Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi TDI 81kW

V redakci AUTO. CZ jsme již otestovali mnoho octávií, takže se asi ptáte, jaké nové informace vám tento test může přinést. Odpověď je však jednoduchá, octavie má za sebou první facelift, neboli první větší úpravu designu i funkčnosti od zahájení...

V redakci AUTO. CZ jsme již otestovali mnoho octávií, takže se asi ptáte, jaké nové informace vám tento test může přinést. Odpověď je však jednoduchá, octavie má za sebou první facelift, neboli první větší úpravu designu i funkčnosti od zahájení výroby. Je však pravda, že u škodovky "optimalizují" své modely průběžně, takže facelift není tak nápadný, jak se očekávalo.

Z pohledu vnějšího designu potěší lepší integrace přední masky do karosérie (podobně jako u Fabie) a také čirá optika světlometů. Nový tvar má také přední i zadní nárazník. Zvýšena byla tuhost karosérie, což se odráží v lepší schopnosti ochránit posádku při nehodě. Změnou tvaru sedadel bylo vyšetřeno dalších 22 mm v podélném směru pro cestující na zadních sedadlech. Další informace k facelitu octavie najdete .

TDI motor s výkonem 81 kW je zatím nejvýkonnější variantou, kterou je možno do octavie objednat, přestože už jsou v koncernu VW k dispozici nové TDI-PD motory 74, 85, 96 a 110 kW. Zřejmě zde hraje roli vyšší cena nebo nedostatek těchto nových motorů. Turbodiesel "TDI 81 kW" však plní roli nejvýkonnější vznětové jednotky pro octavii s přehledem a jistotou. Motor má ve všech režimech otáček dostatek síly pro zrychlení. Rozsah použitelných otáček je opravdu pozoruhodný - i ve velmi nízkých otáčkách (okolo 1400-1600 ot/min) má motor ochotu zrychlovat. Naopak i v nejvyšších otáčkách (4000-4300 ot/min) má stále dostatek síly. Typický pokles výkonu nastává až u 4500 otáček za minutu. Zpřevodování je však tak ideálně nastaveno, že nejvyšší otáčky není nutno běžně vůbec využívat. Dieselové "nýtování" pronikající k cestujícím od motoru je na poměrně nízké úrovni a při rychlejší jízdě jej přehlušují pneumatiky a aerodynamický hluk. Velmi oce®ĺuji také absenci "dunění" motoru přenášeného k uším posádky (v cca 2200-2500 ot/min), které je typické pro TDI motory v Passatu a Audi A4. Toto je zřejmě způsobeno odlišným - podélným uložením motoru v Passatu a A4 narozdíl od podélného v octavii.

Spotřeba jak, už u TDI motorů bývá zvykem, se nijak výrazně nemění se zatížením motoru. Proto také při plném využívání výkonu motoru při cestě na ženevský autosalon (reportáž z ženevského autosalónu najdete ) bylo dosaženo průměru 6,4 l/100 km. Při úspornější, ale ne pomalé jízdě je možné se bez problémů dostat pod šestilitrovou hranici.

U některých, především lehčích automobilů, těžké vznětové motory nepříznivě ovliv®ĺují jízdní vlastnosti vozu. V tomto směru nezbývá než octávii s TDI motorem opět pochválit, protože jízdní vlastnosti jsou nezáludné a až v mezních situacích je octavia nedotáčivá. Brzdové soustavě s ABS a kotoučovými brzdami na všech kolech také nelze nic vytknout.

Facelift se "dotknul" i interiéru, který je nyní laděn do černa (dříve šedá) nebo jako v případě testovaného vozu "černo-béžově". Pozměněn byl také design číslic rychloměru a otáčkoměru. Na první pohled se změněné číslice zdají být nepřehledné, ale v praxi jsem s odečítáním rychlosti a otáček neměl žádné problémy. Sedáky mají také nové barvy potahů, ale jejich značná tvrdost zůstala nezměněna. Mimochodem ve Fabii jsou sedáky o poznání měkčí. Ke kladům patří i nadále prostor vepředu. Po několika úpravách vybrání předních opěradel i zadních sedadel je přijatelné i místo vzadu. Je škoda, že octavia neměla takto provedené sedadla hned v začátku prodeje. Mohla se vyhnout nepříjemné pověsti o miminu místa na zadních sedadlech.

