Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Srovnávací test Světa motorů: Chevrolet Orlando vs. Škoda Roomster

Jiří Baborský
Diskuze (117)
Za velmi podobné peníze můžete své rodině pořídit dvě hodně rozdílná MPV...

Ortodoxní „škatulkáři“ si klepou na čelo. Malý pětimístný roomster s šestnáctistovkou versus velké sedmimístné orlando s dvoulitrem – to jsou přece jablka a hrušky!

Možná mají pravdu. Ale táta od rodiny tohle v praxi moc neřeší. Za své peníze chce prostě to nejlepší auto pro sebe, ratolesti a jejich volnočasové aktivity.

Škodovka má u českých zákazníků dobré jméno, a tak není divu, že je roomster napadá při výběru hodně často. S úsporným dieselem a solidní výbavou je však třeba sáhnout hlouběji do kapsy. Pak není divu, že se do hledáčku a následně i finálního rozhodování dostávají levnější zástupci vyššího segmentu. A jak z vašich telefonátů a e-mailů vyplývá, vedle roomsteru uvažujete často o cenově lákavém Chevroletu Orlando. Tady je máte pohromadě v ringu.

DOJEM: Originalita dvakrát jinak

Obě auta rozdělují pozorovatele celkem jednoznačně na příznivce a odpůrce. Chevrolet se vydal cestou robustnosti, typická je pro něj masa plechu s malým podílem zasklení. Vysokou příď jako by orlando okoukalo od bratranců – obřích amerických pick-upů. Tohle někomu sedí, jinému ne. Stejně jako hranaté budíky a` la sportovní Camaro. Chevroletovo MPV je směsicí retroprvků s praktičností rodinného vanu. To podle nás nejelegantnější

celek nevytváří, ale snaha o originalitu se rozhodně cení.

U Škodovky šli v zápalu boje s konfekcí podstatně dál. Roomster jako by svařili ze dvou úplně jiných aut, což člověka buď chytne za srdce, nebo znechutí. Nám to třeba nevadí a ve veselých barvách se nám škodovka i přes pokročilý věk líbí. Uvnitř je to celkem nuda, která ale po stránce ergonomie funguje. Tedy až na příšerný roh příplatkového velkého rádia, který máme neustále vražený v koleni. A ani výhled kvůli úzkému čelnímu

sklu a zaobleným bočním oknům za moc nestojí.

U roomsteru jsou léta znát na konstrukci palubní desky. Sice používá hodnotné materiály, ale je hodně členitá a plná spár, což nemůže v celkovém vyznění konkurovat masivním monolitům moderních MPV.

Orlando vsadilo na vysokou architekturu přístrojové desky, což působí atraktivně. Ovladače jsou dobře na očích i po ruce a ani po stránce zpracování se vůz na první pohled nijak hrubě neprohřešuje. Jakmile jsme se ale zaměřili na detaily, vyplavaly na povrch rozdíly. Některé plasty chevroletu působí laciněji, jsou náchylné k poškrábání a zůstávají na nich otisky prstů. Tu a tam ujíždí šířka mezery, tlačítka nemají tak precizně vymezený chod a ledacos napoví i lacinější zvuk při dovření dveří.

PROSTOR A POHODLÍ: Něco za něco

Jsou to celkem snadné počty – orlando je sice o 44 cm delší než roomster, do jeho interiéru se ale vešly tři řady sedadel. Není tedy divu, že cestující

ve dvou prvních nepocítí tak velký rozdíl, jak by se mohlo při pohledu na rozměrové disproporce zdát.

Chevrolet žádnou variabilitu v podobě posunovacích zadních sedadel nenabízí, výrobcem daná konfigurace ale naprosto dostačuje. Příjemná je šířka

interiéru, nad hlavou by to mohlo být lepší, ale orlando se výškou karoserie drží při zemi.

