Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Roomster 1.9 TDI - nová doba

Libor Zezulka
Prvního června oficiálně startuje prodej nové Škody Roomster. Čtvrtý model mladoboleslavské automobilky jsme podrobili důkladnému testu s nejsilnějším naftovým motorem 1.9 TDI 77 kW.

Prvního června oficiálně startuje prodej nové Škody Roomster. Čtvrtý model mladoboleslavské automobilky jsme podrobili důkladnému testu s nejsilnějším naftovým motorem 1.9 TDI 77 kW.

Sedím na krajnici a prohlížím si novou Škodu Roomster. Právě jsem odevzdal klíče a snažím se utřídit poznatky, které jsem během testu získal. Hlavou se mi honí spousta otázek, z nichž mnohé mě v souvislosti se škodovkami nikdy nenapadly a na něž nebyl v hektickém prostředí ženevského autosalonu, kde se Roomster poprvé představil veřejnosti, čas. Sám sebe se musím ptát, kam vlastně Roomster patří a co může nabídnout?

Přemýšlím, jak budou na Roomster reagovat čeští zákazníci a zda dokáže uspět vedle Fabie. Čím více otázek si zodpovím, tím lépe chápu jeho podstatu. Škodovka zatím vyráběla auta, která měla zcela jednoznačné zařazení a i když někdy balancovala na hranici tříd, vždy dávala zákazníkům cenou, tvary i rozměry jasně najevo, komu jsou určena. U Fabie zkrátka nikdo nepochybuje, že patří do B segmentu, nová Octavia sice přesahuje hranice nižší střední třídy, ale zákazníci přesně vědí, co od ní mají očekávat.

Superb trochu sráží na kolena zastaralá koncepce a vysoká úroveň nové Octavie, ale pořád vystupuje a také působí jako komfortní manažerská limuzína. Jenže Roomster škodovácký „kastovní“ systém narušil. Na první pohled připomíná klasické MPV, neboli víceúčelový rodinný automobil, ale bližší zkoumání rozměrů, tvarů karoserie a koncepce interiéru prozradí, že slovo klasický není úplně na místě. Roomster stojí na podvozku s rozvorem delším, než má nová Octavia.

Přední nápravu si konstruktéři vypůjčili z Fabie a zadní ze staré Octavie, což vlastně znemožňuje určit třídní příslušnost. Citroën Xsara Piccaso, Renault Scénic nebo třeba Seat Altea vyrostl na podvozku modelů nižší střední třídy, ale Roomsterovu platformu nelze zařadit nikam. Také koncepce interiéru vybočuje ze zažitých standardů, a to jak z hlediska řešení vnitřního prostoru, tak použití materiálů a koncernových prvků. Když si to všechno sečtete dohromady, zjistíte, že si Škoda Roomster vytvořila svou mini třídu.

Zní to jako skvělá zpráva. Známe přece několik případů, kdy automobilky s atypickým modelem zakládajícím nový segment udělaly díru do světa, ale jsou tu i rizika. Ta spočívají v nejednoznačnosti a zdánlivě neviditelné, ale přesto citelné příbuznosti s nejmenší Fabií. Více o ní si povíme dále.

Život je změna

I kdyby Roomster nedokázal oslovit zákazníky vnitřním prostorem, nebo jízdními vlastnostmi, stále mu zůstane design. Dlouho jsem nemohl uvěřit, že dorazí do sériové výroby v podobě, která uchvátila návštěvníky frankfurtského autosalonu v roce 2003, a i když design nakonec prošel určitým zjemněním, s jeho představením zřejmě definitivně skončila éra nekonfliktních, ale dosti monotónních tvarů. Karoserie Roomsteru oplývá křivkami, ostré prolisy střídají rovné plochy a lehké obliny přechází v náhlé zlomy.

skoda testy mpv skoda testy mpv Takový mix zrovna od Škodovky nikdo nečekal, neboť designéři se dosud evidentně řídili heslem - hlavně nikoho nenaštvat. Teď se vydali zcela opačnou cestou, čímž položili základ dalšího možného zlepšování pozice škodovek ve světě, ale zároveň vstoupili na tenký led. Výrazný design s sebou vždy nese riziko. Vzpomeňme na nové bavoráky. Není tomu dávno, co fanoušci BMW usilovali o odvolání hlavního designéra Chrise Bangla a dožadovali se návratu starých dobrých tvarů.

