Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda v Ženevě 2010

Ondřej Láník
Škoda v Ženevě nemá žádný zcela nový model, ale větších, či menších vylepšení nebo nových motorických verzí je více než dost snad v modelové řadě. Fabia, Fabia Combi, Roomster Nový vzhled Fabií a Roomsteru ovlivňuje nová mřížka chladiče a...

Fabia, Fabia Combi, Roomster

Nový vzhled Fabií a Roomsteru ovlivňuje nová mřížka chladiče a trojrozměrně tvarované světlomety, které byly podstatně rozšířeny, a zdůrazňují tak horizontální linii přední části vozu. Zachován zůstal tvar prosklených ploch připomínajících hledí přílby, který byl a nadále je důležitým identifikačním prvkem obou modelových řad. U obou modelů zůstala zachována možnost odlišného lakování střechy. Boční linie Fabie se teď díky novým světlometům, které zasahují více do boku vozu, jeví jako více protažená. Zadní část malých škodovek se nezměnila.

Modernizaci modelové řady doplňují nová kola z lehké slitiny společně s novými ozdobnými kryty kol a novými odstíny laku – metalická zelená Rallye, metalická modrá Aqua a modrá Pacific.

Na přání lze objednat nejen Fabia Combi, ale nově i hatchback Fabia s podélným střešním nosičem. Odlehčená konstrukce drží dodatečné zatížení v rozumných mezích: obě lišty střešního nosiče váží méně než dva kilogramy.

Změny v interiéru

Uvnitř došlo na vylepšení funkčních detailů i celkového estetického sladění prvků interiéru. Základní barevné uspořádání a potahové látky u výbavy Classic se nemění, ale od základu výše je téměř vše jinak. Ambiente bude dodávána s decentnějšími potahovými látkami ve třech tmavších odstínech (černé a modré) než dosud, Elegance má nové vzory při zachování převládající černé a béžové barvy.

Nový paket chrom zahrnuje jezdce výdechů ventilace, hlavici řadicí páky, rámeček manžety řadicí páky a aretační tlačítko páky ruční brzdy provedené v chromu. Nové kůží potažené multifunkční volanty dodávané na přání, umožňují dálkové ovládání audiosoustavy a telefonu. Volit lze mezi tří- a čtyřramenným provedením. Nadále tak již nebude dodáván podvolantový modul (dosud umisťovaný vlevo pod volantem) jako prostředek dálkového ovládání rádia a telefonu.

Na přístrojové desce byl přepracován sdružený přístrojový panel. Místo na centrálním displeji slouží k zobrazení doporučeného převodového stupně. U verzí s převodovkou DSG lze na tomto místě vyčíst, který převodový stupeň je právě zařazen. Jako podstatný bezpečnostní údaj je na centrálním displeji konstantně zobrazena také vnější teplota. Kromě toho je tu indikována i funkce tempomatu, stejně jako individuálně programovatelná rychlostní varování, které řidiče upozorňuje na maximální rychlost v zemích s permanentním rychlostním limitem na dálnicích nebo při vybavení vozu zimními pneumatikami s omezenou maximální rychlostí.

Základní klimatizace Climatic má původní provedení ovládacího panelu, vyšší elektronicky regulovaná verze Climatronic má nový panel s hodnotněji působící grafikou. Funkce se ani v jednom případě nemění.

Funkci elektrického ovládání oken lze nyní aktivovat i pomocí dálkového ovládání centrálního zamykání. Delším stiskem tlačítka pro uzamknutí vozu se všechna elektricky ovládaná okna při opuštění vozu zavřou. Naopak například v létě může řidič už z dálky otevřít okna svého na slunci odstaveného vozu a rychleji tak ochladit interiér.

Rádia a navigace

Ve stejném duchu došlo na upgrade vnějších panelů autorádií s černobílými kontrastními displeji. Základní rádio Blues s CD a MP3 přehrávačem vyplňuje dvouDINový prostor, přičemž jeho spodní část tvoří otevřená schránka. DvouDINové a dvoutunerové radio Blues umí mj. na velkém displeji zobrazovat informace z parkovacího asistenta. Obě rádia jsou vybaveny digitálním signálovým procesorem a ekvalizérem.

