TEST MG ZS 1,5l Elegance – Čínský kamiq zaujme cenou. A to rozhodně není všechno!
Od loňska je v nabídce druhá generace novodobého MG ZS. Podobá se tomu předchozímu, automobilka ale tvrdí, že jde o zcela nové auto. Máme jí věřit?
Design, interiér
MG ZS se původně označovala sportovní verze Roveru 45, která byla v prodeji coby sedan či liftback a prodávaná v letech 2001 až 2005. Vůz, jehož základem byla evropská Honda Civic z roku 1994, výborně jezdil a mohl jej pohánět dokonce šestiválec.
Novodobé MG ZS pod taktovkou skupiny SAIC existuje od roku 2017. Je to SUV na pomezí segmentů B a C a asi nejblíže je mu v našich končinách Škoda Kamiq. ZS se nabízelo se zážehovou patnáctistovkou a existovala také elektrická verze.
V loňském roce představilo MG druhou generaci novodobého ZS. Na první pohled se podobá předchůdci, teprve bližší zkoumání odhalí rozdíly. Třeba zadní část bočnice je zcela jinak tvarovaná. Předchozí ZS mělo plnicí hrdlo paliva „po evropsku“ na pravé straně, u nového vydání je přesunuto na levou. Při pohledu z boku také odhalíte delší přední převis novinky. Rozvod náprav se prodloužil z 2585 mm na 2610 mm, délka se zvětšila ze 4314 mm na 4430 mm.
Český dovozce nabízí nové ZS v pěti výbavách – Excite, Elegance, Essential, Emotion a Exclusive. Jejich volba je ovšem podmíněna pohonnou jednotkou. Testovaná patnáctistovka je tak k dispozici pouze se dvěma základními – Excite a Elegance, přičemž nám dělala společnost druhá jmenovaná. Zbylé tři vyšší úrovně se pojí s hybridním pohonem Hybrid+.
Největší předností ZS je příznivá cena a dlouhá záruka. Na pořízení základní verze vám stačí půl milionu korun, což je v dnešní době, kdy jsou auta spíše drahá, zajímavé. Testovaná vyšší výbava Elegance stojí 569.900 korun. MG ale pobízí k využití finančních služeb. Pokud je zvolíte, budou uvedené ceny snížené na 449.900, respektive 519.900 korun.
Druhou největší předností je standardní sedmiletá záruka, která je však omezená proběhem 150.000 km (podle toho co nastane dříve). Kupodivu záruka na neprorezavění karoserie je rovněž 7 let, přitom již desítky let uplatňovaný standard je 12 let.
To podstatné nechybí
Prohlídka ceníku odhalí, že příplatková výbava u ZS prakticky neexistuje. Výbava Elegance se od základní Excite liší diodovými hlavními světlomety, vyhřívanými předními sedadly a také větším 12,3palcovým displejem, zatímco základní verze má 10,25 palců. Kupodivu integrovaná navigace a klimatizace jsou už v úplném základu. Testovaná verze jezdí na větších 17palcových kolech z lehké slitiny, základní si musí vystačit s koly 16palcovými plechovými.
Dále je zde elektricky nastavitelné sedadlo řidiče (základní verze má manuální). Opět ale chybí možnost měnit sklon sedáku. Navíc sedíte i v nejnižší poloze zbytečně vysoko. Zásadní změnou oproti předchozí generaci je dvousměrně stavitelný volant, který je i u základní výbavy. V nejvyšší poloze je ale volant trochu naplocho. Pozice za ním poněkud připomíná malá francouzská auta z konce 90. let, konkrétně Renault Clio II a Peugeot 206.
Čalounění je koženkové (základní verze dostala látkové). Koženka obecně vyvolává zvýšené pocení. To se vám s pravou kůží nestane. MG se to snažilo trochu zmírnit tím, že udělalo střední část sedáku i opěradla perforovanou.
Zmínil jsem klimatizaci. Ta je i ve vyšší testované verzi manuální, jakkoliv ji ovládáte přes dotykový displej. Přes dotykovou obrazovku zde vůbec nastavujete v podstatě skoro vše. V základním menu je obrazovka rozdělena na čtyři části – zcela vlevo je navigace, dále vlevo audio, více vpravo klimatizace a topení a zcela vpravo konektivita. Nechybí konektivita Android Auto ani Apple CarPlay, oboje bezdrátové.