Dnes po starém designu neštěkne ani pes a manažeři BMW na poradách kontrolují rostoucí křivky prodejů. Mohlo to ale dopadnout jinak. Také Škoda Auto může s novým designem uspět a dostat se pod kůži i těm klientům, kteří dříve neměli o česko-německé konzervativní vozy zájem, ale stejně tak může u zákazníků narazit a nadělat si spoustu problémů. Zatím to vypadá, že nový design bude mít u zákazníků úspěch, ale v globálním světě se situace mění rychle.

Za sebe musím říct, že se mi Roomster líbí. Líbí se mi především přední část s velkými světlomety, jež působí dospěle a dynamicky, novou maskou lemovanou chromem a výraznou chromovou lištou. Je zajímavé, že u testovaného provedení vyplňoval prostor mezi žebry ze dvou třetin plast, takže vzduch přicházel k motoru především vstupy v spodní části nárazníku. I ten se mi líbí, a to zejména kvůli kulatým mlhovkám a dynamickému tvaru.

Dle mého názoru se povedla i zadní část, byť třeba sloupcové svítilny začínající hluboko pod hranou zadního skla působí poněkud zvláštně. Nejkontroverznější boční pohled ve mně tři měsíce od premiéry nevyvolává negativní emoce, na rozdílné pojetí předních a zadních oken jsem si zvykl, zatónovaná zadní okna navíc dodávají vozu šmrnc. Zásadní otázka ovšem zní: Neovlivnily odvážné křivky praktickou stránku, o kterou jde u Roomsteru především?

Najděte svůj vlastní prostor

Hlavním apelem použitým napříč celou komunikační strategií nového Roomsteru bude prostornost. Slogan „Najděte svůj vlastní prostor“ hovoří za vše, takže jsem se rozhodl, věnovat této oblasti celou kapitolu. Na délku měří Roomster 4205 mm, na šířku 1684 mm a na výšku 1607 mm, rozvor má úctyhodných 2617 mm. Ve srovnání například s Fabií Combi je MPV o 27 mm kratší, ale o 38 mm širší a rozvorem dokonce přebíjí i novou octavii o 39 mm. Na šířku měří ale octavia o 84 mm víc (uvnitř je to znát).

Velkorysé vnější rozměry umožnily vykouzlit nadprůměrný vnitřní prostor, ale abyste si mohli prostornost skutečně vychutnat, musíte se dostal nejprve dovnitř, a to pokud možno co nejpohodlněji. Přední zkrácené dveře naději na snadné nastoupení příliš nedávají, ale je to pouze zdání. Praktické používání ukázalo, že vstupní otvor má dostatečnou velikost na to, abyste pohodlně a bezpečně vklouzli na sedadlo řidiče či spolujezdce.

Kupodivu se nenaplnily mé obavy z horního ostrého rohu dveří, pouze jednou se mi roh zabodnul do ramene a to kvůli mé vlastní nešikovnosti. Nastupování se nicméně stává zážitkem až na zadních sedadlech. Třebaže se dveře otevírají do běžného úhlu (do 90 stupňů ještě hodně chybí), úžasně širokým a vysokým vstupním otvorem hladce propadne dovnitř i dvoumetrový dlouhán. Stejně ladně jako se dovnitř naskládá posádka, naskládáte zavazadla do kufru.

skoda testy mpv skoda testy mpv Rozměrné víko, jež se zastavuje v dostatečné výšce nad hlavou a tedy neohrožuje vaši bezpečnost, zakrývá velký zavazadlový prostor s obrovským vstupním otvorem. Pokud by se rozdávaly medaile za přístupnost a využitelnost zavazadelníků, bude Škoda Roomster žhavý kandidát na zlato. Nepamatuji si auto schopné spolykat tolik bagáže, jež navíc můžete libovolně vrstvit na sebe.

