1.10. 2016 Martin Vaculík

Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

 

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky se jich nabažili a vyslali je dál. Po nich vozy ničila pubertální mládež. Karel Liška své RS nikdy neprodal a ani se k tomu nechystá.

Vrcholný sportovní model byl jednou z hlavních novinek modernizace první generace octavie na podzim roku 2000. S oficiální maximální rychlostí 235 km/h šlo tehdy o nejrychlejší škodovku v historii.

Kroupy rozbily jen auta kolem

Motor 1.8 Turbo byl v oktávkách už od roku 1998, ale pro RS byl posílen ze 110 na 132 kW. Převodovka zůstala pětistupňová, ostatní úpravy na autě jsou však nečekaně zásadní. Nemyslíme tím křidélko na pátých dveřích, jiný nárazník, sportovní design litých kol ani velkou koncovku výfuku, ale podvozek, brzdy a karoserii. Podrobně si to probereme v příštím dílu bazarové rubriky, kde se na RS (které už má nesporný sběratelský potenciál) i další rychlé verze octavie podrobně zaměříme. Nyní jen tolik, že praktičnost zavazadelníku Octavie RS ve verzi liftback narušují šikmé výztuhy, které však zásadně vylepšují tuhost karoserie.

Právě pevnost auta si Liška hodně pochvaluje, a to i jinak než jen po jízdní stránce. „Na dnešní poměry je z velmi silného plechu. Na Slovensku mě kdysi zastihly kroupy. Všechna auta na parkovišti kolem byla pomlácená, jenom octavii se nic nestalo,“ vysvětluje sympatický auditor, který při kontrolách výrobních závodů cestuje nejen po Čechách, ale i okolních zemích. „Často jezdím do Německa a na tamních dálnicích dodnes RS nenachází moc přemožitelů. Když jsem se honil s BMW M5, jel jsem dokonce 245 km/h,“ vzpomíná a přiznává, že rád jezdí rychle.

60.000 km měla, 400.000 najel

Auto koupil v pražské prodejně Auto Jarov jako tříletou „značkovou“ ojetinu s 60.000 km na tachometru v roce 2004. Z původních 820.000 Kč cenově spadlo na 400.000 Kč. Po každých 15.000 km se vrací na pravidelné prohlídky, občas i neplánovaně na opravy. Proč si ještě nenašel levnějšího, soukromého mechanika? Vždyť octavie opravuje v Česku každý. „Paradoxně nedlouho po koupi jsem měl vážný problém – vystřelila jedna zapalovací svíčka. Na Jarově sundali hlavu a odvezli ji k externímu opravci, kde poškozený závit odvrtali a udělali vložky. Podobně přistoupili k převodovce, kterou zase opravil pan Sixta. Zkrátka si vždy dokázali poradit za rozumné peníze, takže jsem nemusel hledat jinde. Že servis auta dělají kvalitně, to cítím. Jinak by nefungovalo stále jako nové. Také mám pořád záruku mobility,“ dodává.

Potřeboval ji někdy? „Že za chvíli byla na místě odtahovka a druhý den už mi z Jarova volali, co tomu je a kdy to bude opravené, to mě přesvědčilo hned při prvním problému s hlavou válců. Stejně hladce to proběhlo i podruhé, když mi u Pardubic dosloužil alternátor.“ A co další závady? „Měnil jsem zesláblé výbojky xenonových světel a také mi praskl příčný stabilizátor. To když ráno v Oravské Lesné bylo -34 °C a ocel mrazem zkřehla. Ale s tím se dalo normálně dojet do servisu,“ vysvětluje Karel Liška.

Dobrý olej každých 15.000 km

Ptáme se přejímacího technika Libora Fišera, který se o auto pana Lišky stará, zda někdy čistili sací koš olejového čerpadla. Že motory 1.8 Turbo 20V jsou vzhledem k filigránské pětiventilové technice překvapivě spolehlivé, to se obecně ví. Stejně tak jsou ale známé případy zbytečného zadření kvůli karbonem zalepenému sacímu koši. „Tyto problémy zde prakticky neznáme. Podle nás plynou z neměněných či nekvalitních olejů s nedostatečně účinnými aditivy pro rozpouštění karbonu. Máme tady systém kontroly, kde z aut po výměně oleje pracovníci SGS nabírají vzorky a následně je v laboratořích kontrolují. Takže se nestane, že by mechanik olej nevyměnil a odnesl si jej domů. Po letech zkušeností můžeme také pochválit maziva značky Shell. Když náhodou musíme nějaký motor rozebrat, bývá uvnitř zcela bez úsad,“ vysvětluje Fišer. „Pan Liška je vzorný zákazník, který servisní intervaly nepřetahuje a na autě vždy nechá udělat vše, co je potřeba. Nejčastěji měněnými díly jsou u něj asi brzdy – novou sadu destiček a kotoučů dostává obvykle každých 60.000 km,“ prozrazuje nad výpisem servisní historie Libor Fišer.

