31.7. 2017 Martin Machala Martin Machala

Škoda v Alžírsku: Obyčejný klakson ani klimatizace nestačí

 

Do klasické továrny se vším všudy má sice alžírská montovna koncernu VW ještě daleko, na africká specifika se však tamní produkce připravit musí.

Že by obyčejná evropská auta měla s africkým provozem potíž, vám dojde okamžitě, jakmile se začnete s alžírskými dopravními reáliemi seznamovat. Hlavní tepny jsou sice překvapivě kvalitní, Alžírsko ostatně není díky zásobám ropy vůbec chudá země, všudypřítomný prach ale dává třeba těsnění hodně zabrat. Vrstvami písku je pokryt prakticky každý dopravní prostředek, liší se jenom míra znečištění. Jezdit v Alžírsku do myčky se opravdu moc nevyplatí… Vybavit tedy octavii a spol., kompletovanými v místním závodě v Relizane, poctivějším těsněním, je jednou ze základních afrických úprav.

Ovšem zdaleka ne jedinou, jak jsme se dozvěděli od Jiřího Noska, šéfa výroby alžírského závodu. „Naše auta vycházejí do značné míry z indické specifikace, už v sérii tak dostanete zvýšený podvozek a jeho kryt. A kromě důkladnějšího těsnění je potřeba také výkonnější klimatizace a silnější klakson,“ uvádí nejdůležitější změny. A nejde zdaleka jen o intenzitu, důležitá je také výdrž klaksonu. „Zatímco v Evropě si zatroubíte párkrát do roka, v Africe se používá prakticky neustále.“

Ví, o čem mluví. Typický alžírský řidič by se bez klaksonu neobešel. Troubí se skoro pořád. Ale pozor, není to takové to naše agresivní troubení, kdy se snažíme jiného řidiče vytrestat, v Alžírsku na sebe takto účastníci provozu prostě jenom upozorňují. Třeba když vás někdo předjíždí, tak zkrátka pro jistotu zatroubí, abyste s kolegou ve vedlejším pruhu počítali. Klakson se používá i před nepřehlednou zatáčkou, na kruhovém objezdu…

Čtvrtí nejhorší řidiči na světě

Od našeho průvodce jsme se dozvěděli, že alžírští šoféři mají být čtvrtí nejhorší na světě. Počet úmrtí by tomu docela odpovídal, dopravní nehody jsou příčinou smrti čtyř tisíc Alžířanů ročně. Docela vysoké číslo, u nás loni na silnicích umřelo 545 lidí, Alžírsko je ale neporovnatelně větší země (s rozlohou téměř 2,4 milionu km2 jde o největší africký stát), lidnatější (počet obyvatel se v současnosti pohybuje kolem čtyřiceti milionů) a místní se často pohybují v už dost letitých ojetinách. Rozhodně jsem však zažil horší dopravní chaos a hlavně bezohlednější řidiče. O vlastně docela užitečném troubení jsem už mluvil a hlavně, za čtyři alžírské dny jsem nenarazil ani na jednu dopravní nehodu a místní navíc jezdí podle předpisů.

Škoda dobývá Afriku, v Alžírsku začíná montovat Octavii

Vzhledem k opravdu hustému provozu v hlavním městě Alžíru bych čekal minimálně typické pražské ťukance, ale ono nic. A dodržování předpisů? Alžírským řidičům vlastně nic jiného nezbývá, policie je všudypřítomná a trestá i minimální překročení rychlosti. A i za to vám může vzít na pár měsíců řidičák. Což je pro Alžířany, kteří se často dopravují na dlouhé vzdálenosti za prací, skoro existenční trest.

Na určitá specifika se však přece jenom připravit musíte. Motorkářů a skútristů je sice i v hlavním městě pomálu, prakticky všichni však jezdí bez přilby a často dost nevyzpytatelně. Po setmění pak nejsou výjimkou řidiči šetřící žárovky – přece když svítí pouliční lampy, tak světlomety nejsou potřeba! V lepším případě sáhnou alespoň po parkovačkách, pro našince je však i taková „poloslepá“ konfrontace dost nezvyk.

