29.12. 2013 Jiří Baborský

Škoda LT vzor 35: Z cesty, jedu já!

 

Za volantem – tedy spíš za pákami – unikátního tanku Škoda LT vz. 35 jsme se i v dnešním provozu plném agrese cítili dokonale bezpečně. Tuhle škodovku nezastaví bahno, náledí ani zaparkovaná auta.

Sluší se uvést na pravou míru, že tahle škoda nemá s dnešní octavií zrovna moc společného. Pamětníkům a znalcům historie je jasné, že kořeny unikátního československého stroje musíme hledat ve Škodovce plzeňské.

Po testu jsme prahli dlouho, dodací lhůty na typ LT vzor 35 jsou ale nesmírně dlouhé. Sériová výroba se zastavila v roce 1938, dodnes se dochovalo pět kusů a renovace jediného pojízdného exempláře na světě trvala dlouhé čtyři roky. Ale konečně tu stojí, v ruce máme klíčky a soukáme se dovnitř malým otvorem.

DOJEM: Nepřehlédnutelný

Člověk si tank představuje á priori jako ocelový kolos, ale škodovka nás překvapila drobnou stavbou. Přesto ji na silnici nejde přehlédnout, už díky křiklavému maskování. „V polovině třicátých let minulého století to byla běžná velikost tanku,“ vysvětluje Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu. „Byl obratný a dokázal se rozjet přes 30 km/h.“

POHODLÍ: Jste na špatné adrese

Komfort vojáků nikoho nezajímal. Dovnitř se soukáme jak do tanku, v malém bojovém prostoru se pořád o něco mlátíme do hlavy a sedadla hledáme marně. Usedáme tedy na kožené polštářky, ocenit musíme důmyslně řešená opěradla – tvoří je odepínatelný kožený pás, na který je také možné usednout, zvýšit se a zajistit si lepší výhled úzkým průzorem. V kabině je za jízdy solidní průvan. Ventilátor tunelového chladiče motoru nasává vzduch právě z prostoru posádky a současně tak slouží jako odsávání škodlivých plynů vzniklých při boji. Našli bychom tu dokonce jakési topení. Opět ale nejde o pohodlí, ale hlavně o to, aby nezamrzly hadičky pneumatických rozvodů.

MOTOR: Horší než ženská

K zahřátí na bojeschopnou provozní teplotu potřebuje tahle škodovka 90 minut, živit ji není také žádná radost. Kdo by čekal obyčejnou naftu, je na omylu. Tanku chutná lihobenzinová směs, což při dnešní ceně čistého lihu 1000 Kč/ litr poněkud prodražuje provoz. Do jisté míry lze využít palivo E85.

Nejdříve nás šokuje sympaticky tlumený zvuk. Žádné zlověstné hřmění. Renovátor techniky tanku Pavel Šercl spouští výklad o motoru a my se nestačíme divit. Objem 8620 cm3 je rozdělen pouze do čtyř válců. Motor tvoří jeden celek s třístupňovou planetovou převodovkou, která řadí bez spojky. „Pak ji ale musím sešlápnout, přeřadím redukci a mám k dispozici další tři kvalty. Takže celkem šest a stejný počet pro couvání,“ vysvětluje Šercl, který při rekonstrukci techniky musel přijít na princip fungování a ovládání. Vzhledem k unikátnosti tohoto LT vz. 35 je jediným člověkem na zeměkouli, který s ním umí jezdit. Tedy spolu s pracovníkem muzea, kterého už stačil zaškolit.

JÍZDA: Hlavně neztratit tlak

Všechno je tu jinak. Jediným mechanickým spojením řidiče s tankem je pedál plynu a sytič. Zbytek se ovládá pneumaticky, což bylo v roce 1935 přelomové řešení představující výkladní skříň techniky. „Pro boj a údržbu to ale bylo strašně komplikované,“ upřesňuje Michal Burian.

Veškeré periferie motoru jako magneto, dynamo nebo karburátor jsou tu dvakrát a umístěné na prsou motoru za pancéřovou přepážkou v prostoru posádky. V případě poruchy tak mohli vojáci bez opuštění korby zajistit provozuschopnost.

Samotné pneumatické řízení pákami je ale nečekaně lehké a komfortní. Člověk však musí počítat s určitou prodlevou, což vyžaduje zkušenosti při zatáčení a pomalých přesných manévrech.