Přední sedačky jsou vyloženě pohodlné, stejně tak jsme si libovali na klasicky pojaté rozměrné lavici vzadu. Do třetí řady je však trochu krkolomný přístup a sedí se tu stejně jako ve všech sedmimístných autech téhle velikosti – nízko u země, s hodně skrčenýma nohama, a tedy nic moc pohodlně. Děti ale budou spokojené a dospělý to na kratší vzdálenosti taky přežije.

Škodovka je striktně pětimístná, i když ve skutečnosti vlastně jen čtyřmístná. Zatímco vpředu si bude stěžovat málokdo, zadní sedadla jsou tak geniální, až působí nepohodlně. Roomster disponuje třemi úzkými samostatnými sedačkami, které můžete libovolně posouvat, sklápět, vyjímat a přeskupovat. Jsou ale tak úzké a nalepené na dveře, že nemusíte mít ani nadváhu, aby se vám na nich špatně sedělo. Pokud ale hodláte převážet hlavně děti, ideálně dvě, máte po problému. Prostřední pozici, což je spíš takový „mrzáček“, necháte pěkně v garáži, krajní sedačky přišoupnete blíž ke středu a ratolestem vykouzlíte spoustu místa. Zadní pozice jsou navíc trochu výš než přední, stejně tak velká boční okna. Tahle kombinace vytváří

příjemný skleníkový efekt.

Při rozhodování mezi testovanými auty tak nehrají hlavní roli naměřené centimetry, ale způsob, jakým hodláte auta používat. Je vám milejší počet sedadel a komfort pro pět dospělých, nebo spíš hravost interiéru za cenu menší přepravní kapacity?

Nízký vs. hluboký

Z podstaty obou aut vyplývá i charakter zavazadelníku. Chevrolet musí umět schovat třetí řadu sedaček do podlahy, kufr je tedy hodně mělký a objemem 466 litrů nenadchne. Natož kapacitou 101 litrů v sedmimístném uspořádání. Tady je třeba se omezit, počítejte také s malým vstupním otvorem.

Roomster je pravý opak. Do nákladového prostoru vedou obří vrata, za nimiž se rozkládá obří jáma, které naměříte od 480 do 560 litrů podle polohy zadních sedaček. V tomto ohledu má škodovka jasně výhodu. Dvojnásob to platí, když připočteme možnost variabilního tvaru díky sklopným a vyjímatelným sedačkám.

CENA A VÝBAVA: Velké auto za malé peníze a naopak

Chevrolet Orlando se na českém trhu prodává s třemi motory a čtyřmi výbavami. Škoda Roomster jej paletou verzí výrazně překonává – nabízí sedm

pohonných jednotek, pět stupňů výbavy a několik akčních modelů. Nás zajímaly motorizace 1.6 TDI/ /77 kW (nejdražší možný roomster) a 2.0 VCDI/96 kW, tedy levnější ze dvou nafťáků v orlandu.

Už to vypadalo, že naše požadavky na výbavu rodinného MPV s přehledem splní chevrolet už v základní výbavě LS za 451 900 Kč, nakonec mu ale k úspěchu chybělo seřizování volantu v obou osách. Jinak za tuto lákavou sumu dostanete opravdu hodně: sedm sedadel, palubní počítač, ESP, šest airbagů, klimatizaci, rádio a pětiletou záruku. My jsme potřebovali ještě ten dvouose nastavitelný volant, takže jsme museli sáhnout po specifikaci LT za 464 900 Kč. Ta přidává parkovací čidla, elektrickou výbavu a řadu praktických drobností, což nemůžeme ocenit jinak než zlepšením známky z 1,5 na jedničku. Obzvlášť když je v dnešním mezitřídním srovnání etalonem menší a jen pětimístný Opel Meriva.

Škoda si kromě značné obliby domácích zákazníků drží i vyšší cenovou hladinu. Nejrůznější akční modely sice pořídíte za slušné peníze, většinou je však třeba se spokojit se základním motorem a chudší výbavou. My potřebujeme diesel, rovnou ten nejsilnější a k tomu nášup výbavy. Základní stupeň Active za 400 900 Kč nemá šanci, dokonce nestačí ani Ambition za 430 900 Kč. V seznamu příplatků musíme zaškrtnout ještě ESP (16 800 Kč) a kupodivu i rádio (5500 Kč). Stabilizační systém budiž, ale platit u auta za čtyři sta padesát tisíc za rádio je v dnešní době docela neslušné. Zárukou se škodovka nijak nepodbízí, poskytuje povinnou dvouletou garanci.

