Škoda Kodiaq: Podívejte se na tvrdé testy novinky

 

Mladoboleslavská automobilka nabízí exkluzivní pohled pod pokličku vývoje svého nejnovějšího SUV.

Škoda Kodiaq se v současnosti připravuje na své představení veřejnosti na autosalonu v Paříži. Samotná automobilka ještě před tím než k tomu dojde, odhaluje náročný testovací program, jímž tento model prošel během svého vývoje od prvních virtuálních modelů až po finální sériový produkt.

Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady Compact, k vývoji modelu Kodiaq uvedl, že značka Škoda má díky modelu Yeti mnohaleté zkušenosti s testováním SUV, ale letošní novinka proniká do jiné dimenze, i co se testů týče. Větší kola, větší světlá výška, nové rozměry – tomu musela být také přizpůsobena zkušební stanoviště.

Vývoj modelu Kodiaq zahrnoval mimo jiné i pětici důležitých testovacích scénářů, při nichž byly důkladně prověřeny schopnosti a odolnost tohoto vozu. Automobilka Škoda nabízí pohled na tyto postupy.

Škoda Kodiaq: První živé dojmy! Už jsme v něm seděli! (+video)

Na samotném začátku byl virtuální vývoj, při němž se dlouho předtím, než se v takzvané prototypové dílně začnou stavět opravdové prototypy z ocelových plechů, se již ve fázi konceptu provádějí simulace s digitálními prototypy.

Inženýři přitom vypočítávají například tuhost karoserie, akustický komfort celého vozu nebo deformační vlastnosti vozu při různých scénářích nehod a mnoho dalších takzvaných zátěžových stavů.

Provádět simulace, tedy virtuálně vyvíjet, je důležité a nutné, protože požadavky na vozy například v oblasti komfortu, bezpečnosti a hospodárnosti se v posledních letech podstatně zvýšily.

Druhý zásadní bod vývoje představuje klimatická komora, v níž se zjišťuje, jak se použité materiály chovají při extrémních teplotách a značka Škoda v ní své novinky testuje tisíce hodin.

Extrémní testy v klimatických komorách navíc zaručují bezpečnost řidiče a pasažérů, protože v ledovém chladu a žhavém vedru se testují také zádržné systémy, airbagy a pásy.

Zkouší se i funkce pohyblivých částí. Konec konců zamykání dveří, stahování oken a jiná elektrická zařízení musí fungovat stejně tak bezchybně mezi mínus 40 a plus 80 stupni C jako při 5% nebo 95% vlhkosti vzduchu v interiéru.

Ve skrápěcím zařízení se pak vozy testují v nejrůznějších podmínkách od mžení až po silný déšť a zjišťuje se, zda se do vozu nedostane žádná voda dveřmi či střešním oknem, zda všechna těsnění drží a to i různých polohách vozu, když například stojí jedním kolem na obrubníku a karoserie je proto jinak namáhána.

Třetí část testování během vývoje představují reálné testovací jízdy při nichž jsou automobily zkoušeny v normálních ale také v extrémních klimatických podmínkách. Vozy musí správně fungovat při extrémním chladu, tedy také při více než mínus 30 stupních Celsia a při extrémním horku, tedy nad 40 stupňů Celsia.

Aby bylo možné všechno pořádně vyzkoušet, testuje se po celém světě. Testovací tým hledá extrémní podmínky a pohybuje se po všech kontinentech. Většina lokalit je přísně tajná, ale místo, na němž se konaly první opravdové zkušební jízdy vozu Kodiaq, už vlastně přísně tajné není.

Všechny značky koncernu Volkswagen již po desetiletí absolvují své jízdy s nejnovějšími tajnými prototypy na jižním okraji Lüneburských vřesovišť na polygonu Ehra-Lessien. Oblast je velmi dobře zabezpečena a navíc je tak velká a rozlehlá, že ani paparazzi, kteří fotografují pro automobilové časopisy utajované modely, nemají šanci na dobré snímky. Přístup do areálu o velikosti kolem 11 miliónů metrů čtverečních s testovací dráhou dlouhou cca 100 km je pouze na zvláštní povolení.

Čtvrtým bodem je hydropulzní testovací stanoviště, kde je automobil namontován na hydrauliku, která přenáší síly na karoserii. Tento testovací scénář umožňuje již v rané fázi vývoje sbírat první informace o tuhosti a pevnosti prototypových vozů.

