Škoda Kodiaq: Podívejte se na tvrdé testy novinky

 

Mladoboleslavská automobilka nabízí exkluzivní pohled pod pokličku vývoje svého nejnovějšího SUV.

Škoda Kodiaq se v současnosti připravuje na své představení veřejnosti na autosalonu v Paříži. Samotná automobilka ještě před tím než k tomu dojde, odhaluje náročný testovací program, jímž tento model prošel během svého vývoje od prvních virtuálních modelů až po finální sériový produkt.

Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady Compact, k vývoji modelu Kodiaq uvedl, že značka Škoda má díky modelu Yeti mnohaleté zkušenosti s testováním SUV, ale letošní novinka proniká do jiné dimenze, i co se testů týče. Větší kola, větší světlá výška, nové rozměry – tomu musela být také přizpůsobena zkušební stanoviště.

Vývoj modelu Kodiaq zahrnoval mimo jiné i pětici důležitých testovacích scénářů, při nichž byly důkladně prověřeny schopnosti a odolnost tohoto vozu. Automobilka Škoda nabízí pohled na tyto postupy.

Škoda Kodiaq: První živé dojmy! Už jsme v něm seděli! (+video)

Na samotném začátku byl virtuální vývoj, při němž se dlouho předtím, než se v takzvané prototypové dílně začnou stavět opravdové prototypy z ocelových plechů, se již ve fázi konceptu provádějí simulace s digitálními prototypy.

Inženýři přitom vypočítávají například tuhost karoserie, akustický komfort celého vozu nebo deformační vlastnosti vozu při různých scénářích nehod a mnoho dalších takzvaných zátěžových stavů.

Provádět simulace, tedy virtuálně vyvíjet, je důležité a nutné, protože požadavky na vozy například v oblasti komfortu, bezpečnosti a hospodárnosti se v posledních letech podstatně zvýšily.

Druhý zásadní bod vývoje představuje klimatická komora, v níž se zjišťuje, jak se použité materiály chovají při extrémních teplotách a značka Škoda v ní své novinky testuje tisíce hodin.

Extrémní testy v klimatických komorách navíc zaručují bezpečnost řidiče a pasažérů, protože v ledovém chladu a žhavém vedru se testují také zádržné systémy, airbagy a pásy.

Zkouší se i funkce pohyblivých částí. Konec konců zamykání dveří, stahování oken a jiná elektrická zařízení musí fungovat stejně tak bezchybně mezi mínus 40 a plus 80 stupni C jako při 5% nebo 95% vlhkosti vzduchu v interiéru.

Ve skrápěcím zařízení se pak vozy testují v nejrůznějších podmínkách od mžení až po silný déšť a zjišťuje se, zda se do vozu nedostane žádná voda dveřmi či střešním oknem, zda všechna těsnění drží a to i různých polohách vozu, když například stojí jedním kolem na obrubníku a karoserie je proto jinak namáhána.

Třetí část testování během vývoje představují reálné testovací jízdy při nichž jsou automobily zkoušeny v normálních ale také v extrémních klimatických podmínkách. Vozy musí správně fungovat při extrémním chladu, tedy také při více než mínus 30 stupních Celsia a při extrémním horku, tedy nad 40 stupňů Celsia.

Aby bylo možné všechno pořádně vyzkoušet, testuje se po celém světě. Testovací tým hledá extrémní podmínky a pohybuje se po všech kontinentech. Většina lokalit je přísně tajná, ale místo, na němž se konaly první opravdové zkušební jízdy vozu Kodiaq, už vlastně přísně tajné není.

Všechny značky koncernu Volkswagen již po desetiletí absolvují své jízdy s nejnovějšími tajnými prototypy na jižním okraji Lüneburských vřesovišť na polygonu Ehra-Lessien. Oblast je velmi dobře zabezpečena a navíc je tak velká a rozlehlá, že ani paparazzi, kteří fotografují pro automobilové časopisy utajované modely, nemají šanci na dobré snímky. Přístup do areálu o velikosti kolem 11 miliónů metrů čtverečních s testovací dráhou dlouhou cca 100 km je pouze na zvláštní povolení.

Čtvrtým bodem je hydropulzní testovací stanoviště, kde je automobil namontován na hydrauliku, která přenáší síly na karoserii. Tento testovací scénář umožňuje již v rané fázi vývoje sbírat první informace o tuhosti a pevnosti prototypových vozů.

