1.10. 2016 Martin Vaculík

Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

 

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky se jich nabažili a vyslali je dál. Po nich vozy ničila pubertální mládež. Karel Liška své RS nikdy neprodal a ani se k tomu nechystá.

Vrcholný sportovní model byl jednou z hlavních novinek modernizace první generace octavie na podzim roku 2000. S oficiální maximální rychlostí 235 km/h šlo tehdy o nejrychlejší škodovku v historii.

Kroupy rozbily jen auta kolem

Motor 1.8 Turbo byl v oktávkách už od roku 1998, ale pro RS byl posílen ze 110 na 132 kW. Převodovka zůstala pětistupňová, ostatní úpravy na autě jsou však nečekaně zásadní. Nemyslíme tím křidélko na pátých dveřích, jiný nárazník, sportovní design litých kol ani velkou koncovku výfuku, ale podvozek, brzdy a karoserii. Podrobně si to probereme v příštím dílu bazarové rubriky, kde se na RS (které už má nesporný sběratelský potenciál) i další rychlé verze octavie podrobně zaměříme. Nyní jen tolik, že praktičnost zavazadelníku Octavie RS ve verzi liftback narušují šikmé výztuhy, které však zásadně vylepšují tuhost karoserie.

Právě pevnost auta si Liška hodně pochvaluje, a to i jinak než jen po jízdní stránce. „Na dnešní poměry je z velmi silného plechu. Na Slovensku mě kdysi zastihly kroupy. Všechna auta na parkovišti kolem byla pomlácená, jenom octavii se nic nestalo,“ vysvětluje sympatický auditor, který při kontrolách výrobních závodů cestuje nejen po Čechách, ale i okolních zemích. „Často jezdím do Německa a na tamních dálnicích dodnes RS nenachází moc přemožitelů. Když jsem se honil s BMW M5, jel jsem dokonce 245 km/h,“ vzpomíná a přiznává, že rád jezdí rychle.

60.000 km měla, 400.000 najel

Auto koupil v pražské prodejně Auto Jarov jako tříletou „značkovou“ ojetinu s 60.000 km na tachometru v roce 2004. Z původních 820.000 Kč cenově spadlo na 400.000 Kč. Po každých 15.000 km se vrací na pravidelné prohlídky, občas i neplánovaně na opravy. Proč si ještě nenašel levnějšího, soukromého mechanika? Vždyť octavie opravuje v Česku každý. „Paradoxně nedlouho po koupi jsem měl vážný problém – vystřelila jedna zapalovací svíčka. Na Jarově sundali hlavu a odvezli ji k externímu opravci, kde poškozený závit odvrtali a udělali vložky. Podobně přistoupili k převodovce, kterou zase opravil pan Sixta. Zkrátka si vždy dokázali poradit za rozumné peníze, takže jsem nemusel hledat jinde. Že servis auta dělají kvalitně, to cítím. Jinak by nefungovalo stále jako nové. Také mám pořád záruku mobility,“ dodává.

Potřeboval ji někdy? „Že za chvíli byla na místě odtahovka a druhý den už mi z Jarova volali, co tomu je a kdy to bude opravené, to mě přesvědčilo hned při prvním problému s hlavou válců. Stejně hladce to proběhlo i podruhé, když mi u Pardubic dosloužil alternátor.“ A co další závady? „Měnil jsem zesláblé výbojky xenonových světel a také mi praskl příčný stabilizátor. To když ráno v Oravské Lesné bylo -34 °C a ocel mrazem zkřehla. Ale s tím se dalo normálně dojet do servisu,“ vysvětluje Karel Liška.

Dobrý olej každých 15.000 km

Ptáme se přejímacího technika Libora Fišera, který se o auto pana Lišky stará, zda někdy čistili sací koš olejového čerpadla. Že motory 1.8 Turbo 20V jsou vzhledem k filigránské pětiventilové technice překvapivě spolehlivé, to se obecně ví. Stejně tak jsou ale známé případy zbytečného zadření kvůli karbonem zalepenému sacímu koši. „Tyto problémy zde prakticky neznáme. Podle nás plynou z neměněných či nekvalitních olejů s nedostatečně účinnými aditivy pro rozpouštění karbonu. Máme tady systém kontroly, kde z aut po výměně oleje pracovníci SGS nabírají vzorky a následně je v laboratořích kontrolují. Takže se nestane, že by mechanik olej nevyměnil a odnesl si jej domů. Po letech zkušeností můžeme také pochválit maziva značky Shell. Když náhodou musíme nějaký motor rozebrat, bývá uvnitř zcela bez úsad,“ vysvětluje Fišer. „Pan Liška je vzorný zákazník, který servisní intervaly nepřetahuje a na autě vždy nechá udělat vše, co je potřeba. Nejčastěji měněnými díly jsou u něj asi brzdy – novou sadu destiček a kotoučů dostává obvykle každých 60.000 km,“ prozrazuje nad výpisem servisní historie Libor Fišer.

