22.6. 2018 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Spolupráce Volkswagenu a Fordu není ničím novým: Co z ní v minulosti vzešlo?

 

Nedávno jsme psali o chystaném partnerství mezi Fordem a Volkswagenem. Spolupráce mezi oběma automobilkami se však datuje až do poloviny 90. let.

Dnes automobilky žijí crossovery a SUV. V 90. letech byla v kurzu jednak sportovní auta, jednak vozidla z přesně opačného konce nabídky, a sice velká MPV. Ta přišla v 80. letech z USA, když jako první evropský výrobce nabídl takové auto Renault coby model Espace v roce 1984. Ve skutečnosti se ale jednalo o nerealizovaný projekt Matry. Traduje se, že Matra projekt velkoprostorového vozu s plastovými panely karoserie na ocelovém prostorovém rámu původně nabídla Peugeotu. Ten to však odmítl. Renault byl prozíravější a následně z toho obchodně vytěžil. PSA pak odpovědělo až o 10 let později s modely Peugeot 806 a Citroën Evasion, a sice v rámci projektu Sevel Nord spolu se skupinou Fiat (ta nabízela modely Fiat Ulysse, respektive Lancia Zeta).

Ford a Volkswagen oznamují partnerství. Co společně chystají?

Opel kontroval poevropštěným americkým modelem Sintra, prémiové výrobce tato kategorie tehdy ještě nezajímala, takže zbývalo, aby se svojí trochou do mlýna v otázce třídy MPV přispěly ještě značky Volkswagen, Ford a Seat. A to pokud možno co nejrychleji…

Výroba v Portugalsku

Možná i proto spojily své síly po vzoru PSA a skupiny Fiat ve snaze vytvořit jejich protiváhu. Za tímto účelem vznikla nová továrna Autoeuropa v portugalské Palmele. Ta dodnes náleží VW, přičemž z ní po ukončení výroby společného MPV vyjížděly například modely VW Scirocco a Eos.

Zpět ale ke společnému projektu s Fordem. Jeho výsledkem se v roce 1995 stala dvojice velkoprostorových automobilů Volkswagen Sharan a Ford Galaxy. Později je doplnil ještě Seat Alhambra, který přímo vycházel z Sharana. Oba protagonisté se na voze podíleli téměř rovným dílem, přičemž každý odpovídal za jinou část vozu. Ford měl na starosti design a přípravu výroby, Volkswagen odpovídal za podvozek a do jisté míry také za pohonné jednotky.

Ford Galaxy 1,9 TDI Ghia

Ač se obě auta na první pohled lišila zejména vzhledem přední části, ve skutečnosti mohlo být odlišností více. Ty hlavní spočívaly právě v pohonných jednotkách. VW a Seat měly všechny motory shodné. Naopak Ford s nimi na začátku sdílel pouze vznětový agregát 1.9 TDI se 66 kW a dále prestižní úzký šestiválec VR6 o objemu 2,8 litru a výkonu 128 kW.

Jak Galaxy, tak také Sharan (Alhambra) dále nabízely zážehový osmiventilový čtyřválec o objemu 2,0 litru a výkonu 85 kW. Ale pozor, v tomto případě nešlo o stejné motory. Dvoulitr Fordu měl rozvod DOHC poháněný řetězem, zatímco motor VW měl rozvod OHC a ozubený řemen.

Pouze Ford nabízel od roku 1996 motor 2.3 16V se 107 kW opět s řetězem a tedy vlastní konstrukce, známý ve verzi pro podélnou zástavbu ze Scorpia. VW alternoval opět známým motorem 1.8 20V Turbo se 110 kW. Od roku 1997 nabízeli všichni zástupci také výkonnější verzi motoru 1.9 TDI s 81 kW. V samém závěru ještě před velkou modernizací v roce 2000 se krátce pod přední kapotu nastěhoval agregát 1.9 TDI s 66 kW, ale již se vstřikováním čerpadla-tryska (PD). I ten byl nabízen jak v Galaxy, tak také v Sharanu (Alhambře).

Mark Zuckerberg a jeho auta: Má miliardy, přesto jezdí Golfem

Od samého začátku existovaly vozy obou značek s vybranými motory (například 2.8 VR6) také s pohonem všech kol. Šlo o původní řešení VW Syncro pro přední pohon, tedy s viskosní spojkou, umístěnou v hnacím řetězci před poháněnou zadní nápravou. U Sharanu se to však nazývalo Syncro pouze zpočátku produkce, později pak 4Motion, u Seatu Allroad a u Galaxy jednoduše 4x4.

Do třetího milénia

V roce 2000 prodělaly zástupci obou koncernů výraznou modernizaci. Zlepšila se kvalita, pasivní bezpečnost i ochrana proti korozi. Nabídku motorů obohatily nové diesely 1.9 TDI již výhradně s technikou vstřikování PD. Kromě starší verze s 66 kW se objevila také nová s 85 kW. Šestiválec 2.8 VR6 dostal 24ventilovou hlavu válců, což přineslo zvýšení výkonu až na 150 kW. Novinkou na poli techniky se stala také manuální šestistupňová převodovka, alternativně nahrazovaná pětistupňovou samočinnou planetovou Tiptronic.