V základním provedení má kufr objem 450 – 530 litrů v závislosti na tom, zda právě preferujete více místa pro cestující na zadních sedadlech nebo žádáte maximum prostoru pro zavazadla při stále použitelném pětimístném uspořádání. Dvě krajní sedadla lze posunovat v podélném směru, opěradla nabízejí možnost změny úhlu naklonění, takže variant uspořádání je i v pětimístném interiéru mnoho.

Unikátní možnost vyjmutí prostředního sedadla je rozumnou alternativou ke konvenčnímu pětimístnému interiéru. Čtyři dospělí lidé mohou cestovat se všemi zavazadly přímo královsky. Dalšími možnostmi systému zadních sedadel VarioFlex je postupné sklápění jednotlivých sedadel nebo jejich individuální vyjmutí. To vše je k dispozici již v základní výbavě, za variabilitu se zde velmi správně nepřiplácí ani koruna.

Která škodovka je největší?

Je to Roomster, Fabia Combi nebo Octavia Combi? Všechny tři vozy dnes s různými motorizacemi a odlišnou výbavou pořídíte za méně než půlmilion českých korun a tak není od věci porovnat alespoň základní měřitelné rozměry exteriéru a interiéru.

V první tabulce jsou již notoricky známá data vnějších rozměrů karoserie. Roomster je ze všech prostorných škodovek nejkratší, ale také nejvyšší. Šířka se blíží více velmi úzké Fabii, ale rozchod kol je přitom větší. Výrazně narostl především rozchod kol vzadu, což přispívá ke stabilitě vysokého vozu na silnici. Hodnoty v první tabulce byly převzaty z technických specifikací jednotlivých vozů.

Vnější rozměry Roomster Fabia Combi Octavia

Combi

Délka [mm]: 4205 4222 4572
Šířka [mm] 1684 1646 1769
Výška [mm] 1607 1452 1468
Rozvor [mm] 2617 2462 2578
Rozchod vpředu [mm] 1436 1419 1539
Rozchod vzadu [mm] 1500 1408 1528

Standardní vnitřní rozměry naměřené redakcí Auto.cz ukazují na skutečnost, že všechny tři vozy Škoda si nemají co vyčítat, jde-li o míru podélného místa na přední sedadlech. Na zadních sedadlech jsou míry pro Roomster méně příznivé, ale nesmíme se nechat unést pouze základními délkovými rozměry. Cestující totiž v Roomsteru sedí jinak! Sedák je výše než v obou konvenčních modelech, a tak poloha cestujících je vzpřímenější a podle našich zkušeností i přirozenější. Výčitka opět směřuje k omezené šířce na zadních sedadlech ve výši loktů, která je sice o několik milimetrů větší než v případě Fabie, ale pro tři dospělé je to i tak zoufale málo.

Vnitřní rozměry Roomster Fabia Combi Octavia Combi
Podélný prostor vpředu min/max [mm] 930/1140 890 / 1110 930 / 1060
Podélný prostor vzadu min/max [mm] 640/880 570 / 800 820 / 910
Výška nad sedadlem - vpředu [mm] 1100 1010 950
Výška nad sedadlem - vzadu [mm] 1010 930 970
Šířka vpředu [mm] 1380 1380 1440
Šířka vzadu [mm] 1400 1390 1430
Délka sedáku vpředu [mm] 470 510 520
Délka sedáku vzadu [mm] 430 480 450
Výška opěradla vpředu [mm] 620 610 620
Výška opěradla vzadu [mm] 600 550 620
Místo vzadu pod předním sedadlem ANO ANO ANO

I když je Roomster nejkratší, dokáže díky vzpřímenějšímu uspořádání vnitřního prostoru nabídnout podobně objemný zavazadlový prostor jako Fabia Combi. Srovnání s Octavií Combi je pak spíše lichotkou pro novou Škodu, protože čtvrtmetrový rozdíl vnějších délek obou vozů se prostě musí někde projevit. Po vyjmutí zadních sedadel ale v extrémním případě převezete v Roomsteru dokonce ještě více nákladu než v interiéru Octavie! Atraktivní je také rozměr od hrany čelního skla ke konci zavazadlového prostoru. Tuto délku interiéru asi využijete jen výjimečně, protože ani v jednom ze tří vozů nelze pohodlně sklopit opěradlo spolujezdce vpřed. I přesto lze ve všech vozech přepravovat například 2,5 m dlouhý koberec. Roomster takto definovanou délkou interiéru ztrácí na Octavii Combi jen 18 cm.