Zařízení automobilky Škoda je šestnácti kanálové, což znamená, že je zde možné připojit čtyři různé vstupy na jedno kolo, na něž pak mohou působit síly ve třech různých směrech a brzdný moment.

Existují různé testovací scénáře, které se zde provádějí. Množství poznatků skýtá takzvaná dlouhodobá zkouška, která trvá zpravidla 130 hodin. To odpovídá 8000 kilometrů ostrého provozu a tuto vzdálenost lze srovnat s opotřebením po 150.000 kilometrech normálního zákaznického provozu.

Pátým bodem jsou funkční testy při nichž je zkoušeno všechno čím lze pohybovat od klik dveří a jejich otevírání i zavírání přes stahování oken a madla až po odkládací schránku a výdechy ventilace.

Tyto testy provádějí roboti stále stejnými silami nebo dle naprogramovaného, realitě blízkého vzoru. Díky tomu jsou výsledky měření srovnatelné. Aby se ušetřil čas, neprovádějí se tyto zkoušky postupně, ale často současně. Je to vizuálně působivé: synchronní otevírání a zavírání dveří, pátých dveří a kapoty je jako perfektně nastudovaný balet. To vše pak probíhá šest týdnů bez přestávky.

Vrcholem je potom dlouhodobá zkouška v klimatické komoře. Jejím cílem je, aby i při mínus 40 stupních a plus 80 stupních všechno fungovalo bez problémů a jakéhokoliv poškození kteréhokoliv z testovaných komponentů.

Škoda Kodiaq: Technická data všech verzí. Jaká je spotřeba a dynamika?

Další důležité zastávky na cestě k sériové výrobě jsou testy v akustické a EMC zkušebně. A právě posledně jmenovaná EMC – elektromagnetická kompatibilita – je kvůli razantně narůstajícímu počtu čipů v autě čím dál důležitější.

Tři měsíce pře začátkem výroby je vše konečně hotové a testovací fáze je ukončena a vůz míří na poslední přejímací jízdu. Na takzvaném Covered Drives mají členové představenstva a týmy expertů poslední příležitost ohodnotit a prodiskutovat výsledek dlouholeté práce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize Řecká burza roste o desítky procent, investoři věří zažehnání dluhové krize

Spekulanti letos proměnili burzu v Řecku ve středomořské…

Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší Británie po útoku zvýšila stupeň ohrožení na nejvyšší

Dvaadvacet mrtvých, včetně osmileté holčičky, a 59…

Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana Jourová nechce, aby ANO podpořilo kandidaturu Zemana

Hlava státu nemá pronášet výroky o likvidaci lidí,…

Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku Glosa Jaroslava Bukovského: Poločas řeckého zázraku

Pěkně v tichosti a za mediálního nezájmu rozjeli burziáni…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky SUV Škoda Kodiaq

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Škoda Kodiaq kupé v téměř sériové podobě. Měli byste zájem? Škoda Kodiaq kupé v téměř sériové podobě. Měli byste zájem?

Grafických ukázek Škody Kodiaq kupé jsou všude mraky.…

Škoda Kodiaq pro Čínu není stejná jako u nás. Má hnědý volant a jiné motory (+videa) Škoda Kodiaq pro Čínu není stejná jako u nás. Má hnědý volant a jiné motory (+videa)

Čínský trh je v mnohých ohledech specifický. Tamní verze…

 



 
Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Budoucnost BMW: Autonomita „s mírou”, palivové články a diesel!

Dnes 08:00

Bavorská automobilka má v plánu se více zabývat autonomními vozidly. A nejen tím. Tradiční „orientace na řidiče“ však z vozů BMW údajně nevymizí.




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci: Budu zas bojovat!

Nováček na Giru Hirt nadchl v legendárním kopci:…

Královská etapa cyklistického Gira d'Italia přinesla v úterý „královskou“ podívanou i pro české fanoušky. Ve…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné fotografie z druhé světové války

Objevily se další mimořádně kvalitní barevné…

Také za druhé světové války vznikaly barevné fotografie, ale materiál na jejich výrobu byl drahý a při dopravě…

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová prostovlasá u Zdi nářků!

Politika ženských kadeří: Melania Trumpová…

Hojně dehonestovaná manželka amerického prezidenta Melania Trumpová dělá pro ženy stokrát víc než všechny…