28.6. 2013 Jiří Baborský

Škoda Rapid Sport: Řídili jsme jediný existující exemplář!

 

Snad to nevyzní jako rouhání, ale po 10 letech ve Světě motorů testování aut přece jenom malinko zevšední. Přesto se najdou dny, kdy se člověk do práce těší jako malý kluk. Třeba když vám Škoda jako jedinému novináři na světě půjčí koncept Rapid.

Sedím v parádních anatomických sedačkách, držím tlustý věnec koženého volantu, pod odvětrávanou kapotou syčí sání jak vzteklá kobra a děsivý chrapot výfuků ve mně vyvolává vzpomínky na svezení s Mikkem Hirvonenem ve speciálu WRC. Nedá mi to, musím vystoupit a ujistit se, že skutečně sedím ve voze Škoda Rapid, které má za rozumné peníze vozit rodiny na chalupu.

Studie Rapid Sport vznikla pro letošní ročník tuningové megashow u rakouského jezera Wörthersee, kde zářila na stánku české automobilky. Designéři se na ní vyřádili a popustili uzdu své fantazii bez ohledu na reálné výrobní možnosti a náklady.

Z automobilových konceptů sálá zvláštní tajemná atmosféra. Zpravidla existují v jediném exempláři, staví se ručně, stojí obrovský pytel peněz a na autosalonech bývají zamčené, držené mimo dosah zvědavých obdivovatelů. Když si odbudou svých pár dnů slávy, putují do muzea, depozitáře nebo v nejhorším případě na šrotiště – i takový bývá osud automobilových studií. Vyšperkovaný rapid prý svou štaci ale ještě neskončil a automobilka se s ním pravděpodobně ještě párkrát pochlubí.

Mezitím ale může dojít k nejrůznějším výjimečným událostem. Díky jedné takové právě sedíme jako první a jediná redakce za volantem Rapidu Sport a nemůžeme se ho nabažit. Jak málo stačí, aby se z tuctového konzumního zboží stal klenot. Škoda že tenké stránky časopisu k vám nedokážou stoprocentně přenést ty tučné tvary – karoserie leží o šest centimetrů blíž asfaltu a na každé straně se o stejnou porci rozkročila, což zvýraznilo základní architekturu liftbacku s masivní vysokou zádí.

Kolem celého vozu se vlní linka karbonových lízátek, prahů a nástavců. Je to opravdu poctivý karbon, žádná atrapa. Vrcholem celého čísla je ostře řezaný difuzor na zádi, ze kterého vykukují dva hranaté výfuky. Tohle se vážně povedlo. A ten zvuk! Do provozu model Sport tak jako tak nemůže, takže nic nebrání tomu, aby naše uši dostaly pořádně za uši. Všechny tři tlumiče zachytávající decibely motoru mají padáka a od válců vedou k zádi jen prázdné trubky. To je rachot! K dokonalé závodní atmosféře chybí už jen vykuchaný interiér s ochrannou klecí a vícebodovými pásy. Uvnitř se totiž rapid změnil jen decentně a zachoval si značnou část civilní tváře. Tedy mluvíme-li o přední části kokpitu. Patřičná anatomická křesla dodal specialista Recaro, rozlehlé černé plasty oživila červená lišta v odstínu karoserie – tedy její poloviny. Jinak tu máme poměrně známé prostředí včetně přístrojů i voliče sedmistupňové dvouspojky DSG.

Vzadu už se čarovalo víc. Po sériové třímístné lavici ani stopy, spolujízda je určena jen dvěma šťastlivcům. Zadní sportovní sedačky jsou do vozu zakomponovány naprosto precizně, jako by sem zavítaly z katalogu originálního příslušenství. Ale bohužel. Nic z toho, co na obrázcích vidíte, si momentálně pro rapid nepořídíte. Ani kufr vyložený zrcadlovými plochami, ani ultimativní sportovní podvozek se stavitelnými tlumiči postavený na míru studie. Krásná devatenáctipalcová kola s obutím 225/35 ZR 19 hodně připomínají ta, která získá nová Octavia RS. Na Rapidu Sport se prezentují hned ve dvou provedeních. Na levé, rudé straně najdeme ráfky v celkem konvenční kombinaci černé barvy a leštěných čelních ploch. Pravou, šedou polovinu vozu zase rozjasňují kola červená. V podstatě před námi stojí dva rapidy v jednom. Jeden hezčí než druhý. Žádný z laků karoserie není metalický, ničemu to ale nevadí. Výsledný efekt nemá chybu. Silná vrstva bezbarvého laku dodává dojem hloubky, ani v případě podélných pruhů nejde o polepy, ale ručně nastříkané motivy.

