Jsme blíž druhému dálničnímu spojení s jihem! D52 získala EIA
Dálnice D52 by měla být dokončena do roku 2032, věří ministr Kupka. Zatím však není jisté, jak překoná přehradu Nové Mlýny.
Dálnice D3, která spojí České Budějovice s rakouským Lincem, je už ve výstavbě. Snad ještě déle však čeká Brno na dálniční spojení s Vídní – a i zde došlo k zásadnímu posunu. Zbytek D52, který zbývá postavit na hranice s Rakouskem, získal kladné stanovisko EIA (Environmental Impact Assessment), tedy zhodnocení dopadu na životní prostředí.
Nově posuzovaný úsek v délce 23,12 km zahrnuje tři stavební části – 5204 (Pohořelice – Nové Mlýny), 5205 (přechod přes vodní nádrž Nové Mlýny) a 5206 (Nové Mlýny – státní hranice). „Získání kladného stanoviska EIA je zásadním milníkem pro dostavbu dálnice D52,“ řekl ministr dopravy Martin Kupka.
„Proces EIA důkladně prověřil dopady stavby na životní prostředí. Díky navrženým opatřením, jako jsou ekodukty, vegetační úpravy nebo ochrana vodních zdrojů, bude možné realizovat projekt s respektem k přírodě i požadavkům obcí,“ uvádí ministr životního prostředí Petr Hladík.
Stanovisko EIA obsahuje 96 podmínek, které bude nutné dodržet. „Vyslyšeli jsme výhrady obcí a veřejnosti a v podmínkách je zohlednili. Mezi ty hlavní patří třeba vybudování obchvatu kolem Pohořelic Nové vsi, vybudování protihlukových stěn, možné propojení obcí Perná a Dolní Dunajovice pod koridorem budoucí dálnice D52, ochrana vodního zdroje Nová Ves, pak také ochrana toku Včelínek, dále vybudování čtyřmetrových zábran proti střetu a rušení světlem ptáků, netopýrů a dalších či ochrana evropsky významné lokality Mušovský luh,“ vyjmenovává Hladík některé z nich.
Celá D52, jejíž trasa prochází chráněnými územími včetně CHKO Pálava, také bude bez veřejného osvětlení, aby se nezhoršovala míra světelného znečištění. Posudek umožňuje dvě varianty překonání přehrady Nové Mlýny – buď pomocí mostní estakády, nebo na násypu, tedy stejně jako tam dnes vede silnice I/52.
„Řidiči se vyhnou průjezdům obcemi a získají komfortní a bezpečné spojení po celé trase. To je přínos nejen pro osobní dopravu, ale i pro mezinárodní přepravu zboží,“ komentuje generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. „Věřím, že se nám podaří dokončit tuto významnou stavbu kolem roku 2032,“ uzavřel Kupka.

zdroj info, foto: Ministerstvo dopravy | zdroj videa: BESIP