TEST Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG – Stylovka se silným srdcem
Sportovně-stylová Škoda Fabia Monte Carlo je nejlepší variantou modelu, jakou si dnes můžete koupit. A když se nebudete ohlížet na peníze, ve spojení s nejsilnější patnáctistovkou bude jedním z naprosto dostačujících aut pro život.
Design, interiér
Současná čtvrtá Škoda Fabia se představila už před bezmála dvěma lety. Předloňská zásadní novinka automobilky přinesla velkou mezigenerační evoluci, a přestože se nikdy nepředstaví jako kdysi populární sportovní Fabia RS, značka navazuje na předcházející zvyky minimálně vrcholnou stylovou výbavou. Nejnovější Škoda Fabia celkově cílí na mladší skupinu zákazníků, ale až výbava Monte Carlo je opravdovou stylovkou.
Monte Carlo je hlavně designovou stylovkou
Sportovní výbava Monte Carlo je nejlepší dostupnou fabií už od druhé generace a základní charakteristické rysy se přenášejí z generace na generaci. Nejvýraznější jsou kontrastní černě lakované doplňky karoserie, jaké nejlépe vynikají s tradičnější červenou barvou, ale i testovanému šedému vozu vážně sluší. Diskrétnost často není na škodu.
Se stylovým paketem odkazujícím na úspěchy značky na legendární Rallye Monte Carlo jsou nově černě lakované prvky jako střecha s první dvojicí sloupků, vnější zrcátka, rámeček chladiče, zadní difuzor, prahové lišty a ve stejném odstínu je i nápis na dveřích zavazadlového prostoru. Chromové doplňky jsou na Monte Carlu minulostí, a protože je vrcholnou výbavou, má i standardní Bi-LED přední světlomety s přisvěcováním při odbočování.
Výrazným prvkem odlišujícím Monte Carlo od ostatních nových fabií je i specifický přední nárazník s velkým nasávacím otvorem. Vrcholná fabia láká i na celkově dynamičtější design a v reálném světě vypadá opravdu dobře! Ke sportovnějšímu vzhledu pomáhají i příplatková 17” kola s aerodynamickými kryty snižujícími odpory, spotřebu paliva a emise. Standardně má Fabia Monte Carlo menší 16” kola.
Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG
Vylepšování aerodynamiky je u nejnovějších škodovek jedním z nejsledovanějších parametrů při vývoji a snaha inženýrů přináší pozitivní výsledky. Nejnovější fabia je první auto své třídy s aktivními žaluziemi chladiče, a pokud mozek vozu vyhodnotí, že nepotřebuje výkonnější chlazení, uzavře je a zlepší aerodynamiku vozu. Při rychlosti 120 km/h se tak spotřeba může snížit až o 0,2 l/100 km. Součinitel odporu vzduchu nejnovějšího modelu pak je cx 0,28.
Čtvrtá Fabia se sportovně-stylovou výbavou tak cílí na zákazníky, kteří se nebojí si připlatit za exkluzivnější vzhled. Během testovacího týdne jsem pravidelně sledoval nejnovější fabie na pražských silnicích, abych zjistil, že ve výbavě Monte Carlo jsou zatím trochu raritou. Jedním z důvodů je pochopitelně i vyšší cena, ale tomu se budeme věnovat až později. Teď se pojďme věnovat kabině.
Červená barva přidává na dramatičnosti
Škoda Fabia v nejvyšší výbavě Monte Carlo je osobitější a zajímavější také v interiéru. Obvyklou vizuální nudu kompletně černého interiéru eliminují červené doplňky a prvky s povrchovou úpravou inspirovanou karbonem. Jsou to zejména horizontální lišta napříč palubní deskou, madla dveří a lem okolo ostrůvku s řadicí pákou manuálu (pouze u tříválcových motorizací) nebo voliče automatické převodovky.
Už standardní Fabia nás během předcházejících zkušeností zaujala obrovským mezigeneračním skokem. Nejnovější pokračovatel populárního modelu je výrazně prostornější a působí mnohem dospělejším dojmem. Dokonce i na dnešní standardy je malým městským autem, ale ani vyšší osoby si na předních sedadlech nebudou připadat nijak utiskované. Na zadních sedadlech je prostornost menší, ale rozumně dlouhé cesty tam zvládnou i osoby vzrůstu do 180 centimetrů.
