Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Kodiaq: Podívejte se na tvrdé testy novinky

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (21)
Mladoboleslavská automobilka nabízí exkluzivní pohled pod pokličku vývoje svého nejnovějšího SUV.

Škoda Kodiaq se v současnosti připravuje na své představení veřejnosti na autosalonu v Paříži. Samotná automobilka ještě před tím než k tomu dojde, odhaluje náročný testovací program, jímž tento model prošel během svého vývoje od prvních virtuálních modelů až po finální sériový produkt.

Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady Compact, k vývoji modelu Kodiaq uvedl, že značka Škoda má díky modelu Yeti mnohaleté zkušenosti s testováním SUV, ale letošní novinka proniká do jiné dimenze, i co se testů týče. Větší kola, větší světlá výška, nové rozměry – tomu musela být také přizpůsobena zkušební stanoviště.

Vývoj modelu Kodiaq zahrnoval mimo jiné i pětici důležitých testovacích scénářů, při nichž byly důkladně prověřeny schopnosti a odolnost tohoto vozu. Automobilka Škoda nabízí pohled na tyto postupy.

Na samotném začátku byl virtuální vývoj, při němž se dlouho předtím, než se v takzvané prototypové dílně začnou stavět opravdové prototypy z ocelových plechů, se již ve fázi konceptu provádějí simulace s digitálními prototypy.

Inženýři přitom vypočítávají například tuhost karoserie, akustický komfort celého vozu nebo deformační vlastnosti vozu při různých scénářích nehod a mnoho dalších takzvaných zátěžových stavů.

Provádět simulace, tedy virtuálně vyvíjet, je důležité a nutné, protože požadavky na vozy například v oblasti komfortu, bezpečnosti a hospodárnosti se v posledních letech podstatně zvýšily.

Druhý zásadní bod vývoje představuje klimatická komora, v níž se zjišťuje, jak se použité materiály chovají při extrémních teplotách a značka Škoda v ní své novinky testuje tisíce hodin.

Extrémní testy v klimatických komorách navíc zaručují bezpečnost řidiče a pasažérů, protože v ledovém chladu a žhavém vedru se testují také zádržné systémy, airbagy a pásy.

Zkouší se i funkce pohyblivých částí. Konec konců zamykání dveří, stahování oken a jiná elektrická zařízení musí fungovat stejně tak bezchybně mezi mínus 40 a plus 80 stupni C jako při 5% nebo 95% vlhkosti vzduchu v interiéru.

Ve skrápěcím zařízení se pak vozy testují v nejrůznějších podmínkách od mžení až po silný déšť a zjišťuje se, zda se do vozu nedostane žádná voda dveřmi či střešním oknem, zda všechna těsnění drží a to i různých polohách vozu, když například stojí jedním kolem na obrubníku a karoserie je proto jinak namáhána.

Třetí část testování během vývoje představují reálné testovací jízdy při nichž jsou automobily zkoušeny v normálních ale také v extrémních klimatických podmínkách. Vozy musí správně fungovat při extrémním chladu, tedy také při více než mínus 30 stupních Celsia a při extrémním horku, tedy nad 40 stupňů Celsia.

Aby bylo možné všechno pořádně vyzkoušet, testuje se po celém světě. Testovací tým hledá extrémní podmínky a pohybuje se po všech kontinentech. Většina lokalit je přísně tajná, ale místo, na němž se konaly první opravdové zkušební jízdy vozu Kodiaq, už vlastně přísně tajné není.

Všechny značky koncernu Volkswagen již po desetiletí absolvují své jízdy s nejnovějšími tajnými prototypy na jižním okraji Lüneburských vřesovišť na polygonu Ehra-Lessien. Oblast je velmi dobře zabezpečena a navíc je tak velká a rozlehlá, že ani paparazzi, kteří fotografují pro automobilové časopisy utajované modely, nemají šanci na dobré snímky. Přístup do areálu o velikosti kolem 11 miliónů metrů čtverečních s testovací dráhou dlouhou cca 100 km je pouze na zvláštní povolení.

Čtvrtým bodem je hydropulzní testovací stanoviště, kde je automobil namontován na hydrauliku, která přenáší síly na karoserii. Tento testovací scénář umožňuje již v rané fázi vývoje sbírat první informace o tuhosti a pevnosti prototypových vozů.

Zařízení automobilky Škoda je šestnácti kanálové, což znamená, že je zde možné připojit čtyři různé vstupy na jedno kolo, na něž pak mohou působit síly ve třech různých směrech a brzdný moment.

