Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG – Vzácnost pro rychlé tatínky

Lukáš Volšický
Diskuze (37)

Škoda Octavia RS je českým rodinným stříbrem, a když ji spojíte s opravdu unikátní barvou, přitahuje pozornost okolí až nezvyklým způsobem. A současně skvěle jezdí a je dokonale praktická.

Design, interiér


Je nedělní ráno, když projíždím parkovištěm obchodního domu nedaleko Prahy a mám pocit, jako bych právě přijel s Lamborghini. My Češi milujeme kombíky, kultovní Škoda Octavia RS je naše rodinné stříbro, a když se tohle všechno spojí s netradiční barvou, vzniká z toho okouzlující unikát. Zejména teď v zimních měsících, kdy je o pestré barvy nouze, tenhle „sportovní kombík“ působí jako z jiného světa. Až těžko se věří tomu, že jej vyrobili přibližně sto kilometrů odsud.

Konec nudě!

Žijeme ve světě nudných aut v korporátních barvách – nejčastěji odstínech šedé – a zřejmě si ani neuvědomujeme, jak zajímavou koupi můžeme udělat, když se nebojíme vykročit z davu a objednat si velkou parádu. To jsou slova, která mi procházejí hlavou pokaždé, když se vracím k tomuhle autu. Neexistuje situace, kdy byste jej na parkoviště nedokázali najít, protože je vidět z každého koutu.

S nejmodernější Škodou Octavia RS se na našich silnicích setkáváme docela pravidelně, ale vždy jsou v obyčejných barvách ze standardního vzorníku. A když už je někdo opravdu „odvážný“, sáhne po jedovatě zelené Mamba, charakteristické barvě modelů RS. Ani ta však není zajímavá tak, jako žlutá barva na našem autě. Novou Octavii RS si můžete objednat ve více než čtyřiceti barvách a opravdová nirvána začíná až s nabídkou „Zvláštního lakování“.

Za přijatelných 34 tisíc korun si z palety speciálních laků můžete vybrat i typickou žlutou barvu Sprint, kterou automobilka začátkem loňského roku vrátila na výrobní linky – setkat jste se s ní mohli třeba na druhé generaci Octavie RS. A proč je tak unikátní? Automobilka vám ji za příplatek nalakuje ve „fleetové“ lakovně, kam denně přijede pouze 20 karoserií pro jednu z přibližně třiceti zvláštních barev.

Standardní lakovna mladoboleslavské továrny za stejnou dobu zvládne přes 2000 aut, takže nehrozí, že byste svou ojedinělou konfiguraci potkávali na každém rohu. A upřímně, právě představení exkluzivní konfigurace je to nejdůležitější, co byste se v dnešním testu měli dozvědět. Už od mých novinářských začátků před více než šesti lety je však Octavia RS mým oblíbeným autem, protože ji rád vystihuji následujícím vyjádřením.

Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG

Dokonalý rodinný ideál pro rychlé tatínky

Kritici škodovek rádi říkají, že Octavia RS nikdy nebyla pravověrným sportovním autem. Ne, nebyla. Hlavně moderní Škoda Octavia RS, a ideálně v praktičtější rodinné verzi kombi, je jedno z těch nejlepších aut, co vám kdy budou stačit pro život. Umí jezdit jako sportovní hatchbacky, ale současně ji můžete přeměnit na stěhovák pouhou změnou myšlenky ve vaší hlavě.

Nejnovější čtvrtá generace je jedním z nejprostornějších kombíků na dnešním trhu. V moderní kabině je obrovský prostor, na zadních sedadlech si můžete připadat jako v superbu a když sáhnete po kombi, vždy s sebou vozíte i velký zavazadlový prostor se základním objemem 640 litrů. Sklopením zadních sedadel jej navíc můžete zvětšit na až 1091 litrů.

Sice to trvalo, ale infotainment konečně funguje

Mladoboleslavská Škodovka nám už brzy představí facelift dnešní čtvrté Octavie, který bude zásadní volbou pro všechny zájemce o škodovácký bestseller, co si raději počkali, až jej automobilka pečlivě odladí. Už od zahájení sériové výroby se s nejmodernější čtvrtou Octavií táhnou problémy se špatně fungujícím infotainmentem, kvůli čemuž jsme si pravidelně oprašovali naší slovní zásobu nadávek, ale tomu je konec.

Dotykový infotainment, skrze nějž se ovládá i klimatizace, nastavení asistentů a celá armáda dalších funkcí konečně funguje! V minulých letech jsem čtyřkových Octavií řídil hned několik a s každou novější byl infotainment příjemnější. Až nyní však mám pocit, že začíná pracovat bez chybně. Se žlutým „eReSem“ jezdím už několikátým dnem a zatím jsem neměl chuť jej něčím rozbít.