Brzdí jako nic jiného

Opravdu brzdy? Vždyť na RS byly na tu dobu dimenzované přímo neskutečně – základní šestnáctistovka měla vpředu kotouče o průměru 254 mm a vzadu bubny, RS pak vpředu 312 mm a vzadu také kotouče, a to dokonce ventilované! „Říkal jsem, že jezdím rychle. Právě brzdy jsou jedním z důvodů, proč autu naprosto věřím a za nic bych jej nevyměnil. Lehkou octavii naprosto razantně zastaví z jakékoliv rychlosti. Vždy se dívám dozadu, neboť jen málo vozů je schopných stejného zpomalení,“ vstupuje do rozhovoru zase majitel. A dodává, že oceňuje i bezvadnou funkčnost veškeré výbavy, například automatických stěračů. To jistě není po letech samozřejmost.

Přesto se ptáme, co bude dál. Žádné auto přece nemůže jezdit navěky. „Určitě si ho nechám jako veterána. Ale co koupit místo něj pro běžné jezdění, v tom stále nemám jasno. Pohybuji se často i v horách, proto bych už dnes chtěl čtyřkolku. Jenže Octavii RS zatím dělají 4x4 jen v dieselu. Já jsem zvyklý na benzinové turbo, které se odspodu rozbíhá vláčně, ale nahoře zabere tak, že předjede třeba celou kolonu naráz,“ loučí se s námi Karel Liška. Přejeme mu, ať najede milion.

Technické údaje
Motor zážeh. přepl. čtyřválec DOHC 20V
Zdvihový objem 1781 cm3
Největší výkon 132 kW při 5500 ot./min
Nej. točivý moment 235 N.m při 1950 ot./min
Převodovka pětistupňová manuální
Zavazadlový prostor 528 l
Rozvor náprav 2512 mm
Vnější rozměry 4510 x 1730 x 1430 mm
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva 8,0 l/100 km
Rok výroby 2001
Spolupracujeme s TipCars.com
Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu Polský senát schválil kontroverzní reorganizaci nejvyššího soudu

Horní komora polského parlamentu, Senát, dnes v noci…

Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa Devět gigantů, které brázdí moře: od obří jachty po největší nákladní loď světa

Podívejte se na devět největších lodí různých kategorií.…

Komentář: Realitní bublina je opět ve hře Komentář: Realitní bublina je opět ve hře

Ve středu byla zveřejněna statistika Eurostatu vývoje cen…

Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci Češi mohou opravit největší rafinérii v Iráku. Obnova země má tlumit migraci

Irácký velvyslanec Valíd Šiltágh vyzval české firmy k…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji? 5W, 10W nebo něco jiného? Opravdu víte vše o motorovém oleji?

Mechanická konstrukce automobilu se dá s nadsázkou…

Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší Víme, jaká ojetá auta se v Česku prodávají... Jsou čím dál starší

Společnost Cebia analyzovala současnou podobu trhu s…

 



Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky! Škoda Octavia RS Combi stála před 15 lety totéž co dnes. Ale ty absurdně drahé příplatky!

První generace nejrychlejší sériové škodovky byla uvedena…

Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč! Kolik stála Škoda Octavia v roce 1998? Za ABS se připlácelo 26.500 Kč!

Podívejte se s námi, kolik stál nejúspěšnější model Škody…

 



 
Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Velký test filtrů pevných částic pro Škodu Octavia 1.6 TDI. Levný, levnější a žádný

Dnes 08:00

Škoda radikálně zlevnila filtry pevných částic. Zároveň však zavedla dvě řady: vedle originální ještě ekonomickou. Už za 10.000 Kč pak pořídíte filtr z Polska. Důkladně jsme jej prověřili.




Blesk.cz

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Hogo fogo mejdan očima Františky: Boháči se neshodli

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary, jenž na počátku prázdnin atraktivně uzavřel společenskou sezónu,…

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl, nechci ho vystavit peklu

Řepka o synu Markusovi: Od září jsem ho neviděl,…

Slavný český fotbalista Tomáš Řepka (43) byl ženatý s modelkou Vlaďkou Erbovou (36). Jejich vztah ale…

 

iSport.cz

Třetí sada dresů? Real a spol. je mají od fanoušků, Plzeň chce překvapit

Třetí sada dresů? Real a spol. je mají od fanoušků,…

Představte si, že jste fanoušek slavného fotbalového klubu a on vám na okamžik propůjčí rozhodující práva.…

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné otazníky mám vyřešené

Kučera po debaklu Baníku: Katastrofa! Případné…

Pětigólový ranec si odnesl ostravský Baník z generálky proti druholigovému Třinci. Soupeři, s nímž v minulé…

 

Reflex.cz

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku k disku a zase zpět

Týpek v klobouku Jamiroquai: Od jazzu a funku…

Po sedmi letech strávených hlavně péčí o rodinu a své dvě děti se letos na jaře na hudební scénu vrátil…

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy vést letadla, situace začíná být alarmující

Velké Británii dochází vzdušný prostor. Nemá už kudy…

Ředitel britského Národního úřadu řízení leteckého provozu uvádí, že pokud nedojde ve Velké Británii k radikální…