17.1. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Tatra 815: Podívejte se, jak se legenda přestavuje pro pouštní rallye

 

Vozy Tatra jsou velice oblíbenými nástroji pro pouštní rallye. Pojďme si ukázat, jak se vůz pro takové závody upravuje.

Tatra řady 815 je legendou Rallye Dakar, jejíž věhlas znají i za hranicemi české kotliny. Tým Erg Racing si v roce 2010 pořídil jeden ze starších exemplářů, který se rozhodl nasadit v méně známých pouštních rallye. Na svém blogu pak Erg Racing zdokumentoval renovaci vozu pro náročné závody.

Erg Racing není zrovna renomovaná stáj s množstvím sponzorů a bezednou studnicí financí. Na fotografiích tedy není ukázána kompletní přestavba auta do rallye speciálu, ale spíše skromnější úprava. I přesto bylo na autě hodně práce!

Zakoupený exemplář Tatry 815-2 má za sebou dakarskou minulost. Postaven byl podle pravidel kategorie T4 určené pro nákladní vozy nad 3,5 tuny, přičemž se Dakaru několikrát zúčastnil. Tato Tatra byla nasazena do kategorie náklaďáků, jezdila ale primárně jako doprovodné vozidlo, a tak se na její dosažené výsledky nedbalo.

Dvounápravový vůz o suché hmotnosti 9.500 kilogramů je sedm metrů dlouhý, 2,5 metru široký a 3,5 metru vysoký. O pohon se stará 19litrový dvanáctiválec T3A 930-54 twin-turbo, přičemž jeho síla je posílána na všechna kola prostřednictvím desetistupňové převodovky.

Po zakoupení vůz zamířil přímo do Kopřivnice, kde byla provedena jeho rozsáhlá inspekce a údržba. Kvůli tomu byl z vozidla vyjmut dvanáctiválcový agregát, který váží zhruba 1,2 tuny. V rámci prací byly vyměněny hadice od mazání a chlazení, opravily se dva startéry a byly seřízeny vstřikovací trysky. Zapracovalo se i na bubnových brzdách, u nichž byly napraveny nedokonalosti způsobené opotřebením brzdových destiček.

Důležitou součástí prací bylo i přestříkání karoserie. Původně bílý vůz byl přestříkán do barev české trikolory, kterou na bocích doplnilo logo Tatry. Tým si opravu v Kopřivnici nadmíru pochvaloval a tvrdí, že je auto díky ní jako nové. Motor pak díky úpravám pracuje klidněji a údajně je i silnější.

Na konci roku 2012 dorazila Tatra 815-2 do domovské Kopřivnice opět. Tentokrát se mělo zapracovat na zavěšení, auto navíc mělo být dovybaveno systémem nafukování pneumatik, který se v pouštních podmínkách nadmíru hodí. Tato instalace ale znamenala rozsáhlé práce na podvozku, což dokazují i přiložené fotografie. Přívod vzduchu totiž prochází vnitřkem náprav, které kvůli instalaci systému musely být odstrojeny, aby hřídele náprav mohly být navrtány.

Zároveň došlo k úpravě vzduchových měchů pneumatického odpružení. Ty původní byly nahrazeny menšími, které byly původně určeny pro model 815 6x6. Zatímco verze 6x6 má osm měchů na každé ze dvou zadních náprav, 4x4 má jen čtyři, ale za to větší – kvůli snaze o vyšší nosnost. Během závodu ale není nutné vozit těžký náklad, a tak menší, lehčí měchy týmu stačí, navíc by mohly poskytnout plynulejší odpružení.

Sami členové týmu si pak upravili závodní kabinu. Nainstalovali kabely pro potřebné systémy nebo zkontrolovali připevnění bezpečnostních postrojů. Poté už mohly následovat jízdní zkoušky na testovací trati na Slovensku. Tým byl doslova šokován schopnostmi vozu v písku a příjemně překvapen systémem nafukujícím pneumatiky, který tlak v gumách umí změnit během pár sekund. Během 200 testovacích kilometrů se Tatra potýkala s jediným problémem, to když se zničil jeden z předních tlumičů.