V části displeje „klimatizace“ stále vidíte okamžitou rychlost ventilátoru topení/klima, zda je aktivovaná klimatizace (virtuální tlačítko) a také je zde virtuální tlačítko na vnitřní cirkulaci. Nastavení směru proudění vzduchu však vidět není. K jeho zobrazení už musíte vstoupit do podmenu klimatizace. Mechanicky lze zapnout pouze rychlé odmlžení čelního skla.
Před řidičem je displej primárních údajů o jízdě. Vlevo našel své místo rychloměr a palivoměr, vpravo otáčkoměr a ukazatel teploty motoru. Je zde pouze jedno uspořádání displeje. Pouze ve střední části si můžete prostředním tlačítkem na pravém rameni volantu přepínat jednotlivá zobrazení a v nich pak listovat kolébkovým spínačem. Chválím, že lze měnit intenzitu podsvícení přístrojového štítu ve třech úrovních, byť pouze na displeji. Vestavěné audio má hlasitost ovládanou dvěma mechanickými tlačítky vpravo pod obrazovkou.
Prostornost je solidní, snad jen ve svislém směru vpředu by mohlo být místa více. Pomohla by možnost dát sedadlo řidiče níže. ZS mě překvapilo tím, jak snadno se v něm vzadu upoutává dítě do dětské sedačky.
Zavazadelník nabízí ve výchozí konfiguraci solidních 443 litrů, po zvětšení až 1457 litrů. Délka ložné plochy je 850 mm, šířka mezi podběhy 1010 mm a výška nakládací hrany činí 750 mm. Zavazadelník je na první pohled velmi skladný, navíc pod jeho podlahou je ještě poměrně velký úložný prostor, kde jsem našel opravnou sadu na pneumatiky. Rezervu MG ZS nenabízí.
Motor, jízdní vlastnosti
Jak už víte z úvodu, v nabídce jsou jen dvě pohonné jednotky. Testované 1.5, která je společným produktem skupiny SAIC a GM, je v nabídce motorů v ZS výkonově slabší jednotkou, zároveň je ale cenově dostupnější. Výkon 85 kW při 6000 otáčkách za minutu je vzhledem k objemu velmi dobrý. Je to i zásluhou vysokého kompresního poměru 12,2 :1, který je ukazatelem dobré termodynamické účinnosti a zároveň zvyšuje výkon. Tak vysoký kompresní poměr dovolilo také přímé vstřikování benzinu, které účinně ochlazuje spalovací prostor. Koncepčně je testovaný čtyřválec výrazně nadčtvercový (vrtání 73,5 mm při zdvihu 88,1 mm).
Výkon tedy motoru nechybí. Důležitý je ovšem jeho průběh. Vrchol točivého momentu 148 N.m přichází až při 4500/min. Motor se tak vyznačuje tvrdší charakteristikou. V nízkých, ba dokonce i ve středních otáčkách působí nevýrazně, pocitově trochu táhnout začne až ve 4200 až 4400 otáčkách za minutu. Vytáčí se však poměrně snadno a při tom produkuje i příjemný zvuk. Také mi přišlo, že při zapnuté klimatizaci je pocitově vnímaná dynamika nižší, než když ji vypnete. Mimochodem, tenhle dojem jsem neměl jen já, ale i někteří kolegové. Se zapnutou klimatizací auto působilo skutečně skoro líně.
Jednoduchost vytáčení ovšem záleží na tom, jaký stupeň máte zařazený. Snahu motoru vytáčet se a tím poskytovat více síly sabotuje pětistupňová manuální převodovka. Její převody jsou na takový motor zbytečně těžké. Smyslem je přirozeně hospodárnost, kdy těžší převod donutí řidiče více sešlápnout pedál akcelerace a tím i více otevřít škrticí klapku motoru. A to snižuje odpor sání vůči pohybujícím se pístů. Spotřebu paliva MG uvádí 6,5 litru na 100 km. Nám auto při průměrné rychlosti 65 km/h bralo 6,3 litru na 100 km, dlouhodobá spotřeba činila při rychlosti 38 km/h 7,5 litru na 100 km.
