17.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tatra 815: Podívejte se, jak se legenda přestavuje pro pouštní rallye

 

Vozy Tatra jsou velice oblíbenými nástroji pro pouštní rallye. Pojďme si ukázat, jak se vůz pro takové závody upravuje.

Tatra řady 815 je legendou Rallye Dakar, jejíž věhlas znají i za hranicemi české kotliny. Tým Erg Racing si v roce 2010 pořídil jeden ze starších exemplářů, který se rozhodl nasadit v méně známých pouštních rallye. Na svém blogu pak Erg Racing zdokumentoval renovaci vozu pro náročné závody.

Erg Racing není zrovna renomovaná stáj s množstvím sponzorů a bezednou studnicí financí. Na fotografiích tedy není ukázána kompletní přestavba auta do rallye speciálu, ale spíše skromnější úprava. I přesto bylo na autě hodně práce!

Zakoupený exemplář Tatry 815-2 má za sebou dakarskou minulost. Postaven byl podle pravidel kategorie T4 určené pro nákladní vozy nad 3,5 tuny, přičemž se Dakaru několikrát zúčastnil. Tato Tatra byla nasazena do kategorie náklaďáků, jezdila ale primárně jako doprovodné vozidlo, a tak se na její dosažené výsledky nedbalo.

Dvounápravový vůz o suché hmotnosti 9.500 kilogramů je sedm metrů dlouhý, 2,5 metru široký a 3,5 metru vysoký. O pohon se stará 19litrový dvanáctiválec T3A 930-54 twin-turbo, přičemž jeho síla je posílána na všechna kola prostřednictvím desetistupňové převodovky.

Po zakoupení vůz zamířil přímo do Kopřivnice, kde byla provedena jeho rozsáhlá inspekce a údržba. Kvůli tomu byl z vozidla vyjmut dvanáctiválcový agregát, který váží zhruba 1,2 tuny. V rámci prací byly vyměněny hadice od mazání a chlazení, opravily se dva startéry a byly seřízeny vstřikovací trysky. Zapracovalo se i na bubnových brzdách, u nichž byly napraveny nedokonalosti způsobené opotřebením brzdových destiček.

Důležitou součástí prací bylo i přestříkání karoserie. Původně bílý vůz byl přestříkán do barev české trikolory, kterou na bocích doplnilo logo Tatry. Tým si opravu v Kopřivnici nadmíru pochvaloval a tvrdí, že je auto díky ní jako nové. Motor pak díky úpravám pracuje klidněji a údajně je i silnější.

Na konci roku 2012 dorazila Tatra 815-2 do domovské Kopřivnice opět. Tentokrát se mělo zapracovat na zavěšení, auto navíc mělo být dovybaveno systémem nafukování pneumatik, který se v pouštních podmínkách nadmíru hodí. Tato instalace ale znamenala rozsáhlé práce na podvozku, což dokazují i přiložené fotografie. Přívod vzduchu totiž prochází vnitřkem náprav, které kvůli instalaci systému musely být odstrojeny, aby hřídele náprav mohly být navrtány.

Zároveň došlo k úpravě vzduchových měchů pneumatického odpružení. Ty původní byly nahrazeny menšími, které byly původně určeny pro model 815 6x6. Zatímco verze 6x6 má osm měchů na každé ze dvou zadních náprav, 4x4 má jen čtyři, ale za to větší – kvůli snaze o vyšší nosnost. Během závodu ale není nutné vozit těžký náklad, a tak menší, lehčí měchy týmu stačí, navíc by mohly poskytnout plynulejší odpružení.

Sami členové týmu si pak upravili závodní kabinu. Nainstalovali kabely pro potřebné systémy nebo zkontrolovali připevnění bezpečnostních postrojů. Poté už mohly následovat jízdní zkoušky na testovací trati na Slovensku. Tým byl doslova šokován schopnostmi vozu v písku a příjemně překvapen systémem nafukujícím pneumatiky, který tlak v gumách umí změnit během pár sekund. Během 200 testovacích kilometrů se Tatra potýkala s jediným problémem, to když se zničil jeden z předních tlumičů.

Později byl namontován nový olejový chladič pro zlepšení chlazení motoru a naviják pro zvedání náhradních pneumatik. Uvnitř se pak objevily speciální držáky pro upevnění potřebného vybavení nebo navigace, na přídi zase plexisklo chránící přední světlomety před poškozením.

Prvním závodem pro Tatru 815-2 týmu Erg Racing se nakonec stala El Chott Rallye 2013 v Tunisku, která se mnohdy využívá pro poslední testování před nadcházejícím Dakarem. Tehdejšího ročníku se mimochodem účastnil i Martin Kolomý s výrazně modernější verzí Tatry 815. Vůz Erg Racing dojel do cíle jako poslední, z kamionů byl však celkově druhý. Mezi nákladními vozy se z vítězství radoval Mercedes Unimog U 500, Kolomého Tatra soutěž bohužel nedokončila.

Foto: Erg Racing

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země Válka v Sýrii má novou frontu. Turecká armáda bombardovala cíle na severu země

Turecká armáda v sobotu v severosyrském Afrínu, který…

Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek Zeleným bude šéfovat biolog a starosta Prahy 4 Petr Štěpánek

Předsedou Zelených se v sobotu stal Petr Štěpánek,…

Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge Obilný gigant ADM na nákupech. Chce převzít konkurenta Bunge

Americký zemědělský gigant Archer Daniels Midland (ADM)…

Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné Požár v pražském hotelu si vyžádal dva mrtvé a další zraněné

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici na…

 
Zdroj: Erg Racing

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě Toto je nová Škoda Fabia! Láká na premiéru v Ženevě

Škoda Auto dnes zveřejnila první skicu modernizované…

 



Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích! Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu…

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815! The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná…

 



 
Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Audi 100 v Číně: Jak si soudruzi upravili audinu podle svého vkusu

Včera

Audi 100 třetí generace, v hantýrce bazaristů přezdívaná doutník, se v Evropě nevyrábí již 27 let. V zemi „za velkou čínskou zdí“ však stále platí za vcelku oblíbený automobil.




Blesk.cz

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat draze, bič trestá nevinné

Stravenky místo dávek: Handicapovaní musí nakupovat…

Lidé s přiznanou invaliditou nebo maminky pečující o postižené děti se kvůli legislativnímu paskvilu dostávají…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen problémy s lýtky

Rakouský lékař: Je těžké uvěřit, že má Koukalová jen…

Gabriela Koukalová bez účasti na olympiádě? V Česku jedna z hlavních zpráv, ohlas má ale rozhodnutí české…

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v Koreji, co a kdy sledovat?

Program olympiády: České vrcholy na ZOH 2018 v…

Zimní olympijské hry v korejském Pchjongčchangu odstartují v pátek 9. února 2018 slavnostním zahájením. Už v…

 

Reflex.cz

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli, desítky dalších mají zranění. Hasiči budou zasahovat do noci

V Praze hořel hotel. Nejméně dva lidé zemřeli,…

Při požáru hotelu Eurostars David v Náplavní ulici nedaleko Masarykova nábřeží na Novém Městě zemřeli…

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…