Tady se tankují nekvalitní paliva! Co je hlavním viníkem?
Česká obchodní inspekce každoročně zkontroluje dva až tři tisíce vzorků paliv. Nezaměřuje se přitom jen na dominantní naftu či benzin, ale testuje lihobenzin E85 nebo třeba propan-butan LPG. Ukazuje se, že kontroly výrazně pomohly ke zkvalitnění paliv v ČR od chvíle, kdy Česká obchodní inspekce před pěti lety začala zveřejňovat jména a adresy konkrétních výtečníků.
Zatímco ještě v roce 2012 bylo špatných 3 % vzorků, v roce 2015 už jen 1,2 %. Pro srovnání v roce 2015 zjistili jen 3,5 % vzorků bionafty B30 jako závadných, zatímco v roce 2008 to bylo skoro 67 %! Když se testovalo před šestnácti lety, každý šestý vzorek nafty neuspěl. Trend zvyšující se kvality naštěstí dál postupuje, takže před dvěma měsíci už nenašli pracovníci inspekce ani jediné pochybení v žádném z 233 vzorků.
S odstupem
Prosincová data budou známa teprve v únoru, už teď jsme se od ČOI dozvěděli, že za prvních jedenáct měsíců loňského roku odebrali 2396 vzorků a našli při nich 28 závad. Více než polovina pochybení patří motorové naftě. Za pozornost stojí výše pokut, která se liší i u stejných závad. Řídí se totiž také třeba výtočí čerpačky a její ziskovostí, která odráží reálný dopad na podvedené zákazníky.
Za odchylky vůči kvalitě může většinou nedbalost při skladování, která ovlivňuje ze sledovaných veličin bod vzplanutí, destilační zkoušku nebo hustotu paliva. Při změně sezonních paliv se to projeví třeba nízkým tlakem par nebo nízkoteplotními vlastnostmi nafty. Mnohem závažnější jsou ale záměrné manipulace způsobené smícháním nafty s jinými složkami, na které platí nižší daňová zátěž. Kromě daňových úniků hrozí poškození motoru a představuje to i zátěž pro životní prostředí.
ČOI pod palbou kritiky
Přestože je počínání ČOI přínosné, stejně má pořád chybičku – bohužel spotřebitelé nemají šanci dozvědět se o chybách dostatečně rychle třeba z týdne na týden. Nejdřív totiž musí proběhnout celý kolotoč odvolání a případných žalob. Proto se původce pochybení dozvídáme až po roce, jakmile nabude příkaz právní moci – pokuty na mapě tak čerpačky dostaly na základě pochybení už v roce 2015.
Přesto už v minulosti ČOI vydala rychlé varování. „Vzpomínám si na případ, kdy prodávali u čerpací stanice nebezpečnou emulzi vody s naftou. Tam už šlo opravdu o vážné pochybení, které hrozilo značnými škodami,“ vzpomíná mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.
Kromě pomalé reakce na zjištěné nedostatky také kritici vyčítají inspekci nepřehledné informování o svých zjištěních. Dřív dokonce inspekce vůbec nesdělovala viníky kvůli obavám ze soudních pří. „Jsme rádi, že se nám v roce 2011 podařilo změnit přístup inspekce a donutit ji ke zveřejňování. Zvyšování kvality nás těší. Lidé už naštěstí zapomněli, že ČOI léta měřila, a nikdy přitom neřekla kde,“ říká Vojtěch Razima z obecně prospěšné organizace Kverulant.org. Na svých stránkách se snaží zveřejňovat výsledky v přehledné formě pro každého, čímž chce inspekci opět popíchnout k nápravě. „Doufáme, že inspekce také začne výsledky zveřejňovat jiným způsobem než dosud,“ končí Vojtěch Razima.
