De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

 

Italské De Tomaso, které ukončilo produkci sportovních aut před šesti lety, se s největší pravděpodobností vrátí.

Comeback už je na spadnutí. Investor Gian Mario Rossignolo zakoupil práva na použití značky a výrobní kapacity poskytne zpočátku karosárna Pininfarina. V plánu je také převzetí sicilské továrny Fiatu Termini Imerese. Všech 1400 jejich zaměstnanců by práci neztratilo, ale plynule by přešlo pod De Tomaso. Rossignolo má dokonce v tomto ohledu podporu italské vlády, respektive ministerstva hospodářství.

Prvním modelem vzkříšené značky bude SUV, jehož prototyp se objeví na autosalonu v Ženevě již na jaře příštího roku. Sériové auto bude stát asi 120 tisíc eur, tedy necelé tři miliony korun. O rok později se ukáže čtyřdveřový sedan a v roce 2013 nabídku konečně doplní sportovní vůz v uzavřené i otevřené verzi, který bychom od De Tomasa jaksi automaticky očekávali.

Plány jsou opravdu smělé. Pokud se podaří uvést do výroby všechny tři modely, její objem by se mohl pohybovat kolem 10 tisíc kusů ročně. Ty nebudou používat platformy jiných výrobců, ale své vlastní podvozky z hliníku. Taková konstrukce díky menšímu počtu dílů šetří nejen náklady, ale hlavně hmotnost. SUV tak nebude žádným obrovitým mastodontem, mělo by vážit pouze kolem jedné tuny!

Vývoj motorů je ale příliš drahý, v plánu je tedy nákup od PSA, Fordu a GM, veškerá jednání probíhají. V hledáčku jsou vidlicové šesti- a osmiválce, jak zážehové, tak vznětové, všechny s výkonem do 368 kW (500 k). Příznivce hybridů a elektromobilů ale signore Rossignolo zklame.

De Tomaso Pantera - Argentiské tango po italsku

Společnost De Tomaso založil v roce 1959 v Modeně Alessandro de Tomaso. Argentinský emigrant a závodník si své křestní jméno poitalštil, narodil se v Buenos Aires jako Alejandro. Sám absolvoval dvě Grand Prix F1, aby se poté věnoval stavbě monopostů. Značka De Tomaso se objevila v nejvyšší kategorii automobilového sportu celkem dvakrát. Poprvé sporadicky v letech 1961-1963, podruhé v sezóně 1970. Šasi De Tomaso 505 navrhl Gianpaolo Dallara a nasazoval jej Frank Williams. Daleko více než výsledky ovšem vstoupil tento nepříliš povedený pokus do dějin smrtelnou havárií Pierse Courage v Zandvoortu. Jeho nástupci Redman a Schenken neuspěli a Frank Williams pro následující ročník zvolil podvozky March.

Jako výrobce automobilů bylo De Tomaso rozhodně úspěšnější. Jejich historie začala v roce 1964 díky kupé Vallelunga. Později přišla daleko známější Mangusta a na začátku sedmdesátých let slavná Pantera, se kterou výrazně pomohl americký Ford. Ta prošla mnoha modernizacemi a vyráběla se takřka čtvrt století, bohužel na provozní spolehlivost se poněkud pozapomnělo. Kromě skutečně sportovních kupé modenská továrna nabídla zákazníkům také luxusní sedan Deauville a z něj odvozený dvoudveřový Longchamp.

Zakladatel firmy postupně získal kontrolu nad několika dalšími výrobci automobilů a motocyklů: Benelli, Moto Guzzi, Maserati, Innocenti, nebo návrhářskými studii Ghia a Vignale. Jeho impérium ale díky palivové krizi a dalším ranám značně zesláblo.

V devadesátých letech postupně předával otěže vedení synu Santiagovi. Do výroby se dostaly kupé a barchetty Guara a následoval prototyp Bigua, záhy přejmenovaný na Mangusta. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s americkou firmou Qvale, která nakonec celý projekt převzala, ale ani tato epizoda netrvala dlouho. V roce 2004 pak přišel bankrot společnosti De Tomaso Automobili S.p.A., to už byl její zakladatel v automobilovém nebi, zemřel v roce 2003.

Zatímco Ferrari a Lamborghini zná dnes každý, De Tomaso je spíše pro fajnšmekry. Přitom v dobách své největší slávy vyráběla modenská továrna více aut než oba slavní konkurenti! Doufejme, že se na zpřetrhanou tradici podaří novému vlastníkovi alespoň částečně navázat.

TEST Maserati Merak SS - Medvědice s trojzubcem

Spolupracujeme s TipCars.com
Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě Česko má po Estonsku největší platové rozdíly mezi muži a ženami v Evropě

Ženy v Evropské unii vydělávají na hodinu méně než muži,…

Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů Prazdroj chce vyrábět o třetinu více piva Pilsner Urquell, investuje téměř 300 milionů

Plzeňský Prazdroj rozšíří za více než 280 milionů korun…

Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích Glosa Adély Čabanové: Budoucnost v ambulancích

Úhradová vyhláška, která byla jedním ze spouštěčů…

Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB Koruna už je silnější než před intervencemi ČNB

Česká měna k euru zpevnila na silnější úroveň, než měla…

 
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné Hyundai uvádí na trh další nový model: SUV Kona ale vůbec není levné

Vůz s designově velmi komplikovanou přídí se stává…

Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

 





 
Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Tohle jsou ta nejlepší MPV na českém trhu

Včera

Jaká jsou ta nejlepší MPV na trhu? Podle českých zákazníků Hyundai ix20, Opel Meriva nebo VW Touran. Hodně se daří i osobním dodávkám.




Blesk.cz

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími kanony. Gundam Versus je zběsilá řežba s roboty

Plechoví titáni se rvou se světelnými meči a obřími…

Souboje obřích robotů nejsou oblíbeností výhradně Japonců. Filmy jako Pacific Rim ukázaly, že toto téma mají…

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli, jaké by si určitě nekoupili

Brambory z Česka, nebo z dovozu? Pěstitelé řekli,…

Brambory jsou nedílnou součástí jídelníčku většiny Čechů. Jíme je vařené, pečené a nejen o Vánocích je přidáváme…

 

iSport.cz

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní smlouvu do roku 2020

Se Sadílkem v PSV počítají. Podepsal lukrativní…

Český fotbalový talent Michal Sadílek podepsal v PSV Eindhoven novou smlouvu až do roku 2020. Původní kontrakt…

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na 100%, nejhorší Sparta

Jak v lize naplňují potenciál? Plzeň a Olomouc na…

Liga je ve své třetině, přesto už vykrystalizoval jeden obrovský favorit na zisk titulu. Překvapivě se nejedná o…

 

Reflex.cz

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého zákona. Stát přece není biřic, politici nejsou vrchnost

55 tisíc lidí žádá změnu tvrdého protikuřáckého…

Hloučky kuřáků před hospodami, cigaretový dým a hluk pod okny bytů, štamgasti, kteří se dívají na fotbal přes…

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena na působivých fotografiích

Ztracený svět: Tajemství hlubokých jeskyní zachycena…

Visel na tenkém laně 200 metrů nad zemí v nejhlubší přírodní šachtě na světě, prozkoumal nejtemnější zákoutí…