Škoda Kodiaq: Podívejte se na tvrdé testy novinky

 

Mladoboleslavská automobilka nabízí exkluzivní pohled pod pokličku vývoje svého nejnovějšího SUV.

Škoda Kodiaq se v současnosti připravuje na své představení veřejnosti na autosalonu v Paříži. Samotná automobilka ještě před tím než k tomu dojde, odhaluje náročný testovací program, jímž tento model prošel během svého vývoje od prvních virtuálních modelů až po finální sériový produkt.

Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady Compact, k vývoji modelu Kodiaq uvedl, že značka Škoda má díky modelu Yeti mnohaleté zkušenosti s testováním SUV, ale letošní novinka proniká do jiné dimenze, i co se testů týče. Větší kola, větší světlá výška, nové rozměry – tomu musela být také přizpůsobena zkušební stanoviště.

Vývoj modelu Kodiaq zahrnoval mimo jiné i pětici důležitých testovacích scénářů, při nichž byly důkladně prověřeny schopnosti a odolnost tohoto vozu. Automobilka Škoda nabízí pohled na tyto postupy.

Škoda Kodiaq: První živé dojmy! Už jsme v něm seděli! (+video)

Na samotném začátku byl virtuální vývoj, při němž se dlouho předtím, než se v takzvané prototypové dílně začnou stavět opravdové prototypy z ocelových plechů, se již ve fázi konceptu provádějí simulace s digitálními prototypy.

Inženýři přitom vypočítávají například tuhost karoserie, akustický komfort celého vozu nebo deformační vlastnosti vozu při různých scénářích nehod a mnoho dalších takzvaných zátěžových stavů.

Provádět simulace, tedy virtuálně vyvíjet, je důležité a nutné, protože požadavky na vozy například v oblasti komfortu, bezpečnosti a hospodárnosti se v posledních letech podstatně zvýšily.

Druhý zásadní bod vývoje představuje klimatická komora, v níž se zjišťuje, jak se použité materiály chovají při extrémních teplotách a značka Škoda v ní své novinky testuje tisíce hodin.

Extrémní testy v klimatických komorách navíc zaručují bezpečnost řidiče a pasažérů, protože v ledovém chladu a žhavém vedru se testují také zádržné systémy, airbagy a pásy.

Zkouší se i funkce pohyblivých částí. Konec konců zamykání dveří, stahování oken a jiná elektrická zařízení musí fungovat stejně tak bezchybně mezi mínus 40 a plus 80 stupni C jako při 5% nebo 95% vlhkosti vzduchu v interiéru.

Ve skrápěcím zařízení se pak vozy testují v nejrůznějších podmínkách od mžení až po silný déšť a zjišťuje se, zda se do vozu nedostane žádná voda dveřmi či střešním oknem, zda všechna těsnění drží a to i různých polohách vozu, když například stojí jedním kolem na obrubníku a karoserie je proto jinak namáhána.

Třetí část testování během vývoje představují reálné testovací jízdy při nichž jsou automobily zkoušeny v normálních ale také v extrémních klimatických podmínkách. Vozy musí správně fungovat při extrémním chladu, tedy také při více než mínus 30 stupních Celsia a při extrémním horku, tedy nad 40 stupňů Celsia.

Aby bylo možné všechno pořádně vyzkoušet, testuje se po celém světě. Testovací tým hledá extrémní podmínky a pohybuje se po všech kontinentech. Většina lokalit je přísně tajná, ale místo, na němž se konaly první opravdové zkušební jízdy vozu Kodiaq, už vlastně přísně tajné není.

Všechny značky koncernu Volkswagen již po desetiletí absolvují své jízdy s nejnovějšími tajnými prototypy na jižním okraji Lüneburských vřesovišť na polygonu Ehra-Lessien. Oblast je velmi dobře zabezpečena a navíc je tak velká a rozlehlá, že ani paparazzi, kteří fotografují pro automobilové časopisy utajované modely, nemají šanci na dobré snímky. Přístup do areálu o velikosti kolem 11 miliónů metrů čtverečních s testovací dráhou dlouhou cca 100 km je pouze na zvláštní povolení.

Čtvrtým bodem je hydropulzní testovací stanoviště, kde je automobil namontován na hydrauliku, která přenáší síly na karoserii. Tento testovací scénář umožňuje již v rané fázi vývoje sbírat první informace o tuhosti a pevnosti prototypových vozů.

