29.12. 2013 Jiří Baborský

Škoda LT vzor 35: Z cesty, jedu já!

 

Za volantem – tedy spíš za pákami – unikátního tanku Škoda LT vz. 35 jsme se i v dnešním provozu plném agrese cítili dokonale bezpečně. Tuhle škodovku nezastaví bahno, náledí ani zaparkovaná auta.

Sluší se uvést na pravou míru, že tahle škoda nemá s dnešní octavií zrovna moc společného. Pamětníkům a znalcům historie je jasné, že kořeny unikátního československého stroje musíme hledat ve Škodovce plzeňské.

Po testu jsme prahli dlouho, dodací lhůty na typ LT vzor 35 jsou ale nesmírně dlouhé. Sériová výroba se zastavila v roce 1938, dodnes se dochovalo pět kusů a renovace jediného pojízdného exempláře na světě trvala dlouhé čtyři roky. Ale konečně tu stojí, v ruce máme klíčky a soukáme se dovnitř malým otvorem.

DOJEM: Nepřehlédnutelný

Člověk si tank představuje á priori jako ocelový kolos, ale škodovka nás překvapila drobnou stavbou. Přesto ji na silnici nejde přehlédnout, už díky křiklavému maskování. „V polovině třicátých let minulého století to byla běžná velikost tanku,“ vysvětluje Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu. „Byl obratný a dokázal se rozjet přes 30 km/h.“

POHODLÍ: Jste na špatné adrese

Komfort vojáků nikoho nezajímal. Dovnitř se soukáme jak do tanku, v malém bojovém prostoru se pořád o něco mlátíme do hlavy a sedadla hledáme marně. Usedáme tedy na kožené polštářky, ocenit musíme důmyslně řešená opěradla – tvoří je odepínatelný kožený pás, na který je také možné usednout, zvýšit se a zajistit si lepší výhled úzkým průzorem. V kabině je za jízdy solidní průvan. Ventilátor tunelového chladiče motoru nasává vzduch právě z prostoru posádky a současně tak slouží jako odsávání škodlivých plynů vzniklých při boji. Našli bychom tu dokonce jakési topení. Opět ale nejde o pohodlí, ale hlavně o to, aby nezamrzly hadičky pneumatických rozvodů.

MOTOR: Horší než ženská

K zahřátí na bojeschopnou provozní teplotu potřebuje tahle škodovka 90 minut, živit ji není také žádná radost. Kdo by čekal obyčejnou naftu, je na omylu. Tanku chutná lihobenzinová směs, což při dnešní ceně čistého lihu 1000 Kč/ litr poněkud prodražuje provoz. Do jisté míry lze využít palivo E85.

Nejdříve nás šokuje sympaticky tlumený zvuk. Žádné zlověstné hřmění. Renovátor techniky tanku Pavel Šercl spouští výklad o motoru a my se nestačíme divit. Objem 8620 cm3 je rozdělen pouze do čtyř válců. Motor tvoří jeden celek s třístupňovou planetovou převodovkou, která řadí bez spojky. „Pak ji ale musím sešlápnout, přeřadím redukci a mám k dispozici další tři kvalty. Takže celkem šest a stejný počet pro couvání,“ vysvětluje Šercl, který při rekonstrukci techniky musel přijít na princip fungování a ovládání. Vzhledem k unikátnosti tohoto LT vz. 35 je jediným člověkem na zeměkouli, který s ním umí jezdit. Tedy spolu s pracovníkem muzea, kterého už stačil zaškolit.

JÍZDA: Hlavně neztratit tlak

Všechno je tu jinak. Jediným mechanickým spojením řidiče s tankem je pedál plynu a sytič. Zbytek se ovládá pneumaticky, což bylo v roce 1935 přelomové řešení představující výkladní skříň techniky. „Pro boj a údržbu to ale bylo strašně komplikované,“ upřesňuje Michal Burian.

Veškeré periferie motoru jako magneto, dynamo nebo karburátor jsou tu dvakrát a umístěné na prsou motoru za pancéřovou přepážkou v prostoru posádky. V případě poruchy tak mohli vojáci bez opuštění korby zajistit provozuschopnost.

Samotné pneumatické řízení pákami je ale nečekaně lehké a komfortní. Člověk však musí počítat s určitou prodlevou, což vyžaduje zkušenosti při zatáčení a pomalých přesných manévrech.

ZÁVĚR

Jděte se vycpat s ferrari a podobnými voňavkami. Tohle je kára pro opravdové chlapy. Když vidíme celou její složitost, nechápeme, jak v téhle stísněné plechovce mohli jezdit a bojovat o život sotva dvacetiletí kluci. Klobouk dolů před nimi i konstruktéry, kteří tohle zvládli v roce 1935.

Video

Plusy

  • Nezastavitelný i v nejtěžším terénu
  • Zaparkuje kdekoli
  • Špičková ochrana proti střelným zbraním
  • Odpich z místa
  • Manévrovatelnost – otočí se na pětníku
  • Atraktivní design – ideální do města
  • Díky kanonu si na vás nikdo netroufne

Minusy

  • Krkolomné nastupování
  • V interiéru chybí čalounění, řada kovových nástrah
  • Stísněný interiér (standardně pouze pro tři)
  • Vysoká spotřeba
  • Pomalý na silnici, zcela nevhodný na dálnici
  • Vyšší hluk v interiéru
Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem Frajerské otočení řidič Range Roveru nezvládl. Pokus skončil kotoulem

O pojmu J-Turn jste jistě již slyšeli. Jedná se o rychlé…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Včera

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako první český vicepremiér

Bělobrádek se chystá na sudetoněmecký sjezd. Jako…

Český vicepremiér Pavel Bělobrádek (KDU-ČSL) se začátkem června zúčastní sudetoněmeckého sjezdu v Augšpurku.…

 

iSport.cz

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do All Star týmu

Češi v KHL zazářili! Kovář i Jeřábek se dostali do…

Obránce Jakub Jeřábek z Podolsku a útočník Jan Kovář z Magnitogorsku byli zařazeni do All Star týmu uplynulé…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se představila v plnohodnotné ukázce

Velká válka je tady! Nová řada Game of Thrones se…

Nejdřív jsme koukali, jak se rozpouští led s datem vysílání 17. července 2017. Pak jsme sledovali, jak k trůnu…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…