TEST Audi A5 Sportback 2.0 TDI – Krásné, ale 2.0 TDI...
Design, interiér
Ještě loni byla sportovně laděná řada A5 nejstarším modelem v nabídce značky Audi, kupé se prodávalo již od roku 2007. Automobilka ale už kupé nahradila, aby s půlročním zpožděním na trh postupně zamířily i zbývající karosářské verze, pětidveřový Sportback a kabriolet. Právě nový Sportback dorazil do Česka na začátku letošního roku, a tak je ideální doba na to jej vyzkoušet.
Audi se A5 Sportback rozhodlo vyměnit po více než sedmi letech, mezigenerační výměna tak nastává po kratší době než u kupé, které se prodávalo dlouhých devět let. Vedle základních variant se začíná rovnou prodávat i ve sportovní verzi S5 Sportback s benzinovým šestiválcem 3.0 TFSI. My jsme ale v prvním testu sáhli po zástupci z opačného konce nabídky. Čtyřválec 2.0 TDI o výkonu 140 kW je nejméně výkonným motorem v nabídce Sportbacku, a tak se nabízí ideální otázka. Stačí u tohoto typu auta základní motor, nebo je lepší si připlatit za silnější?
Konzervativní? Možná, ale vypadá parádně
Audi tradičně sází na evoluci tvarů svých aut a nejinak je tomu u A5 Sportback. Designéři zkrátka ladili jen detaily, což v tomto případě s ohledem na současný designérský trend čtyř kruhů znamenalo zostřit jednotlivé rysy a obliny nahradit hranami.
Jestliže u kupé jsem si nebyl výsledkem z některých úhlů jist (nemohl jsem si zvyknout na příď s nízko umístěnou maskou chladiče a jednoduše řešenými světlomety), do Sportbacku jsem se zamiloval na první pohled. Můžete jej kritizovat za to, že je konzervativní, jenže jako celek funguje a dokonce v něm najdete i tu pověstnou jiskru. Zvlášť testované verzi to opravdu sekne – oděna je do šedé metalízy Daytona a obuta do mnohapaprskových 19palcových kol V-design, které doplňují odlišné nárazníky paketu S line.
S délkou 4.733 mm je novinka o nijak výrazných 21 mm delší než předchůdce, zatímco rozvor se natáhl o 14 mm na 2.824 mm. A5 Sportback je také nižší, 1.386 mm je o 5 mm méně než u předchůdce a kupodivu také užší, 1.843 mm je o 11 mm méně než dosud.
Ani z hlediska koncepce se nic nemění. A5 Sportback zůstává pětidveřovým liftbackem (tedy podle Audi pětidveřovým kupé), což znamená, že zavazadelník je snadno přístupný rozměrným víkem, které je už v základu elektricky ovládané. Kufr má slušný objem 480 litrů, hodí se i jeho pravidelné tvary nebo praktické prvky na uchycení nákladu – ať už gumové pásy po stranách nebo dnes už nezbytné háčky na tašky. Po sklopení zadních sedadel v poměru 40:20:40 pak nevznikne žádný schod, jenom musíte počítat s tím, že sedačky je nutné sklápět z kabiny.
I vzadu to ujde
Pohled do interiéru nijak nepřekvapí, palubní desku známe již z A5 kupé nebo A4. To ale rozhodně není výtka, protože moderní, jednoduše řešená přístrojovka nemá chyb. Na pohled je prostě parádní a zároveň se s ní snadno pracuje. Zkrátka hned víte, co kde je a jak se co ovládá. A to zpracování? Podívejte se kamkoliv a uvidíte ty nejvybranější materiály a perfektní zpracování. V tomhle je Audi zkrátka mistr, na čemž se už pár let nic nemění.
Kdybych chtěl být velký hnidopich, vytkl bych A5 startovací tlačítko umístěné daleko vpředu na středové konzoli, po kterém se řidič musí nepohodlně natahovat, a fakt, že nikam nejde umístit klíček od auta. Třeba Q7 má šikovný držáček na středovém tunelu, zatímco A5 leda tak podivnou prohlubeň u ovládání hlasitosti rádia, v níž klíček léta sem a tam. Pokud se pak místo páček pod volantem rozhodnete manuálně řadit voličem, musíte si zvyknout na obrácené řazení – nahoru se řadí pohybem páky vpřed.