Stejně jako sourozenci z vyšších modelových řad, mohou být Fabia i Roomster vybaveny navigačním systémem Amundsen, který disponuje pětipalcovou dotykovou obrazovkou, čtečkou SD karet a vstupem aux-in pro připojení externích audiozařízení. Na přání (v kombinaci s rádiem Swing nebo navigačním systémem Amundsen) je navíc možno vůz vybavit vstupem MDI (Mobile Device Interface) pro možnost připojení audiozařízení s koncovkami pro iPod, aux-in, USB a mini USB, které se nachází v prostoru pod spodní odkládací schránkou před sedadlem spolujezdce.

Nové jsou navíc i přípravy pro telefon GSM II, které disponují funkcí označovanou jako audiostreaming. Tato funkce umožňuje současně udržovat dvě různá spojení přes Bluetooth. Tak je možno při současném připojení telefonu k handsfree přehrávat i hudbu z externího paměťového média. Obě spojení lze ovládat pomocí tlačítek na multifunkčním volantu dodávaném na přání. Hlasové ovládání telefonu lze aktivovat tlačítkem na multifunkčním volantu nebo tlačítkem na držáku telefonu, který je součástí přípravy GSM II Comfort.

Aktivní bezpečnost

Novinkou pro modelovou řadu Fabia je možnost přiobjednání nepřímé kontroly tlaku v pneumatikách a asistenta pro rozjezd do kopce (Hill-holder), díky přechodu ze asistenčního systému Bosch 8.0 na novější Bosch 8.2.

Nová přední mlhová světla mají jednotný design (dříve kulaté a hranaté provedení). V základní verzi mají jedinou žárovku pro mlhový světlomet, ve vyšší pak i druhou pro odbočovací statické světlo.

Přední světlomety mají nový tvar. Základní provedení je i nadále vybaveno žárovkou H4, vyšší stupeň má tzv. DE-modul, který však nově obsluhuje pouze potkávací světlomet, přičemž dalkový světlomet má samostatnou žárovku a odraznou plochu ve vnitřní části sdruženého světlometu.

V nouzových situacích reagují Fabia a Roomster blikáním brzdových nebo varovných světel. Pokud zpomalení při brzdění z rychlosti nad 60 km/h činí více než 7 m/s2, vyhodnotí to elektronika jako nouzovou situaci a varuje za sebou jedoucí vozidla blikáním brzdových světel s frekvencí 3 Hz. Pokud rychlost po nouzovém brzdění klesne pod hodnotu 10 km/h a pokud hodnota zpomalení klesne pod 2,5 m/s2, přepne se blikání na výstražná světla se svou frekvencí 1,25 Hz, čímž nabádají přijíždějící vozidla k opatrnosti.

Zajištění obou modelů proti odcizení je odolnější vůči neoprávněnému vniknutí. Nová generace imobilizéru chrání vůz účinněji před odcizením.

Bezpečnost zvyšuje lépe dimenzovaný posilovač brzd. Větší válec umožňuje brzdný účinek lépe dávkovat a spontánněji reaguje na sílu, kterou se působí na pedál. To nakonec znamená rychlejší a citlivější zpomalování vozu.

Nové motory pro Fabii

V rámci modernizace řady Fabia/Roomster prošla radikální obměnou nabídka motorů. Všechny jsou buď modernizované, nebo pro značku Škoda zcela nové a všechny splňují emisní standard Euro 5.

HTP nově

Základ zážehového portfolia i nadále tvoří nejprodávanější motor 1,2 HTP v modernizovaném provedení. Dynamické parametry se nemění, kombinovaná spotřeba ale klesla. U základního provedení se 44 kW na 5,7 l/100 km (-0,2 l/100 km), u silnějšího s 51 kW na 5,5 l/100 km (-0,4 l/100 km). Pro tyto motory byla vyvinuta nová odlehčená kliková hřídel, která je o 1,7 kilogramu lehčí než její předchůdce.