Zavazadlový prostor Roomster Fabia Combi Octavia Combi
Délka u dna [mm] 840/940* 960 1030
Délka u plata [mm] 630/740* 750 840
Šířka min. (mezi podběhy) [mm] 1000 960 1020
Výška po plato [mm] 600 580 600
Vstupní otvor šířka max. [mm] 1010 1030 1050
Vstupní otvor výška max. [mm] 890 850 860
Výška nákladové hrany [mm] 660 650 640
Délka od čelního skla po konec zavazadlového prostoru [mm] 2920 2750 3100
Objem zav. prostoru min./max. [l] 450/1780 426/1225 580/1620

* sedadla posunuta zcela vpřed

Neobvyklé jsou některé míry v poslední tabulce této kapitoly. Designérsky originální ztvárnění předních dveří se projevilo na podstatně menším bočním okně než v případě Fabie, výška oken v zadních dveřích je naopak nadprůměrně velká. Další rozměry představují největší míry vstupních otvorů bočních dveří a do zádě.

Boční dveře Roomster Fabia Combi Octavia Combi
Délka vstupního otvoru bočních dveří vpředu max. [mm] 830 820 850
Délka vstupního otvoru bočních dveří vzadu max. [mm] 730 880 830
Výška vstupního otvoru vpředu max. [mm] 990 920 940
Výška vstupního otvoru vzadu max. [mm] 1100 980 960
Výška bočního okna v předních dveřích max.[mm] 350 (vzadu 510) 430 370

Svěží myšlenky, staré prvky

…vlastně se to dalo čekat. Palubní deska fabie se do odvážného Roomsteru vůbec nehodí, v Octavii použila Škoda hodně kvalitní a tedy drahé materiály a tvary palubní desky přizpůsobila designu a Superb už vůbec nepřipadal v úvahu. Nezbylo než navrhnout palubní desku nových tvarů, použít kvalitní, ale ne úplně drahé materiály a všechno zpracovat tak, aby vypadalo dražší, než ve skutečnosti je.

Tvarově se palubní deska skutečně nepodobá žádném sourozenci, je opticky rozdělena na dvě části, které se od sebe odlišují i barevně. V mém případě tmavá část vznikla z měkčeného plastu, měkčení ovšem nedosahuje úrovně nové Octavie. Spodní světlou část a celý středový tunel vytvarovala Škoda z tvrdého plastu. Tvrdé plasty najdete také na dveřích. Jak to ale bývá u Škodovky zvykem, dokázala i méně foremné a kvalitní materiály perfektně zpracovat.

Mezery mezi spáramí jsou striktně rovnoměrné. Jedinou vadou na kráse interiéru zůstávají nevzhledné otočné ovladače klimatizace Climatic. Ty vypadají vážně nedůstojně. Velmi se povedla madla dveří, která nejen efektně vypadají, ale výborně slouží svému účelu, hezky vypadá a výborně se drží řadicí páka, tedy v případě, že se nejedná o základní verzi. Standardní černá páka naopak kazí dojem. Zvolený stupeň výbavy se vůbec na vzhledu interiéru podepisuje velmi výrazně.

Mnou testovaný model s výbavou Style (druhá nejnižší výbava) obsahuje všechny důležité technické i stylistické prvky dodávající Roomsteru hravost, svěžest a důstojnost. Když ovšem před spolujezdcem zeje díra, není pohled na palubní desku příliš vábný. Asi nebude překvapením, že ergonomie dosahuje téměř dokonalosti, na středové konzole se zorientujete prakticky okamžitě, těžko si představit jednodušší ovládání audiosystému, ale i klimatizace. Klimatizace se nově posunula nad audiosystém a všechny ovládací prvky se následně posunuly výše do úrovně očí. To přispívá dalšímu zlepšení ergonomie.

