TEST Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 – Epilog o končícím medvědovi
Mladoboleslavská Škodovka už brzy představí netrpělivě očekávanou novou generaci svého největšího SUV Kodiaq. Dokonce i odcházející první generace však dneska může být vozem, který vám bude sloužit ještě dlouhá léta. Je ideální příležitost si právě teď koupit jednu z posledních skladovek?
Design, interiér
Už 4. října se v Berlíně představí nová generace Škody Kodiaq. Nastává tak doslova ideální příležitost pro rozloučení se s odcházejícím modelem, s nímž mladoboleslavská automobilka po „experimentálním“ Yeti naplno vstoupila do vzkvétajícího segmentu rodinných vozů SUV. První Kodiaq se začal vyrábět už v roce 2016, byl první škodovkou s „Q“ ve jméně a dodnes je největším SUV značky.
Vlajkové SUV od Škodovky debutovalo 29. září 2016 na autosalonu v Paříži se jménem inspirovaným největším žijícím poddruhem medvěda hnědého, medvěda kodiaka. Kodiaq přijel na evropský trh s velkými ambicemi a už koncem roku 2016 začal získávat první prestižní ocenění. Novináři jej zvolili českým Autem roku 2017 a britský magazín Top Gear jej ocenil titulem „Nejlepší automobil pro velké rodiny“.
Tehdejší novinka z pera slovenského automobilového návrháře Jozefa Kabaně dokonce získala i významnou cenu Red Dot Design Award 2017. A dnes, až na decentní vylepšení faceliftem z roku 2021, odcházející první Kodiaq stále vypadá moderně. Inovace přinesla nové přední světlomety a šestiúhelníkovou masku chladiče s masivním chromovaným okrajem a zdvojenými lamelami. Vzadu to byla hlavně nová koncová světla.
I kvůli stále přísnějším emisním limitům se musel modernější Kodiaq více přizpůsobit okolnímu prostředí a odporu vzduchu, což je hlavní důvod, proč jej automobilka v některých verzích vybavila novými až dvacetipalcovými koly s odnímatelnými aerodynamickými kryty. Ty se však neobjevují na námi testovaném voze s turbodieselem, který už ani nenajdete v konfigurátoru výrobce. S blížícím se koncem výroby je nabídka stále menší.
Starší architekturu interiéru si zamilujete
Už od uvedení do prodeje je první Škoda Kodiaq oblíbeným rodinným SUV zejména pro svou praktičnost a celkovou prostornost. Během dlouhých let na našem trhu se prodávala v pěti- i sedmimístné specifikaci, a když zpětně nahlédneme do prvních oficiálních ceníků, v roce 2016 se začala prodávat se základní cenou od 667.900 Kč. Z dnešního pohledu to vypadá až neuvěřitelně.
Spolu s odcházejícím třetím Superbem, ještě o rok a půl starším, je Kodiaq součástí nejstarší generace Škodovek, s jakými se dnes můžete setkat na showroomech autorizovaných prodejů. A ač se tomu těžko věří, stále tu jsou rysy, proč spoustu potenciálních zájemců může na poslední chvíli přesvědčit, aby tam přispěchali a vybrali si z nabídky skladových vozů. Je to totiž uživatelská jednoduchost ovládání, proč si jej zamilujete i teď.
Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 DSG |
My, motorističtí novináři, už pravidelně kritizujeme výrazně modernější architekturu nejnovějších škodovek, ve kterých základní funkce i komfortní výbavu ovládáte skrze dotykovou obrazovkou infotainmentu. Myšlenka návrhářů zbavit se tlačítek v kabině ve prospěch luxusnějšího designu je sice chvalitebná, ale v praxi to bohužel nefunguje. Nevzpomínám si na jedinou čtvrtou Octavii, u níž bych při načítání infotainmentu po nastartování vozu nenadával.