Žádné dlouhé načítání nebo zamrzání hned po nastartování. Mojí oblíbenou trojkombinaci – vypnutí stop-startu, aktivaci jízdního režimu Individual s mými osobními preferencemi a deaktivaci asistenta vedení v jízdních pruzích – konečně zvládám během pár sekund. Vzpomínám si na časy, kdy tohle trvalo i minutu nebo déle. Teď už se však pojďme věnovat tomu nejdůležitějšímu.

Motor, jízdní vlastnosti


Modelová řada vrcholné Octavie v posledních měsících výrazně prořídla. Minimálně u aktuální Octavie RS před faceliftem je turbodiesel se čtyřkolkou minulostí, stejně jako „řidičštější“ benzinová varianta se šestistupňovou manuální převodovkou. V konfigurátoru už najdete pouze standardní Octavii RS 2.0 TSI s dvouspojkovým automatem nebo plug-in hybridní Octavii RS iV. Teoreticky sice disponují stejnou silou, ale jsou to jiná modely pro jiné skupiny zákazníků.

Jediná „pravá“ Octavie RS

Jediná „opravdová“ Škoda Octavia RS je „plnotučná“ specifikace s turbodmychadlem přeplňovaným zážehovým čtyřválcem 2,0 TSI z rodiny motorů EA888 o 180 kW (245 koních) a 370 newtonmetrech, jakou si v dnešních dnech koupíte už jen se sedmistupňovou dvojkovou převodovkou DSG a pohonem předních kol. A pokud vás baví řídit, jedním z největších lákadel je i chytrý elektronický přední diferenciál VAQ, díky němuž se benzinová Octavie RS ochotně vrhá do zatáček.

A abyste jej využili naplno, nesmíte se bát v zatáčkách zrychlit. Hlavně na letních pneumatikách v teplejším klima se Octavie RS nadšeně zakusuje do asfaltu a projíždí zatáčkami, ale ani na zimních pneumatikách Continental WinterContact TS 870 není pomalá. I při rychlém tempu na okreskách projíždí zatáčkami s pouze minimální nedotáčivostí, a když v oblouku lehce odlehčíte na plynu, můžete vyjíždět elegantním přetáčivým smykem.

I „obyčejnou“ Octavií si tak na okreskách můžete užít opravdovou řidičskou zábavu. Tenhle kombík je současně skvěle univerzální a s volitelným adaptivním podvozkem DCC v patnácti režimech si jej můžete přizpůsobit na míru. Osobně na českých silnicích preferuji poddajnější nastavení a hledám ideální kompromis mezi sportovní oporou a komfortem měkčího nastavení, aby při nečekaném průjezdu velkým výmolem měla prostor „odskočit“ do podběhu a uniknout poškození disku nebo pneumatiky.

S chytrým diferenciálem mezi předními koly pak benzinová Octavia RS umí pocitově mít rychlejší předek než zadek, který „vlaje“ za jízdní stopou předních kol. V kruhových objezdech ve městech se díky tomu rychle stočí, a když máte prostor a nikoho neohrožujete, dovolí vám se sklouznout i tam. Svobodně si přitom můžete vybrat mezi manuálním řazením pádly pod volantem, nebo automatickým řazením v režimech D (standardní) a S (sportovní, udržující vyšší otáčky a intenzivněji reagující na povely plynu).

Video se připravuje ...

Když následně najíždíte na dálnici, s bezmála dvěstěpadesáti koňmi pod kapotou akceleruje z 0 na 100 km/h za 6,6 sekundy. A pokud budete na německé dálnici s neomezeným rychlostním limitem, můžete ji vyždímat až na 250 kilometrů v hodině. A věřte, že se nenechá dlouho přemlouvat – s těžkou nohou na plynu budete i v Česku rychlejší, než byste možná museli být.

Jenže ruku v ruce s jízdním tempem jde u benzinové Octavie RS i spotřeba benzinu. Při rozumném jízdním tempu umí v kombinovaném režimu jezdit za přibližně 8 litrů na 100 kilometrů, ale když se v neděli ráno jedete projet po okreskách, rázem můžete jet i za dvanáct litrů. A to nemusíte jet naplno. Všechen ten benzin Octavie RS pije s padesátilitrové nádrže.

