Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Audi Q3 2,0 TFSI S tronic – Diodový junior

Diskuze (82)

Q3 stojí na základech Tiguanu. Je to ale to poslední, co by vás při jízdě s novým Audi mohlo napadnout.

Vyrábí se ve Španělsku u SEATu a využívá techniky Volkswagenu Tiguan. Přesto, nebo právě proto, si dali v Ingolstadtu záležet, aby u nové Q3 nebylo pochyb o příslušnosti ke značce Audi.

Automobil svým vzhledem vychází ze čtyři roky starého konceptu Cross Coupé. Designéři však rozpracovali příď v méně agresivním duchu. Maska chladiče single-frame je nového šestiúhelníkového tvaru. Přetažení prolisů z kapoty do nárazníků, stejně jako tvarové řešení okolí mlhovek kopíruje větší Q5.

Q3 má podle předpokladu plnit roli modelu baby-Q5. A skutečně: Z některých pohledů tyto dva modely bez přímého srovnání jen těžko poznáte. Audi tak opakuje úspěšnou strategii, kdy dostupnější modely navrhuje a vyrábí tak, aby byly podobné těm dražším.

Očekávání jsou vysoká – Audi od Q3 nechce nic jiného než dohnat nebo předehnat prodejní výsledky BMW X1. Na českém trhu k tomu má slibně našlápnuto: kdo si neobjednal auto ještě před oficiálním uvedením na trh, svoji Q3 si letos už neodveze.

Konvence vs invence

Zastavme se ještě na chvíli u vnějšího designu. Ačkoliv je technika diametrálně odlišná od větší Q5, karoserie se naopak snaží o co největší podobu. Všechny provedené úpravy sledují dva cíle: působit kompaktněji a sportovněji.

Kromě evolučního posunu firemního designu tak máme před sebou vůz, který má menší světla, výrazněji skloněný zadní sloupek, větší disproporci délky bočních dveří a celkově expresivnější tvary.

Testovaný vůz dostal příplatková xenonová světla Plus. S těmi se pojí efektní pás trubicových diod pro denní svícení obepínající obvod předních světlometů a ještě působivější zadní lampy s diodovými trubicemi.

suv audi testy suv audi testy

Interiér vyráží vstříc novému pojetí, které sází na oblejší tvary, ještě výraznější orientaci na řidiče a propracovanější návaznost jednotlivých designových myšlenek. Ergonomie je takřka bezchybná, navzdory novému způsobu ovládání rádia a volby teploty u dvozónové klimatizace.

Příplatková sportovní sedadla v kombinaci Alcantara/kůže vypadají působivě a také dobře podrží. Cenu vozu ovšem navyšují o nemalých 47 tisíc korun a neuškodilo by jim prodloužení opěradel. Velmi příjemným prvkem příplatkové výbavy je paket vnitřního osvětlení, který v noci prosvětlí interiér bílým diodovým světlem.

Audi slibuje bezkonkurenční výhled všemi směry a skutečně – přehled o dění před autem, výhled do boku a překvapivě i dozadu těžko hledá mezi kompaktními SUV obdoby. Jediným mínusem je malé vnitřní zrcátko, přes které mnoho vidět není.

Řidič má za volantem lehce sportovní pocit namíchaný s mírně vyvýšenou pozicí proti běžným osobním autům. Není to sice úplně dojem sezení v lehce zvýšeném kombi, jako to zkouší BMW X1, k velmi vzpřímené pozici typické pro většinu SUV má ale Q3 velmi daleko.

suv audi testy suv audi testy Od 4385 mm dlouhého SUV se sportovními proporcemi nelze čekat přebytky vnitřního prostoru. Pokud ale vaše nároky nejsou přehnaně vysoké, Q3 v relativním pohodlí uveze i čtyři dospělé osoby a k tomu velmi slušných 460 litrů zavazadel (po strop).

Mimochodem, zavazadelník zaujme hned z několika důvodů. Pozitivní je skutečnost, že do něj vůbec nezasahují podběhy. Méně potěšitelný je skutečný tvar, který se na straně sedadel i pátých dveří směrem vzhůru postupně zkracuje. Navíc místo obvyklé rolety nebo plata slouží jako kryt zavazadlového prostoru pevná police, kterou je potřeba při převážení větších předmětů někam umístit.

