17.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tatra 815: Podívejte se, jak se legenda přestavuje pro pouštní rallye

 

Vozy Tatra jsou velice oblíbenými nástroji pro pouštní rallye. Pojďme si ukázat, jak se vůz pro takové závody upravuje.

Tatra řady 815 je legendou Rallye Dakar, jejíž věhlas znají i za hranicemi české kotliny. Tým Erg Racing si v roce 2010 pořídil jeden ze starších exemplářů, který se rozhodl nasadit v méně známých pouštních rallye. Na svém blogu pak Erg Racing zdokumentoval renovaci vozu pro náročné závody.

Erg Racing není zrovna renomovaná stáj s množstvím sponzorů a bezednou studnicí financí. Na fotografiích tedy není ukázána kompletní přestavba auta do rallye speciálu, ale spíše skromnější úprava. I přesto bylo na autě hodně práce!

Zakoupený exemplář Tatry 815-2 má za sebou dakarskou minulost. Postaven byl podle pravidel kategorie T4 určené pro nákladní vozy nad 3,5 tuny, přičemž se Dakaru několikrát zúčastnil. Tato Tatra byla nasazena do kategorie náklaďáků, jezdila ale primárně jako doprovodné vozidlo, a tak se na její dosažené výsledky nedbalo.

Dvounápravový vůz o suché hmotnosti 9.500 kilogramů je sedm metrů dlouhý, 2,5 metru široký a 3,5 metru vysoký. O pohon se stará 19litrový dvanáctiválec T3A 930-54 twin-turbo, přičemž jeho síla je posílána na všechna kola prostřednictvím desetistupňové převodovky.

Po zakoupení vůz zamířil přímo do Kopřivnice, kde byla provedena jeho rozsáhlá inspekce a údržba. Kvůli tomu byl z vozidla vyjmut dvanáctiválcový agregát, který váží zhruba 1,2 tuny. V rámci prací byly vyměněny hadice od mazání a chlazení, opravily se dva startéry a byly seřízeny vstřikovací trysky. Zapracovalo se i na bubnových brzdách, u nichž byly napraveny nedokonalosti způsobené opotřebením brzdových destiček.

Důležitou součástí prací bylo i přestříkání karoserie. Původně bílý vůz byl přestříkán do barev české trikolory, kterou na bocích doplnilo logo Tatry. Tým si opravu v Kopřivnici nadmíru pochvaloval a tvrdí, že je auto díky ní jako nové. Motor pak díky úpravám pracuje klidněji a údajně je i silnější.

Na konci roku 2012 dorazila Tatra 815-2 do domovské Kopřivnice opět. Tentokrát se mělo zapracovat na zavěšení, auto navíc mělo být dovybaveno systémem nafukování pneumatik, který se v pouštních podmínkách nadmíru hodí. Tato instalace ale znamenala rozsáhlé práce na podvozku, což dokazují i přiložené fotografie. Přívod vzduchu totiž prochází vnitřkem náprav, které kvůli instalaci systému musely být odstrojeny, aby hřídele náprav mohly být navrtány.

Zároveň došlo k úpravě vzduchových měchů pneumatického odpružení. Ty původní byly nahrazeny menšími, které byly původně určeny pro model 815 6x6. Zatímco verze 6x6 má osm měchů na každé ze dvou zadních náprav, 4x4 má jen čtyři, ale za to větší – kvůli snaze o vyšší nosnost. Během závodu ale není nutné vozit těžký náklad, a tak menší, lehčí měchy týmu stačí, navíc by mohly poskytnout plynulejší odpružení.

Sami členové týmu si pak upravili závodní kabinu. Nainstalovali kabely pro potřebné systémy nebo zkontrolovali připevnění bezpečnostních postrojů. Poté už mohly následovat jízdní zkoušky na testovací trati na Slovensku. Tým byl doslova šokován schopnostmi vozu v písku a příjemně překvapen systémem nafukujícím pneumatiky, který tlak v gumách umí změnit během pár sekund. Během 200 testovacích kilometrů se Tatra potýkala s jediným problémem, to když se zničil jeden z předních tlumičů.

Později byl namontován nový olejový chladič pro zlepšení chlazení motoru a naviják pro zvedání náhradních pneumatik. Uvnitř se pak objevily speciální držáky pro upevnění potřebného vybavení nebo navigace, na přídi zase plexisklo chránící přední světlomety před poškozením.

Prvním závodem pro Tatru 815-2 týmu Erg Racing se nakonec stala El Chott Rallye 2013 v Tunisku, která se mnohdy využívá pro poslední testování před nadcházejícím Dakarem. Tehdejšího ročníku se mimochodem účastnil i Martin Kolomý s výrazně modernější verzí Tatry 815. Vůz Erg Racing dojel do cíle jako poslední, z kamionů byl však celkově druhý. Mezi nákladními vozy se z vítězství radoval Mercedes Unimog U 500, Kolomého Tatra soutěž bohužel nedokončila.

Foto: Erg Racing

Spolupracujeme s TipCars.com
Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům Od zavedení EET uplynulo půl roku. Činnost komplikuje hlavně drobným podnikatelům

Elektronická evidence tržeb (EET) půl roku po zavedení…

KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany KLDR chce po celé zemi rozmístit nový systém protivzdušné obrany

Severní Korea oznámila, že provedla test nového systému…

 
Zdroj: Erg Racing

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení Auta a film: Zde je přehled 30 nejznámějších spojení

Také letos se do kin dostává řada filmů, kde se děj více…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 




Video: Driftovat se dá s čímkoliv! Co třeba s hasičskou tatrou? Video: Driftovat se dá s čímkoliv! Co třeba s hasičskou tatrou?

Karlovarští hasiči dokázali, že se za volantem dokáží…

Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech! Jeden z prvních dakarských speciálů zpátky v Kopřivnici. Po 30 letech!

Do Kopřivnice se po 30 letech vrátil jeden z prvních…

 



 
Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší cesta?

Takto budeme svítit v budoucnosti: Opravdu jsou laser a diody nejlepší?

Dnes 11:31

Budoucnost svícení dnes patří laseru a diodám, jež dávají designérům netušené možnosti. Máme ale dát vale klasice?




Blesk.cz

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou! Součást terapie: Let nad nočním Brnem

Barbora (33) bojuje s roztroušenou sklerózou!…

Bála jsem se. Bylo to ale úžasné. Dechberoucí! Tak zhodnotila svůj víkendový přelet nad ohňostroji v Brně…

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet: Startuje výstava „Doba bronzová“

Modřany se přesouvají tisíce let před náš letopočet:…

Praha 12 zahajuje dlouho plánovanou výstavu s názvem „Doba bronzová“. V oblíbeném Viničním domku se objevila…

 

iSport.cz

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl být opilý

Vážná nehoda sparťana Čermáka! Jeho auto hořelo, měl…

Ligová sezona pro Aleše Čermáka skončila vážnou nehodou. Záložník Sparty měl mít podle informací agentury…

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc než ve Spartě

NEJ hlášky o titulu Slavie: Hušbauer si ho užil víc…

Poslední zápas sezony, výhra 4:0, která znamenala mistrovský titul. O dobrou náladu bylo po sobotním duelu…

 

Reflex.cz

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný originál z jeskyně Gough

Za čedarem do vesnice Cheddar. Ochutnejte lahodný…

Víte, jak má chutnat pravý čedar? Ve vesnici Cheddar v Somersetu na jihozápadě Anglie to vědí dokonale. Jen tady…

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…