1.10. 2016 Martin Vaculík

Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

 

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky se jich nabažili a vyslali je dál. Po nich vozy ničila pubertální mládež. Karel Liška své RS nikdy neprodal a ani se k tomu nechystá.

Vrcholný sportovní model byl jednou z hlavních novinek modernizace první generace octavie na podzim roku 2000. S oficiální maximální rychlostí 235 km/h šlo tehdy o nejrychlejší škodovku v historii.

Kroupy rozbily jen auta kolem

Motor 1.8 Turbo byl v oktávkách už od roku 1998, ale pro RS byl posílen ze 110 na 132 kW. Převodovka zůstala pětistupňová, ostatní úpravy na autě jsou však nečekaně zásadní. Nemyslíme tím křidélko na pátých dveřích, jiný nárazník, sportovní design litých kol ani velkou koncovku výfuku, ale podvozek, brzdy a karoserii. Podrobně si to probereme v příštím dílu bazarové rubriky, kde se na RS (které už má nesporný sběratelský potenciál) i další rychlé verze octavie podrobně zaměříme. Nyní jen tolik, že praktičnost zavazadelníku Octavie RS ve verzi liftback narušují šikmé výztuhy, které však zásadně vylepšují tuhost karoserie.

Právě pevnost auta si Liška hodně pochvaluje, a to i jinak než jen po jízdní stránce. „Na dnešní poměry je z velmi silného plechu. Na Slovensku mě kdysi zastihly kroupy. Všechna auta na parkovišti kolem byla pomlácená, jenom octavii se nic nestalo,“ vysvětluje sympatický auditor, který při kontrolách výrobních závodů cestuje nejen po Čechách, ale i okolních zemích. „Často jezdím do Německa a na tamních dálnicích dodnes RS nenachází moc přemožitelů. Když jsem se honil s BMW M5, jel jsem dokonce 245 km/h,“ vzpomíná a přiznává, že rád jezdí rychle.

60.000 km měla, 400.000 najel

Auto koupil v pražské prodejně Auto Jarov jako tříletou „značkovou“ ojetinu s 60.000 km na tachometru v roce 2004. Z původních 820.000 Kč cenově spadlo na 400.000 Kč. Po každých 15.000 km se vrací na pravidelné prohlídky, občas i neplánovaně na opravy. Proč si ještě nenašel levnějšího, soukromého mechanika? Vždyť octavie opravuje v Česku každý. „Paradoxně nedlouho po koupi jsem měl vážný problém – vystřelila jedna zapalovací svíčka. Na Jarově sundali hlavu a odvezli ji k externímu opravci, kde poškozený závit odvrtali a udělali vložky. Podobně přistoupili k převodovce, kterou zase opravil pan Sixta. Zkrátka si vždy dokázali poradit za rozumné peníze, takže jsem nemusel hledat jinde. Že servis auta dělají kvalitně, to cítím. Jinak by nefungovalo stále jako nové. Také mám pořád záruku mobility,“ dodává.

Potřeboval ji někdy? „Že za chvíli byla na místě odtahovka a druhý den už mi z Jarova volali, co tomu je a kdy to bude opravené, to mě přesvědčilo hned při prvním problému s hlavou válců. Stejně hladce to proběhlo i podruhé, když mi u Pardubic dosloužil alternátor.“ A co další závady? „Měnil jsem zesláblé výbojky xenonových světel a také mi praskl příčný stabilizátor. To když ráno v Oravské Lesné bylo -34 °C a ocel mrazem zkřehla. Ale s tím se dalo normálně dojet do servisu,“ vysvětluje Karel Liška.

Dobrý olej každých 15.000 km

Ptáme se přejímacího technika Libora Fišera, který se o auto pana Lišky stará, zda někdy čistili sací koš olejového čerpadla. Že motory 1.8 Turbo 20V jsou vzhledem k filigránské pětiventilové technice překvapivě spolehlivé, to se obecně ví. Stejně tak jsou ale známé případy zbytečného zadření kvůli karbonem zalepenému sacímu koši. „Tyto problémy zde prakticky neznáme. Podle nás plynou z neměněných či nekvalitních olejů s nedostatečně účinnými aditivy pro rozpouštění karbonu. Máme tady systém kontroly, kde z aut po výměně oleje pracovníci SGS nabírají vzorky a následně je v laboratořích kontrolují. Takže se nestane, že by mechanik olej nevyměnil a odnesl si jej domů. Po letech zkušeností můžeme také pochválit maziva značky Shell. Když náhodou musíme nějaký motor rozebrat, bývá uvnitř zcela bez úsad,“ vysvětluje Fišer. „Pan Liška je vzorný zákazník, který servisní intervaly nepřetahuje a na autě vždy nechá udělat vše, co je potřeba. Nejčastěji měněnými díly jsou u něj asi brzdy – novou sadu destiček a kotoučů dostává obvykle každých 60.000 km,“ prozrazuje nad výpisem servisní historie Libor Fišer.

