De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV
Comeback už je na spadnutí. Investor Gian Mario Rossignolo zakoupil práva na použití značky a výrobní kapacity poskytne zpočátku karosárna Pininfarina. V plánu je také převzetí sicilské továrny Fiatu Termini Imerese. Všech 1400 jejich zaměstnanců by práci neztratilo, ale plynule by přešlo pod De Tomaso. Rossignolo má dokonce v tomto ohledu podporu italské vlády, respektive ministerstva hospodářství.
Prvním modelem vzkříšené značky bude SUV, jehož prototyp se objeví na autosalonu v Ženevě již na jaře příštího roku. Sériové auto bude stát asi 120 tisíc eur, tedy necelé tři miliony korun. O rok později se ukáže čtyřdveřový sedan a v roce 2013 nabídku konečně doplní sportovní vůz v uzavřené i otevřené verzi, který bychom od De Tomasa jaksi automaticky očekávali.
Plány jsou opravdu smělé. Pokud se podaří uvést do výroby všechny tři modely, její objem by se mohl pohybovat kolem 10 tisíc kusů ročně. Ty nebudou používat platformy jiných výrobců, ale své vlastní podvozky z hliníku. Taková konstrukce díky menšímu počtu dílů šetří nejen náklady, ale hlavně hmotnost. SUV tak nebude žádným obrovitým mastodontem, mělo by vážit pouze kolem jedné tuny!
Vývoj motorů je ale příliš drahý, v plánu je tedy nákup od PSA, Fordu a GM, veškerá jednání probíhají. V hledáčku jsou vidlicové šesti- a osmiválce, jak zážehové, tak vznětové, všechny s výkonem do 368 kW (500 k). Příznivce hybridů a elektromobilů ale signore Rossignolo zklame.
Společnost De Tomaso založil v roce 1959 v Modeně Alessandro de Tomaso. Argentinský emigrant a závodník si své křestní jméno poitalštil, narodil se v Buenos Aires jako Alejandro. Sám absolvoval dvě Grand Prix F1, aby se poté věnoval stavbě monopostů. Značka De Tomaso se objevila v nejvyšší kategorii automobilového sportu celkem dvakrát. Poprvé sporadicky v letech 1961-1963, podruhé v sezóně 1970. Šasi De Tomaso 505 navrhl Gianpaolo Dallara a nasazoval jej Frank Williams. Daleko více než výsledky ovšem vstoupil tento nepříliš povedený pokus do dějin smrtelnou havárií Pierse Courage v Zandvoortu. Jeho nástupci Redman a Schenken neuspěli a Frank Williams pro následující ročník zvolil podvozky March.
Jako výrobce automobilů bylo De Tomaso rozhodně úspěšnější. Jejich historie začala v roce 1964 díky kupé Vallelunga. Později přišla daleko známější Mangusta a na začátku sedmdesátých let slavná Pantera, se kterou výrazně pomohl americký Ford. Ta prošla mnoha modernizacemi a vyráběla se takřka čtvrt století, bohužel na provozní spolehlivost se poněkud pozapomnělo. Kromě skutečně sportovních kupé modenská továrna nabídla zákazníkům také luxusní sedan Deauville a z něj odvozený dvoudveřový Longchamp.
Zakladatel firmy postupně získal kontrolu nad několika dalšími výrobci automobilů a motocyklů: Benelli, Moto Guzzi, Maserati, Innocenti, nebo návrhářskými studii Ghia a Vignale. Jeho impérium ale díky palivové krizi a dalším ranám značně zesláblo.
V devadesátých letech postupně předával otěže vedení synu Santiagovi. Do výroby se dostaly kupé a barchetty Guara a následoval prototyp Bigua, záhy přejmenovaný na Mangusta. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s americkou firmou Qvale, která nakonec celý projekt převzala, ale ani tato epizoda netrvala dlouho. V roce 2004 pak přišel bankrot společnosti De Tomaso Automobili S.p.A., to už byl její zakladatel v automobilovém nebi, zemřel v roce 2003.
Zatímco Ferrari a Lamborghini zná dnes každý, De Tomaso je spíše pro fajnšmekry. Přitom v dobách své největší slávy vyráběla modenská továrna více aut než oba slavní konkurenti! Doufejme, že se na zpřetrhanou tradici podaří novému vlastníkovi alespoň částečně navázat.