Stejně tak jako všudypřítomní chodci. Na špacír se vydají klidně po rušné čtyřproudé dálnici, v ulicích se pak na silnici normálně regulérně žije. Přechod? Na co? Když se přes ulici dá na pohodku přejít v jakémkoliv místě. A třeba se i zastavit, když je potřeba nějaký problém v klidu prodiskutovat. Řidiči jsou vůči takovému chování imunní, chodce ohleduplně objíždí, případně počkají, až pánové konverzaci dokončí.

V noci si pak u krajnice mládež na otevřeném ohni v barelech připravuje maso. Co vypadá jako počínající pouliční nepokoje, je podle místních úplně normální „barbecue“.

Aut by mohlo být víc, ale…

Ve čtyřicetimilionovém Alžírsku se ještě v roce 2012 prodávalo 340.000 vozů, jednalo se tak o největší trh v Africe. Loni si však nové auto pořídilo už jenom nějakých sto tisíc zákazníků. Za masivním poklesem stojí spíš než reálná kupní síla místní vláda, která zakazuje dovoz ojetin starších víc než dva roky a u nových požaduje, aby výrobce v Alžírsku alespoň nějakým způsobem působil. Ano, proto nový závod koncernu v Relizane. A když před lety skokově narostl provoz v místní metropoli, vláda zatrhla půjčky na nová auta…

Ceny pohonných hmot však rozvoji motorismu rozhodně nebrání, vždyť litr nafty přijde podle oficiálního kurzu na čtyři koruny… Na černém trhu se však dostanete k atraktivnějšímu kurzu, směnárny v Alžírsku nenajdete.

A s novými výrobními kapacitami by se Alžírsko mohlo znovu přiblížit číslům z roku 2012 - jenom Škodovka počítá s tím, že už v roce 2020 zde prodá jedenáct tisíc aut, což by mělo znamenat pětiprocentní tržní podíl. Už teď je ale Alžírsko pro mladoboleslavskou automobilku největším africkým trhem, loni byla Škodovka devátou nejprodávanější značkou.

Spolupracujeme s TipCars.com
ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice ANO po kauze Babiše juniora posílilo, potvrdil další z průzkumů. Oslabila levice

Sněmovní volby by nyní jasně vyhrálo vládní hnutí ANO,…

ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky ČSSD chce mít bič na neposlušné straníky

Sociální demokracie plánuje změnu svých stanov, aby její…

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko Evropský soud odmítl Babišovu žalobu kvůli StB na Slovensko

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého…

 
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal Koncept Škoda Tudor byl vlastně hotovým autem. Do výroby se však nedostal

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 





 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního soudu taxivrah Virgulák nepochodil, doživotí platí

Kvůli drogám zavraždil tři taxikáře: U Ústavního…

Vrah David Virgulák, jež si za chladnokrevnou vraždu tří pražských taxikářů odpykává doživotní trest, u…

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy nesvezete! Víme, proč...

Kodiaq GT: Škodovka, kterou se v Česku nikdy…

Škodovka v poslední době dělá tolik povedených aut, že je ani nemá kde vyrábět. Na svezení Kodiaqem GT museli…

 

iSport.cz

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou Chorvatsko, Řecko či Skotsko

Nepříjemný los Lvíčat. V kvalifikaci ME vyzvou…

Čeští fotbalisté do 21 let se v kvalifikaci o postup na mistrovství Evropy v roce 2021 utkají se třemi stejnými…

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

 

Reflex.cz

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko kvůli evidenci ve svazcích StB. Babiš se bude soudit dál

Evropský soud odmítl Babišovu žalobu na Slovensko…

Evropský soud pro lidská práva odmítl žalobu českého premiéra Andreje Babiše (ANO) na Slovensko ve sporu o…

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…