Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Takata požádala o ochranu před věřiteli. Vadné airbagy jí zlomily vaz

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Přední japonský výrobce airbagů Takata požádal v USA a Japonsku o bankrotovou ochranu před věřiteli. Podle agentury AP to oznámila sama firma.

Tento krok byl již nějakou dobu očekáván, neboť hospodaření společnosti ochromil celosvětový skandál s vadnými airbagy. Kvůli němu musí firma vyplatit miliardy za odškodné, pokuty a náhrady vadných součástek.

Firma Takata rovněž oznámila dohodu se svým konkurentem v oboru společností Key Safety Systems (KSS), která převezme podle agentury Reuters většinu jejích aktiv. Ve společném prohlášení obě firmy uvedly, že KSS za ně zaplatí 1,6 miliardy dolarů (asi 38 miliard korun).

KSS, která má čínského vlastníka a sídlo v USA, rovněž uvedla, že neuzavře žádný z výrobních závodů firmy Takata a nebude propouštět zaměstnance.

Společnost Takata se dostala do finančních potíží kvůli jejím vadným nafukovačům airbagů, které jsou spojovány s nejméně 17 úmrtími a asi 180 zraněními v různých částech světa. Skandál rovněž vyústil podle agentury AP v největší svolávání vozů do servisů v americké historii. Vadné airbagy mohly při aktivaci vymrštit do vozu části kovu.

Takata prodělala v uplynulém finančním roce do konce března 79,6 miliardy jenů (17,2 miliardy Kč) a vykázala už třetí celoroční ztrátu za sebou. Odborníci z odvětví náklady na svolávání firemních airbagů odhadují na deset miliard dolarů (zhruba 236 miliard Kč).

Letos v lednu uzavřela Takata s americkým ministerstvem spravedlnosti dohodu, v níž za zastavení trestního stíhání přiznala, že od roku 2000 předkládala automobilkám falešné zprávy o svých airbazích. Na prodeji nafukovačů prý vydělala více než miliardu dolarů.

Za ukončení trestního stíhání slíbila Takata zaplatit celkově miliardu dolarů (asi 24 miliard Kč). Tato částka zahrnuje pokutu 25 milionů dolarů. Dalších 125 milionů dolarů firma vynaloží na odškodné za zranění způsobená airbagy a 850 milionů dolarů zaplatí automobilkám, které si její nafukovače airbagů koupily. Náklady se svolávání vozů do servisu kvůli tomu měly mimo jiné automobilky Honda, BMW či Toyota.

Firma Takata byla založena v roce 1933 a zpočátku vyráběla například lana k padákům či textil. V 60. letech začala vyrábět bezpečnostní pásy do aut a v 80. letech také airbagy. Postupně se stala světovou dvojkou ve výrobě těchto bezpečnostních prvků do aut.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (14)
Avatar - twistedTSD
27. 6. 2017 00:15
Re: To sa to Takate podnikalo, ...
Opakuji, ta závada se projeví při nehodě, takže miliony vyrobených aut nehrají velkou roli. Otázkou je, kolik z nich mělo vážnější nehodu. Automobilky o tom musely vědět, údajně byly i plošně varovány konkurentem Takaty, kterému byl poskytnut vzorek k otestování. A když se tato varování postupem let potvrzovala, trvalo jim spoustu roků, než aspoň některé zareagovaly.

Nehledej za tím konspirační teorie, na začátku celé kauza stála Takata a ta se tím nijak netají.
26. 6. 2017 18:00
Re: To sa to Takate podnikalo, ...
Automobilky o problémech dobře věděly, věděly i o tom, že Takata falšuje testy, měly řadu varování od vlastních expertů, že bagy jsou nebezpečné, přesto dál kupovaly a montovaly po mnoho let, protože nízká cena.
[odkaz]
A Toyota, Honda, Ford, Nissan a BMW jsou také z tohoto důvodu žalované a probíhá s nimi ve státech soudní proces.
[odkaz]
Takže žádný obětní beránek, flastr dostanou všichni.
26. 6. 2017 16:10
Re: To sa to Takate podnikalo, ...
A takovou zanedbatelnou chybovost chce někdo prohlásit za chybu v návrhu dílu? >:D >:D
26. 6. 2017 16:08
Re: To sa to Takate podnikalo, ...
Zajímavý je že její nový návrh na milionech aut funguje a zabíjely airbagy v řádech kusů. Pokud by byl návrh špatně, tak je mrtvejch mnohem víc. Nepřijde ti divný, že OEM Takatě ty airbagy schválili? A věř, že v automobilkách proběhly všemožný testy těch pytlů, takže by se vadný návrh musel na testovaných autech projevit. Teď od toho všichni dávají ruce pryč a ukazují jen na Takatu, ale to že jim schválili PPAP jaksi nikdo neřeší. Tak buď je opravdu návrh špatně jak se píše a mají cálovat i automobilky, protože se pod to řešení podepsaly nebo je to vykonstruovaný hon na čarodějnice a hledal se jen obětní beránek, na kterýho to shodit.

Podívej se na problémy s řetězy na TSI motorech. Vlastní konstrukční chybu VW přehrál na dodavatele řetězů ačkoliv to tak ve skutečnosti nebylo. To je to samý. Když budeš věřit oficiálním zprávám, tak se pravdy nikdy nedobereš.
26. 6. 2017 15:49
Re: To sa to Takate podnikalo, ...
Naše firma byla zatažená do podobný kauzy, takže vím jak nicotně dokáže taková kauza vzniknout a jak nepochopitelný závěr může vyjít z jejího šetření "odborníky". Problém se nehledá tam kde by mohl skutečně být, ale tam kde se nejlíp hledá a odsoudí se ten kdo se dokáže hůř bránit.