TEST Škoda Karoq 2.0 TDI DSG 4x4 – Ideální volba zámožných staromilců
Škoda Karoq je aktuálně nejstarším modelem mladoboleslavské automobilky, a přestože může působit zastarale, pořád má co nabídnout. Je ideální pro staromilce, akorát je trochu drahá.
Design, interiér
Populární Škoda Karoq se v loňském roce 2023 stala pátým celkově nejprodávanějším modelem a druhým nejprodávanějším SUV mladoboleslavské Škodovky. Přijela na svět už v roce 2017 a díky decentnímu předloňskému faceliftu je u zájemců o domácí auta stále oblíbenou volbou. Jeden z nejdůležitějších modelů značky se za celou dobu na trhu prodal ve více než půlmilionu kusů a i dnes má co nabídnout.
Karoq je aktuálně nejstarší škodovkou v dnešním portfoliu automobilky a prodává se ve čtyřech výbavách. Standardem je základní Ambition, následující paket Fresh disponuje zajímavým zvýhodněním a na úplném vrcholu stojí sportovní paket Sportline. Cíleně jsem vynechal druhou nejvyšší výbavu Style, kterou jsme si v redakci užili na úplném konci loňska.
A než se budu věnovat hlavním pozitivům karoqu z dnešního pohledu, připomeňte si, co všechno testovaný kousek nabízí. Se základní cenou necelých 800 tisíc korun bude s touto výbavou disponovat třeba LED předními i zadními světly, parkovacími senzory vpředu a vzadu, bezklíčovým odemykáním a startováním Kessy, vyhříváním volantu i předních sedadel nebo adaptivním tempomatem. Za solidní výbavu si ale pořádně připlatíte, protože naše testované auto stojí více než 1,2 milionu!
Nejpříjemnější skutečnost toho, že karoq je nejstarší škodovkou dneška, však oceníte až po přesednutí z výrazně modernějších konkurentů nebo technologicky pokročilejší konkurence. Základem relativně prostorné kabiny prostředního SUV Škoda je dnes už trochu zastaralá architektura s 10“ digitálním přístrojovým štítem a uživatelsky příjemným dotykovým infotainmentem Colombus s 9,2” obrazovkou. To je největší lákadlo, proč si tento model mohou oblíbit hlavně staromilci.
Většinu komfortní výbavy v karoqu ovládáte klasickými tlačítky na volantu nebo středové konzole. Světe div se, ani technicky nejpokročilejší automobilky na světě zatím nevymyslely nic rozumnějšího, než je vypnutí kontroverzního stop/startu tlačítkem, nastavení teploty klimatizace ovládacím kolečkem nebo volbu režimu převodovky poctivou pákou.
V kabině karoqu zároveň vyhrává praktičnost nad estetikou, a přestože architektura interiéru z minulého desetiletí už není úplně moderní, reálně vás nijak neuráží. Ba naopak, pokud už máte plné zuby dnešních módních výstřelků s rozporuplným dotykovým nebo hlasovým ovládáním věcí, které byste sami zvládli v mžiku vteřiny, je pro vás karoq doslova ideální volbou.
A povedený je i celkovou praktičností. Vpředu vás nijak neomezuje a vzadu si pohodlně sednou i dospělé osoby normálního vzrůstu. Za 12.800 Kč si navíc můžete připlatit za sedadla VarioFlex, díky nimž můžete kouzlit s prostorem nebo je zcela vyjmout. V zadní části kabiny pak najdete zavazadlový prostor se základním objemem 521 litrů, jež po sklopení zadních sedaček vzroste na 1630 litrů. Jedinou nevýhodou je nerovná podlaha s malým schodem.
Motor, jízdní vlastnosti
Faceliftovaná Škoda Karoq se v Česku dnes prodává s pěti motorizacemi. Základem výbavy Style je svobodná volba mezi přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 1.5 TSI o 110 kW (150 koních), nebo přeplňovaným vznětovým čtyřválcem 2.0 TDI o 85 kW (115 koních), přičemž obě motorizace disponují šestistupňovou manuální převodovkou a pohonem předních kol. Za obě verze zaplatíte minimálně 790.900 Kč. Za příplatek padesáti tisíc korun si pro obě motorizace můžete zvolit i sedmistupňovou dvouspojkovou převodovku DSG.
Nám se však k jednomu z posledních loňských testů do redakční garáže dostal vrcholný Karoq s dvoulitrovým TDI o 110 kW (150 koních) a 360 N.m. Spolu se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG je vybaven pohonem všech kol 4x4, který z karoqu dělá jedinou aktuálně dostupnou naftovou čtyřkolku v celé nabídce automobilky. Tedy pokud se bavíme o dnes dostupných modelech a ne nejnovějších generacích modelů Kodiaqu a Superbu, jež se objeví na silnicích až letos. Další čtyřkolku nabízí až nejdražší Karoq Sportline.