Místo obvyklého pouzdrového řetězu zaujal v modernizovaném motoru 1,2 HTP takzvaný ozubený řetěz, jehož články se skládají ze třech částí, což zajišťuje, že se řetěz po ozubených kolech bude odvalovat měkce a tiše. Tím bylo možno podstatným způsobem zlepšit zvukový projev tříválcových motorů při akceleraci a deceleraci. Zejména ve vyšším frekvenčním rozsahu a při často využívaném pásmu od 1600 min-1 do 3400 min-1 se hladina hluku podle výrobce snížila.

Zážehové šestnáctiventilové čtyřválce nekončí, jejich posledním představitelem zůstane motor 1,4 16V (63 kW). Taky jeho kombinovaná spotřeba klesla (5,9 l/100 km, -0,6 l/100 km), a to při nepatrně lepší dosahované dynamice (0-100 km/h za 12,2 s, dříve 12,3 s).

Z nabídky pro Evropu definitivně zmizel motor 1,6 16V (77 kW) s plynule variabilním časováním sacích ventilů. Končí také jediná šestistupňová převodovka v modelové řadě Fabia/Roomster - japonský automat Aisin s hydrodynamickým měničem - prodávaný pod obchodním označením Tiptronic. V provedení Euro 4 a Euro 2 výroba pokračuje pro mimoevropské trhy.

Nástup TSI ve Fabii

Absolutní novinkou je motor 1,2 TSI dodávaný ve dvou verzích - s 63 kW a se 77 kW. Na rozdíl od Octavie a Yetiho budou mít Fabie 1,2 TSI pouze pětistupňovou převodovku.

Přítomnost dvou zážehových motorů se 63 kW vysvětluje pohled na křivku točivého momentu motoru TSI. Jeho 160 Nm je k dispozici mezi 1500 a 3500 min-1, což představuje významný posun proti 132 Nm ve 3800 min-1 u atmosférického motoru 1,4 16V. Projevuje se to na zrychlení (0-100 km/h za 11,7 s) i na kombinované spotřebě (5,2 l/100 km), která je v této motorizaci vůbec nejnižší ze zážehových modelů značky Škoda.

Verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) bude dodávána i se sedmistupňovou převodovkou DSG, jejíž kombinovaná spotřeba činí jen 5,3 l/100 km.

Škoda Fabia 2010 - Zážehové motory
Zážehové motory 1,2 HTP 1,2 HTP 1,4 16V 1,2 TSI (63 kW) 1,2 TSI (77 kW)
Převodovka 5M 5M 5M 5M 5M (7DSG)
Zdvihový objem [cm3] 1198 1198 1390 1197 1197
Válce/ventily 3/2 3/4 4/4 4/2 4/2
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 44/5200 51/5400 63/5000 63/4800 77/5000
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 108/3000 112/3000 132/3800 160/1500–3500 175/1550–4100
Max. rychlost [km/h] 155 163 175 177 191 (189)
Zrychlení 0-100 km/h [s] 16,5 14,9 12,2 11,7 10,1 (10,2)
Komb. spotřeba [l/100 km] 5,7 5,5 5,9 5,2 5,3 (5,3)

Už jen common-rail

Zcela nové dieselové motory pokrývají výkonnostní spektrum od 55 kW do 77 kW při zdvihovém objemu od 1,2 do 1,6 litru. Všechny jsou vybaveny filtrem pevných částic.

Mezi nejdůležitější změny patří přechod na vysokotlaké vstřikování pomocí systému Common Rail, který dosahuje vstřikovacích tlaků až 160 MPa a rychlá reakce piezo-vstřikovačů, umožňující provést až pět vstřiků v jednom taktu. Motory tak nabídnou citelně klidnější chod a snížení emisí škodlivin; všechny dieselové motorizace se mohou pochlubit emisemi pod 110g CO2/km, kombinovaná spotřeba se pohybuje mezi 3,8 l/100 km a 4,2 l/100 km.

Základní naftovou jednotkou je nový tříválec 1,2 TDI (55 kW), nad ním figurují čtyřválcové motory 1,6 TDI (66 kW) a 1,6 TDI (77 kW).

