Srpen 2018 na Veterán.auto.cz: Poválečná klasika i moderní komfort

Srpen 2018 na Veterán.auto.cz: Poválečná klasika i moderní komfort

V osmém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie BMW, Fiatu a Renaultu, i když tu poslední poměrně nedávnou...

Mnichovská automobilka rozjela poválečnou výrobu osobních vozů až na začátku 50. let minulého věku, po rozdělení Německa přišla o továrnu v Eisenachu. Luxusní BMW 503 navrhl věhlasný hrabě Albrecht von Goertz, designér nádherného roadsteru 507. Nebylo možná tak půvabné jako jeho sportovnější současník, ale eleganci mu upřít nelze. Kupé i kabriolety stály hodně peněz, místo dvou kusů těchto vozů jste si mohli tenkrát v západním Německu koupit řadový domek! Vozili se v nich šlechtici, bohatí podnikatelé a herci, kabriolet slušel obzvláště dámám. Dvě série se od sebe lišily v detailech. Pohonnou jednotkou byl vidlicový osmiválec OHV 3,17 l, karoserie vyráběl Baur a na přání se přímo v automobilce individualizovaly. Exkluzivitu dokládá jen 412 postavených exemplářů. Roztříštěnost výrobního programu - na jedné straně luxusní a sportovní vozy, na druhé bublinovité lidovky – BMW na konci dekády málem zlomila vaz.

Fiat 1300/1500 byl lidovkou, i když šlo o model nižší střední třídy. Hranaté sedany se čtyřválci 1,3 a 1,48 l nakreslil Mario Boano. Nechal se evidentně inspirovat americkým Chevroletem Corvair. Jenže fiaty měřily sotva čtyři metry a vyznávaly klasickou koncepci, neměly motory vzadu. Nabídka karosářských variant se brzy rozšířila o kombi Familiare a poté i 1500 C s nataženým rozvorem. Starší kabriolety typu 118G z konce 50. let od Pininfariny dostaly silnější motory z této řady. O sportovní verze se staraly nezávislé firmy: Moretti, Vignale, Ghia, Siata... Běžné sedany se vyráběly v Jugoslávii, Latinské Americe i Spolkové republice Německo. Licenční polský Fiat 125p měl sice karoserii mladšího následníka, avšak mechanika mu zůstala právě z řady 1300/1500. Skoro dva miliony vyrobených kusů italského hranáče určitě nebyly komerčním propadákem.

Renault Laguna ve své první generaci ještě ani historickým vozem není, ale proč se při pětadvacetiletém výročí zahájení jeho produkce v Sandouville neohlédnout? Projekt X56 vyústil v nástupce řady 21. Se stejnojmenným konceptem roadsteru z Paříže 1990 logicky neměl nic společného, Renault rád využívá jména studií v sériové produkci. Praktický pětidveřový liftback střední třídy byl také pohodlný, prostorný a upřímně i opravdu půvabný, ale rovněž ne zrovna spolehlivý. Kromě benzinových čtyřválců a V6 nabízel zpočátku jen atmosférické naftové motory. Kombi (jmenovalo se podle jednotlivých trhů Grandtour, Nevada, Sports Tourer...) přišlo v polovině 90. let, třetí boční okna mělo protažená až do střechy a zadní bylo možné ve vyšších specifikacích vyklopit samostatně. Postupně se měnila paleta agregátů včetně nástupu turbodieselů, k největší modernizaci došlo v dubnu 1998. Laguny i závodily mezi dvoulitrovými cestovními vozy. Druhá generace X74 se objevila na sklonku roku 2000.

BMW 503 (1956–1960): Drahá krása

Dvoudveřové 2+2místné kabriolety a kupé BMW 503 poháněl motor V8 z typu 502. Karoserii dlouhou 4,75 metru navrhl Albrecht von Goertz. Po skončení druhé světové války a obnově výrobních zařízení zahájila bavorská automobilka BMW (Bayerische Motoren Werke) výrobu osobních automobilů až v roce 1952 šestiválcovým modelem 501. Prodej těchto velkých a luxusních vozů váznul, proto byl v sezóně 1954 představen typ...

