Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Tudor - Mladoboleslavské překvapení

Michal Fokt
Škoda Auto porušila tradici a poprvé ve své historii vystavila automobil, který je údajně pouhou studií bez naděje na sériovou výrobu. Nejsme si ale vůbec jistí, zda je to dobře, nebo špatně...

Většina z vás má jistě v živé paměti, že na otázky, proč Škodovka nepřipravuje na autosalony studie, odpovídali její mluvčí v tom smyslu, že je vývojové centrum natolik vytíženo prací na sériových modelech, že jim na "hraní" nezbývají peníze. Všechny dosavadní "koncepty" totiž byly vždy pouze prototypy sériových modelů. Jak se zdá, vloni jim trochu času zbylo, a výsledkem je opravdu nádherná studie luxusního kupé Tudor. A co že se nám na tomto skvostu nelíbí? Pouze jediná věc - že jej podle tvrzení automobilky na silnicích nikdy neuvidíme.

Ten, kdo navštívil stánek Škodovky ještě před tiskovou konferencí, nemohl přehlédnout pod plachtou skrytý automobil, který sice nesl zřetelné prvky superbu, ovšem nějak postrádal zadní dveře a zdál se být o poznání kratší. Teprve po stažení plachty, kterému asistovaly jako vždy pohledné modelky, bylo jasno - před zraky stovek novinářů se objevilo v celé své kráse kupé, vzešlé ze současného největšího modelu Škody Auto, nesoucí jméno Tudor. Toto jméno již v minulosti nesl jeden z vozů Škoda a vznikl prostým přepisem anglického "two door", tedy "dvoudveřák". Podle tvrzení automobilky však jde pouze o vůz, který má ukázat schopnosti designérů, i když stále existuje alespoň malá naděje, že se výroby tohoto kupé dočkáme, protože by sdílelo platformu i většinu ostatních konstrukčních prvků s vozem Superb, což by výrazně minimalizovalo náklady na jeho produkci. Na nedostatek zájmu si rozhodně tenhle model stěžovat nemohl a také reakce na jeho design byly vesměs kladné, což je u naprosté většiny značek dostatek důvodů pro spuštění produkce. Jestli to ovšem dokáže přesvědčit českou značku, tedy přesněji řečeno vedení koncernu, to ukáže až čas.

Škoda Tudor by rozhodně nelezla "do zelí" dynamicky laděné části koncernu, tedy Seatu a Audi, protože jde o luxusní kupé, nikoliv sportovní. Má mohutnou (nikoliv dnes obvyklou špičatou) příď tak trochu ve stylu Bentleye, velice zdařilý profil se zajímavě zkoseným zadním bočním oknem, osmnáctipalcovými litými koly a z octavie známým masivním zadním sloupkem. Lahůdková je pak i zadní partie, která nese rysy známé z modelů Octavia a Superb, ovšem v případě tudoru působí ještě honosněji. Může za to zejména výrazný nápis na víku zavazadlového prostoru a zajímavě ztvárněná koncová světla. Výsledkem je pak noblesní automobil, který by mohl být sebevědomou vlajkovou lodí značky, která má v rámci koncernu Volkswagen spadeno na nikoho menšího, než je Volvo. Také interiér se u tudoru povedl. Nese sice základní rysy těch mnohokrát diskutovaných sériových (výdechy ventilace a kaplička nad přístroji), stačilo však pár detailů, a z ošklivého kačátka je krasavice. Může za to nejen černobílé provedení a obložení z hliníku, ale i zajímavě stylizovaný volant, prolis v desce před spolujezdcem a výrazný sklon středového panelu, který přechází prostřednictvím dvou lamel do středového tunelu. Mezi nimi je umístěna řadicí páka mechanické převodovky. Zvláštní pozornost pak zaslouží kruhové přístroje s masivními chromovými číselníky a bohatě profilovaná přední sedadla.

Podle dostupných informací by měl být Tudor plně funkčním prototypem s motorem 2.8 V6 ze superbu, a vzhledem k pečlivému propracování i těch nejmenších detailů se nám nějak nechce věřit, že by šlo jen o stylistické cvičení a velmi rádi bychom spoléhali na to, že jde pouze o marketingový trik a ani Tudor neporuší tradici, kterou jsme u Škodovky vzpomněli výše - že nechce ztrácet čas s koncepty, které by nepřišly do sériové výroby. Pokud by se přece jen stal Tudor součástí modelové palety značky Škoda, dalo by se předpokládat, že se pod jeho kapotou objeví i větší pohonná jednotka. Tou by mohl být třeba osmiválec s řadami uspořádanými do W, známý u Passatu, který by však měl výkon snížený na 184 kW. Dobře informovaný německý tisk totiž nedávno uvedl, že by se tato pohonná jednotka měla objevit pod kapotou modelu Superb, což Škoda Auto popírá. Pokud tedy v Mladé Boleslavi říkají pravdu o jeho absenci v superbu a zároveň mají v Německu dobré informace, výsledkem může být zanedlouho nejen překvapivý zrod kupé značky Škoda, ale i osmiválce pod jeho kapotou. To však ukáže až čas...



Michal Fokt