Škoda Fabia 2010 - Vznětové motory
Vznětové motory 1,2 TDI CR 1,6 TDI CR 1,6 TDI CR
Zdvihový objem [cm3] 1199 1598 1598
Válce/ventily 3/4 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 55/4000 66/4200 77/4400
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 180/1500–3450 230/1500–2500 250/1500–2500
Max. rychlost [km/h] 166 176 188
Zrychlení 0-100 km/h [s] 14,2 12,6 10,9
Komb. spotřeba [l/100 km] 3,8 4,2 4,2

Výroba modernizovaných vozů začne v dubnu 2010.

Fabia RS

Sedm let od představení první Fabie RS s naftovým motorem 1,9 TDI se v Ženevě představila druhá generace s benzinovým přeplňovaným motorem 1,4 TSI. Novinkou pro Fabii je sedmistupňová převodovka DSG. Novinkou pro segment „rychlých malých“ je karosářská verze kombi.

Druhou polovinu životního cyklu první Fabie oživila rychlá verze RS a stejný postup využije domácí automobilka i v případě druhé generace. Zatímco minule zůstalo pouze u úsporného, ale ne příliš sportovně působícího turbodieselu, tentokrát má Fabia RS spalovat to správné palivo. Jestli se pod kapotu dostane opět silný turbodiesel - podobně jako v případě SEATu Ibiza FR 2,0 TDI (105 kW) - zatím není jisté.

Malé, ale silné srdce

Vozy Škoda jsou až na několik výjimek odběrateli koncernových motorů s nízkými nebo průměrnými výkony. Fabia RS však využije špičkovou verzi motoru 1,4 TSI (132 kW, 250 Nm), kterou se chlubí nejsilnější Ibiza Cupra i v Ženevě prezentované Polo GTI. Vysoký měrný výkon (95 kW/l) patří i mezi přeplňovanými motory k těm nejlepším.

Motor 1,4 TSI pracuje s přímým vstřikováním paliva a dvojím přeplňováním – jednak turbodmychadlem s obtokovým ventilem a jednak připojovaným mechanickým kompresorem. Množství vzduchu tlačeného do válců zvyšuje napřímo mezichladič stlačeného vzduchu. Palivové čerpadlo dopravuje benzin ke vstřikovačům pod tlakem až 150 bar. Obě vačkové hřídele jsou poháněny bezúdržbovým řetězem, přičemž vačková hřídel sacích ventilů umožňuje jejich variabilní časování. Blok válců motoru 1,4 TSI se vyrábí se šedé litiny, kliková hřídel je z oceli.

Škoda Fabia RS a Škoda Fabia Combi RS - Základní technická data
Model Fabia RS Fabia Combi RS
Motor 1,4 TSI 1,4 TSI
Převodovka 7DSG 7DSG
Zdvihový objem [cm3] 1390 1390
Válce/ventily 4/4 4/4
Nejvyšší výkon [kW/min-1] 132/6200 132/6200
Nejvyšší toč. mom. [Nm/min-1] 250/2000-4500 250/2000-4500
Max. rychlost [km/h] 224 226
Zrychlení 0-100 km/h [s] 7,6 7,6
Komb. spotřeba [l/100 km] 6,4 6,4

Kombinace kompresoru a turbodmychadla umožňuje harmonický nárůst výkonu motoru s rostoucími otáčkami, neboť obě zařízení spolupracují ruku v ruce. V otáčkách do maximálně 2400 min-1 tlačí vzduch do válců především mechanicky poháněný kompresor. Ve vyšších otáčkách, nejpozději při 3500 min-1, se kompresor odpojí. Turbodmychadlo pak už dosahuje své plné účinnosti a zajišťuje přísun vzduchu do válců až do vysokých otáček. Nízké emise škodlivin po studeném startu zajišťuje dvojitý vstřik paliva. Díky němu dosáhne katalyzátor s lambda sondou už po ujetí krátké vzdálenosti své provozní teploty, a zajistí tak spolehlivou a účinnou úpravu výfukových plynů.

