1.10. 2016 Martin Vaculík

Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS po 460.000 km jako nové

 

Octavie RS si kupovali podnikatelé z rozmaru. Za tři roky se jich nabažili a vyslali je dál. Po nich vozy ničila pubertální mládež. Karel Liška své RS nikdy neprodal a ani se k tomu nechystá.

Vrcholný sportovní model byl jednou z hlavních novinek modernizace první generace octavie na podzim roku 2000. S oficiální maximální rychlostí 235 km/h šlo tehdy o nejrychlejší škodovku v historii.

Kroupy rozbily jen auta kolem

Motor 1.8 Turbo byl v oktávkách už od roku 1998, ale pro RS byl posílen ze 110 na 132 kW. Převodovka zůstala pětistupňová, ostatní úpravy na autě jsou však nečekaně zásadní. Nemyslíme tím křidélko na pátých dveřích, jiný nárazník, sportovní design litých kol ani velkou koncovku výfuku, ale podvozek, brzdy a karoserii. Podrobně si to probereme v příštím dílu bazarové rubriky, kde se na RS (které už má nesporný sběratelský potenciál) i další rychlé verze octavie podrobně zaměříme. Nyní jen tolik, že praktičnost zavazadelníku Octavie RS ve verzi liftback narušují šikmé výztuhy, které však zásadně vylepšují tuhost karoserie.

Právě pevnost auta si Liška hodně pochvaluje, a to i jinak než jen po jízdní stránce. „Na dnešní poměry je z velmi silného plechu. Na Slovensku mě kdysi zastihly kroupy. Všechna auta na parkovišti kolem byla pomlácená, jenom octavii se nic nestalo,“ vysvětluje sympatický auditor, který při kontrolách výrobních závodů cestuje nejen po Čechách, ale i okolních zemích. „Často jezdím do Německa a na tamních dálnicích dodnes RS nenachází moc přemožitelů. Když jsem se honil s BMW M5, jel jsem dokonce 245 km/h,“ vzpomíná a přiznává, že rád jezdí rychle.

60.000 km měla, 400.000 najel

Auto koupil v pražské prodejně Auto Jarov jako tříletou „značkovou“ ojetinu s 60.000 km na tachometru v roce 2004. Z původních 820.000 Kč cenově spadlo na 400.000 Kč. Po každých 15.000 km se vrací na pravidelné prohlídky, občas i neplánovaně na opravy. Proč si ještě nenašel levnějšího, soukromého mechanika? Vždyť octavie opravuje v Česku každý. „Paradoxně nedlouho po koupi jsem měl vážný problém – vystřelila jedna zapalovací svíčka. Na Jarově sundali hlavu a odvezli ji k externímu opravci, kde poškozený závit odvrtali a udělali vložky. Podobně přistoupili k převodovce, kterou zase opravil pan Sixta. Zkrátka si vždy dokázali poradit za rozumné peníze, takže jsem nemusel hledat jinde. Že servis auta dělají kvalitně, to cítím. Jinak by nefungovalo stále jako nové. Také mám pořád záruku mobility,“ dodává.

Potřeboval ji někdy? „Že za chvíli byla na místě odtahovka a druhý den už mi z Jarova volali, co tomu je a kdy to bude opravené, to mě přesvědčilo hned při prvním problému s hlavou válců. Stejně hladce to proběhlo i podruhé, když mi u Pardubic dosloužil alternátor.“ A co další závady? „Měnil jsem zesláblé výbojky xenonových světel a také mi praskl příčný stabilizátor. To když ráno v Oravské Lesné bylo -34 °C a ocel mrazem zkřehla. Ale s tím se dalo normálně dojet do servisu,“ vysvětluje Karel Liška.

Dobrý olej každých 15.000 km

Ptáme se přejímacího technika Libora Fišera, který se o auto pana Lišky stará, zda někdy čistili sací koš olejového čerpadla. Že motory 1.8 Turbo 20V jsou vzhledem k filigránské pětiventilové technice překvapivě spolehlivé, to se obecně ví. Stejně tak jsou ale známé případy zbytečného zadření kvůli karbonem zalepenému sacímu koši. „Tyto problémy zde prakticky neznáme. Podle nás plynou z neměněných či nekvalitních olejů s nedostatečně účinnými aditivy pro rozpouštění karbonu. Máme tady systém kontroly, kde z aut po výměně oleje pracovníci SGS nabírají vzorky a následně je v laboratořích kontrolují. Takže se nestane, že by mechanik olej nevyměnil a odnesl si jej domů. Po letech zkušeností můžeme také pochválit maziva značky Shell. Když náhodou musíme nějaký motor rozebrat, bývá uvnitř zcela bez úsad,“ vysvětluje Fišer. „Pan Liška je vzorný zákazník, který servisní intervaly nepřetahuje a na autě vždy nechá udělat vše, co je potřeba. Nejčastěji měněnými díly jsou u něj asi brzdy – novou sadu destiček a kotoučů dostává obvykle každých 60.000 km,“ prozrazuje nad výpisem servisní historie Libor Fišer.