Odstup od nejlevnějšího soupeře není u roomsteru nijak zásadní, a tak si vysloužil výbornou známku 1,25. Kdo se ale nechá rád rozmazlovat prostorem a výbavou, pochodí podstatně lépe u chevroletu a v uvažovaných verzích jen o necelých 12 000 Kč dráž.

Základní ceny aut v testu
Chevrolet Orlando
1.8/104 kW 377 400 Kč*
2.0 VCDi/96 kW 451 900 Kč*
2.0 VCDi/120 kW 484 400 Kč*
Škoda Roomster
1.2 TSI/63 kW 249 900 Kč*
1.2 TSI/77 kW 319 900 Kč
1.4 16V/63 kW 242 500 Kč*
1.6 TDI/55 kW (GreenLine) 390 900 Kč
1.6 TDI/66 kW 380 900 Kč
1.6 TDI/77 kW 400 900 Kč
*Akčni cena

MOTORY A ZPŘEVODOVÁNÍ: Ta podoba…

Na první pohled nesrovnatelná poháněcí ústrojí vyznívají v testovaných vozech překvapivě podobně. Roomster již dávno opustil velký a těžký motor 1.9 TDI/77 kW, ke stejnému výkonu mu dnes stačí nejsilnější verze naftové šestnáctistovky. Točivý moment 250 N.m je dostupný od 1500 otáček. Nevelké škodovce vážící 1247 kg tyto parametry stačí k prakticky stejnému zrychlování jako o poznání silnějšímu dvoulitru v chevroletu.

Řečí čísel vypadá situace následovně. Rozjezd na stovku trvá roomsteru 11,5, orlando ten samý sprint zvládne za 10,3 s. Čekali jste větší rozdíl?

Chevrolet je sice o 19 kW a znatelných 65 N.m silnější, ale také o 408 kg těžší. A to už je znát. Dokonce ani fakt, že škodovka používá

jen pětistupňovou převodovku, pružné zrychlení zásadně neovlivnil. Na čtyřku akcelerují oba vozy na desetinu shodně, na pětku jsme naměřili rozdíl

1,4 s ve prospěch potentnějšího orlanda. Jakmile jsme se přesunuli do dálničních rychlostí, kopcovitého terénu nebo auta plně obsadili, začala se výhoda objemnějšího motoru ukazovat zřetelněji. I když naměřené údaje zrychlení nevyznívají pro roomster špatně, pocitově se připravte na ospalý dojem, který motor 1.6 TDI po přidání plynu vzbuzuje. Zdání někdy klame.

Litr rozdílu

Co se týče komfortu, dáváme body jednoznačně orlandu. Jeho diesel běží tiše, jemně. Vadil nám ale silný turboefekt vždy po spadnutí otáček pod 1500. Po každém přeřazení rovněž nenastal očekávaný plynulý zátah, ale ne zrovna příjemná prodleva. Ani spotřeba nepatří k chloubám, průměr 7,7 litru při klidném jízdním stylu je třeba ve srovnání s Renaultem Scénic nebo Volkswagenem Touran vyšší. Roomster těží z menší velikosti.

A i když řadí nanejvýš pětku, jezdili jsme s ním za 6,6 l. Jeho TDI působí hrubším a méně tlumeným dojmem. Částečně za to však může i fakt, že je škodovka celkově menší, tím pádem hlučnější od motoru, podvozku i aerodynamiky.

