Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Svět za závorou: Platí na parkovištích dopravní předpisy?

Roman Beránek
Diskuze (13)
Na dálnicích, silnicích a v ulicích měst je to snadné. Jasná pravidla se musí dodržovat. Jak je to ale třeba na parkovišti hypermarketu? Platí i tady?

Obecně lze konstatovat, že na místech „ležících mimo pozemní komunikace“ pravidla silničního provozu neplatí. V tomto ráji smíte jezdit bez řidičáku, policie tu nemůže rozdávat pokuty ani body. Dokonce ani když se dvě auta srazí, nejedná se o dopravní nehodu, ale pouhé způsobení škody. Tu sice musíte nahradit, avšak nevyplývají z toho žádné záznamy do řidičského konta.

Jenže „místo ležící mimo komunikaci“ je pojem zákona 361/2000 Sb., který nemá žádný specifi cký význam ani výklad. Je jím třeba zmiňované parkoviště hypermarketu? Jak které.

Pozemní komunikace

Ještě než se dostaneme k odpovědi, je potřeba udělat si pořádek v terminologii. Mezi pozemní komunikace patří vedle dálnic a silnic i místní a účelové komunikace. Místními mohou být ulice, náměstí i parkoviště v majetku obce, kraje nebo státu.

Tady sporu není, zde pravidla silničního provozu platí. U účelových už to ale tak jednoduché není. Jejich majitelem je většinou soukromník – třeba supermarket. Ten také určuje, jak se na nich bude jezdit.

Veřejné účelové komunikace

U parkovacích ploch hypermarketů je důležité, jestli je vjezd na ně volný, nebo například přes závoru. V prvním případě jde o veřejně přístupnou účelovou komunikaci, kde platí pravidla silničního provozu. Jejich porušení podléhá sankcím ze strany policie. Takto to funguje například u obchodů Tesco. „Naše parkoviště jsou kolaudována jako veřejné účelové komunikace, na nichž je schválené vodorovné a svislé dopravní značení,“ říká tisková mluvčí Eva Karasová.

Pamatujte si proto, že ani nemusíte nahlížet do kolaudačního rozhodnutí, abyste sami tušili, do které kategorie taková plocha patří. „U parkovišť supermarketů se jedná o komunikace, které byly zpravidla určeny stavebním povolením za veřejné účelové a pravidla na nich tedy platí,“ vysvětluje ve zkratce právník Tomáš Beran.

Stejná situace panuje v případě venkovních parkovacích stání. Pravidla na nich tedy platí a hrozí i sankce za jejich nedodržení – například za parkování na místě pro invalidy. „Pokud je na parkovišti schválen dopravní režim, platí zde pravidla silničního provozu, účastníci je musí dodržovat a havárie je ze strany policistů posuzována jako na běžné komunikaci,“ potvrzuje Veronika Hodačová z policejního prezidia.

Neveřejné účelové komunikace

Jenže když se na plochu parkoviště dostanete jedině přes závoru, už vjedete na účelovou komunikaci neveřejnou a provoz na ní je plně v soukromoprávním režimu. Například u Globusu, který taková parkoviště má, je dán provozním řádem. V tom se dočteme, že „v celém areálu hypermarketu platí právní předpisy upravující provoz na pozemních komunikacích“. To je dobré vědět. Třeba kvůli tomu, že i zde platí často opomíjené pravidlo přednosti vozidel jedoucích zprava.

Nic to ale neříká o tom, že pokutu od policie tu dostat nemůžete. Stejné je to třeba v areálu nemocnice, zemědělského družstva, sportoviště, v podzemních garážích a na dalších místech za závorou. „Tam, kde je areál oficiálně uzavřený, řídí se provoz dle zákona o silničním provozu. Sankce dle tohoto zákona však udělit nelze,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

Takže jestliže zde uvidíte strážníka pokutovat za neoprávněné stání, nemá na to právo.

Území anarchie?

Aby toho nebylo málo, přidává právník Tomáš Beran ještě čtvrtou variantu. Tedy místa, kde už neplatí vůbec nic.

„Podle mého názoru nejsou pozemní komunikací podzemní parkoviště, ať už v obytných domech, supermarketech nebo kdekoliv jinde. A to i když jsou veřejně přístupná,“ vysvětluje Beran. Pravidla tam podle jeho názoru neplatí, tudíž nelze postihnout pokutou ani například stání na místě pro invalidy na podzemním parkovišti.