Vývoj jakosti pohonných hmot v meziročním porovnání | ||||||||
Nevyhovující vzorky v % | ||||||||
Období | Benziny | Motorová nafta | Směsné palivo B30 | FAME B100 | LPG | CNG | Etanol E85 | Celkem |
2. pololetí 2001 | 5,7 | 15,8 | 42,7 | – | – | – | – | 13,5 |
Rok 2002 | 4,0 | 12,2 | 27,7 | – | – | – | – | 9,0 |
Rok 2003 | 10,4 | 13,4 | 20,8 | – | 12,9 | – | – | 12,4 |
Rok 2004 | 6,3 | 12,3 | 14,5 | – | 2,5 | – | – | 8,6 |
Rok 2005 | 4,1 | 7,9 | 10,3 | – | 4,3 | – | – | 6,1 |
Rok 2006 | 2,4 | 6,9 | 17,5 | – | 2,0 | – | – | 4,8 |
Rok 2007 | 3,3 | 5,4 | 46,7 | – | 2,0 | – | – | 4,6 |
Rok 2008 | 1,8 | 8,9 | 66,7 | – | 4,0 | – | – | 5,6 |
Rok 2009 | 2,5 | 7,9 | 40,0 | – | 1,5 | – | – | 5,0 |
Rok 2010 | 5,6 | 9,6 | 23,8 | 25,0 | 0,5 | 0 | 65,2 | 7,9 |
Rok 2011 | 2,1 | 6,0 | 17,7 | 17,4 | 0 | 0 | 21,7 | 4,4 |
Rok 2012 | 1,8 | 3,7 | 18,2 | 4,8 | 1,7 | 0 | 5,3 | 3,0 |
Rok 2013 | 2,5 | 3,2 | 7,0 | 4,8 | 2,3 | 0 | 0 | 2,9 |
Rok 2014 | 0,9 | 2,2 | 5,5 | 13,3 | 12,3 | 0 | 0 | 3,0 |
Rok 2015 | 0,5 | 1,6 | 3,5 | 9,1 | 0,3 | 0 | 11,1 | 1,2 |
V čem loni benzinky chybovaly
1. Nízký bod vzplanutí nafty, a to až pod 20 stupňů
Důvod: Omyl. Jednoznačně chyba či nekázeň přepravce, kterým se prodejce rozhodně neobohatí.
Jak se to stane: Nejčastěji při přepravě nafty v cisterně, v níž zůstal zbytek benzinu. Méně často při smísení obou paliv omylným stočením benzinu do nafty.
Hodnota požadovaná normou: Minimálně 55 stupňů Celsia.
Nebezpečí pro motoristu: Bod vzplanutí je bezpečnostní parametr, kde 1 % benzinu v naftě může snížit bod vzplanutí až o 20 °C a vysoké procento benzinových uhlovodíků může zhoršit další parametry jako viskozitu, mazivost a také cetanové číslo. U malých odchylek není riziko téměř žádné – benzin je vysoce těkavý a způsobuje je už v malém množství, které ještě motor ani vstřikování žádným způsobem neohrožuje. Výrazně snížený bod vzplanutí při vyšší přítomnosti benzinu dříve znamenal hlavně riziko požáru – zejména u starých náklaďáků a traktorů, kde úniky nafty z vyběhaných čerpadel a netěsných vstřikovačů bývaly běžné (a byl-li v ní benzin, mohla vzplanout od výfuku). Vysokotlakým vstřikovacím zařízením dnešních dieselů vadí hlavně snížená mazivost nafty s benzinem, která snadno způsobí jejich zadření se škodami i přes 100.000 Kč. Případný požár pak může přijít odjinud – benzinové páry vzplanou ve výfuku na oxidačním katalyzátoru a způsobí neřízené spalování sazí zachycených filtrem. Může se i roztavit a zažehnout zbytek auta.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
1A | Robin Oil, Trutnov | 30 000 Kč |
1B | Galuška, Jablunkovská ulice, Český Těšín | 30 000 Kč |
1C | ČS Wlochová, Slovenská ulice, Český Těšín | 40 000 Kč |
1D | Morávia-Bagr, Litovel | 55 000 Kč |
1E | Dava Rohenice, České Meziříčí | 60 000 Kč |
1F | Tavi Oil, Hory, Oloví | 60 000 Kč |
1G | Obruča Trans, Dolní Tošanovice | 60 000 Kč |
1H | Metal, Město Touškov | 80 000 Kč |