Zejména v zimních měsících pohon všech kol oceníte na zasněžených silnicích a obecně se nemusíte bát vyjet ani na polní nebo lesní cesty. Zdolávání lehčího terénu mimo asfalt vám současně umožní vyšší světlá výška. Automobilka uvádí, že se čtyřkolkou karoq jezdí s kombinovanou spotřebou 5,5 až 5,9 l/100 km v cyklu WLTP, je tedy o přibližně půl litru méně úsporný než s obyčejnějším pohonem předních kol.
Během vánočních svátků jsem s karoqem jezdil hlavně po okreskách a dálnicích, a protože raději jezdím dynamičtějším tempem, můj reálný kombinovaný průměr se pohyboval okolo 6,5 litru. Když jsem však po svátcích vyrazil do kanceláře, skrze dálniční špičku i pražskou kolonu jsem zvládl zhruba padesátikilometrovou trasu i výrazně úsporněji – okolo udávaných 5,5 l/100 kilometrů.
Turbodiesel se sto padesáti koňmi sice někomu může připadat slabý, ale jedinou výkonnější jednotkou pro Škodu Karoq je přeplňovaný benzinový čtyřválec 2.0 TSI o 140 kW (190 koních) se sedmistupňovým automatem DSG a čtyřkolou. Za ten už zaplatíte více než jeden milion korun a to už je na poměry modelu opravdu dost peněz.
Maximum točivého momentu vznětového dvoulitru máte k dispozici už od 1600 otáček a začíná se probírat už od jednu stovku níže. Nejintenzivnější zátah motoru je ve středním pásmu a končí těsně nad čtyřmi tisíci otáčkami a při klidném cestování je jednotka příjemně kultivovaná. Škodovce se navíc povedlo pečlivé naladění převodovky s mokrými spojkami, která řadí hladce, logicky a nezmatkuje.
Při jízdě z kopce navíc můžete využívat plachtění a nechávat ji vyřadit do neutrálu. Přijde to vhod zejména při jízdách zaměřených na co nejnižší spotřebu paliva, ale tento jízdní styl vám může komplikovat i málokdy ideální plynulost provozu. Musíte si však zvyknout na skutečnost, že nejmodernější turbodiesely koncernu Volkswagen jsou charakteristické hlubokou emisní prodlevou, a pokud to někam chcete stihnout, raději převodovku přepněte do dynamičtějšího režimu S s rychlejší odezvou.
Naftová Škoda Karoq s čtyřkolkou jsem si současně pochvaloval i díky solidnímu naladění podvozku. Čtyřkolky jsou standardně vybaveny modernějším zadním víceprvkovým zavěšením a v kombinaci s 18“ koly a volitelným adaptivním podvozkem DCC je vůz příjemně komfortní. Chvílemi jízdou připomíná populární trojkový superb, protože se jemně přenáší přes dlouhé nerovnosti a příjemně pluje. Podvozek navíc příliš neuskakuje na nerovnostech a Karoq je celkově typický nulovou řidičskou záludností.
Závěr
Pokud mám náš nejnovější test Škody Karoq s nejsilnějším turbodieselem, sedmistupňovým DSG a pohonem 4x4 uzavřít, řeknu to jednoduše – prostřední SUV mladoboleslavské značky je ideálním kompromisem. Je pro vás menší kamiq až moc malý, největší kodiaq pak zase příliš velký? Karoq pro vás bude rozumnou volbou, díky níž budete mít auto s příjemnými jízdními vlastnostmi, až překvapivým komfortem a velkou praktičností.
Dnes to možná působí až archaicky, ale ovládání výbavy i nastavení vozu skrze tlačítka a ovládací kolečka je to, na co dnes karoq může při oslovování potenciálních zákazníků klidně vsadit. Je to uživatelská jednoduchost a celková praktičnost řešení, o němž si designéři interiérů myslí, že už je překonané. Reálně to však nemá jedinou chybu.
Nejlevnější verze modelu | 715.900 Kč (Karoq Ambition, 2.0 TDI 85 kW) |
Základ s testovaným motorem | 865.900 Kč (Karoq Ambition, 2.0 TDI 110 kW DSG 4x4) |
Testovaný vůz bez příplatků | 940.900 Kč (Karoq Style, 2.0 TDI 110 kW DSG 4x4) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.213.400 Kč (Karoq Style, 2.0 TDI 110 kW DSG 4x4) |
Plusy
- Přijatelná dynamika motorizace
- Pohon všech kol
- Velká praktičnost
- Ideální kompromis mezi kamiqem a kodiaqem
Minusy
- Vysoká cena