Obliba online služeb v autě klesá. Evropané je využívají méně než řidiči v USA
Neochota platit za konektivitu v autě, když to stejné nabízí smartphone zrcadlený na displej vozu, i obava o citlivé údaje stojí za klesající zájem o služby tohoto typu.
Mezi novými auty už dnes snad nenajdete model, který by neměl trvalé připojení k internetu a nenabízel skrz ně různé služby od zpráv a počasí až po možnost ovládání auta na dálku skrz smartphonovou aplikaci. Všechno to může být užitečné, ale nebývá to zadarmo – doslova i metaforicky.
Automobilky se už několik let při uvádění nových aut na trh předhánějí v konektivitě a propojení vozu s okolním světem. Již méně hlasitě hovoří o tom, co se děje s daty uživatelů – případy prodejů těchto dat třetím stranám nejsou až tak neobvyklé – nebo že po nějaké době od prvního prodeje auta bude nutné za připojení vozu k internetu a s ním spojené služby konektivity pravidelně platit.
Tyto důvody, mimo jiných, přitom podle výzkumu S&P Global Mobility stojí za tím, že zájem o služby konektivity klesá už druhý rok v řadě. Výsledky výzkumu, který analytická společnost provedla v březnu 2025 a čerstvě výsledky zveřejnila, ukazují, že oproti roku 2024 o 5 % vzrostl počet lidí, kteří služby konektivity nevyužívají. Už rok 2024 zaznamenal v této skupině růst oproti roku 2023.

Zároveň zatímco v roce 2024 86 % lidí uvedlo, že by za služby konektivity platilo, letos to bylo už „jen“ 68 %. Ve skutečnosti však služby využívá buď zdarma v rámci prvních let po koupi auta, anebo za ně platí globálně dohromady 55 % dotazovaných.
Toto číslo však zvedá Čína a Indie, kde je podíl dotazovaných řidičů využívajících služby zatím zdarma, nebo už za peníze 85, resp. 79 procent. Vysoko je také Jižní Korea s 68 % a USA s 54 %. Nejmenší podíl lidí využívajících tyto služby je ve Francii (32 %) a v Japonsku (34 %).
Využívání konektivity v autech | ||||
Stát | Ano, zdarma (na zkoušku) | Ano, platím předplatné | Ne | Nevím |
Spojené státy | 19% | 35% | 38% | 9% |
Velká Británie | 14% | 29% | 45% | 12% |
Německo | 21% | 25% | 44% | 10% |
Francie | 13% | 19% | 54% | 14% |
Čína | 53% | 32% | 10% | 5% |
Japonsko | 16% | 18% | 39% | 27% |
Jižní Korea | 38% | 30% | 21% | 11% |
Indie | 46% | 33% | 18% | 3% |
Brazílie | 20% | 29% | 45% | 6% |
zdroj dat: S&P Global |
Z Evropy je zahrnuto dále Německo (46 % využívá) a Velká Británie (43 % využívá). V průměru to na Evropu vychází tak, že 16 % dotazovaných využívá služby zatím zdarma a 24 % za ně platí, ale 48 % respondentů služby nevyužívá. Zbytek odpověděl „Nevím“.
K důvodům, proč služby nevyužívat, lidé nejčastěji uváděli, že za ně nechtějí platit, když v podstatě stejné možnosti poskytuje jejich smartphone, ve většině případů navíc zrcadlený na obrazovku infotainmentu skrz Android Auto či Apple CarPlay. Dalším často zmiňovaným důvodem je obava o to, co se stane s jejich daty.
Až relativně čerstvě EU vyžaduje odolnost systémů auta proti kyberútokům. O zranitelnosti těchto systémů přitom víme už nejméně deset let – od roku 2015, kdy američtí IT výzkumníci Chris Valasek a Charlie Miller zcela ovládli vůz značky Jeep tak, že ho dokázali za jízdy na dálku kompletně vypnout.
zdroj: S&P Global | zdroj foto: auto.cz, Mercedes-Benz | zdroj videa: Auto.cz