Zmíněné těžké převody si uvědomíte na dálnici, kde při rychlosti 130 km/h motor na pětku točí pouhých 3600 otáček za minutu. Díky tomu je auto vcelku tiché, potřeba zrychlovat ale nutně musí vést vždy k podřazení minimálně na čtyřku, někdy i trojku. Samotné řazení je ukázkově přesné a lehké, podobné tomu u VW či Fordu. A ani pak to nějak závratně nezrychluje. MG ZS je ale malé rodinné cenově dostupné auto, takže uvedená výtka není v praxi vlastně tolik důležitá.
Citlivě a komfortně
Dynamikou je tedy motor spíše nevýrazný, hlavně v porovnání se současnými přeplňovanými agregáty. Naproti tomu podvozek příjemně překvapil. V době, kdy mají nová auta zbytečně tuhé odpružení, ZS uhranulo komfortním naladěním šasi s dlouhými zdvihy kol. Ani přejezd hlubokých výmolů nevyloudil jinde vídané rázy či dokonce kopání. A to karoserie není pocitově zrovna vzorem torzní tuhosti.
Měkké odpružení s tenkými stabilizátory způsobovaly, že ve svižně projížděných zatáčkách se karoserie nakláněla více, než jsme u nových aut zvyklí. Je jasné, že kvalita jízdy převládá nad ovladatelností. I tak se ale se ZS svižně jet dá. A to díky řízení.
Ano čtete správně. Reakce na otočení volantem je v nízkých rychlost pomalá, ve vyšších trochu ostřejší, ale stále pomalejší než je dnes obvyklé. To ale v praxi ničemu nevadí. Naopak ZS je díky tomu směrově stabilní. Nejvíce překvapila citlivost řízení. V rychle projížděných zatáčkách sice není přilnavosti nazbyt, jenže zároveň se auto dobře řídí na limitu, kdy krásně cítíte, jak vnější přední kolo vede stopu a jak se jeho pneumatika začíná deformovat, když začne ztrácet přilnavost. Tohle bych od takového auta rozhodně nečekal. Nechybí ani jasná řiditelnost plynem, což je další bonus pro ty, kteří rádi řídí, ale zároveň nemusejí jezdit po okreskách daleko za limitem.
Naopak brzdy docela zklamaly. Jejich nástup je pomalý, v podstatě na úrovni aut z 90. let. I první generace Škody Fabia má brzdy ostřejší. Přitom vpředu jsou ventilované kotouče a kotoučové brzdy jsou uplatněny i vzadu. Zřejmě bude na vině klasický podtlakový posilovač, který se dnes už tolik nepoužívá.
MG ZS 1,5l a konkurenti | MG ZS 1,5l Excite | Škoda Kamiq 1.0 TSI Selection | Renault Captur Tce 90 Evolution |
Motor | Zážehový čtyřválec | Přeplňovaný zážehový tříválec | Přeplňovaný zážehový tříválec |
Zdvihový objem [cm3] | 1495 | 999 | 999 |
Výkon [kW] | 85/6000 | 70/5000-5500 | 67/4800-5000 |
Točivý moment [N.m] | 148/4500 | 175/1600-3500 | 160/2100-3750 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M |
Max. rychlost [km/h] | 179 | 183 | 168 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 12,5 | 11 | 14 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 6,5 | 5,5 až 5,8 | 5,9 |
Vnější rozměry [mm] | 4430 x 1818 x 1635 | 4241 x 1793 x 1531 | 4239 x 1797 x 1575 |
Rozvor [mm] | 2610 | 2639 | 2639 |
Zavazadlový prostor [l] | 443-1457 | 400-1395 | 422-553 |
Základní cena [Kč] | 499.900 | 494.900 | 500.000 |
Závěr
Testované MG ZS je skvělým tipem pro mladé rodiny. Těm patrně nebude vadit jízdně nevýrazný motor či jen základní, u moderního vozu nezbytná výbava, kdy klimatizace sice přítomna je, avšak manuální a ne zrovna výkonná. Naopak ocení příznivou pořizovací cenu, solidní vnitřní prostor a sedmiletou záruku. Navzdory některým výtkám se auto příjemně řídí a umí být i hospodárné.
Nejlevnější verze modelu | 499.900 Kč (1,5l Excite) |
Základ s testovaným motorem | 539 900 Kč (1,5l Elegance) |
Testovaný vůz bez příplatků | 539 900 Kč (1,5l Elegance) |
Testovaný vůz s výbavou | 539 900 Kč (1,5l Elegance) |
Plusy
Minusy