Celý článek: BMW 503 (1956–1960): Drahá krása

 [600×379]

Fiat 1300/1500 (1961–1967): Italský Corvair

Nástupcem Fiatu 1400 se staly vozy klasické koncepce typů 1300 a 1500. Lišily se jen velikostí motoru a výkony. V nabídce bylo i pětidveřové kombi a prodloužená verze 1500 C. Na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bylo vedoucím pracovníkům největšího italského výrobce osobních automobilů jasné, že vůz střední třídy Fiat 1400/1900 vyráběný v letech 1950 až 1958 je již zastaralý a že je nutné přijít s něčím novým...

Celý článek: Fiat 1300/1500 (1961–1967): Italský Corvair

 [600×379]

Renault Laguna (1993-2001): První generace

Velký rodinný vůz Renault Laguna se v provedení liftback a kombi vyráběl ve francouzském Sandouville. První generaci poháněly čtyřválce a V6 s výkony od 83 do 190 koní. Francouzská automobilka, kterou založili bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultové v únoru 1899, tedy téměř před 120 lety, byla v lednu 1945 znárodněna. V roce 1990 se transformovala na akciovou společnost a o šest let později byla definitivně privatizována. V období...

Celý článek: Renault Laguna (1993-2001): První generace

Psali jsme: Červenec 2018 na Veterán.auto.cz: Třikrát za mořem

 [600×256]

Spolupracujeme s TipCars.com
Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová Prezident se mstí BIS kvůli Nikulinovi a novičoku, říká poslankyně Černochová

Zeman je ve válce s Bezpečnostní a informační službou…

Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce Zápisník Jiřího Liebreicha: Drahé Vánoce

Drahé Vánoce Největšímu českému e-shopu rostou rekordním…

 
Zdroj: archiv, Veterán.auto.cz

Štítky BMW Fiat Renault

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je? Škoda Tudor je nejsmutnější koncept české značky. Víte, proč tomu tak je?

Dvoudveřové komfortní kupé na základě Superbu. Tuto bombu…

Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá! Budoucnost Škody Scala: Kdy dorazí na trh? S ostrým RS se nepočítá!

Škoda Scala má po premiéře. Zatímco vy jste si vůz…

 



Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád? Renault Laguna (1994-2001) – Proč mne nikdo nemá rád?

Předchůdce Laguny, jeden z posledních Renaultů,…

Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030! Další honička zfetovaného řidiče v centru Prahy. Zákaz řízení měl do roku 2030!

Policejní hlídka v centru Prahy pronásledovala odcizený…

 



 
Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Pohon příslušenství motoru: Co se stane, když selže klínový řemen?

Dnes 08:00

Zatímco o rozvodech má motoristická veřejnost již vcelku povědomí, o druhém řemenu, pohánějícím motorové příslušenství, se lidé zpravidla dozvědí, až když jim odejde.




Blesk.cz

Meghan se změnila, to se jí vymstí, říká o povýšeném chování dcery její otec

Meghan se změnila, to se jí vymstí, říká o povýšeném…

Náročné požadavky a chování primadony vévodkyně Meghan Markle (37) už nerozdýchalo několik zaměstnanců…

Epicentrum: Obědy zdarma pro děti. Populismus, nebo pomoc potřebným?

Epicentrum: Obědy zdarma pro děti. Populismus, nebo…

Najdou se na obědy zdarma pro předškoláky a školáky peníze? Bude systém spravedlivý? A nejde o pouhý populismus?…

 

iSport.cz

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým hávem aplikace

Nový Superlife už dnes! Se Šárkou Strachovou i novým…

Už dnes vychází v deníku Sport nové číslo magazínu Superlife! Hlavním tématem je velký rozhovor se Šárkou…

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a Masopust, potvrdil Tvrdík

Slavia má první zimní posily! Přichází Ševčík a…

Fotbalová Slavia hlásí první zimní posily. Z Liberce přichází čtyřiadvacetiletý střední záložník Petr Ševčík a…

 

Reflex.cz

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a další. Víte, co dělali ministři po odchodu z politiky?

První porevoluční vláda: Čalfa, Komárek, Delong a…

Formálně byl první vládou ustavenou po sametové revoluci roku 1989 kabinet ustavený 7. prosince 1989, jehož…

Bettie Page: Královna pin-upu a idol ženské krásy 50. let minulého století

Bettie Page: Královna pin-upu a idol ženské krásy…

Bettie Mae Page byla americká modelka, která se největší slávy dočkala v padesátých letech minulého století.…