Svět za závorou: Platí na parkovištích dopravní předpisy?

Svět za závorou: Platí na parkovištích dopravní předpisy?

 

Na dálnicích, silnicích a v ulicích měst je to snadné. Jasná pravidla se musí dodržovat. Jak je to ale třeba na parkovišti hypermarketu? Platí i tady?

Obecně lze konstatovat, že na místech „ležících mimo pozemní komunikace“ pravidla silničního provozu neplatí. V tomto ráji smíte jezdit bez řidičáku, policie tu nemůže rozdávat pokuty ani body. Dokonce ani když se dvě auta srazí, nejedná se o dopravní nehodu, ale pouhé způsobení škody. Tu sice musíte nahradit, avšak nevyplývají z toho žádné záznamy do řidičského konta.

Jenže „místo ležící mimo komunikaci“ je pojem zákona 361/2000 Sb., který nemá žádný specifi cký význam ani výklad. Je jím třeba zmiňované parkoviště hypermarketu? Jak které.

Pozemní komunikace

Ještě než se dostaneme k odpovědi, je potřeba udělat si pořádek v terminologii. Mezi pozemní komunikace patří vedle dálnic a silnic i místní a účelové komunikace. Místními mohou být ulice, náměstí i parkoviště v majetku obce, kraje nebo státu.

Tady sporu není, zde pravidla silničního provozu platí. U účelových už to ale tak jednoduché není. Jejich majitelem je většinou soukromník – třeba supermarket. Ten také určuje, jak se na nich bude jezdit.

Veřejné účelové komunikace

U parkovacích ploch hypermarketů je důležité, jestli je vjezd na ně volný, nebo například přes závoru. V prvním případě jde o veřejně přístupnou účelovou komunikaci, kde platí pravidla silničního provozu. Jejich porušení podléhá sankcím ze strany policie. Takto to funguje například u obchodů Tesco. „Naše parkoviště jsou kolaudována jako veřejné účelové komunikace, na nichž je schválené vodorovné a svislé dopravní značení,“ říká tisková mluvčí Eva Karasová.

Pamatujte si proto, že ani nemusíte nahlížet do kolaudačního rozhodnutí, abyste sami tušili, do které kategorie taková plocha patří. „U parkovišť supermarketů se jedná o komunikace, které byly zpravidla určeny stavebním povolením za veřejné účelové a pravidla na nich tedy platí,“ vysvětluje ve zkratce právník Tomáš Beran.

Stejná situace panuje v případě venkovních parkovacích stání. Pravidla na nich tedy platí a hrozí i sankce za jejich nedodržení – například za parkování na místě pro invalidy. „Pokud je na parkovišti schválen dopravní režim, platí zde pravidla silničního provozu, účastníci je musí dodržovat a havárie je ze strany policistů posuzována jako na běžné komunikaci,“ potvrzuje Veronika Hodačová z policejního prezidia.

Neveřejné účelové komunikace

Jenže když se na plochu parkoviště dostanete jedině přes závoru, už vjedete na účelovou komunikaci neveřejnou a provoz na ní je plně v soukromoprávním režimu. Například u Globusu, který taková parkoviště má, je dán provozním řádem. V tom se dočteme, že „v celém areálu hypermarketu platí právní předpisy upravující provoz na pozemních komunikacích“. To je dobré vědět. Třeba kvůli tomu, že i zde platí často opomíjené pravidlo přednosti vozidel jedoucích zprava.

Nic to ale neříká o tom, že pokutu od policie tu dostat nemůžete. Stejné je to třeba v areálu nemocnice, zemědělského družstva, sportoviště, v podzemních garážích a na dalších místech za závorou. „Tam, kde je areál oficiálně uzavřený, řídí se provoz dle zákona o silničním provozu. Sankce dle tohoto zákona však udělit nelze,“ potvrzuje Martin Novák z ministerstva dopravy.

Takže jestliže zde uvidíte strážníka pokutovat za neoprávněné stání, nemá na to právo.

Území anarchie?

Aby toho nebylo málo, přidává právník Tomáš Beran ještě čtvrtou variantu. Tedy místa, kde už neplatí vůbec nic.

„Podle mého názoru nejsou pozemní komunikací podzemní parkoviště, ať už v obytných domech, supermarketech nebo kdekoliv jinde. A to i když jsou veřejně přístupná,“ vysvětluje Beran. Pravidla tam podle jeho názoru neplatí, tudíž nelze postihnout pokutou ani například stání na místě pro invalidy na podzemním parkovišti.

Pohled právníka - Tomáš Beran
Zákon pracuje s pojmem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“, aniž by ho definoval. Zatímco ve staré vyhlášce existoval podobný termín „místo ležící mimo silnici“, který zahrnoval výslovně i parkoviště. Dnes ale není vůbec jasné, jestli toto místo mimo pozemní komunikaci má stejný obsah jako to mimo silnici. Tedy jestli je to dnes i parkoviště. To je otevřená otázka, která prostě dříve nebo později bude předmětem výkladu soudů, protože zákon tu definici obsahuje, ale nedefinuje. Historickým výkladem lze dospět k závěru, že se ten původní obsah definice dá použít, názory se na to ale mohou různit. Pojem „místo ležící mimo pozemní komunikaci“ je vlastně zastaralý a venkovní parkoviště zkolaudovaná jako pozemní cesty určené k pohybu vozidel jsou účelovými komunikacemi a platí na nich pravidla. O těch podzemních se to ale už podle mě říct nedá.