Obratné SUV

Na zajímavou kombinaci nepříliš vysokého posazu a vynikajícího přehledu o dění na silnici navazuje i skutečný dojem z řízení. Audi usilovně maskuje hmotnosti i výšku a snaží se i o jistou dávku agility v zatáčkách.

Obejde se bez výraznějších bočních náklonů, nedotáčivosti proaktivně předchází pohon všech kol se spojkou Haldex 4. generace (obchodní označení quattro) a použité pneumatiky Pirelli Scoprion Verde mají značnou odolnost vůči bočnímu přetížení. Výsledkem je ovladatelnost ne nepodobná pětidveřovému Golfu.

JAKE.AUTO.CZ: Audi Q3 – všechny testy a další články

To neznamená, že by snad Q3 byla okreskovým náčiním. K sesterskému Tiguanu, který se i na silnici tváří lehce terénně, nebo houpavým a rozevlátým SUV jiných mainstreamových značek ale má toto Audi velmi daleko.

Další atributy vozů kategorie SUV přitom nejsou potlačeny. Při jízdách ve městě řidič ocení lehké a odtažité řízení, (ne)kvalita českých silnic zase znamená zátěžovou zkoušku tlumení. Audi navzdory 18palcovým kolům obstálo s jedinou výhradou – kvůli krátkému rozvoru se někdy na sérii příčných nerovností rozhoupe.

Nekonvenční volba

Co do volby motorizace jde první test Audi Q3 proti aktuálním trendům. Pod kapotu zamířil dvoulitrový čtyřválec s turbem, ten ovšem spaluje benzin. Z dvojice nabízených variant máme tu čest se silnější, momentálně vrcholnou verzí 2,0 TFSI o výkonu 155 kW.

Standardem je vedle pohonu všech kol také sedmistupňová dvouspojková převodovka, označovaná S tronic. Technika společná s VW Tiguan znamená příčnou zástavbu motoru a také fakt, že zadní kola se připojují jen v potřebných chvílích (byť proaktivně).

Agregát je dobře utlumen v nízkých otáčkách, ve středním pásmu má sportovnější zvuk a v nejvyšších otáčkách o sobě dá vědět tlumeným a nikterak výrazným zvukem. Do interiéru nepustí žádnou znatelnou vibraci ani nepříjemný zvuk při ranním startu. Komu nevadí tankovat benzín, zažije komfort, jaký mohou majitelé turbodieselů jen závidět.

suv audi testy suv audi testy Převodovka ve standardním režimu D fandí snahám o úsporu. Ochota podřazovat je poněkud rezervovaná a běžný rozjezd nelze označit jinak než jako vlažný. K rychlejší akceleraci, například při vjíždění do křižovatky, je potřeba razantněji šlapat na plynový pedál. Elektronika pak ale zase motor zbytečně vytáčí. Optimem je proto v zásadě standardní režim s občasnou nápovědou pomocí páček pod volantem.

Sportovní režim totiž nabízí snadno dostupný výkon, i při malé zátěži se ale zase vyhýbá nízkým otáčkám. Spolehlivá trakce, zrychlené reakce převodovky a ochota točit motor po ploché křivce až těsně k omezovači jsou cestou k dosažení rychlosti 100 km/h za 6,9 sekundy. To je momentálně druhý nejlepší výsledek v segmentu, hned po BMW X1 xDrive28i (180 kW, 6,1 s). Audi ale zase chystá ještě rychlejší Q3 RS.

suv audi testy suv audi testy Největší slabinou celého auta je systém Start-Stop. Při restartu se auto zachvěje a spojka spíná s prodlevou. Naštěstí lze systém vyřadit z činnosti příslušným tlačítkem a nebo jednoduše volbou sportovního režimu převodovky.

A jak je na tom benzinové turbo se spotřebou? Vyšší hmotnost, velká kola a pohon všech kol jsou největším nepřítelem ve městě, kdy je stlačení spotřeby pod 10 l/100 km vzácným úkazem. My jsme jezdili za 11 až 12 litrů.

Mimo město lze pohodovým tempem udržovat sedmilitrovou spotřebu. Při ustálených 100 km/h pak benzinová Q3 točí 1950 min-1 a konzumuje 6,2 l/100 km – to je hodnota srovnatelná s nedávno testovanými VW Tiguan 2,0 TDI a Kia Sportage 2,0 CRDi s automatickou převodovkou.

Dálnice znamená při 130 km/h 2500 min-1 na sedmý převodový stupeň a průměrnou spotřebu 10,1 l/100 km. Zhruba třílitrový rozdíl proti dieselovým SUV je plně vynahrazen dynamikou, které nemůže žádný dvoulitrový turbodiesel konkurovat.






