TEST Jak jezdí elektrická Škoda Octavia?
Časopis Svět motorů ve svém aktuálním vydání (na stáncích do 22. ledna) přináší rozsáhlý materiál o Škodě Octavia Green E Line, její technické údaje a rozhovor s vedoucím vývoje elektromobility ve Škoda Auto. Technický poradce Světa motorů Martin Vaculík se s námi při této příležitosti podělil o první dojmy z jízdy v elektrické Octavii.
„Na české silnice vyjelo už deset elektromobilů Škoda Octavia Green E Line. Ani jeden z nich si ovšem nekoupíte, ač jde o vozidla homologovaná pro silniční provoz, upozorňuje Vaculík. „Následujících dvanáct měsíců bude osm elektrických škodovek jezdit u vysokých škol, ministerstev a jiných partnerů. Jedna poslouží jako VIP taxi z Letiště Praha do centra. A poslední zůstane k dispozici ve flotile testovacích vozů zejména pro motoristické novináře.“ Někteří z nich, mezi nimi právě Vaculík, ale už elektromobil Škoda Octavia řídili. Jaké to bylo?
„Musím přiznat, že ve zcela tichém a bezprostředním tahu je i něco řidičský záživného,“ přiznává. „Elektromobil nutně nemusí ztělesňovat takový konec všech řidičských ctností, jak se všichni bojíme. Na sešlápnutí plynového pedálu reaguje prostě hned, rychleji než spalovací motor.“
Octavia Green E Line je o 290 kg těžší než zážehová 1.4 TSI. Baterie sice znamenají přítěž 315 kg, ale elektromotor s jednostupňovou převodovkou je proti spalovacímu motoru o 25 kg lehčí. Právě změněné rozložení hmot (baterie jsou vzadu pod podlahou a částečně i v zavazadelníku) způsobuje časté protáčení předních kol při prudké akceleraci. Zrychlení z klidu na městských 50 km/h je přesto bleskové, na stovku pak (za 12 s) již spíše průměrné.
„Octavia mi hodně připomněla koncept elektrického Volkswagenu Golf, s nímž jsme se ve Wolfsburgu svezli před rokem a půl,“ pokračuje Vaculík. „I u něj si mohl řidič vybrat úroveň brzdné síly elektromotoru při ubrání plynu. Elektřina v tu chvíli proudí zpět do baterií a citlivě jezdící člověk tak vrátí zpět až 25 procent energie.“
K dispozici jsou tři režimy (Normal, Eco a Range), které se liší dynamikou a komfortními funkcemi. V nejúspornějším módu Range poklesne výkon motoru na 50 kW, maximální rychlost na 95 km/h a topení ani klimatizace nefungují – pouze běží ventilátor.
A jak se přestavba na elektromobil projevila na ovladatelnosti vozu? „Kromě prokluzování kol při rozjezdu řidič za běžné jízdy žádná velká negativa zvýšené hmotnosti necítí, přetěžká záď se nehoupe,“ říká Vaculík.
První komerčně nabízený elektromobil by se mohl objevit u prodejců Škody v roce 2014. Pokud se tak ovšem stane, nepůjde o Octavii, nýbrž o elektrizovanou verzi malého modelu Citigo.