Existují různé testovací scénáře, které se zde provádějí. Množství poznatků skýtá takzvaná dlouhodobá zkouška, která trvá zpravidla 130 hodin. To odpovídá 8000 kilometrů ostrého provozu a tuto vzdálenost lze srovnat s opotřebením po 150.000 kilometrech normálního zákaznického provozu.

Pátým bodem jsou funkční testy při nichž je zkoušeno všechno čím lze pohybovat od klik dveří a jejich otevírání i zavírání přes stahování oken a madla až po odkládací schránku a výdechy ventilace.

Tyto testy provádějí roboti stále stejnými silami nebo dle naprogramovaného, realitě blízkého vzoru. Díky tomu jsou výsledky měření srovnatelné. Aby se ušetřil čas, neprovádějí se tyto zkoušky postupně, ale často současně. Je to vizuálně působivé: synchronní otevírání a zavírání dveří, pátých dveří a kapoty je jako perfektně nastudovaný balet. To vše pak probíhá šest týdnů bez přestávky.

Vrcholem je potom dlouhodobá zkouška v klimatické komoře. Jejím cílem je, aby i při mínus 40 stupních a plus 80 stupních všechno fungovalo bez problémů a jakéhokoliv poškození kteréhokoliv z testovaných komponentů.

Další důležité zastávky na cestě k sériové výrobě jsou testy v akustické a EMC zkušebně. A právě posledně jmenovaná EMC – elektromagnetická kompatibilita – je kvůli razantně narůstajícímu počtu čipů v autě čím dál důležitější.

Tři měsíce pře začátkem výroby je vše konečně hotové a testovací fáze je ukončena a vůz míří na poslední přejímací jízdu. Na takzvaném Covered Drives mají členové představenstva a týmy expertů poslední příležitost ohodnotit a prodiskutovat výsledek dlouholeté práce.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (21)
20. 9. 2016 00:35
Re: zase ty simulace
100x Vladivostok a zpět? Které auto by to vydrželo? Myslím že v této galaxii takové ještě nikdo nevyrobil. představuje to zhruba 2.200.000km (100x tam a zpět)
Avatar - sargis
19. 9. 2016 13:29
hmm...
Je to jednoduche....nekupovat auto v prvej tretine vyrobneho cyklu...alebo pockat na FL

PS - ma vydrzat funkcny cez extremne tepla nad 40°C? Minule leto boli na SVK teploty nad 35°C...v tieni. To by sa mi na slnku Kodiaq roztopil.
Avatar - wakantanka
19. 9. 2016 10:19
Re: zase ty simulace
Nehovorím, že nemáš čiastočne pravdu, ale tým simulovaným testovaním skracujú dobu vývoja a zároveň zlacňujú výsledný produkt. Nehovoriac o tom, že každé auto je svojim spôsobom nejaký kompromis niečoho k niečomu tak, aby to vyhovelo väčšinovému kupujúcemu. A ten to očividne nerieši, stačí mu tých 150 - 200 tis. km a 5 rokov a viac sa nestará.
Avatar - rokyta.p
19. 9. 2016 01:44
zase ty simulace
Ale zrychlené simulační testy v labině bez vzájemných souvislostí, s rohlíkem běžte opíjet nějakou základní školu. I když tak to dnes dělají všichni. Nejlepší je, když test náhodou nevyjde, tak ho smazat a udělat nový. A když ne, tak znova a znova. Jak se jednou někdy i náhodou trefí jednou veličinou vyrtženou z kontextu do zeleného, tak hned : approved a neprůstřelný protokol z měření k dispozici. Z článku jsme se žádné veličiny a počet cyklů nedozvěděli, 130h ještě nic neznamená. Ono fotka v mražáku je jedna věc, reálná spolehliost auta druhá. Kdyby se takto mělo dělat letadlo, tak by bylo game over docela rychle. Zejména po rozvodech TSI ztrácí všechny tyto "testy" na vážnosti.

Měli se vzít 3 Kodiaqy , každý by dostal druhého na plaťák do vleku (záměrně neříkám rezervního) a měla se s každým otočit 100x Mladá Boleslav - Vladivostok. Pak bych k tomu měl důvěru, ale takhle ... >:D ;-)
18. 9. 2016 23:07
Re: Vývojáři ve Škodovce hulí asi dobrý matroš
Mel jsem 2,0 TDI a ted mam 2,0 TDI a nepozoruji zadny rozdil, resp. niceho jsem si nevsimnul, tak je to asi v pohode. Predpokladam ale, ze nekde bude asi k dohledani namereny hluk v interieru, ne?