29.12. 2013 Jiří Baborský

Škoda LT vzor 35: Z cesty, jedu já!

 

Za volantem – tedy spíš za pákami – unikátního tanku Škoda LT vz. 35 jsme se i v dnešním provozu plném agrese cítili dokonale bezpečně. Tuhle škodovku nezastaví bahno, náledí ani zaparkovaná auta.

Sluší se uvést na pravou míru, že tahle škoda nemá s dnešní octavií zrovna moc společného. Pamětníkům a znalcům historie je jasné, že kořeny unikátního československého stroje musíme hledat ve Škodovce plzeňské.

Po testu jsme prahli dlouho, dodací lhůty na typ LT vzor 35 jsou ale nesmírně dlouhé. Sériová výroba se zastavila v roce 1938, dodnes se dochovalo pět kusů a renovace jediného pojízdného exempláře na světě trvala dlouhé čtyři roky. Ale konečně tu stojí, v ruce máme klíčky a soukáme se dovnitř malým otvorem.

DOJEM: Nepřehlédnutelný

Člověk si tank představuje á priori jako ocelový kolos, ale škodovka nás překvapila drobnou stavbou. Přesto ji na silnici nejde přehlédnout, už díky křiklavému maskování. „V polovině třicátých let minulého století to byla běžná velikost tanku,“ vysvětluje Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu. „Byl obratný a dokázal se rozjet přes 30 km/h.“

POHODLÍ: Jste na špatné adrese

Komfort vojáků nikoho nezajímal. Dovnitř se soukáme jak do tanku, v malém bojovém prostoru se pořád o něco mlátíme do hlavy a sedadla hledáme marně. Usedáme tedy na kožené polštářky, ocenit musíme důmyslně řešená opěradla – tvoří je odepínatelný kožený pás, na který je také možné usednout, zvýšit se a zajistit si lepší výhled úzkým průzorem. V kabině je za jízdy solidní průvan. Ventilátor tunelového chladiče motoru nasává vzduch právě z prostoru posádky a současně tak slouží jako odsávání škodlivých plynů vzniklých při boji. Našli bychom tu dokonce jakési topení. Opět ale nejde o pohodlí, ale hlavně o to, aby nezamrzly hadičky pneumatických rozvodů.

MOTOR: Horší než ženská

K zahřátí na bojeschopnou provozní teplotu potřebuje tahle škodovka 90 minut, živit ji není také žádná radost. Kdo by čekal obyčejnou naftu, je na omylu. Tanku chutná lihobenzinová směs, což při dnešní ceně čistého lihu 1000 Kč/ litr poněkud prodražuje provoz. Do jisté míry lze využít palivo E85.

Nejdříve nás šokuje sympaticky tlumený zvuk. Žádné zlověstné hřmění. Renovátor techniky tanku Pavel Šercl spouští výklad o motoru a my se nestačíme divit. Objem 8620 cm3 je rozdělen pouze do čtyř válců. Motor tvoří jeden celek s třístupňovou planetovou převodovkou, která řadí bez spojky. „Pak ji ale musím sešlápnout, přeřadím redukci a mám k dispozici další tři kvalty. Takže celkem šest a stejný počet pro couvání,“ vysvětluje Šercl, který při rekonstrukci techniky musel přijít na princip fungování a ovládání. Vzhledem k unikátnosti tohoto LT vz. 35 je jediným člověkem na zeměkouli, který s ním umí jezdit. Tedy spolu s pracovníkem muzea, kterého už stačil zaškolit.

JÍZDA: Hlavně neztratit tlak

Všechno je tu jinak. Jediným mechanickým spojením řidiče s tankem je pedál plynu a sytič. Zbytek se ovládá pneumaticky, což bylo v roce 1935 přelomové řešení představující výkladní skříň techniky. „Pro boj a údržbu to ale bylo strašně komplikované,“ upřesňuje Michal Burian.

Veškeré periferie motoru jako magneto, dynamo nebo karburátor jsou tu dvakrát a umístěné na prsou motoru za pancéřovou přepážkou v prostoru posádky. V případě poruchy tak mohli vojáci bez opuštění korby zajistit provozuschopnost.

Samotné pneumatické řízení pákami je ale nečekaně lehké a komfortní. Člověk však musí počítat s určitou prodlevou, což vyžaduje zkušenosti při zatáčení a pomalých přesných manévrech.

ZÁVĚR

Jděte se vycpat s ferrari a podobnými voňavkami. Tohle je kára pro opravdové chlapy. Když vidíme celou její složitost, nechápeme, jak v téhle stísněné plechovce mohli jezdit a bojovat o život sotva dvacetiletí kluci. Klobouk dolů před nimi i konstruktéry, kteří tohle zvládli v roce 1935.

Video

Plusy

  • Nezastavitelný i v nejtěžším terénu
  • Zaparkuje kdekoli
  • Špičková ochrana proti střelným zbraním
  • Odpich z místa
  • Manévrovatelnost – otočí se na pětníku
  • Atraktivní design – ideální do města
  • Díky kanonu si na vás nikdo netroufne

Minusy

  • Krkolomné nastupování
  • V interiéru chybí čalounění, řada kovových nástrah
  • Stísněný interiér (standardně pouze pro tři)
  • Vysoká spotřeba
  • Pomalý na silnici, zcela nevhodný na dálnici
  • Vyšší hluk v interiéru
Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží Test Evropského auta roku. 5 důvodů, proč si Peugeot 3008 titul zaslouží

Je to jen pár dní, co si Peugeot 3008 vysloužil ocenění…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Dnes 18:48

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Plzeň - Liberec 4:5. Mistr už nezaváhal, dál kráčí za obhajobou

Plzeň - Liberec 4:5. Mistr už nezaváhal, dál kráčí…

Hokejisté mistrovského Liberce vyhráli v šestém čtvrtfinálovém utkání play off extraligy na ledě Plzně 5:4,…

Brabec: Reprezentace ze Slavie? Vadí mi to vůči Spartě. Holoubka je mi líto

Brabec: Reprezentace ze Slavie? Vadí mi to vůči…

V národním týmu se prokousává do základní sestavy, v belgickém Genku si vybojoval stabilní pozici. Obránce Jakub…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…