De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

De Tomaso je konečně zpátky, nejprve chystá SUV

 

Italské De Tomaso, které ukončilo produkci sportovních aut před šesti lety, se s největší pravděpodobností vrátí.

Comeback už je na spadnutí. Investor Gian Mario Rossignolo zakoupil práva na použití značky a výrobní kapacity poskytne zpočátku karosárna Pininfarina. V plánu je také převzetí sicilské továrny Fiatu Termini Imerese. Všech 1400 jejich zaměstnanců by práci neztratilo, ale plynule by přešlo pod De Tomaso. Rossignolo má dokonce v tomto ohledu podporu italské vlády, respektive ministerstva hospodářství.

Prvním modelem vzkříšené značky bude SUV, jehož prototyp se objeví na autosalonu v Ženevě již na jaře příštího roku. Sériové auto bude stát asi 120 tisíc eur, tedy necelé tři miliony korun. O rok později se ukáže čtyřdveřový sedan a v roce 2013 nabídku konečně doplní sportovní vůz v uzavřené i otevřené verzi, který bychom od De Tomasa jaksi automaticky očekávali.

Plány jsou opravdu smělé. Pokud se podaří uvést do výroby všechny tři modely, její objem by se mohl pohybovat kolem 10 tisíc kusů ročně. Ty nebudou používat platformy jiných výrobců, ale své vlastní podvozky z hliníku. Taková konstrukce díky menšímu počtu dílů šetří nejen náklady, ale hlavně hmotnost. SUV tak nebude žádným obrovitým mastodontem, mělo by vážit pouze kolem jedné tuny!

Vývoj motorů je ale příliš drahý, v plánu je tedy nákup od PSA, Fordu a GM, veškerá jednání probíhají. V hledáčku jsou vidlicové šesti- a osmiválce, jak zážehové, tak vznětové, všechny s výkonem do 368 kW (500 k). Příznivce hybridů a elektromobilů ale signore Rossignolo zklame.

De Tomaso Pantera - Argentiské tango po italsku

Společnost De Tomaso založil v roce 1959 v Modeně Alessandro de Tomaso. Argentinský emigrant a závodník si své křestní jméno poitalštil, narodil se v Buenos Aires jako Alejandro. Sám absolvoval dvě Grand Prix F1, aby se poté věnoval stavbě monopostů. Značka De Tomaso se objevila v nejvyšší kategorii automobilového sportu celkem dvakrát. Poprvé sporadicky v letech 1961-1963, podruhé v sezóně 1970. Šasi De Tomaso 505 navrhl Gianpaolo Dallara a nasazoval jej Frank Williams. Daleko více než výsledky ovšem vstoupil tento nepříliš povedený pokus do dějin smrtelnou havárií Pierse Courage v Zandvoortu. Jeho nástupci Redman a Schenken neuspěli a Frank Williams pro následující ročník zvolil podvozky March.

Jako výrobce automobilů bylo De Tomaso rozhodně úspěšnější. Jejich historie začala v roce 1964 díky kupé Vallelunga. Později přišla daleko známější Mangusta a na začátku sedmdesátých let slavná Pantera, se kterou výrazně pomohl americký Ford. Ta prošla mnoha modernizacemi a vyráběla se takřka čtvrt století, bohužel na provozní spolehlivost se poněkud pozapomnělo. Kromě skutečně sportovních kupé modenská továrna nabídla zákazníkům také luxusní sedan Deauville a z něj odvozený dvoudveřový Longchamp.

Zakladatel firmy postupně získal kontrolu nad několika dalšími výrobci automobilů a motocyklů: Benelli, Moto Guzzi, Maserati, Innocenti, nebo návrhářskými studii Ghia a Vignale. Jeho impérium ale díky palivové krizi a dalším ranám značně zesláblo.

V devadesátých letech postupně předával otěže vedení synu Santiagovi. Do výroby se dostaly kupé a barchetty Guara a následoval prototyp Bigua, záhy přejmenovaný na Mangusta. Ten byl vyvíjen ve spolupráci s americkou firmou Qvale, která nakonec celý projekt převzala, ale ani tato epizoda netrvala dlouho. V roce 2004 pak přišel bankrot společnosti De Tomaso Automobili S.p.A., to už byl její zakladatel v automobilovém nebi, zemřel v roce 2003.

Zatímco Ferrari a Lamborghini zná dnes každý, De Tomaso je spíše pro fajnšmekry. Přitom v dobách své největší slávy vyráběla modenská továrna více aut než oba slavní konkurenti! Doufejme, že se na zpřetrhanou tradici podaří novému vlastníkovi alespoň částečně navázat.

TEST Maserati Merak SS - Medvědice s trojzubcem

Spolupracujeme s TipCars.com
Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou Japonský gigant NTT ulovil obří zakázku. Bude spolupracovat s Toyotou

Japonská telekomunikační firma NTT expanduje do…

Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let Velcí průmysloví hráči v Německu nasmlouvali nejméně zakázek za 12 let

Němečtí dodavatelé velkých průmyslových celků loni…

Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce? Lidl prudce zvýšil mzdy. Jak zareagují ostatní řetězce?

Přesčasy, práce o víkendech a nízká mzda – tak vypadá…

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil tendr České pošty na datové schránky

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) zrušil zatím…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze Praga dostala dárek ke 110 letům. Brzy bude mít nové muzeum přímo v Praze

Do bývalého průmyslového areálu ve Vysočanech se mají…

 






 
Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Tatra a její nejslavnější nákladní vozidla z minulosti i současnosti

Včera

První nákladní vozidlo se spalovacím motorem bylo v Kopřivnici postaveno v roce 1898 a stalo se zakladatelem dodnes trvající tradice.




Blesk.cz

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

UniCredit Bank asi prodají: Co bude s jejími klienty?

Italská skupina UniCredit prodává svoji slovenskou a českou divizi. O segmenty má údajně zájem Moneta Money Bank…

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i policii. Prošetřuje ho

Dětské porno u Zemana v počítači překvapilo i…

Zpráva o dětské pornografii na počítači prezidenta Miloše Zemana byla překvapivá i pro orgány činné v trestním…

 

iSport.cz

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v této sezoně si nezahraje

Špatné zprávy! Rosický musel na další operaci, v…

Nepříjemné zvěsti se potvrdily. Záložník Sparty Tomáš Rosický si v této sezoně už určitě nezahraje, dlouhodobé…

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli dvojí ceně vstupenek

170 korun vs. 450 korun. Fans Komety běsní kvůli…

V hokejové extralize zbývá v Generali play off už jen čtveřice nejlepších, semifinále začne ve středu 29. března…

 

Reflex.cz

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují…

Fotograf Alexander Petrosyan strávil několik let objevováním a dokumentováním nekonečných zákoutí Petrohradu.…

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů, společnost ji u nás nebude nadále vyrábět

Dvoulitrová Coca-Cola zmizí z českých obchodů,…

Nápoje Coca-Cola, Fanta, Sprite a Kinley tonic se v Česku už nebudou prodávat ve dvoulitrovém balení. Před…