoval i sklápěč 706 RS. Vedle těchto verzí s klasickou kapotovou dvoudveřovou kabinou byl se sníženým a prodlouženým šasi vyráběn i autobus 706 RO a z něj odvozený 706 ROK, což byl vůz s přední části kabiny autobusu a nástavbou pro svoz komunálního odpadu.

V polovině padesátých let byl postaven první prototyp nástupce modelu 706 R, který byl vlastně jeho evolucí se zcela novým řešením kabiny. Na něj navázal v roce 1956 druhý prototyp s podobně řešenou kabinou a novými nápravami.

Jak se žilo řidičům za socialismu: Řemeslo s nejzlatějším dnem

V roce 1957 již vznikla první ověřovací série více než šedesáti důkladně modernizovaných vozidel s označením 706 RT, kdy písmena v názvu znamenala Rekonstruovaný Trambusový. Původní kapotová kabina se stala minulostí a její místo zaujala nově navržena bezkapotová kabina, pod níž se ukrývala přepracovaná pohonná jednotka i rám a nápravy.

Naplno se pak skutečně sériová produkce modelu Škoda 706 RT rozběhla v roce 1958, kdy bylo vyrobeno 4070 vozidel. Následujících letech jejich výroba rostla a svého vrcholu dosáhla v roce 1968, kdy vzniklo 9.142 vozů. Na počátku sedmdesátých let měla být výroba vozidel řady 706 RT ukončena, ale nakonec probíhala vedle nástupců v podobě řad 706 MT a 100 až do poloviny osmdesátých let.

Liaz a jeho nákladní vozy: Od Škody 706 R po Xenu

Škoda 706 RT byla vybavena evolucí vznětového šestiválce o objemu 11,8 l s výkonem 118 kW. Motor poháněl kola zadní nápravy prostřednictvím pětistupňové manuální převodovky.

Novinka s trambusovou kabinou nabídla ve srovnání se svým předchůdcem výrazně širší paletu verzí s různými délkami rozvoru náprav. Vedle základního provedení RT v podobě podvozku pro montáž nástavby nebo valníku se jednalo o sklápěč RTS, podvozek pro kropící vůz RTH, podvozek pro popelářský vůz RTK, návěsový tahač RTTN, dlouhý valník RTD, valník s pohonem všech kol RTP a řadu dalších verzí.

Vedle nákladních verzí se modernizace řady 706 projevila samozřejmě i u autobusů, kdy pod označením Škoda 706 RTO vyrazil ve druhé polovině padesátých let na silnice pravděpodobně nejpopulárnější autobus z československé produkce.

Tatra vs. Liaz na Dakaru: Galerie českých speciálů

Kariéra Škody 706 RT se měla původně uzavřít ve druhé polovině šedesátých let s příchodem zcela nové generace nákladního vozu, ale její vývoj zahájený na počátku šedesátých let se neustále protahoval a namísto nové řady 100 zamířila v roce 1966 do výroby Škoda 706 MT, což byl Modernizovaný Trambus.

Tato modelová řada kombinovala rám a kabinu Škody 706 RT s pohonnými jednotkami a nápravami vyvinutými pro řadu 100, u níž došlo ke zpoždění díky problémům s výrobou rámů a zcela nově navržené kabiny.

Liaz v nové době: Jak dopadl známý severočeský výrobce nákladních vozů?

Podobně jako RT i MT nabízel velmi širokou řadu verzí a jeho vznětové šestiválec o objemu 11,8 litru disponoval výkony od 132 do 154 kW. Původně nouzové řešení mělo být ve výrobě po nezbytně nutnou dobu a nahradit řadu RT, ale ta se nakonec na výrobních linkách udržela až do poloviny osmdesátých let a poslední zástupci řady MT vyjeli z bran Liazu údajně v roce 1988.

Foto: Wheelsage.org, Svět motorů, Auto.cz

Spolupracujeme s TipCars.com
V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení V Hradci Králové se rýsuje koalice ANO, ODS a místního sdružení

Ve stotisícovém Hradci Králové by měla vládnout…

Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky Výsadkáři v Afghánistánu zabili spolupachatele útoku na české vojáky

České speciální síly zabily v Afghánistánu jednoho z…

Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty Na dopravní stavby půjde příští rok 86 miliard. Většinu pohltí již běžící projekty

Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI),…

 

Štítky Profi Nákladní

 

Přidat názorDiskuse: Škoda 706 RT: Populární trambus se začal…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault Nástupce Škody Rapid se bude jmenovat Scala. Stejně jako indický Renault

Nová generace Rapidu se bude jmenovat Scala. Jako první…

 





 
BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

BMW X7 oficiálně. Největší SUV značky uveze až sedm dospělých a zvládne samo couvat

Dnes 08:10

Novinka v nabídce BMW chce kombinovat všestrannost SUV s impozantním vzhledem a prostorností luxusního automobilu.




Blesk.cz

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román Mlékář: Vypráví o sexuálním obtěžování v 70. letech

Man Bookerovu prestižní literární cenu získal román…

Letošní Man Bookerovu cenu za anglicky psaný román získala severoirská spisovatelka Anna Burnsová za knihu…

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako zázrakem přežila

Video: Žena spadla do nádrže se žraloky! Jako…

K tragické události mohlo dojít v Číně ve městě Ťia-sing v obchodním středisku Wu-jüe Plaza. Žena totiž jako…

 

iSport.cz

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu zakázal zapít dceru

Sparťan Juliš plakal na svatbě, kouč Hašek mu…

Ačkoliv je mu teprve 23 let, má toho fotbalista Lukáš Juliš za sebou poměrně dost. Kromě toho, že ve Spartě…

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli jsme líp než na Slovensku!

Šilhavý po prohře: Efektivita chyběla. Ale hráli…

PŘÍMO Z UKRAJINY | Výsledek s Ukrajinou (0:1) ho zklamal, výkon nesmírně potěšil. Reprezentační kouč Jaroslav…

 

Reflex.cz

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka ano: V Québecu jsou si někteří rovnější

Krucifix není náboženský symbol, hidžáb a jarmulka…

Nově zvolený guvernér kanadské provincie Québec Franois Legault navrhuje zakázat státním zaměstnancům „okázalé…

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou prudce růst i ceny piva

Vědci varují: V důsledku klimatických změn mohou…

V důsledku klimatických změn mnou v příštích letech prudce růst ceny piva. Podle nových poznatků může mít…