Martin Vaculík vybírá ojetou Škodu Octavia 4. generace. Vadí, když je po leasingu?

Čas rychle letí, a tak octavie čtvrté generace už nejsou zánovní leštěnky, ale mnohdy životem pěkně utýraná auta. Však i ceny nejlevnějších kusů už padají pod 300 000 Kč, což je často pouhá třetina původní ceníkové částky. Proklepl jsem jeden z levnějších kusů.
Všichni bychom asi chtěli vůz po soukromém majiteli, který s ním radši nejezdil ani za deště. V případě Škody Octavie však bývá tržní realita zcela jiná: 90 procent nabídky tvoří auta po firmách, které si je dokonce pouze pronajímaly od leasingových společností. Klíčová je nízká splátka, od které se odvíjí vše. Tedy výběr specifikace, kdy na plně „naložené“ kusy můžete zapomenout, ale třeba i servis vozidla.
Dávno pryč jsou doby, kdy nájemci vozidel dostávali zvýhodněné nabídky na jejich následný odkup, a jelikož věděli, že auto bude jezdit u nich, dobře se o něj celou dobu starali a vyřídili všechny reklamace. Dnešní řidič „služebního vozu k soukromému použití“ ví, že když bude něco reklamovat, může také být bez auta. Takže z firem padají vozy, jejichž problémy se v záruce nevyřešily a nemají hotové ani předepsané technické servisní akce.
Ty jsou u octavií samostatná kapitola. Bylo jich mnoho a samotné servisy je často dělaly nerady. Výrobce následně začal kontrolovat, zda předepsané akce byly vykonány při prvním průchodu vozidla dílnou, a své opravny do různých softwarových updatů a dalších věcí nutil. V extrému se tak mohlo stát, že jste do autorizovaného servisu s octavií čtvrté generace zavítali na přezutí pneumatik a byli jste měsíc bez auta, protože při přehrání softwaru selhala některá z řídicích jednotek a na novou se čekalo.
Je velký úkol leasingových společností zajistit octaviím potřebný servis včetně servisních akcí, jimiž výrobce v provozu léčí výrobní nedodělky, a neudělat ze svých zákazníků otroky vozu.
Auta po operativním leasingu nemám rád. Říkám jim auta nikoho, o které se staral právě ten nikdo. Společnost Drivalia se však chlubí, že pro svůj Future Store ve Vestci u Prahy vybírá z vrácených vozů ty nejlepší – zbytek pak jde do obecných bazarů. K testu jsem ti proto schválně vybral tu nejlevnější čtyřkovou octavii, kterou na salonu měli. Objevily se nějaké chyby? Více už ve dnešním videu.
Zdroj: Autorský text | Foto a video: Marek Pirner