Později byl namontován nový olejový chladič pro zlepšení chlazení motoru a naviják pro zvedání náhradních pneumatik. Uvnitř se pak objevily speciální držáky pro upevnění potřebného vybavení nebo navigace, na přídi zase plexisklo chránící přední světlomety před poškozením.

Prvním závodem pro Tatru 815-2 týmu Erg Racing se nakonec stala El Chott Rallye 2013 v Tunisku, která se mnohdy využívá pro poslední testování před nadcházejícím Dakarem. Tehdejšího ročníku se mimochodem účastnil i Martin Kolomý s výrazně modernější verzí Tatry 815. Vůz Erg Racing dojel do cíle jako poslední, z kamionů byl však celkově druhý. Mezi nákladními vozy se z vítězství radoval Mercedes Unimog U 500, Kolomého Tatra soutěž bohužel nedokončila.

Foto: Erg Racing

Spolupracujeme s TipCars.com
Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně Bitcoin prolomil další hranici, letos už jeho hodnota vzrostla šestinásobně

Hodnota kybernetické měny bitcoin dnes poprvé překročila…

České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače České vlajky nezabraly. Provozovatelé billboardů nakonec sami odstraní silniční poutače

Provozovatelé billboardů u silnic a dálnic sami odstraní…

Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů Miliardář Němec koupil podíl v Okin BPS, cena má dosahovat stovek milionů

Tomáš Němec koupil prostřednictvím své firmy ConsilTech…

 
Zdroj: Erg Racing

Štítky Tatra

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte... Mazda vrátí na trh wankelův motor už za dva roky. Ne ovšem tak, jak si myslíte...

Motor s rotačním pístem bude nyní plnit jinou roli.

Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

 



Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích! Tatra 815: Prohlédněte si terénní legendu ve všech verzích!

Kopřivnická automobilka má ve své historii řadu…

The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815! The War Rig: Šílený náklaďák ze Šíleného Maxe? Je to Tatra 815!

Monstrum z posledního dílu Mad Maxe nápadně připomíná…

 



 
Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Model motoru Bugatti Chiron může být váš. Stojí jako nová Dacia

Dnes 17:50

Jednotka v měřítku 1:4 bohužel není funkční, přesto jde o fascinující práci. Její stavba trvala neuvěřitelných 220 hodin.




Blesk.cz

Moderátor Petr Vágner měl oplétačky s policií! Kvůli autu za 6 milionů

Moderátor Petr Vágner měl oplétačky s policií! Kvůli…

Petr Vágner (40) má slabost pro velká a silná auta. Pořídil si proto kolos, který připomíná tank a stojí kolem…

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty v kokpitu?!

Tajemství letušek: Sex s boháči za peníze a s piloty…

Nejmenovaná britská letuška popsala skandální praktiky svých kolegyň. Čím dál víc stevardek si prý přivydělává…

 

iSport.cz

Jágr nevěřil, ke gólu chyběl kousek. Super vychytat zrovna jeho, ví gólman

Jágr nevěřil, ke gólu chyběl kousek. Super vychytat…

První zápas v první formaci má za sebou Jaromír Jágr. Společně s Seanem Monahanem a Johnnym Gaudreauem si na…

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých květovaných šatech před Turnajem mistryň

Růže mezi trny. Plíšková zářila v černých…

Může za to Michal Hrdlička, že teniska Karolína Plíšková rozkvétá jako růžička. Alespoň se to ozývá z blízkého…

 

Reflex.cz

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy nepublikované fotky mladých Stounů

Žena si přinesla z blešího trhu raritu. Nikdy…

Bleší trhy. Jedni je milují, vyhledávají a jsou dokonce ochotni za nimi i cestovat. Například do Paříže, kde…

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Padrťské rybníky aneb Hluboké oči brdské krajiny

Brdy loni definitivně opustili vojáci a tato středočeská oblast se po dlouhých 90 letech otevřela turistům.…