Brzdí jako nic jiného

Opravdu brzdy? Vždyť na RS byly na tu dobu dimenzované přímo neskutečně – základní šestnáctistovka měla vpředu kotouče o průměru 254 mm a vzadu bubny, RS pak vpředu 312 mm a vzadu také kotouče, a to dokonce ventilované! „Říkal jsem, že jezdím rychle. Právě brzdy jsou jedním z důvodů, proč autu naprosto věřím a za nic bych jej nevyměnil. Lehkou octavii naprosto razantně zastaví z jakékoliv rychlosti. Vždy se dívám dozadu, neboť jen málo vozů je schopných stejného zpomalení,“ vstupuje do rozhovoru zase majitel. A dodává, že oceňuje i bezvadnou funkčnost veškeré výbavy, například automatických stěračů. To jistě není po letech samozřejmost.

Přesto se ptáme, co bude dál. Žádné auto přece nemůže jezdit navěky. „Určitě si ho nechám jako veterána. Ale co koupit místo něj pro běžné jezdění, v tom stále nemám jasno. Pohybuji se často i v horách, proto bych už dnes chtěl čtyřkolku. Jenže Octavii RS zatím dělají 4x4 jen v dieselu. Já jsem zvyklý na benzinové turbo, které se odspodu rozbíhá vláčně, ale nahoře zabere tak, že předjede třeba celou kolonu naráz,“ loučí se s námi Karel Liška. Přejeme mu, ať najede milion.

Technické údaje
Motor zážeh. přepl. čtyřválec DOHC 20V
Zdvihový objem 1781 cm3
Největší výkon 132 kW při 5500 ot./min
Nej. točivý moment 235 N.m při 1950 ot./min
Převodovka pětistupňová manuální
Zavazadlový prostor 528 l
Rozvor náprav 2512 mm
Vnější rozměry 4510 x 1730 x 1430 mm
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva 8,0 l/100 km
Rok výroby 2001
Spolupracujeme s TipCars.com
Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody Stanice metra Budějovická bude znovu průchozí oběma vchody

Praha a dopravní podnik v příštích týdnech otevřou jižní…

Pospíšil: V Praze chceme investovat 50 až 60 miliard Pospíšil: V Praze chceme investovat 50 až 60 miliard

Koalice TOP 09 a STAN chce v případě úspěchu ve volbách…

Augustin se znovu vrací. Nekdejší místopředseda zemanovců bude radit v ČNB Augustin se znovu vrací. Nekdejší místopředseda zemanovců bude radit v ČNB

Bývalý člen týmu prezidenta Miloše Zemana a dřívější…

Rusko hledá zdroj úniku informací o agentech, kteří jsou obviněni z otravy Skripala Rusko hledá zdroj úniku informací o agentech, kteří jsou obviněni z otravy Skripala

Ruská tajná služba FSB hledá zdroj, který poskytl…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS…







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum VW nám ukázal zbraň pro příští dekádu. Srazí cenu elektroaut na minimum

Nová platforma MEB koncernu Volkswagen je určena výhradně…

TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě TEST BMW M140i: Dokonalost odsouzená k záhubě

Pokud toužíte po nejlepším ostrém hatchbacku na trhu,…

 






 
První autonomní auto pomáhalo vyvíjet pneumatiky: Vyjelo před půl stoletím!

První autonomní auto pomáhalo vyvíjet pneumatiky: Vyjelo před půl stoletím!

Dnes 12:50

O autonomních vozidlech se mluví stále častěji v souvislosti s dopravou budoucnosti. Už před padesáti lety ale takové auto používala firma Continental k vývoji pneumatik.




Blesk.cz

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus! Na pozoru by měli být uživatelé Androidu

Peníze desetitisíců Čechů ohrožuje nebezpečný virus!…

Desítkám tisíc tuzemských uživatelů mobilních zařízení s platformou Android hrozí napadení internetového…

Nedostali jste se na »výšku«? 5 tipů, kde je studium ještě možné! I bez přijímaček

Nedostali jste se na »výšku«? 5 tipů, kde je studium…

Máte doma maturanta, kterému letos nevyšly přijímačky na vysněnou vysokou školu? Nic není ztraceno!  Řada výšek…

 

iSport.cz

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské hvězdy zničili poté, co vystoupila

Tři minuty od tragédie. Auto slovenské lyžařské…

Slovenská lyžařka Petra Vlhová byla jen krůček od tragédie. Do jejího terénního auta naboural řidič, který…

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl, Kopic potvrdil trápení

Není Plzeň jako Plzeň. V Jablonci Kolář vybuchl,…

Minulý týden si zasloužili pochvalné uznání, jak zvládli především první poločas v Lize mistrů proti CSKA Moskva…

 

Reflex.cz

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je to bezcitný predátor, tvrdí Marek Hilšer

Babiš šel celý život přes mrtvoly, psychologicky je…

Andrej Babiš naštval neúspěšného prezidentského kandidáta a teď kandidáta do Senátu Marka Hilšera. Ten premiéra…

Až 90 % seniorů dostává na internetu e-maily s hoaxy a fake news. Každý pátý je přeposílá dál

Až 90 % seniorů dostává na internetu e-maily s hoaxy…

Domněnku, že senioři příliš nepracují s digitálními médii, vyvrací aktuální průzkum organizace Elpida a Nadace…