Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford Galaxy
Ford Galaxy
Ford Galaxy
Ford Galaxy
20 Fotogalerie

TEST Ford Galaxy 1,9 TDI Ghia

Loňský autosalon v Ženevě představil faceliftované verze dvou z trojčat Sharan/Galaxy/Alhambra Zatímco u Sharanu se jednalo spíše o kosmetické změny, Galaxy nyní vypadá v duchu "New Edge Design" jako nové auto.

Přední části vévodí nové světlomety s čirou optikou. Přepracován je také nárazník s novými ochrannými lištami, přední a boční spoiler a celkově méně zaoblenému designu prospěla i změna tvaru zadních sdružených světel. Zadní pár rozměrných dveří je stále výklopný, což omezuje nastupování například na parkovišti vedle jiného vozu. S posuvnými dveřmi se počítá až při uvedení zcela nového modelu.

Zatímco například z boku je Galaxy zaměnitelná s ostatními z trojčat, v interiéru nastala malá revoluce. Z pohledu řidiče zde dominuje atraktivní čtyřramenný volant s hliníkovými rameny (stejný s Mondeem), a také celá palubní deska je z kvalitního "měkkého" černého plastu. Příjemným překvapením je vyšší počet a variabilita odkládacích ploch. Přibyly například uzavíratelné prostory v horní části palubní desky, a také do kapes v předních dveřích se vejde i plastová láhev. Plastové díly bohužel při jízdě nepříjemně povrzávaly. Přístrojová deska samotná je také hranatější a design ukazatelů více technicistní. Hliníkové obložení přitom zdobí jak sdružené přístroje, tak střední panel. Sedadla oproti předchozím verzím získala na tvrdosti, velmi pohodlné jsou i opěrky hlavy. V základní, námi testované verzi má Galaxy šest samostatných sedadel ve třech řadách. Prostoru je na všech sedačkách dost, kromě místa na hlavou u třetí řady sedadel, která je vhodná spíše pro děti do 170 cm. Dobré zkušenosti jsme udělali i se sedmimístnou variantou - vzhledem k velké šířce vozu se ani tři cestující vedle sebe nemačkají. Zavazadlový prostor šestimístné varianty je však na hranici dostatečnosti. Kryt zavazadlového prostoru se ovšem dodává jen za příplatek, což u vozu s nejvyšší výbavou trochu překvapí. Občas jsme také měli problém s dovřením mohutného zadního víka, které vyžadovalo rázné přibouchnutí.

Využitelnost vozu zvyšuje i již zmíněná možnost nastavování, sklápění a otáčení sedadel. Jejich úplné vyjmutí ale vyžaduje již hodně cviku a síly a ke zpětnému nasazení je dobré mít pomocníka. Tříbodové bezpečnostní pásy na všech sedadlech jsou již standardem, naopak zesílená klimatizace i pro zadní část vozu vyžaduje více než stotisícový příplatek. Z našich zkušeností lze ale říci, že ani při vybavení jednoduchou verzí automatické klimatizace cestující vzadu nijak výrazně nestrádají.

Volkswagenem dodávaný přímovstřikový turbodiesel s maximálním výkonem 85 kW a ohromujícím točivým momentem 310 Nm (viz např. test VW Golf Variant 4motion) poskytuje i dvoutunovému Fordu Galaxy solidní dynamické vlastnosti. Nárůst točivého momentu je patrný už od nízkých otáček a v kombinaci se standardně dodávanou šestistupňovou převodovkou umožňuje i při svižné jízdě udržet při plném obsazení spotřebu pod 9 l/100 km. Při maximální dálniční rychlosti 130 km/h, potřebuje šestý stupeň jen 2100 otáček motoru. Síla motoru a převod prvního rychlostního stupně ale umožňuje i nechtěné protočení kol při rozjezdu, absence ASR je v této kategorii spíše překvapivá. Přijatelné je odhlučnění motoru v interiéru, i když nízké otáčky pronikají k uším posádky přece jen jako nepříjemné dunění.

Na silnici se Galaxy chová neutrálně, sedí mu přitom spíše kvalitní silnice. Výtluky a příčné nerovnosti tlumí podvozek statečně, občas má ale auto tendenci odskakovat, zvláště při menším zatížení. Dobře nastavený posilovač spolu s velkým rejdem usnadňuje manévrování ve městě. Za 26.000 Kč (!) lze pořídit parkovací asistent se senzory vzadu i vpředu. V porovnání s např. Chryslerem Voyager nebo Renaultem Espace má Galaxy tvrdší odpružení, na druhou stranu se Ford naklání v zatáčkách skutečně až při extrémních manévrech

Na jedné straně výborně zpracované a využitelné MPV, na druhé straně překvapivě nákladná příplatková výbava, nemluvě o základní ceně. Kvalitou se tedy Ford vyrovnal již zmíněným etalonům třídy, favorizuje ho navíc i výborná pohonná jednotka. Pro úplnost dodejme, že Seat Alhambra nabízí za stejnou cenu se stejným motorem lepší standardní výbavu, naopak VW Sharan má větší výběr motorů, převodovek i výbavy a obecně má vyšší základní cenu.