De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

 

Italské De Tomaso, které ukončilo produkci sportovních aut před šesti lety, se s největší pravděpodobností vrátí.

Comeback už je na spadnutí. Investor Gian Mario Rossignolo zakoupil práva na použití značky a výrobní kapacity poskytne zpočátku karosárna Pininfarina. V plánu je také převzetí sicilské továrny Fiatu Termini Imerese. Všech 1400 jejich zaměstnanců by práci neztratilo, ale plynule by přešlo pod De Tomaso. Rossignolo má dokonce v tomto ohledu podporu italské vlády, respektive ministerstva hospodářství.

Prvním modelem vzkříšené značky bude SUV, jehož prototyp se objeví na autosalonu v Ženevě již na jaře příštího roku. Sériové auto bude stát asi 120 tisíc eur, tedy necelé tři miliony korun. O rok později se ukáže čtyřdveřový sedan a v roce 2013 nabídku konečně doplní sportovní vůz v uzavřené i otevřené verzi, který bychom od De Tomasa jaksi automaticky očekávali.

Plány jsou opravdu smělé. Pokud se podaří uvést do výroby všechny tři modely, její objem by se mohl pohybovat kolem 10 tisíc kusů ročně. Ty nebudou používat platformy jiných výrobců, ale své vlastní podvozky z hliníku. Taková konstrukce díky menšímu počtu dílů šetří nejen náklady, ale hlavně hmotnost. SUV tak nebude žádným obrovitým mastodontem, mělo by vážit pouze kolem jedné tuny!

Vývoj motorů je ale příliš drahý, v plánu je tedy nákup od PSA, Fordu a GM, veškerá jednání probíhají. V hledáčku jsou vidlicové šesti- a osmiválce, jak zážehové, tak vznětové, všechny s výkonem do 368 kW (500 k). Příznivce hybridů a elektromobilů ale signore Rossignolo zklame.

De Tomaso Pantera - Argentiské tango po italsku

Společnost De Tomaso založil v roce 1959 v Modeně Alessandro de Tomaso. Argentinský emigrant a závodník si své křestní jméno poitalštil, narodil se v Buenos Aires jako Alejandro. Sám absolvoval dvě Grand Prix F1, aby se poté věnoval stavbě monopostů. Značka De Tomaso se objevila v nejvyšší kategorii automobilového sportu celkem dvakrát. Poprvé sporadicky v letech 1961-1963, podruhé v sezóně 1970. Šasi De Tomaso 505 navrhl Gianpaolo Dallara a nasazoval jej Frank Williams. Daleko více než výsledky ovšem vstoupil tento nepříliš povedený pokus do dějin smrtelnou havárií Pierse Courage v Zandvoortu. Jeho nástupci Redman a Schenken neuspěli a Frank Williams pro následující ročník zvolil podvozky March.

Jako výrobce automobilů bylo De Tomaso rozhodně úspěšnější. Jejich historie začala v roce 1964 díky kupé Vallelunga. Později přišla daleko známější Mangusta a na začátku sedmdesátých let slavná Pantera, se kterou výrazně pomohl americký Ford. Ta prošla mnoha modernizacemi a vyráběla se takřka čtvrt století, bohužel na provozní spolehlivost se poněkud pozapomnělo. Kromě skutečně sportovních kupé modenská továrna nabídla zákazníkům také luxusní sedan Deauville a z něj odvozený dvoudveřový Longchamp.

Zakladatel firmy postupně získal kontrolu nad několika dalšími výrobci automobilů a motocyklů: Benelli, Moto Guzzi, Maserati, Innocenti, nebo návrhářskými studii Ghia a Vignale. Jeho impérium ale díky palivové krizi a dalším ranám značně zesláblo.

V devadesátých letech postupně předával otěže vedení synu Santiagovi. Do výroby se dostaly kupé a barchetty Guara a následoval prototyp Bigua, záhy přejmenovaný na Mangusta. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s americkou firmou Qvale, která nakonec celý projekt převzala, ale ani tato epizoda netrvala dlouho. V roce 2004 pak přišel bankrot společnosti De Tomaso Automobili S.p.A., to už byl její zakladatel v automobilovém nebi, zemřel v roce 2003.

Zatímco Ferrari a Lamborghini zná dnes každý, De Tomaso je spíše pro fajnšmekry. Přitom v dobách své největší slávy vyráběla modenská továrna více aut než oba slavní konkurenti! Doufejme, že se na zpřetrhanou tradici podaří novému vlastníkovi alespoň částečně navázat.

TEST Maserati Merak SS - Medvědice s trojzubcem

Spolupracujeme s TipCars.com
Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek Výrobce espézetek čeká horká valná hromada, v bývalém Neographu se bojí podpásovek

Spletitá kauza bývalé papírny Neograph se může ještě více…

Tillerson: Trump podporuje alianční princip Tillerson: Trump podporuje alianční princip "jeden za všechny"

Americký prezident Donald Trump podporuje pátý článek…

Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví Senátoři brání zařazení tradiční čínské medicíny do běžného zdravotnictví

Přes senátní výbor pro zdravotnictví a sociální politiku…

Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO Median: Krize ovlivnila preference, ČSSD ztrácela více než ANO

Vládní krize, která oslabila jmenováním nového ministra…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 






 
Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Převodovky: Čeká nás trojspojkový automat? A dvourychlostní zpátečka?

Dnes 18:53

V blízké budoucnosti nabídnou automobilové převodovky ještě více převodů. S jejich rostoucím počtem už dvě spojky stačit nebudou. Víte proč?




Blesk.cz

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Kajínek na svobodě: Falšovali moje zdravotní záznamy! Proč?

Jiří Kajínek je na svobodě. Jeho doživotní trest ukončila prezidentská milost a v úterý ve 13:40 opustil…

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná žláza. Jak to zjistila Marie?

Obezita i únava: Lidé netuší, že je za tím štítná…

Příznaky špatně fungující štítné žlázy mohou být nenápadné, podle celosvětového průzkumu téměř polovina lidí o…

 

iSport.cz

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány? Ptejte se Martina Vaniaka

CHAT: Věří Slavii, nebo Plzni? A jaké má plány?…

Ve Slavii ho fanoušci milovali a přezdívali ho „čaroděj“. Když se ale stal z Martina Vaniaka trenér brankářů,…

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší vztahy i tvrdší tréninky

Co změní italský kouč ve Spartě: Čistka, zlepší…

Od chvíle, kdy vyšlo najevo, že si Sparta plácla s italským trenérem Andreou Stramaccionim (41), jsou všichni na…

 

Reflex.cz

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta byla láska na první pohled

Nejslavnější český kuřák Jiří Bartoška: Cigareta…

Víte, jak to chodí v kavárnách. Někoho tam potkáte, chvíli se s ním pobavíte, pak se zas přidá někdo jiný, kdo…

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb Cesta dobrodruhů do Japonska

Čeští fotografové: Zdeněk Thoma a osudová Asie aneb…

Jeho první velká cesta stopem do Japonska nebyla ani přímočará, ani lehká. Zdeňka Thomu ale definitivně…