ZÁVĚR

Jděte se vycpat s ferrari a podobnými voňavkami. Tohle je kára pro opravdové chlapy. Když vidíme celou její složitost, nechápeme, jak v téhle stísněné plechovce mohli jezdit a bojovat o život sotva dvacetiletí kluci. Klobouk dolů před nimi i konstruktéry, kteří tohle zvládli v roce 1935.

Video

Plusy

  • Nezastavitelný i v nejtěžším terénu
  • Zaparkuje kdekoli
  • Špičková ochrana proti střelným zbraním
  • Odpich z místa
  • Manévrovatelnost – otočí se na pětníku
  • Atraktivní design – ideální do města
  • Díky kanonu si na vás nikdo netroufne

Minusy

  • Krkolomné nastupování
  • V interiéru chybí čalounění, řada kovových nástrah
  • Stísněný interiér (standardně pouze pro tři)
  • Vysoká spotřeba
  • Pomalý na silnici, zcela nevhodný na dálnici
  • Vyšší hluk v interiéru
Spolupracujeme s TipCars.com
Saúdská Arábie povolí po více než třiceti letech veřejná kina Saúdská Arábie povolí po více než třiceti letech veřejná kina

Saúdská Arábie dnes oznámila, že povolí v zemi…

Zaorálek: Jeruzalém musí být i hlavním městem Palestiny, Česko se od politiky EU neodchyluje Zaorálek: Jeruzalém musí být i hlavním městem Palestiny, Česko se od politiky EU neodchyluje

Českou republiku nevnímají ministři zahraničí ostatních…

Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov Na korejském poloostrově reálně hrozí otevřený konflikt, prohlásil Lavrov

Rusko, Indie a Čína jsou proti stupňování napětí na…

V Evropě je přebankováno, stěžuje si ECB. Čeká nárůst fúzí a akvizic V Evropě je přebankováno, stěžuje si ECB. Čeká nárůst fúzí a akvizic

Fúzí a akvizic v bankovním sektoru eurozóny pravděpodobně…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110? Minitest Renault Espace 1,8 TCe: Jak v obrovi slouží motor Alpine A110?

Renault Espace patří do kategorie velkých MPV. Tedy…

 





 
Poprvé na silnici s novým Subaru XV. Fantastický kompromis!

Poprvé na silnici s novým Subaru XV. Fantastický kompromis!

Dnes 12:58

Módní crossovery jsou vždy kompromis, ať výrobci říkají, co chtějí. Novinka od Subaru se ale povedla a schopnosti osobních a terénních aut kombinuje náramně!




Blesk.cz

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už se přes Facebook nepřihlásíte

Microsoft tlumí provázání s Facebookem. Do Skypu už…

Pokud se přihlašujete do Skypu skrze účet na Facebooku, novinka Microsoftu vás nepotěší. Od ledna příštího roku…

Bitka u Václaváku: Několik agresorů se přímo na ulici rvalo hlava nehlava

Bitka u Václaváku: Několik agresorů se přímo na…

Velká rvačka vzbudila v sobotu 9. prosince rozruch ve Vodičkově ulici. Několik můžu tady do sebe kopalo a…

 

iSport.cz

Langhamer už trénuje s Kometou: Návrat? Manažer Arizony se trochu zasekl

Langhamer už trénuje s Kometou: Návrat? Manažer…

Hokejový brankář Marek Langhamer dnes podepsal smlouvu s Kometou Brno a zapojil se v mistrovském týmu do…

Derby završila mela! Mourinho káral slavící City, skončil politý vodou

Derby završila mela! Mourinho káral slavící City,…

Výhra v derby a navýšení náskoku v čele tabulky na 11 bodů, to si říká o pořádnou oslavu, že? Ne, s tím na…

 

Reflex.cz

Švýcarská Ženeva zakázala ve všech městských bazénech burkiny, ale i koupání nahoře bez

Švýcarská Ženeva zakázala ve všech městských…

Úřady ve švýcarské Ženevě ukončily velmi rázně dlouhou diskusi, která se vedla o tom, jak moc či málo mají být…

To byl nářez! Podívejte se, jak Češi vítali masového vraha, diktátora Kim Ir-sena z KLDR

To byl nářez! Podívejte se, jak Češi vítali masového…

Někdy je velmi poučné podívat se do naší historie, zejména když vše zachytily filmové kamery. Jedním z příkladů…