S2000 pro každého

Opticky lze obě sportovní verze rozpoznat podle odlišného předního nárazníku a integrovaných kruhových mlhových světlometů. Ty mohou být na přání vybaveny Corner funkcí nebo mohou být na jejich pozici umístěna světla pro denní svícení na bázi světelných diod.

Na masce chladiče ohraničené chromovaným rámečkem se vyjímá symbol RS. Mimořádné postavení v portfoliu Škody signalizují 17palcová kola z lehké slitiny Gigaro vyvinutá speciálně pro RS, červeně lakované brzdové třmeny, které prosvítají za paprsky kol nebo tónovaná skla.

Zádi dominuje nový nárazník s difuzorem a nechybí ani dvojitá koncovka výfuku. Střecha a střešní spoiler mohou být u verze Fabia hatchback na přání a v závislosti na barvě vozu lakovány ve třech různých odstínech: volit lze mezi černým, bílým a stříbrným.

Střešní spoiler mimo jiné zesiluje u obou karosářských variant přítlak zadní nápravy při rychlé jízdě.

Sportovní podvozek je standardně vybaven asistenčními systémy ESP, ABS, ASR, naladěnými na vysoké jízdní výkony. Součástí je i nová funkce XDS, která elektronicky jemně přibrzdí při jízdě v zatáčce tzv. „pod plynem“ přední vnitřní kolo, což má za následek zvýšení točivého momentu na vnějším předním kole. Stáčivý moment, který tím vzniká, v podstatě táhne vůz do zatáčky. Kontrola tlaku vzduchu v pneumatikách a asistent rozjezdu do kopce se dodávají taky standardně.

Interiér

V interiéru Fabií RS a Fabií Combi RS jsou sportovní výškově nastavitelná sedadla, která na opěradlech nesou logo RS. Tříramenný kožený sportovní volant se na přání dodává i v multifunkční verzi s ovládacími prvky řazení sedmistupňové automatické převodovky DSG. Pedály z ušlechtilé oceli jsou opatřeny protiskluzovými plochami. Interiér je celý černý, standardem je přístrojová deska v odstínu Onyx.

Součástí standardní výbavy Fabií RS jsou klimatizace Climatic, přístrojový panel ve speciálním designu RS a příprava pro rádio se čtyřmi reproduktory. Na přání lze objednat červené potahy sedadel doplněné černými tkanými vkládanými koberci s červeným nebo stříbrným obšitím v závislosti na barvě sedadel. Spolu s volantem je kůží obšitá také řadicí páka a madlo ruční brzdy.

Fabia Scout

Vedle Roomsteru a Fabie Combi poslouží k úpravě na zálesáckou variantu taky základní hatchback Fabia.

Důkazem úspěšnosti jen mírně modernizované Fabie Scout je její faceliftovaná varianta. Stejně jako základní Fabia dostala elegantnější masku se zploštělým spodkem, dvoumodulové světlomety pozměněného tvaru a nový volant, přístrojový štít a ovládací panel ventilace.

Od standardní Fabie se odlišuje nejen koly s vyšším profilovým číslem, ale i výrazněji tvarovaným nárazníkem, společným i pro sportovní provedení RS. Ochranné ližiny nadále zůstávají spíše naznačené, avšak zejména v tmavé metalíze je výsledný efekt překvapivě atraktivní.

Interiér znovu dostal specifické čalounění a pedály s nerezovým povrchem; to je ze změn proti standardnímu kombi vše. Významnou změnou jsou však odlišné (menší) kulaté mlhovky (taktéž společné s RS), které lze, jako u RS, zaměnit za denní světla s bílými světlenými diodami. Efektní doplněk je však vykoupen absencí mlhovek a samozřejmě i corner funkce.

Absolutní novinkou mezi Scouty je krátké provedení odvozené z Fabie. Stejně jako v případě Fabie Combi Scout a Roomsteru Scout jsou pro Fabii Scout nabízeny všechny motory z Fabií s výjimkou základních zážehových tříválců.