Dobrý dojem ve mně zanechala efektní a přitom přehledná přístrojová deska. Roomster disponuje dostatečným množstvím odkládacích ploch, například dvojitou přihrádkou na straně spolujezdce (z toho spodní klimatizovanou) či velkou přihrádkou pod středovou konzolou, ale uvítal bych, kdyby nabízel odkládacích ploch víc. Scházely mi zadní dveřní kapsy, ty přední mě mimochodem neupoutaly hloubkou, a další, třeba i malé přihrádky, které známe z Octavie.

skoda testy mpv skoda testy mpv Sedadla se Škodovce povedla. Přední sedačky mají optimálně dlouhý a dostatečně široký sedák, opěradlo zase poskytuje dobrý komfort a slušné držení těla v zatáčkách. Osobně bych se nezlobil za výraznější boční vedení sedáku u kolen a hlavně kratší páku podélného nastavení. Páka naprosto nepochopitelně o několik centimetrů přesahuje sedák, takže se celkem často setkala s mojí nohou. A nebylo to nic příjemného.

Zadní sedačky si v rámci své kategorie také vedou dobře, bohužel prostřední úzký sedák není použitelný na trasy delší 20 km. Mohou za to plastové páky na stranách sedáku. K jejich funkčnosti nemám výhrady, když na ně lehce zatlačíte, sedák se sklopí. Páky ovšem hodně vyčnívají do sedací oblasti a nepříjemně tlačí prostředního cestujícího do zadnice. Mohu vám zaručit, že po 20 kilometrech raději vystoupíte a pojedete do místa určení autobusem. Prostřední úzké sedadlo prostě považujte za nouzové.

Pokud se navíc vedle sebe posadí tři dospělí mužští, musí se hodně zmáčknout. Roomster totiž oplývá v zadních partiích fantastickým prostorem, ale pouze nad hlavou a u kolen, šířka jen mírně přesahuje vozy B segmentu a to se muselo někde projevit. Každopádně u kolem zbývá velká rezerva i 190 cm pasažérům, rezerva nad hlavou se dá označit snad jedině slovem kolosální. Samé superlativy si zaslouží výhled vzad, obrovské zadní okno a velká boční okna propouštějící dovnitř dostatek světla usnadňují couvání.

Ať už couváte výhradně podle zrcátek nebo otočení dozadu, budete nadšení. Výhled dopředu a doboku tak úžasný není, čelní sklo mohlo klidně na výšku měřit o pár centimetrů víc, ale na druhou stranu vidíte vše, co potřebujete. A sloupky výhled neomezují a horní hrana skla koneckonců leží v docela obvyklé výšce.

Naftu kvůli úspoře, benzín na pohodu

Motory dostupné pro Škodu Roomster můžeme rozdělit na benzínové a naftové, motory lze ale také rozdělit na tiché a docela hlučné. Můžete hádat, kteréže jednotky nebude uvnitř téměř slyšet, a které se naopak budou hlásit o slovo dosti razantně. Turbodiesel 1.9 TDI PD s výkonem 77 kW a točivým momentem 240 Nm tvoří společně s benzínovou šestnáctistovkou vrchol nabídky.

I zážehová 1.6 16V vyvine maximální výkon 77 kW, ale točivý moment pouze 155 Nm, a to ve vyšších otáčkách. Mnou testovaný motor 1.9 TDI PD nese všechny charakteristické znaky „tédéíček,“ nabídne tedy velmi nízkou spotřebu a slušný výkon a točivý moment, ale docela nepříjemnou zvukovou kulisu. Startování probíhá podle obvyklého scénáře, motor naskočí a posílá do kabiny slušnou dávku decibelů.

Hrubý projev agregátu se po chvíli zjemní a budete-li něžně zacházet s plynový pedálem, bude se vám zdát, že to s kultivovaností není vůbec hrozné. Problém nastává ve chvíli, kdy potřebujete výkon a do pedálu se pořádně opřete. Z pod kapoty začnou vycházet zvuky, které jsou sice pro motory TDI typické, ale ve většině nových koncernových vozů se podařilo tyto projevy lépe utlumit.