Závěr


Už dlouho je benzinová Škoda Octavia RS s osvědčeným čtyřválcem 2.0 TSI EA888 povedeným normálním autem, které rád obdivuju. V dnešních dnech, kdy se svět přiklání spíše k elektromobilům, crossoverům a SUV je závanem starých časů – zvládá fungovat jako docela normální rodinný kombík, ale když si chcete užít trochu řidičské zábavy, s odpovídající technikou ji prostě přepnete do jiného jízdního režimu a šlápnete na plný plyn.

A pokud bych měl najít i kritiku, vadí mi „soundaktor“ – zdroj kontroverzního umělého zvuku motoru, jež při správné funkci připomíná bublání osmiválce. Bohužel, ve většině Octavií RS tak nefunguje a spíše je zdrojem nepříjemného drnčení přenášeného do interiérových plastů, které následně vržou.

Nejlevnější verze modelu 659.900 Kč (Octavia Combi Active, 1.5 TSI)
Základ s testovaným motorem 1.099.900 Kč (Octavia Combi RS, 2.0 TSI)
Testovaný vůz bez příplatků 1.099.900 Kč (Octavia Combi RS, 2.0 TSI)
Testovaný vůz s výbavou 1.269.800 Kč (Octavia Combi RS, 2.0 TSI)

Plusy

  • Unikátní barva
  • Obrovská prostornost
  • Jízdní dynamika
  • Konečně fungující infotainment

Minusy

  • Otravný soundaktor
Zobrazit celý článek
Lukáš Volšický
Diskuze (37)

Doporučujeme

Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
Cena základní sestavy 1 099 900 Kč
Výbava základní sestavy sportovní nárazníky RS, černě lakované doplňky karoserie, sportovní multifunkční kožený volant, sportovní sedadla vpředu, sportovní kryty pedálů, elektronický diferenciál VAQ, bezdrátový SmartLink, služby Škoda Connect Kč
Cena testované sestavy 1 269 800 Kč
Výbava testované sestavy zvláštní lakování – žlutá Sprint (+34.000 Kč), 19” kola Altair (+14.000 Kč), Asistovaná jízda 2.5 s navigací (+14.000 Kč), klima paket Premium (+20.000 Kč), nezávislé topení (+32.900 Kč), panoramatické střešní okno (+30.000 Kč), adaptivní podvozek DCC (+25.000 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 180 / 5250
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 370 / 1600 - 4300
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 6.6
Emise CO2: 153
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 600 / 1555
Objem nádrže (l): 50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1520 / 518
Rozměr pneu: Continental 225/40 R19
Škoda Octavia Combi RS 2.0 TSI DSG
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4702
b) šířka (mm): 1829
c) výška (mm): 1457
d) rozvor (mm): 2681
e) rozchod vpředu (mm): 1541
f) rozchod vzadu (mm): 1550
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 970
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 700 / 820
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 950
k) šířka vpředu (mm): 1480
l) šířka vzadu (mm): 1460
délka sedáku vpředu (mm): 540
délka sedáku vzadu (mm): 540
výška opěradla vpředu (mm): 640
výška opěradla vzadu (mm): 660
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
Avatar - lamal
30. 1. 2024 10:26
Re: Blá blá
Keby mal este bufíka, mohol by mat prijemny stan.. za predpokladu, ze zapne vnutorny okruh :-)
Avatar - Mikesus
30. 1. 2024 07:45
Re: Když je Oktávka (skoro) dražší jak V8
Takze děti si nikdy nevozil. To totiž zabere víc místa než nějaká skříň
Avatar - Mikesus
30. 1. 2024 07:40
Re: Blá blá
Tak hlavně aby v tom mondeu nemusel bydlet. I když na to se ten kombik hodí aspoň :-[]
28. 1. 2024 13:13
Re: Cena
Souhlas, já parkuju venku, v práci taky venku, a už jsem to párkrát ocenil i odpoledně cestou z práce, nebo když je člověk na lyžích tak je taky čaj, převléct se do suchého ve vyhřátém autě. Šéf místního dealerství Fondu mi říkal, že zrovna a bufík má ze všech typů výbavy nevětší loajalitu mezi zákazníky, jak to jednou někdo v autě má, v dalším to chce taky. Vyhřívaný sklo nemám, ale co mám nez. topení, tak jsem asi nezapnul vyhřívání sedadel.
Jinak těch 20 - 30 tis si myslím, že je tak cena i za aftermarket dodělání, pravda je, že v kokngigurátorech jako příplatková výbava to moc často není, možná koncern, jinak ne
28. 1. 2024 12:20
Re: Re: Když je Oktávka (skoro) dražší jak V8
Tak na stahovanie je ideal kabriolet. Videl som tipkov co v megane kabrio na stojaka prevazali skrine, chladnicku atd 😂