Za silnicí tabu

Složitost v definicích české legislativy samozřejmě přidělává práci nejvíc těm, kteří s nimi denně musejí pracovat. Tedy třeba pojišťovnám při řešení dopravních nehod. „Na některé otázky právní úprava nedává bohužel jednoznačné odpovědi,“ říká právník Beran. Nevyzná se v nich ani odborník, jak jim má potom rozumět chudák motorista?

Velkým problémem je třeba fakt, že podle zákona o silničním provozu musíte ohlásit policistovi nehodu, ke které došlo na pozemních komunikacích. Jenže zase narážíme na nešťastnou nejasnou definici účelových komunikací.

V pochybnostech, zda z hlediska pozemní komunikace jde o uzavřený prostor, nebo objekt, rozhoduje příslušný silniční správní úřad. „V praxi tak bude vždy věcí likvidátora, aby individuálně prověřil, zda měl řidič volat policii k nehodě, ke které došlo na parkovišti, u čerpací stanice nebo třeba na továrním dvoře,“ radí Václav Bálek z pojišťovny Allianz.

A motoristům, kteří si nejsou jisti statutem komunikace, kde došlo ke škodě požadované k uhrazení od pojišťovny, doporučuje raději vždy policii přivolat.

Na letiště s pojistkou!

Kvůli nejasné definici účelové komunikace se dokonce mohl přihodit i případ jednoho z našich čtenářů. Šlo o neškodný karambol na letišti, k němuž policisté odmítli dorazit. Nikomu se prý nic nestalo, letiště nepatří do jejich ranku a pojišťovna stejně nic nezaplatí. Řidič se k zavinění vlastní hloupostí přiznal, tak co tady prošetřovat? Nakonec samozřejmě dala ruce pryč od celé události i pojišťovna a nevyplatila nic ani z havarijní pojistky. Na to pozor při cestě na tuningový sraz či sportovní setkání. „Podle zákona pojistitel škodu na organizovaném motoristickém závodě nebo soutěži nehradí,“ varuje Eva Svobodová z pojišťovny Uniqua.

Spolupracujeme s TipCars.com
V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent V nošovické Hyundai si zaměstnanci polepší o 12 procent

Zaměstnancům nošovické automobilky Hyundai vzrostou s…

V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy V bývalých továrnách v pražských Vysočanech má vzniknout muzeum Pragy

V areálu bývalé tovární haly firmy Praga má vzniknout…

Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop Luděk Niedermayer: Růst Česka narazil na skleněný strop

Česká ekonomika je historicky nejlépe připravená…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní Test ojetiny Hyundai ix20: I sousedovi z Nošovic zlobí rozvody. Jinak je kvalitní

V ČR vyráběný Hyundai ix20 se nabízí od roku 2010.…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 






 
Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak (+videa)

Turbodmychadla VGT: Naklápění lopatek čtyřikrát jinak

Dnes 08:00

Turbodmychadla s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek statoru turbíny jsou nedílnou součástí vznětových motorů už od 90. let a emisní normy Euro 2. Dnes koncepce existuje už ve čtyřech různých provedeních. Víte, čím se jednotlivá řešení liší?




Blesk.cz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s Noidem! Rozvod a drsný vzkaz

Gábina Bártová definitivně ukončila manželství s…

Ani druhé manželství mu dlouho nevydrželo. Muzikant Vašek Noid Bárta (36) definitivně přišel o manželku Gabrielu…

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí tu podíl v jedničce na trhu

Aerolinky American Airlines pronikly do Číny. Koupí…

Americká letecká společnost American Airlines Group koupí podíl v největších čínských…

 

iSport.cz

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče, sudí ukončil zápas

Divoké africké derby v Paříži. Divák složil hráče,…

Přípravné fotbalové utkání v Paříži mezi africkými rivaly Senegalem a Pobřežím slonoviny zůstalo v pondělí…

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s Plíškovou hádala s koučem

Ostuda, jsem trapná! Strýcová se při prohře s…

Pikantní české osmifinále nabídl prestižní turnaj v Miami. Nasazená dvojka Karolína Plíšková v něm porazila…

 

Reflex.cz

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž al-Arab, nejslavnějším hotelu Dubaje

Pohádkový luxus v královském apartmá v Burdž…

Hotel Burdž al-Arab patří nejenom k nejluxusnějším hotelům světa, ale stal se i ikonou překotně se rozvíjející…

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou zlatou minci, má cenu 112 milionů korun

Z berlínského muzea ukradli vzácnou stokilogramovou…

Jednu z největších a nevzácnějších zlatých mincí světa, které se říká „Big Maple Leaf“, ukradli v pondělí…