Vždy ocením dvouose a ve velkém rozmezí seřiditelný volant a velmi přesně a lehce jdoucí řazení. Posilovač řízení má ideální účinek a spojka vzhledem k velkému točivému momentu motoru jde také poměrně lehce. Tato kombinace zaručuje příjemné ovládání vozu i při řízení na velké vzdálenosti.

Zavazadlový prostor octavie má pozoruhodný objem 548 litrů, který po sklopení zadních sedadel překoná hranici 1500 l. Za příplatek 4700 korun je možné mít "mezipodlážku", která umožní uschování menších předmětů, které by se jinak "válely" po zav. prostoru.

Octavia Combi je dnes již vyzrálým automobilem se kterým musí konkurence počítat. Seznam výbavy modelu Elegance je velmi dlouhý (viz níže) a zahrnuje téměř veškeré prvky výbavy, které si běžný motorista může přát. V nadstandardní výbavě testovaného vozu se objevily dokonce xenonové světlomety, boční airbagy, senzor automatického spouštění stěračů, parkovací asistent automatická klimatizace či stabilizační systém ESP (!) Proto se nelze divit, že cena přesáhla tři čtvrtiny miliónu korun. V této cenové hladině ale již "krouží" nemilosrdná konkurence, ať už ve stejné třídě vozů nebo méně vybavené vozy střední třídy. Škoda Octavia Combi však má mnoho předpokladů uspět.

Cena základní sestavy 633 000 Kč
Výbava základní sestavy kola z lehké slitiny 15", lakovaná vnější zrcátka, airbag řidiče i spolujezdce, signalizace zapnutí bezpečnostního pásu u řidiče, ABS+ASR, mlhové světlomety integrované do hlavních světel, příprava pro dvě dětské sedačky s bezp. uchycením ISOFIX, 4 opěrky hlavy, imobilizer, přerušení přívodu paliva při nárazu, dálkové ovládání centrálního zamykání, odkládací schránka s osvětlením, vícefunkční ukazatel, síť pro upevnění zavazadel v zavazadlovém prostoru, příprava na rádio (anténa + 8 reproduktorů), posilovač řízení, zadní stěrač s ostřikovačem, osvětlení zavazadlového prostoru, plnohodnotné rezervní kolo, zadní sedadla dělená (1/3 ku 2/3), vyjímatelný roletový kryt v zavazadlovém prostoru, klimatizace s mechanickou regulací, elektrické ovládání oken vpředu i vzadu s dětskou pojistkou, výškově nastavitelné sedadlo řidiče i spolujezdce, bederní opěrky, elektricky synchronně nastavitelná vnější zpětná zrcátka, tónovaná skla, loketní opěrka mezi zadními sedadly s vnitřním prostorem Kč
Cena testované sestavy 756 950 Kč
Výbava testované sestavy ESP (+ 21.700,-), boční airbagy vpředu (+ 8900,-), automatická klimatizace (+17.400,-), dělící síť pro combi (+ 5000,-), el. ovládané střešní okno (+ 19800,-), mezipodlaha v zavazadlovém prostoru (+ 4700,-), ostřikovače světlometů (+ 2000,-), rádio Škoda MS 303 (+ 6800,-), senzor automatického spouštění stěračů (+ 2650,-), signalizace vzdálenosti při parkování (+ 9000,-), sound systém (+ 5500,-), xenonové světlomety (+ 20500,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 81 / 4150
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 235 / 1900 - 1900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 191
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 11.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 4.9 / 5.8
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 548 / 1512
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1429 / 440
Rozměr pneu: 185/65 R15
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4513
b) šířka (mm): 1731
c) výška (mm): 1448
d) rozvor (mm): 2512
e) rozchod vpředu (mm): 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 840
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1000
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 940
k) šířka vpředu (mm): 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano