Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Srpen 2018 na Veterán.auto.cz: Poválečná klasika i moderní komfort

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
V osmém měsíci letopočtu 2018 jste si na serveru Veterán.auto.cz mohli přečíst kapitoly z historie BMW, Fiatu a Renaultu, i když tu poslední poměrně nedávnou...

Mnichovská automobilka rozjela poválečnou výrobu osobních vozů až na začátku 50. let minulého věku, po rozdělení Německa přišla o továrnu v Eisenachu. Luxusní BMW 503 navrhl věhlasný hrabě Albrecht von Goertz, designér nádherného roadsteru 507. Nebylo možná tak půvabné jako jeho sportovnější současník, ale eleganci mu upřít nelze. Kupé i kabriolety stály hodně peněz, místo dvou kusů těchto vozů jste si mohli tenkrát v západním Německu koupit řadový domek! Vozili se v nich šlechtici, bohatí podnikatelé a herci, kabriolet slušel obzvláště dámám. Dvě série se od sebe lišily v detailech. Pohonnou jednotkou byl vidlicový osmiválec OHV 3,17 l, karoserie vyráběl Baur a na přání se přímo v automobilce individualizovaly. Exkluzivitu dokládá jen 412 postavených exemplářů. Roztříštěnost výrobního programu - na jedné straně luxusní a sportovní vozy, na druhé bublinovité lidovky – BMW na konci dekády málem zlomila vaz.

Fiat 1300/1500 byl lidovkou, i když šlo o model nižší střední třídy. Hranaté sedany se čtyřválci 1,3 a 1,48 l nakreslil Mario Boano. Nechal se evidentně inspirovat americkým Chevroletem Corvair. Jenže fiaty měřily sotva čtyři metry a vyznávaly klasickou koncepci, neměly motory vzadu. Nabídka karosářských variant se brzy rozšířila o kombi Familiare a poté i 1500 C s nataženým rozvorem. Starší kabriolety typu 118G z konce 50. let od Pininfariny dostaly silnější motory z této řady. O sportovní verze se staraly nezávislé firmy: Moretti, Vignale, Ghia, Siata... Běžné sedany se vyráběly v Jugoslávii, Latinské Americe i Spolkové republice Německo. Licenční polský Fiat 125p měl sice karoserii mladšího následníka, avšak mechanika mu zůstala právě z řady 1300/1500. Skoro dva miliony vyrobených kusů italského hranáče určitě nebyly komerčním propadákem.

Renault Laguna ve své první generaci ještě ani historickým vozem není, ale proč se při pětadvacetiletém výročí zahájení jeho produkce v Sandouville neohlédnout? Projekt X56 vyústil v nástupce řady 21. Se stejnojmenným konceptem roadsteru z Paříže 1990 logicky neměl nic společného, Renault rád využívá jména studií v sériové produkci. Praktický pětidveřový liftback střední třídy byl také pohodlný, prostorný a upřímně i opravdu půvabný, ale rovněž ne zrovna spolehlivý. Kromě benzinových čtyřválců a V6 nabízel zpočátku jen atmosférické naftové motory. Kombi (jmenovalo se podle jednotlivých trhů Grandtour, Nevada, Sports Tourer...) přišlo v polovině 90. let, třetí boční okna mělo protažená až do střechy a zadní bylo možné ve vyšších specifikacích vyklopit samostatně. Postupně se měnila paleta agregátů včetně nástupu turbodieselů, k největší modernizaci došlo v dubnu 1998. Laguny i závodily mezi dvoulitrovými cestovními vozy. Druhá generace X74 se objevila na sklonku roku 2000.

BMW 503 (1956–1960): Drahá krása

Dvoudveřové 2+2místné kabriolety a kupé BMW 503 poháněl motor V8 z typu 502. Karoserii dlouhou 4,75 metru navrhl Albrecht von Goertz. Po skončení druhé světové války a obnově výrobních zařízení zahájila bavorská automobilka BMW (Bayerische Motoren Werke) výrobu osobních automobilů až v roce 1952 šestiválcovým modelem 501. Prodej těchto velkých a luxusních vozů váznul, proto byl v sezóně 1954 představen typ...

Celý článek: BMW 503 (1956–1960): Drahá krása

bmw fiat renault bmw fiat renault

Fiat 1300/1500 (1961–1967): Italský Corvair

Nástupcem Fiatu 1400 se staly vozy klasické koncepce typů 1300 a 1500. Lišily se jen velikostí motoru a výkony. V nabídce bylo i pětidveřové kombi a prodloužená verze 1500 C. Na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století bylo vedoucím pracovníkům největšího italského výrobce osobních automobilů jasné, že vůz střední třídy Fiat 1400/1900 vyráběný v letech 1950 až 1958 je již zastaralý a že je nutné přijít s něčím novým...

Celý článek: Fiat 1300/1500 (1961–1967): Italský Corvair

bmw fiat renault bmw fiat renault

Renault Laguna (1993-2001): První generace

Velký rodinný vůz Renault Laguna se v provedení liftback a kombi vyráběl ve francouzském Sandouville. První generaci poháněly čtyřválce a V6 s výkony od 83 do 190 koní. Francouzská automobilka, kterou založili bratři Louis, Marcel a Fernand Renaultové v únoru 1899, tedy téměř před 120 lety, byla v lednu 1945 znárodněna. V roce 1990 se transformovala na akciovou společnost a o šest let později byla definitivně privatizována. V období...

Celý článek: Renault Laguna (1993-2001): První generace

bmw fiat renault bmw fiat renault

Aleš Dragoun
Diskuze (0)