Zařízení automobilky Škoda je šestnácti kanálové, což znamená, že je zde možné připojit čtyři různé vstupy na jedno kolo, na něž pak mohou působit síly ve třech různých směrech a brzdný moment.

Existují různé testovací scénáře, které se zde provádějí. Množství poznatků skýtá takzvaná dlouhodobá zkouška, která trvá zpravidla 130 hodin. To odpovídá 8000 kilometrů ostrého provozu a tuto vzdálenost lze srovnat s opotřebením po 150.000 kilometrech normálního zákaznického provozu.

Pátým bodem jsou funkční testy při nichž je zkoušeno všechno čím lze pohybovat od klik dveří a jejich otevírání i zavírání přes stahování oken a madla až po odkládací schránku a výdechy ventilace.

Tyto testy provádějí roboti stále stejnými silami nebo dle naprogramovaného, realitě blízkého vzoru. Díky tomu jsou výsledky měření srovnatelné. Aby se ušetřil čas, neprovádějí se tyto zkoušky postupně, ale často současně. Je to vizuálně působivé: synchronní otevírání a zavírání dveří, pátých dveří a kapoty je jako perfektně nastudovaný balet. To vše pak probíhá šest týdnů bez přestávky.

Vrcholem je potom dlouhodobá zkouška v klimatické komoře. Jejím cílem je, aby i při mínus 40 stupních a plus 80 stupních všechno fungovalo bez problémů a jakéhokoliv poškození kteréhokoliv z testovaných komponentů.

Škoda Kodiaq: Technická data všech verzí. Jaká je spotřeba a dynamika?

Další důležité zastávky na cestě k sériové výrobě jsou testy v akustické a EMC zkušebně. A právě posledně jmenovaná EMC – elektromagnetická kompatibilita – je kvůli razantně narůstajícímu počtu čipů v autě čím dál důležitější.

Tři měsíce pře začátkem výroby je vše konečně hotové a testovací fáze je ukončena a vůz míří na poslední přejímací jízdu. Na takzvaném Covered Drives mají členové představenstva a týmy expertů poslední příležitost ohodnotit a prodiskutovat výsledek dlouholeté práce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté Jednání o vládě budou pokračovat příští týden, účastnit se jich budou i nadále komunisté

Jednání předsedů hnutí ANO Andreje Babiše a sociálních…

Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů Rusové se vrací. Počet zahraničních turistů v Česku přesáhl rekordních deset milionů

Počet zahraničních turistů, kteří loni přespali v českých…

Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků Zisk Gazpromu klesl o čtvrtinu, přesto překonal očekávání analytiků

Čistý zisk ruského plynárenského gigantu Gazprom loni…

 
Zdroj: Škoda Auto

Štítky SUV Škoda Kodiaq

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m! Češi zase posouvají hranice. Tato Škoda Superb má 523 koní a 567 N.m!

Pod kapotou bílého Superbu je dvoulitr TSI o původním…

 



Škoda auto zahajuje v Rusku výrobu SUV Kodiaq Škoda auto zahajuje v Rusku výrobu SUV Kodiaq

Automobilka Škoda Auto zahajuje v Rusku výrobu sportovně…

 



 
Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Pekingský autosalon 2018 ve velké fotogalerii. Krásné, ošklivé i bizarní novinky

Dnes 18:50

Hlavní prim na letošním autosalonu v Pekingu hrají SUV. Najdeme mezi nimi díla čínského majitele Volva, BMW i Škodovky.




Blesk.cz

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat rezignaci

Dukovi je dnes 75 let. K narozeninám musel podepsat…

Pražský arcibiskup kardinál Dominik Duka se 26. dubna dožívá 75 let. Po tomto termínu musí podle kanonického…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

"Vousáč" Hertl pálí a táhne Sharks. Táta mi vyčítá…

Když dá gól, tryskají z něj emoce. V rychlosti vpálí do mantinelu a mává fanouškům, vášnivě skáče do náručí…

 

Reflex.cz

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Před 85 lety bylo v Německu založeno obávané gestapo

Geheime Staatspolizei (tajná státní policie) neboli zkráceně gestapo patřilo mezi nejobávanější represivní…