Stočený tachometr má polovina ojetin. Jak je poznat?
Bohužel celá oblast prodeje ojetin láká řadu nepoctivců, kteří hřeší na často impulzívní a iracionální chování zájemců o auto a tak existuje celá řada nekalých praktik, které jsou až překvapivě rozšířené. Na co si dát nejvíc pozor?
Nejrozšířenějším podvodem s ojetými automobily je stáčení tachometrů. „Podle naší dlouhodobé zkušenosti má 42 % nabízených ojetých automobilů stočený tachometr,“ říká Ing. Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia, leadera v oblasti prověřování historie a původu vozidel.
Bohužel podvodného stáčení tachometrů stále přibývá, protože podle stávající legislativy není přetáčení tachometrů trestným činem. První pokus v ČR řešit stáčení tachometrů zákonem zatím nedopadl dobře. Další návrh, který se připravuje, je to novela Zákona č. 56/2001 Sb., o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích z Ministerstva dopravy, která kvalifikuje přetáčení tachometrů jako přestupek. Pokud tento návrh projde (podle odhadů to však nebude dřív než za rok), tak to bude určitě výrazný posun v legislativě a dobrý začátek k případným dalším úpravám, protože nyní manipulace s kilometry není v ČR ošetřená vůbec.
Přitom stav tachometru je jedním ze základních faktorů, které mají vliv na cenu automobilu. „U vozidla upraveného o desítky tisíc kilometrů, což je běžná praxe, se může cena lišit o desítky tisíc korun. Nejčastěji je však tachometr stočen o 100 až 120 tisíc kilometrů,“ říká Ing. Pajer ze společnosti Cebia. Například Škoda Octavia roku výroby 2008, která má najeto 100 tisíc kilometrů stojí zhruba 250 tisíc Kč. Octavia se stavem tachometru 200 tisíc kilometrů ze stejného roku a se stejnou výbavou je běžně nabízena pod 200 tisíc Kč.
A jak se vyvarovat nákupu stočeného vozidla? Jedině tak, že si zjistíte co nejvíce informací z jeho historie, jako jsou skutečně najeté kilometry, rok výroby vozidla, zda nemá běžící leasing, jestli není evidované jako odcizené a další informace. Toto prověření je možné provést třeba v on-line systému AUTOTRACER na adrese www.zkontrolujsiauto.cz. Tento systém má zatím větší úspěšnost při ověření dat u vozidel nově prodaných a provozovaných v ČR (tzn. vozidla, která mají v technickém průkazu stejné datum první registrace a první registrace vozidla v ČR), ale obsahuje už i některé záznamy ze zahraničních databází. O tom, jaké údaje a v jakém počtu jsou u vozidla k dispozici, se můžete přesvědčit zadáním VIN na stránce www.zkontrolujsiauto.cz a systém Vám hned ukáže, kolik údajů o vozidle eviduje.
Problematice prověřování individuálně dovezených vozidel se budeme věnovat v některém z příštích článků.
Pořízení vozidla by nemělo být impulsivní záležitostí, jedná se většinou o dost výrazné zatížení rodinného rozpočtu, proto je opatrnost na místě a vyplatí se důkladně zkontrolovat, co vlastně člověk kupuje. Proto doporučujeme každému zájemci o ojeté vozidlo, aby věnoval dostatek času prověření vozidla a vyvaroval se případných finančních ztrát.
Ukázka výstupu ze systému AUTOTRACER (www.zkontrolujsiauto.cz) :