Škoda Roomster bude zřejmě s naftovými motory docela hlučný vozem, i když za hlučností částečně stála syrovost motoru. Jednotka měla najeto pouze několik desítek kilometrů a ze zkušeností víme, že motory TDI se pořádně probudí až po několika tisících kilometrech. Ze stejného důvodu agregát působil poměrně ospalým dojmem a neposkytoval 1255 Kg těžkému MPV nijak oslnivou dynamiku.

skoda testy mpv skoda testy mpv Téměř zaboření pedálu do podlahy vyvolá potřebný efekt a Roomster vyrazí svižně vpřed. Na dálnici dokázal motor i v tomto značně syrovém stavu lehce udržovat rychlost okolo 150 km/h, se čtyřmi osobami na palubě se ovšem rychleji zadýchal. I přes větší hlučnost považuji turbodiesel 1.9 TDI za ideální pohonnou jednotku firemních roomsterů a těch modelů, se kterými budou majitele pravidelně vyrážet na delší trasy.

Je totiž velký rozdíl, zda jezdíte průměrně za sedm litrů benzínu, nebo 5,5 litrů nafty. Cena benzínu a nafty se vyrovnala, ale zatímco velmi kultivovaná a výborně utlumená šestnáctistovka si řekne v kombinovaném cyklu právě o 7.5 litru, 1.9 TDI se spokojí s 6 litry nafty, a to se nemusíte nijak zvlášť omezovat. Ve městě spotřeba může překročit 7.0 litrů, ale celkově budete jezdit velmi levně.

Něco za něco

Jízdní vlastnosti mě příjemně překvapily. Podvozek sestavený ze starších, ale i nových dílů (nová je celá prostřední část) s přední nápravou se spodními trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson a vlečenou zadní nápravou spojenou torzní příčkou a integrovanou funkcí příčného stabilizátoru naladili ve Škodovce trochu jinak, než jsem čekal. Čekal jsem komfortní, měkký podvozek dovolující náklony v zatáčkách, ale usedl jsem do auta s tuhým podvozkem, který náklony prakticky znemožňuje.

Škoda Roomster se drží cesty téměř stejně dobře jako kompaktní MPV postavená na modernějších podvozcích vozů nižší střední třídy s víceprvkovou zadní nápravou. V zatáčkách se prakticky nenaklání, když strhnete v 90 km/h volant prudce doprava nebo doleva, zůstane klidný a velmi dobře, vezmu-li v úvahu, že se jedná o auto blízké B segmentu, ale s vyšší stavbou karoserie, si vede v losích testech.

Pokud Roomster někdy znejistí, je to při prudkém brzdění z vysokých rychlostí a během brzdění v zatáčkách. V těchto situacích se odlehčí záď a celé auto znervózní, takže musíte směr korigovat volantem. Velmi dobrá stabilita si ovšem vybrala svou daň v podobě tuhého odpružení. Vyjma drobných oděrek se uvnitř dozvíte o projetí každé nerovnosti, naštěstí se kontakt s kolejnicemi či výtluky uvnitř neprojevuje příliš hlučně.

skoda testy mpv skoda testy mpv Tuhost podvozku dává roomster okusit především cestujícím na zadních sedadlech, lehčí záď totiž na nerovnostech docela poskakuje a i když vzadu sedí pasažéři, je cestovní komfort vzadu nižší. Řazení se přesností a lehkostí chodu nevyrovná nové octavii, ale opět platí, že v rámci segmentu se Škoda Roomster chlubí přesným řazením s trochu tužším chodem, ale jasným přechodem mezi jednotlivými řadami převodových stupňů.

Přesné řízení s elektrohydraulickým posilovačem splňuje v roomsteru účel a dobře řídí účinek v závislosti na rychlosti jízdy. K řidiči se nedostane tolik informací, kolik by si zasloužil, ale o tom, co se děje na vozovce, máte i tak celkem dobrý přehled. Díky velkému rejdu a dobře naladěnému posilovači se s autem výrobně parkuje a pohybuje v městském provozu, se zážehovou 1.4 nebo 1.6 je Roomster ideálním městským vozem.

Aerodynamické odhlučnění dovoluje poklidné cestování do 120 km/h, nad 120 km/h si začnete rychlost uvědomovat a nad 150 km/h už okolo vozu pořádně fouká a je to uvnitř také slyšet.