Zatímco Alhambra a Sharan si ponechaly pohon všech kol, který v roce 2001 přešel z viskosní spojky na hydraulicky ovládaný Haldex, u modernizovaného Galaxy „čtyřkolka“ z nabídky vypadla. V roce 2003 se objevil nový motor 1.9 TDI-PD s výkonem 96 kW a auta zároveň prodělala drobný facelift. Od dva roky později to vznětová devatenáctistovka dotáhla až na výkon 110 kW. Všechny uvedené vznětové motorizace byly nabízeny ve všech třech zástupcích.

Volkswagen Sharan 2004 představen

V roce 2006 byla ukončena výroba Fordu Galaxy, který modrý ovál nahradil novým stejně pojmenovaným modelem, již výhradně s vlastní technikou na základě minulé generace Mondea. Jeho výroba již neprobíhala v Palmele, ale v závodě Fordu v Genku v Belgii. VW Sharan a Seat Alhambra ve výrobě i nadále zůstaly, a sice až do roku 2010.

V uvedeném roce 2006 stihl jejich nabídku motorů ještě obohatit motor 2.0 TDI-PD s osmi ventily a alternativně také s částicovým filtrem. Od roku 2010 VW a Seat nahradily původní auta novými modely, opět výhradně s vlastní technikou.

Spolupracujeme s TipCars.com
Mayová: Kabinet podpořil připravenou dohodu o brexitu Mayová: Kabinet podpořil připravenou dohodu o brexitu

Britská premiérka Theresa Mayová získala podporu svých…

Německo chce snížit závislost Evropy na bateriích z Číny Německo chce snížit závislost Evropy na bateriích z Číny

Na podporu produkce baterií pro elektromobily vyčlenila…

Většina Čechů věří, že Babiš brání svým dětem vypovídat, tvrdí průzkum Většina Čechů věří, že Babiš brání svým dětem vypovídat, tvrdí průzkum

Většina Čechů věří, že premiér Andrej Babiš (ANO) se…

ONLINE: Babiš vysvětloval poslancům ČSSD kauzu se svým synem, o únos prý nešlo ONLINE: Babiš vysvětloval poslancům ČSSD kauzu se svým synem, o únos prý nešlo

Premiér Andrej Babiš mluvil ve Sněmovně asi hodinu a půl…

 

Štítky Ford Seat Volkswagen MPV

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019 Škoda chystá modelovou smršť. Víme, jaká auta čekat v roce 2019

Příchod Škody Scala je na spadnutí. V příštím roce se…

Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě Škoda prozradila priority elektromobility. Dojezd je na posledním místě

První elektromobil Škoda můžeme očekávat už v příštím…

 





 
Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Budoucnost kol aut podle Američanů: Revoluční titanová kola z 3D tiskárny

Dnes 18:50

Zámořská společnost HRE představila první sadu titanových kol z 3D tiskárny. Chce tak ukázat možnosti výroby pro budoucnost.




Blesk.cz

Kůň utekl ze stájí a uvízl v septické jámě! Zachránit ho museli hasiči

Kůň utekl ze stájí a uvízl v septické jámě!…

V neděli měli hasiči ve Zlínském kraji napilno. Byli přivoláni ke stájím v Uherském Brodě, kde v obří septické…

Mladá cestovatelka Klára projela Evropu „na pankáče“: Dodávku sama přestavěla na obytný vůz

Mladá cestovatelka Klára projela Evropu „na…

Lásku k cestování a kutilství spojila Klára Hantychová z jižní Moravy při přestavbě dodávky na obytný vůz. Za…

 

iSport.cz

Korejec prohrál vteřinu před koncem, pak se v nemocnici fotil se soupeřem

Korejec prohrál vteřinu před koncem, pak se v…

Tomuhle se říká úcta k soupeři. Žádné urážky, ani znevažování výhry. Bojovník Jung Chan-Sung, známý spíše pod…

Plekanec: Hrát s Jardou by bylo super! Popsal také nejtěžší chvíli v Montrealu

Plekanec: Hrát s Jardou by bylo super! Popsal také…

Z luxusních obřích hal, které jsou rozeseté po celé NHL, se ocitl na zimním stadionu v Kladně. Už v úterý večer…

 

Reflex.cz

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je to odporný hyenismus

Andrej Babiš pořádá hon na svou vlastní rodinu. Je…

Téměř určitě jste během úterý zaznamenali počin reportérů Seznam zpráv ze Švýcarska, kde se setkali s Andrejem…

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich vyděračský potenciál poroste

Oslabený Babiš komunistům vyhovuje, jejich…

Vyděračský potenciál komunistů rázem povyskočil o patro výš. Nepřipojili se k šestici opozičních stran, které…