Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q3 2,0 TDI S tronic – Mezi Tiguanem a Q5

Ondřej Láník
Diskuze (101)
Zatímco s motorem 2,0 TFSI má problém jezdit pod 10 l/100 km, s naftovým dvoulitrem se jen těžko dostává přes osm…

Druhým testem Audi Q3 pokračujeme systematicky ve zkoumání nabídky od nejdražšího k těm dostupnějším. Tento krok směrem k nižší ceně není příliš zásadní, testujeme totiž jediné TDI, které má na zádi nápis quattro.

Místo prozatím vrcholného čtyřválce 2,0 TFSI (155 kW) zaujal vpředu napříč uložený turbodiesel TDI se 130 kW a 380 Nm. Také druhé setkání proběhlo ve společnosti S tronicu – tedy automatické sedmistupňové převodovky DSG poslední generace. Z pohledu aktuálních trendů tak před námi stojí optimální kombinace charakterizovaná spojením pojmů 4x4 (či nepravé quattro, chcete-li), TDI, DSG.

suv audi testy suv audi testy

Kdo od přechodu z TFSI na TDI očekává zhoršení kultury cestování, toho musíme zklamat. Odhlučnění naftového motoru, jeho vibrace ani další průvodní jevy spojené se spalováním za vysokých tlaků neberou tomuto Audi nic z jeho prémiovosti. Síla motoru 2,0 TDI se přibližuje magické hranici 400 Nm až s určitým zpožděním za konkurencí. Maximálních 380 Nm, které Audi slibuje, je však ukryto ve velmi kultivovaném a příjemně dávkovatelném balení.

suv audi testy suv audi testy Sedmistupňový S tronic zvládá z momentové charakteristiky čtyřválce vydolovat maximum. Jeho rychlé řazení a těsně vedle sebe poskládané rychlostní stupně by umožnily svižnou jízdu i s málo pružným turbodieselem s omezeným pásmem využitelných otáček, jenže motor v tomto Audi je toho pravým opakem. Umí efektivně spolupracovat už kolem 1500 min-1 a bez velkého odříkání a nepříjemných vedlejších efektů točí i 5000 min-1. Slabší výkon převodovky jsme zaznamenali především při popojíždění v kolonách a dobrzďování z vyšších rychlostí, kdy se S tronic nezdráhá podřadit drsněji, než bychom od prémiového automatu čekali.

suv audi testy suv audi testy Bez kompromisů je naproti tomu zvuková izolace posádky od všech zdrojů jízdního hluku. Na dálnici motor neobtěžuje, ani když máte na tempomatu nastavenou hodnotu daleko za 130 km/h, podvozek dobře pohlcuje nerovnosti jak z oblasti krátkých pravidelných, resp. dálničních, tak z těch větších a hluk od kol samotných také není nijak výrazný. Na dálnici tak nade vše vyniká hluk od zrcátek a A-sloupků, což ale až do 150 km/h nikterak nebrání v poslechu audiosoustavy. Jediným problematickým režimem v oblasti zvukového projevu je kadlání motoru během postávání v kolonách, máte-li deaktivovaných stop-start systém. Ano, na volnoběh je přítomnost turbodieselu dobře slyšitelná a skrze jemné vibrace ve volantu ji budete cítit i dotykem.

Od turbodieselu, byť nadprůměrně silného, se čeká nízká spotřeba a Audi v tomto ohledu nezklame. Standardní test jízdy konstantní rychlostí s tempomatem končí ve 100 km/h odběrem pouhých 5 l/100 km a ve 130 km/h pak 6,3 l/100 km. Dálniční limit zvládá motor na sedmý rychlostní stupeň s 2300 min-1. Dlouhodobý průměr, včetně energeticky náročnějšího městského provozu, končí na hodnotě 8 l/100 km, ale pokud by jízda mimo město tvořila víc než 2/3 používání tohoto Audi, klesne odběr někam k 7 l/100 km.

Příčná zástavba motoru uvolnila v kabině několik centimetrů podélného prostoru a když k tomu připočtete tradičně vertikální usazení cestujících, dostanete příjemně vzdušný a přijatelně prostorný interiér pro čtyři a jejich zavazadla. S nákladem jsou tu dva zádrhely. Nejprve je třeba zavazadla zvednout do úctyhodných 780 mm nad vozovku, kde se nachází práh zavazadelníku. Když jde o něco rozměrnějšího, narazíte na další problém: pevný kryt základního objemu zavazadlového prostoru. Ten se nezvedá spolu s pátými dveřmi, ale je potřeba jej ručně demontovat a uložit mimo vozidlo.

suv audi testy suv audi testy S trochou nadsázky dostanete v Q3 image většího Audi Q5, ale za podstatně nižší cenu. Když nebudete příliš zkoumat siluetu a speciálně nepříliš působivou vyšší příď, celkem jistě vás dostane světelný design, který Audi umí snad nejlépe ze všech prémiových značek. Diody, světelné trubice, nebo jen uspořádání a použití známých prvků do nových celků dělá z auta, stojícího na známém základě, vizuálně trochu lepší zboží. Za vše jmenujme charakteristická denní světla a jejich opakující se obraz v koncových svítilnách nebo působivé difuzní osvětlení diodami v interiéru.