1I | ČS Vítkov, Tachov | 100 000 Kč |
1J | Mezinárodní veřejný přístav, Píšťany | 100 000 Kč |
1K | K Oil Šikl, Kraslice | 130 000 Kč |
1L | Radius, Kralupy nad Vltavou | 130 000 Kč |
1M | Laman, Kadaň | 145 000 Kč |
2. Nízký obsah metyleserů mastných kyselin v bionaftě B30
Důvod: Omyl. Podvod, kterým se prodejce obohacuje, vypadá jinak – koupí bionaftu zatíženou nižší spotřební daní a spotřebitelům ji prodává místo běžné motorové nafty. Svůj zisk tak zvyšuje o spotřební daň. Mimochodem zkratka MEMK je českým překladem známějšího anglického FAME, v češtině ovšem často říkáme MEŘO (metylester řepkového oleje) podle zde převažující palivářské plodiny.
Jak se to stane: Chyba daňového skladu, který naftu s biosložkou mísil.
Hodnota požadovaná normou: 31 %.
Nebezpečí pro motoristu: Představuje jej spíš spalování nafty s vysokým podílem biosložky ve vozech, které na to nejsou přizpůsobeny, nebo tam, kde tomu není přizpůsoben provozní režim. Při loňském vyšším zdanění vysokoobjemových biopaliv (B 30, B 100) se prodej zcela zastavil. Tato paliva nebyla konkurenceschopná vůči levnějším fosilním.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
2 | Mikšovský M + M, Senice | 30 000 Kč |
3. Vysoký obsah síry v LPG, a to až o jednu třetinu
Důvod: Omyl či podvod. Nekvalitní LPG. Nedostatečný proces odsíření v rafinerii.
Jak se to stane: Dovoz levného „zmetkového“ LPG, které není určeno pro pohon vozidel. Vyšší obsah síry je dán tím, že se uhlovodíky méně odsířily ve výrobním procesu (produkční vady), respektive dovozem ze zemí, kde se méně odsiřuje v rafinerii.
Hodnota požadovaná normou: Maximálně 50 mg/kg.
Nebezpečí pro motoristu: Poškození katalyzátoru i celého motoru vinou okyselování motorového oleje.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
3A | Hunsgas LPG, Humpolec | 240 000 Kč |
3B | Flaga, Jeseník | 350 000 Kč |
3C | Flaga, Zábřeh | 350 000 Kč |
4. Nízký tlak par E85
Důvod: Omyl či podvod. Malý podíl benzinu v E85 vzhledem k probíhající sezoně.
Jak se to stane: Záměrné obohacení prodejce – méně drahého benzinu, více levného lihu. Nebo také nízká obrátka zboží v tanku, kde i v zimní sezoně (kdy E85 musí obsahovat až 30 procent benzinu) zůstává letní varianta s obsahem jen 15 % benzinu.
Hodnota požadovaná normou: V létě 35 až 60 kPa, v zimě 50 až 80 kPa.
Nebezpečí pro motoristu: Obtížný či nemožný start vozidla za nízkých teplot, snížený výkon studeného motoru. Menší výhřevnost – kratší dojezd vozidla za dané natankované množství.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
4A | Pasoil, Jílové u Děčína | 20 000 Kč |
4B | Auto Reinhart v Podsedicích, Obřice | 40 000 Kč |
5. Nízké oktanové číslo BA95
Důvod: Omyl či podvod. Málo složek pro zvýšení oktanového čísla (MTBE, ETBE, alkylát) či nevhodné uhlovodíkové složení benzinu.
Jak se to stane: Dovoz zmetkového produktu, neodpovídá ČSN, může jít i o daňový podvod.