Solidní výbava a dobrý motor = 400 000 Kč

Škoda Roomster se nabízí v Česku za základní cenu 339.900 Kč. Přesně tolik stojí model se zážehovým tříválcem 1.2 HTP o výkonu 47 kW a základní výbavou Roomster. Ta obsahuje čtyři airbagy (čelní a boční), ABS s MSR, posilovač řízení a nastavitelný volant. S o stupeň vyšší výbavou Style a stejným motorem přijde Roomster na 369.900 Kč. Navíc dostanete palubní počítač, centrální zamykání, projektorové halogenové světlomety, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka a klimatizaci Climatic.

Je zajímavé srovnat Roomster s Fabií, se kterou má nejvíce společného. Za 342.900 Kč si u Škody koupíte Fabii s motorem 1.2 47 kW a nejvyšší výbavou Elegance, která obsahuje všechny položky včetně automatické klimatizace, čelních a bočních airbagů, malého koženého paketu a dokonce tempomatu. To znamená, že Fabia s nejvyšší výbavou stojí pouze o 3000 Kč více než Roomster se stejným motorem a základní výbavou. Pokud zvolíte příjemný motor 1.4 16V 63 kW a výbavou Style, vyšplhá se cena Roomsteru na 400.000 Kč.

Svěží vítr

Roomster vnesl do modelového portfolia Škody Auto svěžest a lehkost, která škodovkám zatím chyběla. Odvážný design bude vůbec poprvé v novodobé historii automobilky výrazným argumentem, který může v konečném zúčtování rozhodnout, zda si zákazník Roomster koupí, nebo ne. Škoda své novince věří a nastavila cenu někde mezi Fabii a Octavii. Zatímco cenově se nové MPV nachází na pomezí těchto tříd, v provozu se více chová jako fabie.

Řazení, řízení, reakce na plyn, utlumení motoru i jízdní vlastnosti – to vše odpovídá B segmentu. Vnitřní prostor a variabilita naopak hranice třídy malých vozů výrazně překračuje. Roomster skutečně dostává svému jménu a především u kolen a hlavy nabízí velkorysý prostor, o kufru ani nemluvě. Kdo touží po opravdu prostorném a variabilním autě, ale nemá dostatek financí na kompaktní MPV C segmentu, má v Škoda Roomster dobrou alternativu.

Související odkazy:

Plusy

  • originální design
  • prostorný a variabilní interiér
  • velký zavazadelník
  • výborné zpracování
  • dobrá ergonomie
  • pohodlná přední sedadla
  • dobrý výhled vzad
  • přesné řízení a řazení
  • levné příplatkové položky
  • nízká spotřeba naftového motoru
  • stabilita v zatáčkách, výborně jízdní vlastnosti

Minusy

  • hlučnost naftového motoru
  • tuhý podvozek = nižší komfort odpružení
  • příliš dlouhá páka podélného nastavení předních sedadel
  • malá šířka v úrovni loktů
  • nepoužitelná prostřední sedačka vzadu
Libor Zezulka
Škoda Roomster 1.9 TDI
Cena základní sestavy 489 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + MSR, airbagy řidiče a spolujezdce, boční airbagy, imobilizér, elektrohydraulický posilovač řízení, systém variabilních sedadel VarioFlex, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, volant nastavitelný ve dvou směrech, pylový, pachový a prachový filtr, centrální zamykání, palubní počítač, projektorové halogenové světlomety, elektrické ovládání oken vpředu, elektricky nastavitelná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, klimatizace Climatic, dvě uzavíratelné odkládací schránky přístrojové desce před spolujezdcem, odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel Kč
Cena testované sestavy 512 400 Kč
Výbava testované sestavy metalická barva (+8.500,-), rádio Dance (+8.000,-), mlhovky (+4.000,-), Výškově nastavitelná sedadla vpředu (+2.000,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1896
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 77 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 240 / 1800 - 1800
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 182
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 6.7 / 4.6 / 5.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 450 / 1555
Objem nádrže (l): 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1255 / 515
Rozměr pneu: 205/55 R16
Škoda Roomster 1.9 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4205
b) šířka (mm): 1684
c) výška (mm): 1607
d) rozvor (mm): 2617
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 930 / 1140
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 640 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1100
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 1010
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1400
délka sedáku vpředu (mm): 470
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 620
výška opěradla vzadu (mm): 600
místo vzadu pod předním sedadlem: ano