Zatímco v technických úsecích se nám víc líbí plynuleji zabírající motor škody, na dlouhé přesuny bychom jednoznačně volili tišší chevrolet. Pozor, neplést si! V souvislosti s turbodieselem chevroletu se sluší zmínit jednu zajímavost. Tento letitý dvoulitrový čtyřválec, jehož konstrukci má na svědomí italská firma VM Motori, byl kdysi používán Opelem. Ten přešel přibližně před deseti na stejně objemné agregáty Fiatu, které si dnes sám i vyrábí. Konstrukčně starší nafťáky od VM Motori byly v rámci koncernu General Motors vyčleněny levnější značce Chevrolet, která je používá

dodnes. A dokonce se je podařilo časem vypiplat tak, že jsou kultivovanější než „prémiovější“ agregáty v Opelech Astra, Insignia nebo Zafira.

JÍZDA: Dva světy

Za volantem každého z testovaných MPV jsme zažívali diametrálně odlišné pocity.

Řadicí páka škodovky leží na náš vkus trochu nízko, ale reputaci napravuje příjemně vymezeným chodem. Při přechodu neutrálu je třeba překonat pro převodovky koncernu VW typický odpor, celkově lze řazení těžko něco vyčítat. Orlando má páku umístěnou naopak hodně příjemně vysoko na středovém tunelu, do ruky nám ale nepadly ostré hrany její hlavice. Jinak musíme pochválit měkké a tiché klouzání řadičky v kulise, byť delší, které trochu zhrubne až při snaze o rychlou změnu stupňů.

Markantní rozdíl jsme objevili v naladění řízení. Zatímco kola roomsteru reagují na povel volantu ve všech jízdních režimech přirozeně a mezi kuželkami jsme byli naprosto spokojeni, orlando ukázalo slabé místo. Na dálnici působí jeho posilovač rozbředlým dojmem, ve vyšších rychlostech se kolem středové polohy volantu dlouho nic neděje a pak začnou kola skokem zatáčet. Při prudkém vyhýbacím manévru navíc posilovač nepříjemně ztuhne.

Nezklamou

Roomster používá podvozek namíchaný z přední nápravy fabie a širokého zadku první generace octavie. Možná nejde o konstrukci moderní, zato velmi dobře fungující. Škodovka zvládá i dynamický jízdní styl, zatáčky si vyloženě užívá a příplatkové ESP nemělo práci ani mezi kuželkami. Na hrbolech si ale trochu poskáčete, obzvlášť s koly většími než sériových patnáct palců.

Orlando jezdí na platformě sdílené s modelem Cruze či Opelem Astra. A opět tu máme fungující celek. Větší rozměry i hmotnost jsou samozřejmě

znát. Orlando nekrájí zatáčky s takovou grácií jako roomster, ale chová se čitelně. Nenaklání se víc, než by člověk od MPV čekal, a když na to přijde, citlivě zasáhne standardně montované ESP. U škodovky za něj připlatíte 16 800 Kč. Delší rozvor a měkčeji naladěné odpružení nás přes nerovnosti přenesly o poznání plavněji, krátké výmoly ale do vozu proniknou stejně intenzivně.

ZÁVĚR

Škoda Roomster zvítězila v klání s větším a prostornějším Chevroletem Orlando především díky hodnotnějšímu provedení, objemnějšímu a skvěle variabilnímu kufru i lépe fungující technice. Těmito přednostmi dokázala smazat náskok orlanda v podobě sedmi sedadel, lepšího cestovního komfortu a silnějšího motoru, který ve výsledku nepředstavuje takový bonus, jak by se mohlo zdát.

Jednou věcí jsou naměřené veličiny, dojmy a známky, druhou pak skutečné priority zákazníka. Roomster coby komplexního vítěze testu asi těžko docení řidič, který potřebuje tu a tam převézt sedm lidí a většinu času stráví na dálnici. Naopak vyznavače sportů nebo chalupáře interiér škodovky nadchne.