První cena vozu 698.500,- Kč (Q3 2,0 TDI 103 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací 894.900,- Kč (Q3 2,0 TFSI 155 kW quattro)
Základní cena testovaného vozu 894.900,- Kč (Q3 2,0 TFSI 155 kW quattro)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 1.105.705,- Kč (Q3 2,0 TFSI 155 kW quattro)

Plusy

  • Kvalitní design s atraktivními prvky

 

  • Možnosti individualizace

 

 

  • Výkonný motor

 

 

  • Výhled z vozu

 

 

  • Ovladatelnost v běžných situacích

 

 

  • Kvalita tlumení nerovností

 

Minusy

  • Vyšší základní cena

 

  • Příplatky i za mnohé „samozřejmosti“

 

 

  • Pomalý systém start/stop

 

 

  • Vláčné rozjezdy v režimu D

 

 

  • Krátká opěradla sedadel

 

Diskuze (82)
Audi Q3 2,0 TFSI S tronic
Cena základní sestavy 894 900 Kč
Výbava základní sestavy 6 airbagů, stabilizační systém, asistent pro rozjezd v kopci, elektromechanická ruční brzda, 16palcová litá kola, klimatizace, rádio, přední mlhovky, samostatná světla pro denní svícení, dojezdové náhradní kolo a další. Kč
Cena testované sestavy 1 105 705 Kč
Výbava testované sestavy Metalický lak (17.883,-), sportovní sedadla s čalouněním kůže/Alcantara (46.760,-), dekorace hliník 3D (8.245,-), Audi parking systém (10.993,-), tempomat (7.432,-), dvouzónová klimatizace (15.135,-), 18palcová litá kola (34.373,-), Connectivity-Paket vč. Bluetooth (15.677,-), Multifunkční ukazatel (3.174,-), zadní sedadlo s loketní opěrkou (4.258,-), rádio Concert (10.993,-), čelní sklo s akustickou úpravou (2.903,-), střešní ližiny z eloxovaného hliníku (2.322,-), dešťový a světelný senzor (4.413,-), paket vnitřního osvětlení (6.580,-), xenonová světla Plus vč. diodových koncových světel (27.212,-), multifunkční sportovní kožený volant s pádly pro řazení (10.722,-), vnější zrcátka el. sklopná, nastavitelná a vyhřívaná (8.942,-). Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1984
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 155 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 300 / 1800 - 4900
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 230
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 6.9
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 10.2 / 6.4 / 7.7
Emise CO2: 179
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 460 / 0
Objem nádrže (l): 64
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1640 / 525
Rozměr pneu: 235/50 R18
Audi Q3 2,0 TFSI S tronic
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4385
b) šířka (mm): 1831
c) výška (mm): 1608
d) rozvor (mm): 2609
e) rozchod vpředu (mm): 1571
f) rozchod vzadu (mm): 1575
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 880 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 550 / 7750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1015
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 920
k) šířka vpředu (mm): 1490
l) šířka vzadu (mm): 1420
délka sedáku vpředu (mm): 530
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 670
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Avatar - Aladeen
14. 1. 2012 20:37
Hodnotenie 8 ??
čo ste sa j*bly o zem ? Veď je to fábia daná do výsky hodili tomu Audi masku a nasadili cenu 40 000 € !!!!!!!!!!! :-)
Avatar - Parda71 (BMWfans)
2. 11. 2011 16:53
Re: Hnus
Jo, to jsi trefil... Řídí se čím víc smajlů, tím víc srandy a na obsah vtipnosti v textu až tolik nehledí, no každý to má jinak ;-)
Avatar - white label
1. 11. 2011 16:09
Re: Hnus
Tak třeba peet smajlíkama nahrazuje samotný obsah svých příspěvků, dá tam rovou tři stejně vysmáté smajlíky a má aspoň pocit, že se stal jeho příspěvek "skorovtipným"... >:-[]
Avatar - Parda71 (BMWfans)
31. 10. 2011 23:51
Re: Hnus
Ale byl jsi, já ty smajly nedávám z povinnosti, ale jako opravdové vyjádření pocitu ;-)
Avatar - white label
31. 10. 2011 21:58
Re: Hnus
Ano, máš pravdu, už si vzpomínám..., jen jsem se (marně) snažil být trošku vtipný. >:-[]