Naopak k pozici za volantem nemáme žádných výtek. Sedí se hezky nízko, díky čemuž se cítíte jako ve sportovním autě. Sportovní sedadla dodávaná v rámci paketu S line perfektně podrží tělo a navíc jsou pohodlná. Nabízí nastavitelnou délku sedáku a za příplatek dokonce i nastavení hlavových opěrek v podélném směru. A kdyby vás přece jen začala bolet záda, což se patrně nestane ani na hodně dlouhých cestách, je tu k dispozici masážní funkce.
Skvělý je též volant, a to jak na pohled, tak na dotyk. Díky ideální tloušťce věnce i vhodnému průměru se skvěle drží. Příplatkový digitální štít je přehledný a zobrazení naprosto jasné a ostré. Vynikající je i za příplatek dodávaný barevný head-displej, který promítá informace na čelní sklo a ne na nějaké sklíčko jako levnější auta.
Nástup dozadu příjemně překvapí. Kvůli nízké siluetě je samozřejmě nutné počítat s omezeným prostorem, jenže ve výsledku to na zadních sedadlech není vůbec špatné. Na výšku měřím 182 centimetrů, přičemž vzadu jsem stále měl lehkou rezervu jak před koleny, tak nad hlavou. I vzadu se přitom sedí nízko, což trochu ztěžuje nástup a výstup. Zato se tu cestující necítí stísněně. Důvodem je totiž slušné boční prosklení, protože za zadními dveřmi našla místo ještě malinká okna pomáhající s prosvětlením kabiny.
Motor, jízdní vlastnosti
140 kW stačí, ale do Německa to není
Audi A5 Sportback je na českém trhu dnes dostupné se dvěma zážehovými a dvěma vznětovými motory. Ty benzinové zastupují přeplňovaný čtyřválec 2.0 TFSI se 185 kW a třílitrový šestiválec s 260 kW (model S5), zatímco z turbodieselů jsou k dispozici testované 2.0 TDI (140 kW) a šestiválec 3.0 TDI (160 kW), který bude později doplněn silnější variantou s 210 kW.
V poslední době se nám vznětové motory zdají být kvůli emisním normám notně otupělé, a tak jsme byli velice zvědavi na to, jak si v A5 povede 2.0 TDI. Už první dojmy Honzy Mičky z české jízdní prezentace vozu byly pozitivní, což se potvrdilo i po týdenním testování. Jestliže budete s autem jezdit především v českém prostředí, budete už se základním motorem navýsost spokojeni.
V realitě povolených rychlostních limitů na tuzemských silnicích a dálnicích má totiž už základní vznětový dvoulitr sil na rozdávání. Ostatně hodnoty 140 kW při 3800 až 4200 otáček a 400 N.m v pásmu mezi 1750 a 3000 otáčkami jsou samy o sobě už slušná čísla. Držte ho nad 1700 otáčkami (níž je přece jen mrtvý), a budete nadšeni jeho lineárně rostoucím zátahem. Motor má jemný chod, tedy pokud ho necháte zahřát, za studených zimních rán přece jen dá najevo dieselovou jadrnost.
Naopak pokud s autem často vyrážíte na služební cesty k našim západním sousedům a rádi jezdíte po „autobahnu“ v rychlém pruhu, budete patrně muset sáhnout po něčem silnějším. Jestliže do nějakých 140 km/h je motor parádně hbitý, kolem 160 km/h je už znát, že mu dochází pomalu dech. Zkrátka se mu už nechce moc zrychlovat.
Ani svižnější tempo však není vyváženo vysokou spotřebou, ba naopak. Kombinace nízké siluety karoserie, lehké konstrukce a vznětového motoru pod kapotou se projevuje i na apetitu vozu, samozřejmě pozitivně. Dlouhodobý průměr se nakonec zastavil na 6,6 litrech na 100 kilometrů, a to jsme se Sportbackem občas jeli i ostřeji. I ve městě se dá jezdit za devět litrů, zatímco na okresní silnici se snadno dostanete na šest. Dálniční trasu Praha-Plzeň jsme v rámci rychlostních limitů zvládli za 6,8 litrů na 100 km, přičemž když zvolíte „německé“ tempo kolem 160 km/h, stále se dostanete pod 7,5 litru.
Skvělá světla, ale co ta převodovka?
Testovaný čtyřválcový turbodisel se sice jako jediný motor v nabídce A5 Sportback dodává i s manuální převodovkou, my ale sáhli po příplatkové dvouspojkové převodovce, dodávané za 60.000 korun. Automat k této třídě zkrátka tak nějak patří.