Monte Carlo navíc v základní výbavě disponuje lepšími výškově nastavitelnými sportovními sedadly, tříramenným volantem s multifunkčními tlačítky a hliníkovými kryty pedálů. Ke „sportovnímu“ volantu bych však měl jistou výtku, protože bohužel nemá pádla řazení a tak trochu narušuje sportovnější zážitek, pokud s fabií zkusíte jet rychleji.
Praktické příplatky i jednoduché pakety
A když navštívíte konfigurátor Škodovky, zjistíte, že volbou vrcholného paketu výbavy to teprve začíná. Automobilka vám umožňuje další vylepšení konfigurace praktickými příplatkovými prvky, jakými jsou třeba vyhřívané čelní sklo (+ 5900 Kč), dvojitá podlaha zavazadlového prostoru (+ 3400 Kč), ostřikovače světlometů (+ 3500 Kč), dojezdové rezervní kolo s příslušenstvím (+ 3900 Kč) nebo Funkční paket s odpadkovým košem, loketní opěrkou zadních sedadel a odkládací schránkou v zadním tunelu (+ 5500 Kč).
Každodenní život na silnicích si také můžete zpříjemnit akčními pakety s oblíbenými prvky výbavy poskládanými do cenově výhodných balíčků. Paket Asistovaná jízda 1.5+ za 25.000 Kč vám nabízí třeba hlídání mrtvého úhlu, aktivní vedení v jízdním pruhu nebo adaptivní tempomat. S balíčkem Navi za 28.000 Kč získáte 9,2” infotainment Amundsen, virtuální kokpit a digitální asistentku Lauru. V sadě City top za 19.000 Kč pak spolu s již uvedeným virtuálním kokpitem dostanete i automatické parkování nebo alarm.
Technologicky nejnovější fabia zakládá na evoluci multimediálního systémů známého z ostatních škodovek a patří k těm spolehlivějším. Během testovacího týdne jedinkrát „nespadl“ a pouze jednou krátce nahlásil chybu předního radaru, který se během chvíle znovu načetl a fungoval bezchybně. Ve srovnání s třeba nejmodernější čtvrtou octavií se s ním žije výrazně lépe. Tam jsou tyto problémy mnohem častější.
A jak je na tom zavazadlový prostor? Stylová Škoda Fabia Monte Carlo disponuje stejným základním objemem 380 litrů, který můžete sklopením sedadel zvětšit až na 1190 litrů. Šikovnou vychytávkou jsou i síťky a háčky na uchycení nákladu. Škodovka jimi navazuje na svou filozofii Simply Clever. Už dlouho však víme, že se s novou fabií nikdy nesetkáme jako s ještě praktičtějším kombíkem.
Motor, jízdní vlastnosti
Vrcholná výbava Monte Carlo pro Škodu Fabia je dostupná pouze pro dvojici nejsilnějších motorizací – nejsilnější přeplňovaný benzinový litrový tříválec 1.0 TSI (81 kW) a jediný čtyřválec v nabídce, jakým je zážehová jednotka 1.5 TSI. S výkonově slabší variantou, která je k dispozici s šestistupňovým manuálem i sedmistupňovým automatem, jsme vás seznámili už v minulosti a teď máme k dispozici „Crème de la Crème“.
Tím nejlepším, co si dnes můžete koupit, je testovaná Fabia Monte Carlo s přeplňovanou patnáctistovkou. Nejvýkonnější dnešní fabia má 1,5litrový čtyřválec s maximálním výkonem 110 kW (150 koní) a točivým momentem 250 Nm. Standardem je sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG a pohon předních kol. A hned začátkem mohu říci, že tato kombinace v sobě ukrývá ducha dřívějších sportovních modelů RS.
Docela solidní porce síly, na standardy dnešních kompaktních městských aut, i z obyčejné Fabie dělá sympaticky pružného společníka na probíjení se městským provozem. Na evropském trhu už zbývá jen málo malých aut s pocitově velkým srdcem. V tomhle autě si totiž začnete uvědomovat, že víc ke každodennímu životu možná ani nepotřebujete.
Automobilka uvádí, že Monte Carlo s patnáctistovkou akceleruje z 0 na 100 km/h za 8 sekund a může jezdit maximální rychlostí 225 km/h. V reálném světě však oceníte hlavně fakt a skvělý pocit, kdy se na okreskách nebojíte předjíždět ani na kratších rovinkách a na dálnicích můžete uhánět levým pruhem až překvapivě vysokými rychlostmi bez obav ztráty tempa. Turbodmychadlo a čtyřválec vám jej snadno vrátí.