Octavia

Zatímco naftová Octavia RS jezdí s motorem 2,0 TDI se vstřikováním common-rail už nějaký ten pátek, velmi rozšířená slabší verze naftového dvoulitru se 103 kW se common-railu dočká až letos. V Ženevě Škoda potvrdila příchod nového motoru se shodným výkonem, který bude plnit emisní standard Euro 5.

Stejnou vlastnost nyní má i Octavia Multifuel 1,6 MPI (75 kW) spalující benzin nebo LPG. Motor 1,6 MPI (75 kW) v základním benzinovém provedení zůstává v nabídce pro mimoevropské trhy, v Evropě bude nahrazen motorem 1,2 TSI (77 kW).

Řada novinek pro nový modelový rok navíc zatraktivňuje interiér a dále usnadňuje obsluhu. Přípravy pro telefon pracují interaktivně, díky vylepšenému hlasovému ovládání. Pozměněna byla funkčnost kombinovaného přepínače pod volantem pro směrová a dálková světla.

K dispozici jsou nová 16palcová kola z lehké slitiny v designu Proxima a 17palcová kola z lehké slitiny Proteus s novým leštěným povrchem (na přání pro Octavii Scout). Octavia Scout kromě toho na přání nabízí i světla pro denní svícení sestavená ze světelných diod. V nabídce jsou dva nové odstíny laku – modrá Pacific a metalická béžová Safari (pouze pro Scout).

Superb

Novinkou ve výrobním programu Škody Superb je benzinový motor 2,0 TSI s výkonem 147 kW, který vyplňuje výkonovou mezeru mezi čtyřválcem 1,8 TSI (118 kW) a šestiválcem 3,6 FSI (191 kW). Nový motor v nabídce poskytuje maximální točivý moment 280 Nm v rozsahu od 1700 do 5000 min-1. Tento motor bude kombinován se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG.

Všechny pohonné jednotky modelů nabízených v Evropě budou nejpozději do konce roku splňovat emisní normu EU 5 a naftové motory budou pracovat se vstřikováním common-rail.

Liftback i kombi mohou být vybaveny systémem bezklíčového odemykání, zamykání a startování KESSY, pomocí něhož lze automaticky otevírat nebo zavírat dveře a spustit motor prostřednictvím startovacího tlačítka.

Především v zimních měsících přijde vhod vyhřívané přední okno, které lze jako mimořádnou výbavu objednat pro vozy s motory 1,8 TSI (118 kW), 2,0 TSI (147 kW), 2,0 TDI CR DPF (103 kW), 2,0 TDI CR DPF (125 kW) a 3,6 FSI V6 (191 kW).

Yeti

Ve druhém roce svého životního cyklu rozšiřuje Škoda modelovou řadu Yeti o nové prvky výbavy, nové motory a kombinace s převodovkami.

Od poloviny roku bude k dispozici přeplňovaný benzinový motor 1,4 TSI (90 kW, 200 Nm) ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Motorizace 1,4 TSI vyplní mezeru mezi základní 1,2 TSI (77 kW) a 1,8 TSI (118 kW). První zážehovou motorizací s pohonem všech kol zůstane 1,8 TSI (118 kW).

V červenci 2010 v nabídce objeví motor 2,0 TDI se vstřikováním common-rail o výkonu 103 kW v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Dosud byl tento turbodiesel v nabídce jen s manuální šestistupňovou převodovkou.

Novinkou v příplatkové výbavě Yetiho je vyhřívané čelní sklo. Mimo vyhřívání celé plochy skla je využito i bodové vyhřívání na spodní hraně okna tam, kde jsou stěrače připraveny k činnosti. Tím je zabráněno nežádoucímu spuštění přimrznutých stěračů a zaručena čistě otřená plocha skla.

Vedle toho dostal Yeti od nového modelového roku příplatková sportovní přední sedadla s výrazným bočním vedením. Střední část sedáků i opěradel může být volitelně ve stříbrné nebo červené barvě.

Volitelně lze do Yetiho objednat přípravu pro přehrávač DVD. Na zadní straně opěradel předních sedadel jsou umístěny úchyty pro upevnění obrazovek a přehrávače.

Yeti může být nově dodán s novým lakem Tangerine s oranžovým odstínem.


Ondřej Láník