Škoda Roomster 1,6 TDI

Plusy

  • Výborné jízdní vlastnosti
  • Kvalita zpracování
  • Variabilní interiér, objemný kufr

Minusy

  • Úzký interiér, špatný výhled
  • Horší komfort odpružení
  • Vysoký příplatek za ESP

Chevrolet Orlando 2,0 VDCi

Plusy

  • Tichý a kultivovaný motor
  • Příjemný cestovní komfort
  • Slušné jízdní vlastnosti

Minusy

  • Mělký zavazadelník
  • Nulová variabilita
  • Necitlivé řízení
Údaje o testovaných vozidlech
Model Chevrolet Orlando 2,0 VCDi Škoda Roomster 1,6 TDI
Motor Přeplňovaný vznětový čtyřválec, DOHC Přeplňovaný vznětový čtyřválec, DOHC
Zdvihový objem (cm3) 1998 1598
Největší výkon (kW/ot. za min) 96/3800 77/4400
Největší točivý moment (N.m/ot. za min) 315/2000 250/1500-2500
Převodovka manuální 6° manuální 5°
Délka x šířka x výška (mm) 4652 x 1836 x 1633 4214 x 1684 x 1607
Rozvor náprav, rozchod kol P/Z (mm) 2760, 1584/1588 2608, 1420/1484
Rozměr pneumatik 215/60 R16 195/55 R15
Pohotovostní/užitečná hmotnost (kg) 1655/632 1247/530
Objem zavazadelníku (l) 101/466/1499 480-560/1810
Objem nádrže paliva/dojezd (l/km) 64/1066 55/1170
Nejvyšší rychlost (km/h) 180 181
Emise CO2 (g/km) 159 124
Naměřené hodnoty    
Pružnost na 4. RS (60-100 km/h)/5. RS (80-120 km/h) (s) 10,00/13,00 10,00/14,40
Otáčky na nejvyšší rychl. stupeň při 130 km/h (ot./min) 2000 2350
Naměřená spotřeba paliva (l/100 km) 7,7 6,6
Místo podélné/na kolena ideál (cm) 149/12 139-155/6-19
Vertikální prostornost P/Z, místo nad hlavou P/Z (cm) 97-106/96, 4-14/7 96-104/100, 8-17/13
Šířka interiéru P/Z, šířka v loktech P/Z (cm) 133/131, 149/147 122/125, 137/140
Délka x šířka sedáku u řidiče/zadního pasažéra vlevo (cm) 52 x 52/48 x 47 51 x 49/46 x 43
Rozměry opěradla řidiče (délka x šířka) (cm) 61 x 51 62 x 51
Průchodnost zavazadlového prostoru (výška x šířka) (cm) 74 x 103 89 x 104
Výška dolní hrany kufru/průchozí výška pod 5. dveřmi (cm) 74/187 65/193
Jiří Baborský
Diskuze (117)
22. 12. 2012 14:29
Re: Svet...M...
A? To je už len "riešenie" konštrukčného, resp. dizajnového nezmyslu. Vpredu, kde by si to potreboval, je skla tak málo, že máš výhľad jak z tanku...
22. 12. 2012 14:27
Re: SM
Vyber si z toho testu veci relevantné podľa teba, a zistíš, že až tak odveci nie je. Každopádne víťazstvo Roomstera je hodne diskutabilné. Tiež tak trochu nechápem potrebu rýchleho prejazdu zákrut s vozom označeným ako MPV...
22. 12. 2012 14:25
Re: klasicka hadka v diskusii co je lepsie
:yes:
22. 12. 2012 14:24
Re: super auto, ale nesedím vzadu
Vypichol si len niektoré vlastnosti, v širšom meradle to môže vyzerať celkom inak.
Ale pravdou je, že test nie je taký zlý ako by sa mohol zdať, nedaruje nič ani Roomsteru. Aj keď niektoré hlášky, napríklad tie vyššie v diskusii spomenuté, sú veselé.
22. 12. 2012 14:21
Re: Jablka a hrušky
Je fakt, že Orlando je skutočne škaredé a nesympatické auto. Ale na zbrane, akými sú priestor, pohodlie a cena, Roomster proste odpoveď nemá. Dať rovnaké alebo väčšie prachy za menšie ale dostačujúce auto, alebo si "dopriať luxus" väčšieho MPV aj keď to možno nepotrebuje? - niekto má v tom jasno a pre niekoho to môže byť dilema.