A tady nastává paradox dnešní doby. Evropská emisní legislativa nám vnutila přeplňované litrové tříválce, protože mají být efektivnější a úspornější, ale jaká je realita? V nejnovější fabii je čtyřválec s DSG tabulkově lepším motorem než tříválec s DSG. Litrové trio slibuje kombinovanou spotřebu 5,7 l/100 km podle WLTP a emise CO2 od 129 g/km. Čtyřválec zaujme nižší tabulkovou spotřebou 5,5 l/100 km a emisemi CO2 od 125 g/km.
Škoda Fabia Monte Carlo 1.5 TSI DSG
S jedním válcem navíc a vyšším točivým momentem nebudete srdce Fabie tolik ždímat a budete jezdit v nižších otáčkách, aniž byste měli pocit chybějící síly. Reálně pak Fabia Monte Carlo s motorem 1.5 TSI jezdí okolo 6 až 6,5 l/100 km při dynamičtějším jízdním stylu, při klidnějším tempu kombinovaná spotřeba spadne lehce pod šest litrů. Emise jsou pro nás bohužel neměřitelné.
Už v předcházející kapitole našeho testu jsem přitom narazil na skutečnost, že jízdně je jedním z největších nedostatků testované Fabie skutečnost, že není vybavena pádly pod volantem. Nejblíže se k manuálu v nejsilnější nové Fabii přiblížíte sekvenčním řazením voličem v manuálním módu převodovky. Čistě manuální převodovka je u čtyřválce bohužel nedostupná, tu najdete až ve větším modelu Scala.
Čtvrtá Škoda Fabia udělala velký pokrok i v jízdních vlastnostech. Se silným středním pásmem otáček čtyřválce je nejenom rychlejší, ale na českých okreskách je chvílemi i návykově zábavná. Po přesednutí z dnešních velkých SUV si ve fabii uvědomíte, že k lepšímu zážitku i ovladatelnosti vám stačí i takové obyčejné vlastnosti, jako jsou kompaktní rozměry a kola skoro v rozích.
Dokonce ani na větších sedmnáctkách není Fabia Monte Carlo nepříjemně tvrdá a nevytřese z vás duši. Větší kola se projevují boucháním na větších nerovnostech, a protože je fabia vybavena jednoduchou nápravou, občas jí bohužel uskočí záď. Při rychlých změnách směru je však lehkonohá, obratná a naklání se pouze minimálně. Sice nesmíte čekat tak intenzivní zážitek, jako u stejně velkých sportovních hatchbacků, ale je mu velmi blízko.
Závěr
Závěr
Nejlepší dostupná nová Škoda Fabia je příjemným překvapením, protože se silným benzinovým čtyřválcem pod kapotou má příjemnou dynamiku, a navíc vypadá k světu. Výbava Monte Carlo sice nejlépe vyniká s nápadnou červenou barvou, ale dokonce i v šedé je parádním společníkem pro každý den. V kabině současně nabízí slušnou prostornost a šikovnou technologickou i praktickou výbavu.
Ve skutečnosti je jedním z mála dnešních obyčejných aut, na kterých těžko najdete objektivní chyby. Subjektivně mi vadí absence pádel řazení pod volantem, která by řidiči dala ještě větší svobodu řazení, když je tradiční manuální převodovka pro patnáctistovku nedostupná. Spoustu potenciálních zákazníků pak může odradit vyšší pořizovací cena.
Zatímco úplně základní Škoda Fabia na našem trhu stojí od 369.900 Kč, za Monte Carlo se slabším tříválcem zaplatíte minimálně 499.900 Kč. Za plnohodnotnou specifikaci s čtyřválcem 1.5 TSI pak zaplatíte od 579.900 Kč. To už je za Škodu Fabia docela dost peněz.
Nejlevnější verze modelu | 369.900 Kč (1.0 MPI 59 kW, 5Man, Ambition) |
Základ s testovaným motorem | 539.900 Kč (1.5 TSI 110 kW, DSG 7, Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 579.900 Kč (1.5 TSI 110 kW, DSG 7, Monte Carlo) |
Testovaný vůz s výbavou | 704.500 Kč (1.5 TSI 110 kW, DSG 7, Monte Carlo) |
Plusy
- Výkonný motor
- Přijatelná spotřeba paliva
- Prostorný interiér
- Stylový design
Minusy
- Absence pádel pod volantem
- Vyšší cena