Dvouspojkové převodovky z dílny VW Group sice většinou chválíme, v tomto případě nás však automat s obchodním označením S tronic příliš nenadchl. Řadí sice hladce a rychle, a to zvlášť když zvolíte svižnější tempo, rychle reaguje na manuální pokyny, často se ale nechá zmást řidičovou jízdou. Typickým příkladem je situace, kdy se přibližujete ke křižovatce, zpomalujete, rozhlédnete se, zda máte volno, a následně opět zrychlíte. To převodovka zkrátka nečeká, zrychlení jí překvapí a najednou neví kudy kam.
Zvlášť ve městě se takové situace dějí často, městský provoz tudíž S tronicu příliš nesvědčí. Tedy ne že by převodovka byla nějaká cukavá, stále se na její chování dá zvyknout, u prémiových značek jsme ale zkrátka zvyklí na vyšší kvalitu řazení. Jinak řečeno, osmistupňový automat s hydrodynamickým měničem od ZF práci obvykle zastane lépe. Možná by se jeho širší aplikace Audi hodila. Ve střední třídě ji používá jen pro 3.0 TFSI a vrcholné 3.0 TDI (200 kW).
Testovaný motor 2.0 TDI je sice v základu dodáván s pohonem přední nápravy, my jsme však zvolili pohon všech kol, který je v případě A5 ve velké oblibě. Sedm z deseti loni v Česku prodaných á-pětek disponovalo systémem quattro, za který se k 2.0 TDI (140 kW) v kombinaci s S tronicem připlácí 68.000 korun. Jízdním schopnostem vedle quattra pomáhaly také adaptivní tlumiče dodávané za 28.100 korun.
Audi A5 Sportback – srovnání s konkurencí | |||
Model | Audi A5 Sportback | BMW 4 Gran Coupé | Jaguar XE |
Motor | 2.0 TDI quattro | 420d xDrive | 20d AWD |
Pohon | 4x4 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1968 | 1995 | 1999 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 140/3800-4200 | 140/4000 | 132/4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 400/1750-3000 | 400/1750-2500 | 430/1750-2500 |
Převodovka | 7DS | 8A | 8A |
Max. rychlost [km/h] | 235 | 230 | 225 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 7,4 | 7,4 | 7,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,7 | 4,5 | 4,7 |
Základní cena [Kč] | 1.212.900 | 1.214.408 | 1.158.696 |
A5 Sportback musíte v rámci nabídky čtyř kruhů považovat za sportovněji laděný model, což se projevuje i na naladění podvozku. To je i v případě komfortního nastavení adaptivních tlumičů tužšího ražení, čehož si nejvýrazněji všimnete při jízdě po městě. Za pomalého tempa 19palcová kola zapadají do jednotlivých děr, což komfortu moc nepomáhá. Navíc je slyšitelný valivý odpor kol.
Jakmile ale jednou městské prostředí opustíte, z A5 Sportback se stává ideální grand tourer. Auto si doslova libuje v dlouhých přejezdech, během nichž se projevuje perfektní odhlučnění motoru a takřka nulový aerodynamický hluk. Bezrámová okna v tomto případě nejsou vůbec znát. Navíc při rychlejším tempu začne lépe fungovat i podvozek a tam, kde se za pomalé jízdy zdál trochu nepohodlný, je najednou komfortní s perfektním filtrováním nerovností.
Stejně jako ostatní dnešní audiny je A5 Sportback velice jistým vozem, který dokáže zatáčky krouhat jako zelí, na limitu je však přece jen znát lehká nedotáčivost. Elektronika si však s tím dovede poradit a spíše, než aby auto jelo po tečně ven, dostane se do čitelného smyku všemi čtyřmi koly. To obzvlášť platí pro sportovní režim ESP, kdy elektronika toho řidiči dovolí více. I v základním nastavení však tento pomocník pracuje čitelně a jemně.
S A5 Sportback si navíc budete užívat i jízdu v noci. Jestliže zpočátku nás překvapil až nepříjemný rozdíl mezi dálkovými a potkávacími světly, kdy hrana dosvitu je opravdu ostrá, že po zhasnutí dálkových světel není v dáli absolutně nic vidět, posléze jsme to pochopili.