Pohled právníka - Tomáš Beran
Zákon pracuje s pojmem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“, aniž by ho definoval. Zatímco ve staré vyhlášce existoval podobný termín „místo ležící mimo silnici“, který zahrnoval výslovně i parkoviště. Dnes ale není vůbec jasné, jestli toto místo mimo pozemní komunikaci má stejný obsah jako to mimo silnici. Tedy jestli je to dnes i parkoviště. To je otevřená otázka, která prostě dříve nebo později bude předmětem výkladu soudů, protože zákon tu definici obsahuje, ale nedefinuje. Historickým výkladem lze dospět k závěru, že se ten původní obsah definice dá použít, názory se na to ale mohou různit. Pojem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“ je vlastně zastaralý a venkovní parkoviště zkolaudovaná jako pozemní cesty určené k pohybu vozidel jsou účelovými komunikacemi a platí na nich pravidla. O těch podzemních se to ale už podle mě říct nedá.

Za silnicí tabu

Složitost v definicích české legislativy samozřejmě přidělává práci nejvíc těm, kteří s nimi denně musejí pracovat. Tedy třeba pojišťovnám při řešení dopravních nehod. „Na některé otázky právní úprava nedává bohužel jednoznačné odpovědi,“ říká právník Beran. Nevyzná se v nich ani odborník, jak jim má potom rozumět chudák motorista?

Velkým problémem je třeba fakt, že podle zákona o silničním provozu musíte ohlásit policistovi nehodu, ke které došlo na pozemních komunikacích.

Jenže zase narážíme na nešťastnou nejasnou definici účelových komunikací.

V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor, nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad. „V praxi tak bude vždy věcí likvidátora, aby individuálně prověřil, zda měl řidič volat policii k nehodě, ke které došlo na parkovišti, u čerpací stanice nebo třeba na továrním dvoře,“ radí Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

A motoristům, kteří si nejsou jisti statutem komunikace, kde došlo ke škodě požadované k uhrazení od pojišťovny, doporučuje raději vždy policii přivolat.

Na letiště s pojistkou!

Kvůli nejasné definici účelové komunikace se dokonce mohl přihodit i případ jednoho z našich čtenářů. Šlo o neškodný karambol na letišti, k němuž

policisté odmítli dorazit. Nikomu se prý nic nestalo, letiště nepatří do jejich ranku a pojišťovna stejně nic nezaplatí. Řidič se k zavinění vlastní hloupostí přiznal, tak co tady prošetřovat? Nakonec samozřejmě dala ruce pryč od celé události i pojišťovna a nevyplatila nic ani z havarijní pojistky. Na to pozor při cestě na tuningový sraz či sportovní setkání. „Podle zákona pojistitel škodu na organizovaném motoristickém závodě nebo soutěži nehradí,“ varuje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqua.

Roman Beránek
Diskuze (13)
9. 11. 2021 16:11
Dopravní předpisy
Pro mě je teda někdy i složité vyznat se v dopravním značení různých státu.. Třeba před měsícem jsme byli na Kypru, kde jsme měli půjčené auto a měl jsem v tom dost velký zmatek. Přesně jak se píše tady, https://www.dopravniznaceni.com/…dpisech-ve-svete nezjistil jsem si dopředu, že se tam také jezdí vlevo.
24. 4. 2012 16:04
Re: Tomáš Beran
Tak priste radsi prvne myslet, nez neco napsat ;-) Ja taky p. Berana znam z autowebu, a myslim si, ze jeho clanky jsou skoro vzdy velice zajimave, pro auto.cz jenom dobre.
Avatar - curwasportiva
24. 4. 2012 13:59
Re: Tomáš Beran
Nemyslel jsem tím přímo tento článek, to je spíš vyjímka potvrzující pravidlo. Jen jsem si při přečtení jména p. Berana vzpoměl na něj a p. Červenku a na jejich působení na autowebu...
24. 4. 2012 12:45
Re: Tomáš Beran
Tobe prijdou právní informace z oblasti automobilismu zbytecny? :-|
Avatar - iudex
24. 4. 2012 12:24
Re: pravidla
Súhlas, tiež podľa mojich skúseností na parkoviskách pred supermarketmi nik nejazdí podľa pravidla pravej ruky, ale v štýle "idem rovno, tak som asi na hlavnej". 8-s Ale ako píše white, aj keď mám prednosť, pretláčať sa nebudem, havária nestojí za to.