Hodnota požadovaná normou: Výpočetní (výzkumnou) metodou 95, motorovou metodou 85.
Nebezpečí pro motoristu: Detonační spalování - klepání motoru. U starších systémů bez adaptačních mechanismů může vést k poškození motoru (praskání pístů). Novější pohonné jednotky s čidlem klepání se přizpůsobí a sníží předstih či plnicí tlak. Tím však klesne výkon a účinnost motoru.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
5A | Tank Tir, Štětí | 17 000 Kč |
5B | A + S, Znojmo | 20 000 Kč |
5C | Čerpací stanice, Řasnice, Strážný | 100 000 Kč |
5D | Benzina 195, D5 směr Rozvadov, Šlovice | 150 000 Kč |
5E | Benzina, Železný Brod | 150 000 Kč |
6. Vysoký obsah MEŘO v naftě
Důvod: Podvod. Více nezdaněného MEŘO (MEMK) v motorové naftě.
Jak se to stane: Záměrné obohacení prodejce – nakupuje biopalivo bez daně a prodává jej za cenu motorové nafty. Svoji marži tak neoprávněně zvyšuje o spotřební daň.
Hodnota požadovaná normou: Maximálně 7 %.
Nebezpečí pro motoristu: Rychlejší zanášení filtrů, tvorba šlemů a kalů v palivovém systému, polymerizace motorového oleje a poškození motoru.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
6 | Fellsmere, Kounov u Rakovníka | 60 000 Kč |
7. Překročení destilační zkoušky nafty o 23 stupňů
Důvod: Podvod. Příměs látek nezatížených spotřební daní.
Jak se to stane: Záměrné obohacení prodejce – nakupuje oleje podobné naftě, které však nejsou určeny pro pohon vozidel a zatíženy spotřební daní. Většina těchto látek se ale s rostoucí teplotou odpařuje méně než nafta, nesplní tak požadavek na maximální teplotu, při níž předestiluje 95 procent objemu. V minulosti se jednalo o časté případy používání nízkoviskozitních nezdaněných olejů v kvalitě odpovídající motorové naftě.
Hodnota požadovaná normou: Maximálně 95 % předestiluje při 360 stupních.
Nebezpečí pro motoristu: Poškození motoru.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
7 | AB Oil, Ústí nad Labem | 300 000 Kč |
8. Vysoký konec destilace BA95
Důvod: Omyl. Nejčastěji příměs motorové nafty.
Jak se to stane: Zbytek nafty v tanku či cisterně.
Hodnota požadovaná normou: Maximálně 210 stupňů Celsia.
Nebezpečí pro motoristu: Při vyšší odchylce i zapékání pístních kroužků, poškození motoru, katalyzátoru, obtížné starty.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
8 | Kiwi, Pardubice | 75 000 Kč |
9. Vysoký obsah síry v naftě
Důvod: Podvod. Vyšším obsahem síry se projevují naftě podobné oleje, nezatížené však spotřební daní.
Jak se to stane: Prodejce přimíchává topné či formovací oleje.
Hodnota požadovaná normou: Maximálně 10 mg/kg.
Nebezpečí pro motoristu: Otrávení katalyzátorů, což ohrožuje pravidelné vypalování filtrů pevných částic (při regeneraci nevzroste teplota). Sám filtr se pak rychleji zanáší nespalitelným popelem a má podstatně kratší životnost, i kdyby regenerace probíhaly bezproblémově. Následné škody dosahující až 100.000 Kč se však neprojeví hned, ale až za delší čas po natankování či pravidelném používání daného paliva. Bývá tak těžké zpětně určit, který z prodejců za vaše problémy může. Z našeho pohledu se jedná o jeden z nejvážnějších podvodů.
Mapa | Čerpací stanice | Výše pokuty |
9 | Dubická zemědělská, Dubicko | 150 000 Kč |
Autoři: Petr Slováček, Martin Vaculík