Světýlka a design ale rozhodně nejsou to jediné, co odlišuje Q3 od výchozího Tiguana. Změnilo se zákaznické cílení i určení auta. Pro Audi mluví podobnost s větším Q5, vybranější materiály než u VW nebo množství užitečné elektroniky. Terénní ambice šly stranou, do popředí se dostaly jízdní vlastnosti na asfaltu. Světlá výška zůstala u kompromisních 170 mm (Tiguan až 200 mm), Audi se naproti tomu snáze ovládá, jeho reakce jsou přímější, náklony karoserie minimální a brzdy poskytují špičkový brzdný výkon. Dostupnější Volkswagen je lepší nejen v terénu, ale i v praktičnosti a velikosti interiéru.

suv audi testy suv audi testy

Je to trochu překvapivé, ale Volkswagen a Audi si přesto přímo nekonkurují! Přinejmenším, pokud trváte na silném TDI, čtyřkolce a automatu. Tam kde nabídka Tiguanu končí, Q3 teprve začíná. Nejdražší verzi Tiguanu 4Motion 2,0 TDI (125 kW, 320 Nm) pořídíte za tři čtvrtě milionu, převodovku DSG ale v této motorizaci nedostanete ani za příplatek. V tomto světle se 130kW a 380Nm turbodiesel v Audi Q3 s S tronicem (kterému VW v ceníku říká DSG) s cenou 869.900,-Kč jeví jako logické pokračování nabídky VW Group. I když budete chvíli zaškrtávat příplatkové položky v konfigurátoru, zjistíte, že cena dobře vybavené Q3 jen mírně přeroste základní cenovku čtyřválcové Q5 se slabším TDI. Marketing zkrátka u Audi ovládají skvěle…

První cena vozu 698.500,- Kč (Q3 2,0 TDI 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 869.900,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro)
Základní cena testovaného vozu 869.900,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.107.917,- Kč (Q3 2,0 TDI 130 kW quattro)

Plusy

  • Nízká spotřeba
  • Výborné brzdy
  • Výkonný a kultivovaný motor
  • Možnosti individualizace
  • Dobré trakční schopnosti
  • Ovladatelnost v běžných situacích
  • Kvalita tlumení nerovností

Minusy

  • Velmi vysoko umístěný práh zavazadelníku
  • Velmi omezená variabilita
  • Místy nekomfortní řazení převodovky, zejména v nízkých rychlostech
  • Vyšší základní cena
  • Příplatky i za mnohé „samozřejmosti“
  • Krátká opěradla sedadel
  • Omezené možnosti v terénu, světlá výška jen 170 mm
Ondřej Láník
Diskuze (101)
Audi Q3 2,0 TDI S tronic
Cena základní sestavy 869 900 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd v kopci, elektromechanická ruční brzda, 16palcová litá kola, klimatizace, rádio, přední mlhovky, samostatná světla pro denní svícení, dojezdové náhradní kolo a další. Kč
Cena testované sestavy 1 107 917 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (17.883,-), sportovní sedadla s čalouněním kůže/Alcantara (46.760,-), dekorace hliník 3D (8.245,-), Audi parking systém (10.993,-), tempomat (7.432,-), dvouzónová klimatizace (15.135,-), 18palcová litá kola (34.373,-), Connectivity-Paket vč. Bluetooth (15.677,-), multifunkční ukazatel (3.174,-), zadní sedadlo s loketní opěrkou (4.258,-), rádio Concert (10.993,-), čelní sklo s akustickou úpravou (2.903,-), střešní ližiny z eloxovaného hliníku (2.322,-), dešťový a světelný senzor (4.413,-), paket vnitřního osvětlení (6.580,-), xenonová světla Plus vč. diodových koncových světel (27.212,-), multifunkční sportovní kožený volant s pádly pro řazení (10.722,-), vnější zrcátka el. sklopná, nastavitelná a vyhřívaná (8.942,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 130 / 4200
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 380 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 212
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 8.2
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 5.3 / 5.9
Emise CO2: 159
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1660 / 525
Rozměr pneu: 215/60 R17
Audi Q3 2,0 TDI S tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4385
b) šířka (mm): 1831
c) výška (mm): 1608
d) rozvor (mm): 2609
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 775
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: Ano
14. 1. 2012 09:37
Re: :-)
citace GTI:
Jistě, Tigi je trefa, no ten vnitřek by chtěl vylepšit, souhlas.

tigouš je nepřijatelný, ale jiné názvy pro těbe přijatelné viditelně jsou, když někoho kritizuješ tak aspoň nekaž vodu a nechlastej při tom víno ;-)
5. 1. 2012 09:43
Re: :-)
Tak mi ukaž, kde tady nekriticky vychvaluji Q3. Resp. jinak, ukaž mi kde na diskuzích nekriticky vyzdvihuji cokoliv od koncernu. Vlčí mlha. Vidíš to co chceš vidět, i kdyby to neexistovalo.
Avatar - theolli
5. 1. 2012 09:30
Re: :-)
Já jsem to pochopil,vím že na jiných trzích jen i já ji vnímám jako obyčejnou a průměrnou automobilku tak jako na jiných trzích ;-) ,spíš mám záchvat z vás jak tu se.... z každý blbosti hlavně at to má VW znak a je to v pořádku,pokud je to poruchové k tomu se nikdo nevyjadřuje,to se přehlíží ale hlášky o "premiových lidech" na to tu je plno "expertů" těch co tomu na rozdíl odmne rozumí!!
5. 1. 2012 08:29
Re: :-)
Kdyby jsi uměl číst, zjistíš, že Bristol psal o jiných trzích, než evropském. My = evropský trh. Jak Audi vnímá evropský trh zjistíš z tabulek prodejů.
Problém tady máš očividně ty. Pokud podobné záchvaty dostáváš vždy, když vidíš Audi, či VW, tak se v tom záchvatu musíš potácet stále.
5. 1. 2012 08:21
Re: :-)
Lidé kupují to, co potřebují. >:D Dlouho jsem se tak dobře nezasmál.