Brzdí jako nic jiného

Opravdu brzdy? Vždyť na RS byly na tu dobu dimenzované přímo neskutečně – základní šestnáctistovka měla vpředu kotouče o průměru 254 mm a vzadu bubny, RS pak vpředu 312 mm a vzadu také kotouče, a to dokonce ventilované! „Říkal jsem, že jezdím rychle. Právě brzdy jsou jedním z důvodů, proč autu naprosto věřím a za nic bych jej nevyměnil. Lehkou octavii naprosto razantně zastaví z jakékoliv rychlosti. Vždy se dívám dozadu, neboť jen málo vozů je schopných stejného zpomalení,“ vstupuje do rozhovoru zase majitel. A dodává, že oceňuje i bezvadnou funkčnost veškeré výbavy, například automatických stěračů. To jistě není po letech samozřejmost.

Přesto se ptáme, co bude dál. Žádné auto přece nemůže jezdit navěky. „Určitě si ho nechám jako veterána. Ale co koupit místo něj pro běžné jezdění, v tom stále nemám jasno. Pohybuji se často i v horách, proto bych už dnes chtěl čtyřkolku. Jenže Octavii RS zatím dělají 4x4 jen v dieselu. Já jsem zvyklý na benzinové turbo, které se odspodu rozbíhá vláčně, ale nahoře zabere tak, že předjede třeba celou kolonu naráz,“ loučí se s námi Karel Liška. Přejeme mu, ať najede milion.

Technické údaje
Motor zážeh. přepl. čtyřválec DOHC 20V
Zdvihový objem 1781 cm3
Největší výkon 132 kW při 5500 ot./min
Nej. točivý moment 235 N.m při 1950 ot./min
Převodovka pětistupňová manuální
Zavazadlový prostor 528 l
Rozvor náprav 2512 mm
Vnější rozměry 4510 x 1730 x 1430 mm
Maximální rychlost 235 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,9 s
Kombinovaná spotřeba paliva 8,0 l/100 km
Rok výroby 2001
Spolupracujeme s TipCars.com
Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent Politici si příští rok polepší, platy jim mohou vzrůst až o 7 procent

Politikům by mohly od příštího roku vzrůst platy zhruba o…

Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá Lidí s penzijním připojištěním pořád ubývá

Na penzi se státním příspěvkem v takzvaném třetím pilíři…

Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka Komentář Martina Čabana: Vábení zlínského kouzelníka

Zlínsko je rázovitý region. V mnoha ohledech, ale…

Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek Nový boj o dividendu Unipetrolu, menšinoví akcionáři chtějí více než dvojnásobek

Největší minoritní akcionář Unipetrolu, společnost…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Octavia RS s překvapivou výdrží: RS…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání... 10 nejrychlejších kabrioletů na českém trhu aneb Když nejde jen o kochání...

Trvalé teploty nad dvacet stupňů vybízejí ke stažení…

 




Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní Video: Nejrychlejší Škodovka na Nürburgringu má 400 koní

Tahle octavia s widebody kitem je nacpaná funkčním…

Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla! Tahle ojetá Škoda Octavia stojí 1,2 milionu. Její cena za čtyři roky pětkrát vzrostla!

V Chrudimi se aktuálně prodává na první pohled obyčejná…

 



 
Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Zetor Wolfdog dokazuje, že výrobce traktorů míří i mezi armádní techniku

Dnes 14:52

Model vnitřního uspořádání vyvíjeného pásového vojenského vozidla bude Zetor prezentovat na Mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně.




Blesk.cz

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec připraví o flek?

Na Primu míří posila! Koho známý moderátor a herec…

Divácké zprávy na Primě od 1. června posílí moderátor a herec, kterého kdysi proslavila role Rudy z Ostravy…

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2 Transformer ano!

Umí se váš tablet změnit na robota? Xiaomi Mi Pad 2…

Není to tablet, jen tak na první pohled vypadá. Ne, nefunguje. Zato se umí přetransformovat v robota (přesněji:…

 

iSport.cz

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou Mašek či Nečas

Čermák na EURO po nehodě nebude, šanci dostanou…

Z nominace fotbalové reprezentace do 21 let před mistrovstvím Evropy vypadl Aleš Čermák. Záložníka Sparty na…

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl po přestupu

Vukadinovič jde do Sparty! Je to správná volba, řekl…

Den po potvrzení nového trenéra Andrey Stramaccioniho hlásí Sparta také první posilu pro další sezonu. Ze Zlína…

 

Reflex.cz

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Královna Alžběta sleduje seriál o sobě samotné. Je nadšená

Zdroj blízký Buckinghamskému paláci vypustil do světa informaci, že britská panovnice zhlédla na popud svých…

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně špatně, říká bývalý velvyslanec

Zemanova kandidatura v ohrožení? Je na tom hodně…

Ohlášená opětovná kandidatura prezidenta Miloše Zemana podle bývalého velvyslance Petra Koláře stále není hotová…