Škoda Kodiaq: Podívejte se na tvrdé testy novinky

 

Mladoboleslavská automobilka nabízí exkluzivní pohled pod pokličku vývoje svého nejnovějšího SUV.

Škoda Kodiaq se v současnosti připravuje na své představení veřejnosti na autosalonu v Paříži. Samotná automobilka ještě před tím než k tomu dojde, odhaluje náročný testovací program, jímž tento model prošel během svého vývoje od prvních virtuálních modelů až po finální sériový produkt.

Jiří Dytrych, vedoucí produktové řady Compact, k vývoji modelu Kodiaq uvedl, že značka Škoda má díky modelu Yeti mnohaleté zkušenosti s testováním SUV, ale letošní novinka proniká do jiné dimenze, i co se testů týče. Větší kola, větší světlá výška, nové rozměry – tomu musela být také přizpůsobena zkušební stanoviště.

Vývoj modelu Kodiaq zahrnoval mimo jiné i pětici důležitých testovacích scénářů, při nichž byly důkladně prověřeny schopnosti a odolnost tohoto vozu. Automobilka Škoda nabízí pohled na tyto postupy.

Škoda Kodiaq: První živé dojmy! Už jsme v něm seděli! (+video)

Na samotném začátku byl virtuální vývoj, při němž se dlouho předtím, než se v takzvané prototypové dílně začnou stavět opravdové prototypy z ocelových plechů, se již ve fázi konceptu provádějí simulace s digitálními prototypy.

Inženýři přitom vypočítávají například tuhost karoserie, akustický komfort celého vozu nebo deformační vlastnosti vozu při různých scénářích nehod a mnoho dalších takzvaných zátěžových stavů.

Provádět simulace, tedy virtuálně vyvíjet, je důležité a nutné, protože požadavky na vozy například v oblasti komfortu, bezpečnosti a hospodárnosti se v posledních letech podstatně zvýšily.

Druhý zásadní bod vývoje představuje klimatická komora, v níž se zjišťuje, jak se použité materiály chovají při extrémních teplotách a značka Škoda v ní své novinky testuje tisíce hodin.

Extrémní testy v klimatických komorách navíc zaručují bezpečnost řidiče a pasažérů, protože v ledovém chladu a žhavém vedru se testují také zádržné systémy, airbagy a pásy.

Zkouší se i funkce pohyblivých částí. Konec konců zamykání dveří, stahování oken a jiná elektrická zařízení musí fungovat stejně tak bezchybně mezi mínus 40 a plus 80 stupni C jako při 5% nebo 95% vlhkosti vzduchu v interiéru.

Ve skrápěcím zařízení se pak vozy testují v nejrůznějších podmínkách od mžení až po silný déšť a zjišťuje se, zda se do vozu nedostane žádná voda dveřmi či střešním oknem, zda všechna těsnění drží a to i různých polohách vozu, když například stojí jedním kolem na obrubníku a karoserie je proto jinak namáhána.

Třetí část testování během vývoje představují reálné testovací jízdy při nichž jsou automobily zkoušeny v normálních ale také v extrémních klimatických podmínkách. Vozy musí správně fungovat při extrémním chladu, tedy také při více než mínus 30 stupních Celsia a při extrémním horku, tedy nad 40 stupňů Celsia.

Aby bylo možné všechno pořádně vyzkoušet, testuje se po celém světě. Testovací tým hledá extrémní podmínky a pohybuje se po všech kontinentech. Většina lokalit je přísně tajná, ale místo, na němž se konaly první opravdové zkušební jízdy vozu Kodiaq, už vlastně přísně tajné není.

Všechny značky koncernu Volkswagen již po desetiletí absolvují své jízdy s nejnovějšími tajnými prototypy na jižním okraji Lüneburských vřesovišť na polygonu Ehra-Lessien. Oblast je velmi dobře zabezpečena a navíc je tak velká a rozlehlá, že ani paparazzi, kteří fotografují pro automobilové časopisy utajované modely, nemají šanci na dobré snímky. Přístup do areálu o velikosti kolem 11 miliónů metrů čtverečních s testovací dráhou dlouhou cca 100 km je pouze na zvláštní povolení.

Čtvrtým bodem je hydropulzní testovací stanoviště, kde je automobil namontován na hydrauliku, která přenáší síly na karoserii. Tento testovací scénář umožňuje již v rané fázi vývoje sbírat první informace o tuhosti a pevnosti prototypových vozů.

Zařízení automobilky Škoda je šestnácti kanálové, což znamená, že je zde možné připojit čtyři různé vstupy na jedno kolo, na něž pak mohou působit síly ve třech různých směrech a brzdný moment.

Existují různé testovací scénáře, které se zde provádějí. Množství poznatků skýtá takzvaná dlouhodobá zkouška, která trvá zpravidla 130 hodin. To odpovídá 8000 kilometrů ostrého provozu a tuto vzdálenost lze srovnat s opotřebením po 150.000 kilometrech normálního zákaznického provozu.

Pátým bodem jsou funkční testy při nichž je zkoušeno všechno čím lze pohybovat od klik dveří a jejich otevírání i zavírání přes stahování oken a madla až po odkládací schránku a výdechy ventilace.

Tyto testy provádějí roboti stále stejnými silami nebo dle naprogramovaného, realitě blízkého vzoru. Díky tomu jsou výsledky měření srovnatelné. Aby se ušetřil čas, neprovádějí se tyto zkoušky postupně, ale často současně. Je to vizuálně působivé: synchronní otevírání a zavírání dveří, pátých dveří a kapoty je jako perfektně nastudovaný balet. To vše pak probíhá šest týdnů bez přestávky.

Vrcholem je potom dlouhodobá zkouška v klimatické komoře. Jejím cílem je, aby i při mínus 40 stupních a plus 80 stupních všechno fungovalo bez problémů a jakéhokoliv poškození kteréhokoliv z testovaných komponentů.

Škoda Kodiaq: Technická data všech verzí. Jaká je spotřeba a dynamika?

Další důležité zastávky na cestě k sériové výrobě jsou testy v akustické a EMC zkušebně. A právě posledně jmenovaná EMC – elektromagnetická kompatibilita – je kvůli razantně narůstajícímu počtu čipů v autě čím dál důležitější.

Tři měsíce pře začátkem výroby je vše konečně hotové a testovací fáze je ukončena a vůz míří na poslední přejímací jízdu. Na takzvaném Covered Drives mají členové představenstva a týmy expertů poslední příležitost ohodnotit a prodiskutovat výsledek dlouholeté práce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
Zdroj: Škoda Auto
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek Test Škody Octavia po faceliftu s motorem 1,8 TSI. K RS chybí jen kousek

Octavia se zážehovou osmanáctistovkou nepatří mezi ty…

 




Škoda Kodiaq: První tuning pro SUV. O kolik se zvýší výkon dvoulitru TDI? Škoda Kodiaq: První tuning pro SUV. O kolik se zvýší výkon dvoulitru TDI?

Větší škodovácké SUV se ještě na trhu ani neohřálo.…

Škoda Kodiaq se stala Autem roku 2017 v ČR! Škodovka má třetí vítězství v řadě Škoda Kodiaq se stala Autem roku 2017 v ČR! Škodovka má třetí vítězství v řadě

Třiadvacátý ročník ankety Auto roku v České republice je…

 



 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Dnes 18:59

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl zřejmě výplaty horníkům

V Čadu unesli Francouze, potvrdil Hollande. Vezl…

V odlehlé části Čadu blízko hranice se súdánským Dárfúrem byl ve čtvrtek unesen francouzský občan. K činu se…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…