Plně diodové Matrix světlomety totiž fungují takřka bez chyby, automaticky zhasínají, rozsvěcují a upravují intenzitu 18 diod, aby neoslňovaly řidiče v protisměru. Navíc upravují paprsek i podle zatáček a osvětlují dopravní značky podél silnice. Díky tomu si tak po dálnici klidně můžete jet na dálková, aniž byste šoférům proti vadili. S reakcemi protijedoucích řidičů na automatické přepínání tlumených a dálkových světel máme zkušeností více než dost, přičemž u A5 Sportback si probliknutím nestěžoval nikdo. Jen na okresní silnici se nám občas zdálo, že světla při zahlédnutí protijedoucího auta zhasínají později, než by se nám líbilo. Celkově jsme ale navýsost spokojeni, což u těchto systémů není zvykem, ba naopak.
Stejně tak se nám líbí jemná práce adaptivního tempomatu, který citlivě reaguje na vozidla vpředu a místo panického brzdění hezky pomalu zpomaluje. Naopak asistent pro udržování v jízdním pruhu má své limity, funguje jen na dálnici a ve městě čáry na silnici odmítal sledovat. Hlídání mrtvých úhlů zase pracuje vcelku opatrně, zvlášť při předjíždění se při vracení do pomalého pruhu varovně bliká i v případě, že je předjížděné vozidlo už daleko za vámi.
Jenže tuto kvalitu si Audi dobře uvědomuje, a tak si za A5 Sportback nechává poměrně tučně zaplatit. Testovaná kombinace 2.0 TDI (140 kW) quattro přijde na 1.212.900 korun, přičemž v základu jí chybí i tak samozřejmé prvky jako tempomat nebo dešťový senzor. Těmi přitom nejsou vybaveny ani příplatkové verze Sport a Design, které se liší hlavně svými designovými prvky. Zákazník si tak musí připlácet a připlácet, díky čemuž se snadno dostane nad hranici 1,5 milionu korun.
Závěr
Závěr
Jestliže hledáte služební vůz, s nímž budete trávit čas především na trase Praha – Brno, nebo na jiné dálniční trase, málokteré auto zastane tuto funkci lépe než Audi A5 Sportback s testovaným agregátem 2.0 TDI (140 kW). Se svým povedeným vzhledem se jedná o reprezentativní automobil, který nabízeným komfortem dokáže posádku hýčkat. Jeho motor přitom v rámci českých rychlostních motorů plně postačuje a zároveň je úsporný. Pod hranici sedm litrů na 100 kilometrů není žádnou práci se dostat, navíc věříme, že z dlouhodobého hlediska tento průměr může dále klesnout.
Na jinak povedeném automobilu jsme měli výhrady vlastně jen ke dvěma věcem. V prvním případě se jedná o kola, která však lze snadno nahradit za jiná. Mnohapaprskové devatenáctipalcové disky V-design sice A5 náramně sluší, přece jen jsou ale na českých silnicích občas znát, když jsou v kombinaci s tužším podvozkem na nerovnostech slyšet. Druhou výtku pak máme k sedmistupňové dvouspojkové převodovce, která sice řadí hladce, mnohdy ale zazmatkuje, nelogicky změní převod, což neproběhne právě podle našich představ. Jinak řečeno, osmistupňový automat od ZF se v tomto druhu auta obvykle jeví lépe.
Otázkou je pak cenová politika. U prémiových značek a u Audi obzvlášť musíte zkrátka přistoupit na to, že bohatou základní výbavu nenabídnou a je potřeba si připlatit i za maličkosti. V případě A5 se jedná třeba o tempomat nebo dešťový a světelný senzor. Výhodou sice je, že se řidič může rozhodnout, zda tyto prvky skutečně chce, nevěříme ale tomu, že by si někdo zrovna A5 Sportback objednal bez nich. Na druhou stranu je ale znát, že tady si skutečně připlácíte za kvalitu, a to je to nejdůležitější. Proto A5 Sportback hodnotíme velice pozitivně.
Nejlevnější verze modelu | 1.084.900 Kč (2.0 TDI/140 kW A5 Sportback) |
Základ s testovaným motorem | 1.212.900 Kč (2.0 TDI quattro/140 kW A5 Sportback) |
Testovaný vůz bez příplatků | 1.276.900 Kč (2.0 TDI quattro/140 kW A5 Sportback Sport) |
Testovaný vůz s výbavou | 1.794.200 Kč (2.0 TDI quattro/140 kW A5 Sportback Sport) |
Plusy
- Úsporný a dostatečně silný motor
- Perfektní zpracování
- Nízký aerodynamický hluk
- Bohatá výbava
- Perfektní sedadla
Minusy
- Ne tak hladké řazení
- Hluk od podvozku
- Příplatek i za maličkosti
Foto: David Rajdl