V končícím Kodiaqu však stále najdete „zastaralou“ architekturu interiéru. Teplotu a sílu ventilace si nastavíte klasickým panele pro ovládání klimatizace a velká tlačítka vám pomohou se zapínáním a vypínáním základních funkcí, jako je třeba stop/start. Stejně jednoduše si po nastartování najdete individuálně nastavený jízdní režim. Je to dokonalá ukázka toho, že méně je někdy více. I proto se japonské automobilky dodnes drží těchto standardů, i když jejich interiéry vypadají staře.
Omezená nabídka na konci produkce
S blížícím se ukončením produkce je paleta výbav omezena pouze na Style Exclusive, Sportline Exclusive a RS Challenge. Námi testovaný exemplář ještě zakládá na starší výbavě Style a je vybaven akčními pakety. Balíček Style Plus za 30.000 Kč mu přidává potahy sedadel Suedia, vyhřívané čelní sklo, přední Matrix-LED světlomety, volbu jízdního režimu, světelný a dešťový senzor nebo asistent rozjezdu do kopce.
Za dalších 40.000 Kč je vybaven paketem Asistovaná jízda 2.0 Top s panoramatickým kamerovým systémem, adaptivním tempomatem s omezovačem rychlosti, asistentem změny jízdního pruhu, automatickým parkováním a rozpoznáváním dopravních značek. Navi paket Top za dalších 40.000 Kč pak přidává infotainment Colombus s 10“ obrazovkou a navigací, audiosystém Canton, bezdrátové nabíjení s LTE, bezdrátový Smartlink pro připojení mobilních telefonů a rezervní dojezdové kolo se sadou nářadí a zvedákem.
Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 DSG |
Ambientní paket za 25.000 Kč se skládá z ambientního LED osvětlení, 3zónové klimatizace Climatronic, vyhřívání předních i zadních sedadel, roletek zadních oken, osvětlení prostoru pro nohy vpředu a vzadu a paketem pro spaní. Součástí balíčku Komfort paket za 40.000 Kč je adaptivní podvozek DCC, elektricky ovládané sedadlo spolujezdce, elektricky nastavitelná bederní opěrka a třetí klíček.
Nejmenšími příplatky u testovaného vozu jsou dva držáky tabletu na opěradlech zadních sedadel za 1000 Kč, sklopný stolek na zadní straně předních sedadel za 2000 Kč, alarm pro bezklíčový přístup Kessy za 7500 Kč, ISOFIX na sedadle spolujezdce za 1100 Kč a USB-C konektor u vnitřního zpětného zrcátka za další tisícovku. Nejdražší samostatnou položkou je sklopné tažné zařízení za 25.000 Kč.
Pro úplnou kompletnost specifikace testovaného vozu ještě uvedu, že je nalakován šedou metalízou Graphite za 19.000 Kč a obut do antracitových 18“ kol Trinity za příplatek 5000 Kč. Jak můžete vidět, na konci produkce prvního velkého SUV značky můžete získat bohatě vybavený rodinný vůz, v němž vám prostě nebude nic chybět.
Motor, jízdní vlastnosti
Výběhová Škoda Kodiaq se nám k poslednímu redakčnímu testu nového vozu dostavila s motorem, který v konfigurátoru už ani nenajdete. Jediným dnes nabízeným vznětovým motorem je čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 147 kW (200 koní) v kombinaci se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG a pohonem všech kol. U standardních modelů pak můžete sáhnout i po benzinových jednotkách 1.5 TSI (110 kW) a 2.0 TSI (140 kW).
Slabší dvoulitrový turbodiesel si už nekoupíte
Náš Kodiaq má slabší čtyřválcový turbodiesel 2.0 TDI o 110 kW (150 koní) a 360 newtonmetrů v rozsahu od 1600 do 2750 otáček za minutu. Všechnu sílu přenáší na asfalt skrze sedmistupňovou automatickou převodovku DSG a pohon 4x4. Automobilka uvádí, že z 0 na 100 km/h zrychluje za 9,6 sekundy a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Dynamika však není u rodinných SUV to nejdůležitější.
Ať už je to uživatelsky rozumná architektura nebo celkový jízdní projev, s odcházejícím se Kodiaqem se žije příjemně. Tedy pokud mu odpustíte tupější odezvu na plyn při rozjezdu, která je u dnešních koncernových turbodieselů už bohužel typická. Když se rozjede, i na relativně „slabých“ sto padesát koní umí překvapit slušnou dynamikou a na dálnici nezdržuje ani v levém pruhu.
