29.12. 2013 Jiří Baborský

Škoda LT vzor 35: Z cesty, jedu já!

 

Za volantem – tedy spíš za pákami – unikátního tanku Škoda LT vz. 35 jsme se i v dnešním provozu plném agrese cítili dokonale bezpečně. Tuhle škodovku nezastaví bahno, náledí ani zaparkovaná auta.

Sluší se uvést na pravou míru, že tahle škoda nemá s dnešní octavií zrovna moc společného. Pamětníkům a znalcům historie je jasné, že kořeny unikátního československého stroje musíme hledat ve Škodovce plzeňské.

Po testu jsme prahli dlouho, dodací lhůty na typ LT vzor 35 jsou ale nesmírně dlouhé. Sériová výroba se zastavila v roce 1938, dodnes se dochovalo pět kusů a renovace jediného pojízdného exempláře na světě trvala dlouhé čtyři roky. Ale konečně tu stojí, v ruce máme klíčky a soukáme se dovnitř malým otvorem.

DOJEM: Nepřehlédnutelný

Člověk si tank představuje á priori jako ocelový kolos, ale škodovka nás překvapila drobnou stavbou. Přesto ji na silnici nejde přehlédnout, už díky křiklavému maskování. „V polovině třicátých let minulého století to byla běžná velikost tanku,“ vysvětluje Michal Burian, ředitel odboru muzeí Vojenského historického ústavu. „Byl obratný a dokázal se rozjet přes 30 km/h.“

POHODLÍ: Jste na špatné adrese

Komfort vojáků nikoho nezajímal. Dovnitř se soukáme jak do tanku, v malém bojovém prostoru se pořád o něco mlátíme do hlavy a sedadla hledáme marně. Usedáme tedy na kožené polštářky, ocenit musíme důmyslně řešená opěradla – tvoří je odepínatelný kožený pás, na který je také možné usednout, zvýšit se a zajistit si lepší výhled úzkým průzorem. V kabině je za jízdy solidní průvan. Ventilátor tunelového chladiče motoru nasává vzduch právě z prostoru posádky a současně tak slouží jako odsávání škodlivých plynů vzniklých při boji. Našli bychom tu dokonce jakési topení. Opět ale nejde o pohodlí, ale hlavně o to, aby nezamrzly hadičky pneumatických rozvodů.

MOTOR: Horší než ženská

K zahřátí na bojeschopnou provozní teplotu potřebuje tahle škodovka 90 minut, živit ji není také žádná radost. Kdo by čekal obyčejnou naftu, je na omylu. Tanku chutná lihobenzinová směs, což při dnešní ceně čistého lihu 1000 Kč/ litr poněkud prodražuje provoz. Do jisté míry lze využít palivo E85.

Nejdříve nás šokuje sympaticky tlumený zvuk. Žádné zlověstné hřmění. Renovátor techniky tanku Pavel Šercl spouští výklad o motoru a my se nestačíme divit. Objem 8620 cm3 je rozdělen pouze do čtyř válců. Motor tvoří jeden celek s třístupňovou planetovou převodovkou, která řadí bez spojky. „Pak ji ale musím sešlápnout, přeřadím redukci a mám k dispozici další tři kvalty. Takže celkem šest a stejný počet pro couvání,“ vysvětluje Šercl, který při rekonstrukci techniky musel přijít na princip fungování a ovládání. Vzhledem k unikátnosti tohoto LT vz. 35 je jediným člověkem na zeměkouli, který s ním umí jezdit. Tedy spolu s pracovníkem muzea, kterého už stačil zaškolit.

JÍZDA: Hlavně neztratit tlak

Všechno je tu jinak. Jediným mechanickým spojením řidiče s tankem je pedál plynu a sytič. Zbytek se ovládá pneumaticky, což bylo v roce 1935 přelomové řešení představující výkladní skříň techniky. „Pro boj a údržbu to ale bylo strašně komplikované,“ upřesňuje Michal Burian.

Veškeré periferie motoru jako magneto, dynamo nebo karburátor jsou tu dvakrát a umístěné na prsou motoru za pancéřovou přepážkou v prostoru posádky. V případě poruchy tak mohli vojáci bez opuštění korby zajistit provozuschopnost.

Samotné pneumatické řízení pákami je ale nečekaně lehké a komfortní. Člověk však musí počítat s určitou prodlevou, což vyžaduje zkušenosti při zatáčení a pomalých přesných manévrech.

ZÁVĚR

Jděte se vycpat s ferrari a podobnými voňavkami. Tohle je kára pro opravdové chlapy. Když vidíme celou její složitost, nechápeme, jak v téhle stísněné plechovce mohli jezdit a bojovat o život sotva dvacetiletí kluci. Klobouk dolů před nimi i konstruktéry, kteří tohle zvládli v roce 1935.

Video

Plusy

  • Nezastavitelný i v nejtěžším terénu
  • Zaparkuje kdekoli
  • Špičková ochrana proti střelným zbraním
  • Odpich z místa
  • Manévrovatelnost – otočí se na pětníku
  • Atraktivní design – ideální do města
  • Díky kanonu si na vás nikdo netroufne

Minusy

  • Krkolomné nastupování
  • V interiéru chybí čalounění, řada kovových nástrah
  • Stísněný interiér (standardně pouze pro tři)
  • Vysoká spotřeba
  • Pomalý na silnici, zcela nevhodný na dálnici
  • Vyšší hluk v interiéru
Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko Aleš Michl: Každá investice, kterou nemůžete tři roky prodat, je riziko

Chtěl bych investovat půl až jeden milion korun maximálně…

 

Štítky Svět motorů

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně Pravda o znečišťování ovzduší! Diesely jsou v tom trošku nevinně

Měření společnosti Dekra ukázalo, že největší množství…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 





 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence Gregorové: Je to člověk mdlé inteligence!

Sexuolog Radim Uzel o erotických výplodech exmilence…

Láska má pouhý krok k nenávisti. To se potvrdilo v případě herečky Hany Gregorové (65), která dala kopačky…

 

iSport.cz

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho našli v pravý čas

Pavelec má jasno: Do NHL patřím! Kouč věří, že ho…

Ondřej Pavelec po úspěšné premiéře v dresu slavných New York Rangers věří, že stejně úspěšně si povede i v celé…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co z češtiny?

Je povinná maturita z matematiky protiústavní? A co…

Máte rádi matematiku? Nebo jste ji jako děti a žáci nenáviděli? Oblíbenou otázkou různých rodinných sešlostí…