Studie Škodovky vs. sériové modely. Jak se změnily?
Úvod
Bývá to taková zkouška, případně lákadlo pro autosalon – designové studie nebo koncept, na kterém si automobilka otestuje reakce publika na nový styl, segment trhu… Vznikají také samoúčelné showcary s jediným cílem – přitáhnout pozornost ke značce. U takovýchto jednorázových projektů se o sériové produkci většinou nemluví.
Škodovka si však často prostřednictvím svých studií opravdu prošlapávala cestičku k běžným modelům. Pamatujete například na Roomster, představený ve formě studie v roce 2003? Podobnou cestu si vybral také Yeti nebo Rapid. Najdou se ale také projekty, které se nakonec realizace nedočkaly. I ty jsme do našeho výběru zařadili.
Škoda Roomster
Škoda Roomster: studie 2003 vs. série 2006
Byla to dost divočina, když se na frankfurtském autosalonu před dvanácti lety představila Škoda Roomster. Však se také mladoboleslavští nechali slyšet, že sériová výroba studie v této podobě není v plánu. Ano, „v této podobě“ se Roomster výroby opravdu nedočkal (těžko se dalo čekat, že fázi studie přežijí hlavně odlišně řešené boční části karoserie frankfurtského modelu), o tři roky později jsme se však se škodováckým minivanem poprvé svezli. A i přes původní škodovácké ujištění v sobě sériové provedení autosalonový koncept rozhodně nezapře. S předstihem jsme si také mohli prohlédnout přední partie tehdy ještě připravované druhé generace Fabie. Ta se s „předkem z Roomsteru“ poprvé ukázala v roce 2007.
Škoda Yeti
Škoda Yeti: studie 2005 vs. série 2009
Ženevské designérské cvičení od prvního sériového škodováckého SUV dělily plné čtyři roky. Přitom základní rysy Yetiho zůstaly zachovány, třeba příď s výraznými kulatými mlhovkami zakousnutými do světlometů převzala produkční verze prakticky beze změny. Zato na zádi se musely svisle orientované svítilny poroučet. Údajně neprošly u schvalovacího procesu v rámci koncernu, podobné řešení mělo být „duševním vlastnictvím“ španělského Seatu. V roce 2009 jsme se také už nepotkali s klikou zadních bočních dveří schovanou ve sloupku. Řešení poplatné spíš módě než funkci nám ale rozhodně nechybí.
Yeti má však za sebou ještě jednu zajímavou epizodku. V roce 2005 se totiž nepředstavila jen modrá ženevská studie, ve Frankfurtu se ukázalo ještě dvoudveřové provedení s odnímatelnou střechou. Jak ale všichni dobře víme, z tohoto konceptu nakonec sešlo.
Škoda Rapid
Škoda Rapid: studie 2011 vs. série 2012
I rapid byl nejdříve dvakrát studií, aby se po roce předvedl v celé, sériové kráse. Je pravda, že původní koncept Vision D byl spíše prezentací nového směru, na který Škodovka najela po nástupu Jozefa Kabaně. Přední partie sice následný model Mission L v podstatě podědil, zbytek auta však byl daleko umírněnější. A jak se ukázalo v roce 2012 na pařížském autosalonu, Mission L byl v podstatě již hotovým sériovým Rapidem.
Zajímavé bylo ženevské prohlášení Jozefa Kabaně, týkající se ještě Visionu D. Podle škodováckého šéfdesignéra nebylo uvnitř nic, co by se mohlo v budoucnu objevit v sériových škodovkách. No, asi tehdy nemohl být konkrétní, společných detailů s aktuální mladoboleslavskou produkcí bychom totiž v interiéru Visionu D našli hned několik.
Škoda Tudor
Škoda Tudor: studie 2002
Bylo mi tehdy osmnáct, když jsem si prohlížel v denním tisku fotografii Škody Tudor, krásného kupé na základech Superbu. Škodováci sice od začátku tvrdili, že pro velké kupé není ve výrobním programu místo (odvolávali se na organizační změny spojené s nástupem tehdejšího nového šéfa koncernu, Bernda Pischetsriedera). I přesto jsem doufal, že se s Tudorem budu potkávat v běžném provozu. Bohužel. Bernd mi tu radost neudělal. Zklamal nejenom mě. Uznejte sami, i po třinácti letech vypadá Škoda Tudor pořád úžasně!
Škoda Joyster
Škoda Joyster
Sériové produkce se nedočkalo ani menší ze škodováckých kupé, koncept pojmenovaný Joyster. Tím se Škodovka pochlubila v roce 2006 na pařížském autosalonu a od začátku tvrdila, že s ničím podobným se v budoucnu nepočítá. „Joyster je podobně velký jako Fabie, kterou chápeme jako rodinné auto. Třídveřová verze tomuto zaměření v žádném případě neodpovídá,“ uvedl tehdejší předseda představenstva Škody Auto, Detlef Wittig.
Při pohledu na přední světlomety nám ale přijde, jako bychom se dívali do tváře druhé generaci Superbu. Alespoň něco se z Joysteru zachovalo!