S prostornou kabinou a slušným odhlučněním je Kodiaq skvělým cestovním autem, se kterým se ochotně vydáte na nejednu cestu do zahraničí. Je to hlavně komfortní podvozek DCC, jež vás na kvalitním asfaltu pohodlně veze vstříc horizontu. S celkově měkčím nastavením se však trochu pohupuje a v zatáčkách se až příliš naklání, přičemž jej do nich musíte trochu poskládat. Hlavní příčinou je pochopitelně vyšší těžiště.
Škoda Kodiaq 2.0 TDI DSG 4x4 DSG |
Hlavní je prostornost a talent pro cestování
Jenže velká SUV tu nejsou od toho, abyste v nich hledali řidičskou zábavu na okreskách. Naložte do interiéru své ratolesti, naplňte zavazadlový prostor s obrovským základním objemem 835 litrů a vyražte za dobrodružstvím. Automobilkou udávaná kombinovaná spotřeba 5,8 až 6,5 litru v cyklu se přitom nijak zásadně neliší od reálných hodnot. Během dvou týdnů našeho posledního testování jsme se při lehce dynamičtějším jízdním tempu pohybovali okolo 6,5 litru na 100 kilometrů.
Vznětový Kodiaq, který na poměry velkých rodinných aut naftu pouze usrkává, tak dosahuje skutečného dojezdu až 900 kilometr na jediné natankování palivové nádrže o objemu 58 litrů. I když to působí zvláštně, s nastávající elektrickou érou jednou bude modelem Škodovky, na jaký budeme vzpomínat.
Ne všechno však vypadá bledě, protože už brzy představená nová generace si zachová tradiční pohony a přidá k nim i moderní plug-in hybridy slibující dojezd až 100 kilometrů čistě na elektřinu. Na slavnostní představení si musíme ještě chvíli počkat, ale kolega Martin Vaculík, náš technický specialista Světa motorů, se s novou maskovanou Škodou Kodiaq už seznámil a přinesl vám subjektivní i objektivní dojmy.
Závěr
Závěr
Historicky první plnohodnotné SUV mladoboleslavské značky odjíždí do zaslouženého důchodu, ale rozhodně nepatří do starého železa. Odcházející první Škoda Kodiaq je sice jedním z nejstarších modelů Škodovky v dnešní nabídce, avšak stále může oslovit spoustu zákazníků. Nejeden ze skladových kusů si dnes jistě koupí řidiči se zájmem o uživatelsky jednoduchou architekturu interiéru s pouze nutným minimem dotykového ovládání.
Škoda Kodiaq je velkým rodinným vozem, s nímž zvládne jezdit úplně každý. Je příjemně komfortní, bohatě prostorný a ekonomicky úsporný. Dnešní základní cena už je sice výrazně vyšší než v roce 2016, kdy byla uvedena na trh, ale automobilka současně vylepšila základní i volitelnou výbavu. Jak můžete vidět v našem výpisu příplatků testovaného vozu, i ve „starém“ Kodiaqu můžete mít skoro vše, na co si vzpomenete.
A teď už si pouze musíme počkat na oficiální debut nástupce. Co myslíte, zvládne dosáhnout kvalit předchůdce, a dokonce jej překonat? Napište váš názor do komentářů.
Nejlevnější verze modelu | 1.069.900 Kč (1.5 TSI, DSG, Style Exclusive) |
Základ s testovaným motorem | 1.039.900 Kč (2.0 TDI, DSG 4x4, Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.039.900 Kč (2.0 TDI, DSG 4x4, Style) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.276.500 Kč (2.0 TDI, DSG 4x4, Style) |
Plusy
- Obrovská prostornost
- Starší, ale uživatelsky dobrý interiér
- Příjemný jízdní komfort
- Přijatelná spotřeba paliva
Minusy
- Nyní malá nabídka výbav a motorizací
- Pro někoho už starší nezajímavý model