28.6. 2013 Jiří Baborský

Škoda Rapid Sport: Řídili jsme jediný existující exemplář!

 

Snad to nevyzní jako rouhání, ale po 10 letech ve Světě motorů testování aut přece jenom malinko zevšední. Přesto se najdou dny, kdy se člověk do práce těší jako malý kluk. Třeba když vám Škoda jako jedinému novináři na světě půjčí koncept Rapid.

Sedím v parádních anatomických sedačkách, držím tlustý věnec koženého volantu, pod odvětrávanou kapotou syčí sání jak vzteklá kobra a děsivý chrapot výfuků ve mně vyvolává vzpomínky na svezení s Mikkem Hirvonenem ve speciálu WRC. Nedá mi to, musím vystoupit a ujistit se, že skutečně sedím ve voze Škoda Rapid, které má za rozumné peníze vozit rodiny na chalupu.

Studie Rapid Sport vznikla pro letošní ročník tuningové megashow u rakouského jezera Wörthersee, kde zářila na stánku české automobilky. Designéři se na ní vyřádili a popustili uzdu své fantazii bez ohledu na reálné výrobní možnosti a náklady.

Z automobilových konceptů sálá zvláštní tajemná atmosféra. Zpravidla existují v jediném exempláři, staví se ručně, stojí obrovský pytel peněz a na autosalonech bývají zamčené, držené mimo dosah zvědavých obdivovatelů. Když si odbudou svých pár dnů slávy, putují do muzea, depozitáře nebo v nejhorším případě na šrotiště – i takový bývá osud automobilových studií. Vyšperkovaný rapid prý svou štaci ale ještě neskončil a automobilka se s ním pravděpodobně ještě párkrát pochlubí.

Mezitím ale může dojít k nejrůznějším výjimečným událostem. Díky jedné takové právě sedíme jako první a jediná redakce za volantem Rapidu Sport a nemůžeme se ho nabažit. Jak málo stačí, aby se z tuctového konzumního zboží stal klenot. Škoda že tenké stránky časopisu k vám nedokážou stoprocentně přenést ty tučné tvary – karoserie leží o šest centimetrů blíž asfaltu a na každé straně se o stejnou porci rozkročila, což zvýraznilo základní architekturu liftbacku s masivní vysokou zádí.

Kolem celého vozu se vlní linka karbonových lízátek, prahů a nástavců. Je to opravdu poctivý karbon, žádná atrapa. Vrcholem celého čísla je ostře řezaný difuzor na zádi, ze kterého vykukují dva hranaté výfuky. Tohle se vážně povedlo. A ten zvuk! Do provozu model Sport tak jako tak nemůže, takže nic nebrání tomu, aby naše uši dostaly pořádně za uši. Všechny tři tlumiče zachytávající decibely motoru mají padáka a od válců vedou k zádi jen prázdné trubky. To je rachot! K dokonalé závodní atmosféře chybí už jen vykuchaný interiér s ochrannou klecí a vícebodovými pásy. Uvnitř se totiž rapid změnil jen decentně a zachoval si značnou část civilní tváře. Tedy mluvíme-li o přední části kokpitu. Patřičná anatomická křesla dodal specialista Recaro, rozlehlé černé plasty oživila červená lišta v odstínu karoserie – tedy její poloviny. Jinak tu máme poměrně známé prostředí včetně přístrojů i voliče sedmistupňové dvouspojky DSG.

Vzadu už se čarovalo víc. Po sériové třímístné lavici ani stopy, spolujízda je určena jen dvěma šťastlivcům. Zadní sportovní sedačky jsou do vozu zakomponovány naprosto precizně, jako by sem zavítaly z katalogu originálního příslušenství. Ale bohužel. Nic z toho, co na obrázcích vidíte, si momentálně pro rapid nepořídíte. Ani kufr vyložený zrcadlovými plochami, ani ultimativní sportovní podvozek se stavitelnými tlumiči postavený na míru studie. Krásná devatenáctipalcová kola s obutím 225/35 ZR 19 hodně připomínají ta, která získá nová Octavia RS. Na Rapidu Sport se prezentují hned ve dvou provedeních. Na levé, rudé straně najdeme ráfky v celkem konvenční kombinaci černé barvy a leštěných čelních ploch. Pravou, šedou polovinu vozu zase rozjasňují kola červená. V podstatě před námi stojí dva rapidy v jednom. Jeden hezčí než druhý. Žádný z laků karoserie není metalický, ničemu to ale nevadí. Výsledný efekt nemá chybu. Silná vrstva bezbarvého laku dodává dojem hloubky, ani v případě podélných pruhů nejde o polepy, ale ručně nastříkané motivy.