Zařízení automobilky Škoda je šestnácti kanálové, což znamená, že je zde možné připojit čtyři různé vstupy na jedno kolo, na něž pak mohou působit síly ve třech různých směrech a brzdný moment.

Existují různé testovací scénáře, které se zde provádějí. Množství poznatků skýtá takzvaná dlouhodobá zkouška, která trvá zpravidla 130 hodin. To odpovídá 8000 kilometrů ostrého provozu a tuto vzdálenost lze srovnat s opotřebením po 150.000 kilometrech normálního zákaznického provozu.

Pátým bodem jsou funkční testy při nichž je zkoušeno všechno čím lze pohybovat od klik dveří a jejich otevírání i zavírání přes stahování oken a madla až po odkládací schránku a výdechy ventilace.

Tyto testy provádějí roboti stále stejnými silami nebo dle naprogramovaného, realitě blízkého vzoru. Díky tomu jsou výsledky měření srovnatelné. Aby se ušetřil čas, neprovádějí se tyto zkoušky postupně, ale často současně. Je to vizuálně působivé: synchronní otevírání a zavírání dveří, pátých dveří a kapoty je jako perfektně nastudovaný balet. To vše pak probíhá šest týdnů bez přestávky.

Vrcholem je potom dlouhodobá zkouška v klimatické komoře. Jejím cílem je, aby i při mínus 40 stupních a plus 80 stupních všechno fungovalo bez problémů a jakéhokoliv poškození kteréhokoliv z testovaných komponentů.

Škoda Kodiaq: Technická data všech verzí. Jaká je spotřeba a dynamika?

Další důležité zastávky na cestě k sériové výrobě jsou testy v akustické a EMC zkušebně. A právě posledně jmenovaná EMC – elektromagnetická kompatibilita – je kvůli razantně narůstajícímu počtu čipů v autě čím dál důležitější.

Tři měsíce pře začátkem výroby je vše konečně hotové a testovací fáze je ukončena a vůz míří na poslední přejímací jízdu. Na takzvaném Covered Drives mají členové představenstva a týmy expertů poslední příležitost ohodnotit a prodiskutovat výsledek dlouholeté práce.

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu Zetor se drží v zisku, i když prodeje traktorů klesly až o polovinu

Brněnský výrobce traktorů Zetor Tractors loni hospodařil…

Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost Glosa Jaroslava Bukovského: Korunová spravedlnost

Českým dovolenkářům svitla po roce opět naděje…

U tepláren vyrostou velké elektrické baterie U tepláren vyrostou velké elektrické baterie

Spojením baterií s konvenčními generátory elektřiny si…

Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat Praha se snaží stát chytrým městem, připravuje celopražské úložiště dat

Městská firma Operátor ICT chystá celopražské úložiště…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky SUV Škoda Kodiaq

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Dakar 2018: Kodiaq šlape a Kvapil přemýšlí Dakar 2018: Kodiaq šlape a Kvapil přemýšlí

Když dorazili účastníci 40. ročníku Rallye Dakar, našli…

 



 
Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

TEST: Porsche Cayenne S – Ferdinand měl pravdu!

Dnes 12:51

Porsche Cayenne přijíždí ve třetí generaci a právě esko má být ze současné nabídky žádaným středobodem. Vyzkoušeli jsme jej i s celou řadou příplatkových položek.




Blesk.cz

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila návrat do Prahy

Klause uvěznil v Alpách sníh. Kalamita mu znemožnila…

Exprezident Václav Klaus platí za vášnivého lyžaře. Za zimními radovánkami se proto nyní vydal do rakouských…

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Zlý vlk zneužil 274 dětí, zatkli ho ve Venezuele

Muž, po kterém pátrala Kolumbie kvůli podezření ze zneužití 274 dětí, byl zatčen ve Venezuele. Zadržený Juan…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor Vémola vyzval Végha

Česko-slovenská MEGAbitva je blízko! Terminátor…

Čeští i slovenští fanoušci MMA si tento střet přejí vidět už dlouho. A možná se brzy dočkají. Karlos Vémola…

 

Reflex.cz

Prezident lhář i

Prezident lhář i "nerušit, kradu". Podívejte se na…

„Miloši, končíme.“ „Miloše, do koše...“ To byla nezapomenutelná davová skandování v listopadu 1989. A k tomu…

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí, Babiš druhé jmenování premiérem jisté nemá

Lidovec Bartošek: Kopání do Drahoše Zemanovi škodí,…

Druhá vláda s ANO už bez premiéra Andreje Babiše? Podle místopředsedy KDU-ČSL Jana Bartoška je to aktuálně už…