Zlaté české ručičky mají ostatně stoprocentní podíl na stavbě veškerých škodováckých konceptů včetně tohoto. Na každý speciální díl se musí udělat zvláštní forma, manuálně se frézovala i struktura koncových svítilen. Není divu, že teoretická cena takového vozu – nepočítejte s tím, že by vám ho snad Škodovka někdy prodala – šplhá do výšin luxusních supersportovních aut. Přesnou částkou se ale žádná automobilka nikdy nepochlubí.

Možná lepší nevědět, s jak drahým rapidem se právě řítím do vracečky lemované stromy. Není to dobrý pocit, že se počet náhradních dílů skladem rovná nule. Naštěstí je dnes okruh Motorlandu v Bělé pod Bezdězem jenom náš a není kam spěchat. O to intenzivněji si můžeme vychutnávat jedinečný okamžik, že tohle auto ještě nikdo před námi neřídil.

Protože jde primárně o prezentaci umu designérů, stojí použitá technika trochu v pozadí. Nečekejte ohromující výkonové parametry, šestiválec ze superbu ani střeva Octavie RS. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI dává standardních 90 kW, nějaký vliv má nanejvýš sportovní vzduchový filtr a zmíněný vykuchaný výfuk. To ale neznamená, že by byl rapid lenochodem. Má solidní odpich, a hlavně si nás okamžitě získal jistotou podvozku. O jízdě na limitu nemůže být řeč – na dovádění není studie zdaleka připravená. Fantastická stabilita a agilita jsou ale cítit okamžitě po rozjezdu.

Pánové z Boleslavi, kápněte božskou, nechystáte vy přece jen rychlou verzi Rapid RS? Vždyť tohle je příslib jako řemen. Odpovídají tradičně oklikou: „V této extrémní podobě určitě ne, ale v principu každý koncept slouží k ověření některých prvků pro sériovou výrobu.“ Takže opět nevíme nic, ale jiskřička naděje na zajímavou výplň mezi Fabií RS a Octavií RS tím nezhasla.

Foto: David Rajdl

Spolupracujeme s TipCars.com
Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media Annonce mění majitele, kupuje ji Vltava Labe Media

Vydavatelství Vltava Labe Media koupilo 100 procent…

Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela Audi si prodej Ducati nakonec rozmyslela

Německý výrobce luxusních automobilů Audi upustil od…

Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk Kvóty na uprchlíky nefungují, tvrdí Tusk

Přerozdělování žadatelů o azyl mezi členské země Evropské…

Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi Tesla dostala velkou zakázku od Pepsi

Společnost PepsiCo si od amerického výrobce elektromobilů…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Sport: Řídili jsme jediný…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla Revoluci elektromobilů zbrzdí jeden nečekaný fakt. Za vše prý může Tesla

Firmy, které se zabývají distribucí baterií jak pro…

Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze Nový Mercedes-Benz CLS má české ceny. Takhle vypadá základní verze

Třetí generace "placatého" Mercedesu dorazila na český…

 






 
To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

To nejlepší ze škodováckého muzea. Škoda 720. Nejhezčí škodovka z dob socialismu

Dnes 12:50

Měla konkurovat vozům Alfy Romeo nebo BMW, nakonec ale zůstalo jen u několika postavených prototypů. O kom je řeč? O Škodě 720.




Blesk.cz

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat. Slováci jsou na tom ještě hůř

Češi za měsíc prosurfují necelý 1 GB mobilních dat.…

Tuzemští operátoři škrtí Čechy na vysokých cenách za data, proto se na mobilu surfovat bojíme a hlídáme si každý…

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal Angelině troufalý návrh!

Rozvod Angeliny a Pitta: Zoufalý Brad udělal…

Že by se to mezi Bradem Pittem (53) a Angelinou Jolie (42) urovnalo a žádný rozvod se nekonal? Hollywoodská…

 

iSport.cz

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a kdy je lepší zhasnout

Extraliga NARUBY: Naštvaný Rolinek, TOP kalhoty a…

 Baví vás Liga naruby? Pravidelný přehled kuriózních situací ve fotbalové HET lize můžete najít na stránkách…

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom skončili. Mám vás rád, čau

Pelta vystoupil: Bez někoho s koulema bychom…

Dění na mimořádné Valné hromadě FAČR rozčeřil Miroslav Pelta. Bývalý šéf českého fotbalu musel ve funkci skončit…

 

Reflex.cz

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa: Námi nastavený model je modelem pro EU

Klaus a Mečiar 25 let po rozdělení Československa:…

Po 19 letech přijel v pondělí do Prahy někdejší několikanásobný slovenský premiér Vladimír Mečiar. Ten je…

Tomio, usměj se na Zemana!

Tomio, usměj se na Zemana!

Projev pana předsedy Tomia Okamury na sjezdu SPD umístil někdo - buď sám pan Okamura, nebo některý z jeho lidí -…