Zlaté české ručičky mají ostatně stoprocentní podíl na stavbě veškerých škodováckých konceptů včetně tohoto. Na každý speciální díl se musí udělat zvláštní forma, manuálně se frézovala i struktura koncových svítilen. Není divu, že teoretická cena takového vozu – nepočítejte s tím, že by vám ho snad Škodovka někdy prodala – šplhá do výšin luxusních supersportovních aut. Přesnou částkou se ale žádná automobilka nikdy nepochlubí.

Možná lepší nevědět, s jak drahým rapidem se právě řítím do vracečky lemované stromy. Není to dobrý pocit, že se počet náhradních dílů skladem rovná nule. Naštěstí je dnes okruh Motorlandu v Bělé pod Bezdězem jenom náš a není kam spěchat. O to intenzivněji si můžeme vychutnávat jedinečný okamžik, že tohle auto ještě nikdo před námi neřídil.

Protože jde primárně o prezentaci umu designérů, stojí použitá technika trochu v pozadí. Nečekejte ohromující výkonové parametry, šestiválec ze superbu ani střeva Octavie RS. Přeplňovaný čtyřválec 1.4 TSI dává standardních 90 kW, nějaký vliv má nanejvýš sportovní vzduchový filtr a zmíněný vykuchaný výfuk. To ale neznamená, že by byl rapid lenochodem. Má solidní odpich, a hlavně si nás okamžitě získal jistotou podvozku. O jízdě na limitu nemůže být řeč – na dovádění není studie zdaleka připravená. Fantastická stabilita a agilita jsou ale cítit okamžitě po rozjezdu.

Pánové z Boleslavi, kápněte božskou, nechystáte vy přece jen rychlou verzi Rapid RS? Vždyť tohle je příslib jako řemen. Odpovídají tradičně oklikou: „V této extrémní podobě určitě ne, ale v principu každý koncept slouží k ověření některých prvků pro sériovou výrobu.“ Takže opět nevíme nic, ale jiskřička naděje na zajímavou výplň mezi Fabií RS a Octavií RS tím nezhasla.

Foto: David Rajdl

Autosalon Frankfurt 2017
Spolupracujeme s TipCars.com
Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci Se zajišťovacími příkazy opatrně, vyzývají poslanci

Opozice neprosadila svůj záměr odvolat Martina Janečka,…

Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem Člen bankovní rady se zapletl se soukromým developerem

Viceguvernér České národní banky Vladimír Tomšík udělal v…

Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry Zápisník Terezy Zavadilové: Do nové éry

Deník E15 oslavuje letos na podzim své desáté narozeniny.…

Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu Nejste spokojeni s vašim HR systémem? Je čas na změnu

Používá vaše společnost zastaralý HR systém, ve kterém je…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Rapid Sport: Řídili jsme jediný…







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle Obrněnou limuzínu pro papaláše vymysleli Rusové. Uvnitř je kapsle

Automobiloví i bezpečnostní odborníci v USA v současnosti…

Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset Spolehlivost sportovně luxusních aut je tristní: Deset "jednookých" králů

V našem posledním díle o spolehlivosti automobilů podle…

 






 
Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Podívejte se, jak se na Floridě schovávala superauta před hurikánem Irma

Včera

Kvůli jednomu z nejsilnějších hurikánů poslední doby se muselo evakuovat na sedm milionů lidí. A ukrývala se před ním i auta.




Blesk.cz

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně šťastná s novým mužem

Vendulka Křížová po rozchodu s Víznerem: Konečně…

Dost bylo trápení a depresí! Vendulka Křížová (45) po rozchodu s Oldřichem Víznerem (70) zase vplula do života.…

Největší výstava o historii videoher startuje v Praze: Zahrát si můžete 150 klasik

Největší výstava o historii videoher startuje v…

Do české metropole zamířila největší světová výstava o historii videoher Game On. Ta již dobyla 40 světových…

 

iSport.cz

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre Selassie zahodil tutovky

Bayern porazil Schalke 3:0 a je v čele. Gebre…

Fotbalisté mistrovského Bayernu Mnichov v pátém kole německé ligy vyhráli na hřišti Schalke 3:0 a poskočili do…

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí hvězdný Argentinec Del Potro

Velká ztráta pro Laver Cup. Do Prahy nedorazí…

Výběr světa na tenisovém Laver Cupu přišel o jednu ze svých hvězd. Do Prahy nepřijede charizmatický Argentinec…

 

Reflex.cz

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Další znásilnění imigranty v Německu. Hrozí rasová válka

Jak přibývají zprávy o sexuálních zločinech imigrantů, nelítostně se zvyšuje pravděpodobnost možnosti, že někde…

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který zabránil jadernému konfliktu

Stanislav Petrov: Hrdina studené války, který…

Je zajímavé, že zatímco dodnes obdivujeme hrdiny druhé světové války, o protagonistech té studené, kteří – snad…