Brzdí jako nic jiného

Opravdu brzdy? Vždyť na RS byly na tu dobu dimenzované přímo neskutečně – základní šestnáctistovka měla vpředu kotouče o průměru 254 mm a vzadu bubny, RS pak vpředu 312 mm a vzadu také kotouče, a to dokonce ventilované! „Říkal jsem, že jezdím rychle. Právě brzdy jsou jedním z důvodů, proč autu naprosto věřím a za nic bych jej nevyměnil. Lehkou octavii naprosto razantně zastaví z jakékoliv rychlosti. Vždy se dívám dozadu, neboť jen málo vozů je schopných stejného zpomalení,“ vstupuje do rozhovoru zase majitel. A dodává, že oceňuje i bezvadnou funkčnost veškeré výbavy, například automatických stěračů. To jistě není po letech samozřejmost.

Přesto se ptáme, co bude dál. Žádné auto přece nemůže jezdit navěky. „Určitě si ho nechám jako veterána. Ale co koupit místo něj pro běžné jezdění, v tom stále nemám jasno. Pohybuji se často i v horách, proto bych už dnes chtěl čtyřkolku. Jenže Octavii RS zatím dělají 4x4 jen v dieselu. Já jsem zvyklý na benzinové turbo, které se odspodu rozbíhá vláčně, ale nahoře zabere tak, že předjede třeba celou kolonu naráz,“ loučí se s námi Karel Liška. Přejeme mu, ať najede milion.

Technické údaje
Motor zážeh. přepl. čtyřválec DOHC 20V
Zdvihový objem 1781 cm3
Největší výkon 132 kW při 5500 ot./min
Nej. točivý moment 235 N.m při 1950 ot./min
Převodovka pětistupňová manuální
Zavazadlový prostor 528 l
Rozvor náprav 2512 mm
Vnější rozměry 4510 x 1730 x 1430 mm
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva 8,0 l/100 km
Rok výroby 2001
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Petr Stuchlík je členem hnutí ANO Petr Stuchlík je členem hnutí ANO

Petr Stuchlík je ode dneška členem ANO. Usneslo se na tom…

České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky České Vafo koupilo nejstaršího finského výrobce krmiv pro domácí mazlíčky

Chrášťanský producent zvířecího krmení Vafo Praha…

Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování Zálohy na PET lahve? Nápojáři nápad neodmítají, mají ale pochyby o financování

Karlovarské minerální vody spolu s Institutem cirkulární…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu Znáte Lady s motorem Wankel? Byly primárně pro sovětskou tajnou službu

Ruské žigulíky si pamatujeme jako svižnější alternativy k…

Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

 






 
Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Rinspeed propojoval auta s internetem už v roce 2000. Prostřednictvím modelu Tatooo.com

Dnes 18:50

Rinspeed Tatooo.com byl koncept pick-upu ve stylu vozů amerických hot rod z 50. let.




Blesk.cz

Blesk předloni odhalil množírnu ve Světnově. Nestalo se nic! Černý kšeft kvete dál, úřady přihlížejí

Blesk předloni odhalil množírnu ve Světnově. Nestalo…

Nezodpovědná chovatelka smečky psů a obtížná sousedka, tak už před 2 lety popisovali Petru Cendelínovou Němcovou…

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu z Facebooku

Desetiletá výzva: 10 nejvtipnějších parodií fenoménu…

Desetiletá výzva hýbe světem. Na sociální síti Facebook sdílí miliony lidí své fotografie, na kterých…

 

iSport.cz

Osudný let! Už nežije, tvrdí záchranáři. Rodina drahého hráče zoufale doufá

Osudný let! Už nežije, tvrdí záchranáři. Rodina…

Vše už bylo přichystáno ne velkolepé přivítání. Argentinský fotbalista Emiliano Sala se o víkendu upsal Cardiffu…

Kvitová se rozbrečela: Nevěřila bych, že budu hrát takové zápasy

Kvitová se rozbrečela: Nevěřila bych, že budu hrát…

Celý zápas jela jako stroj a s přehledem prošla do semifinále Australian Open. Prvního od roku 2014, ale hlavně…

 

Reflex.cz

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která nikdy nežila. Je totiž čistě virtuální

Modelka Imma: Japonsko pobláznila kráska, která…

Počítačové technologie kráčí neuvěřitelně rychle vpřed a možnosti grafiky se stále vylepšují. Na první pohled je…

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru lodních vraků

Shipwreck lodge: Hotel na Pobřeží koster ve tvaru…

Připomínají lodě, které tady ztroskotaly. Designové dřevěné chatky na pobřeží Atlantského oceánu v Namibii…