TEST BMW 750Ld xDrive – Šest válců a čtyři turba
Design, interiér
V poslední době jsme několikrát psali o tom, že automobilky dotlačené k downsizinu nesmyslnými požadavky na emise, začínají tento trend opouštět. Testovaná sedmička ale jakoby této konstruktérské škole chtěla postavit pomník. Třílitrový objem a šest válců lze sice v zásadě považovat za plnotučné hodnoty, model 750d má však osmiválcové ambice, takže u BMW použili pro jistotu čtvero turbodmychadel. K technice se blíže dostanu, pár čísel však uvedu už teď. BMW v testované specifikaci 750Ld xDrive poskytuje výkon 294 kW (tedy čtyři stovky koní), točivý moment dosahuje svého maxima 760 N.m ve dvou tisících otáčkách (docela vysoko, ne?) a na stovku zrychlí dvoutunová limuzína za 4,7 s.
A nyní pozor, spotřeba paliva. Schválně – za kolik myslíte, že by víc než pětimetrový luxusní sedan s pohonem všech kol a samozřejmě samočinnou převodovkou měl podle BMW průměrně jezdit? Přátelé a kamarádi, za 5,9 litru!!! Ne že bych měl tendence schopnosti mnichovských motorářů podceňovat, ale tohle je pro mě jeden z největších důkazů, že podle stále aktuální metodiky je možné opravdu téměř všechno. Limuzína s prodlouženým rozvorem a zmíněnou kombinací čtyřkolky a automatu s udávanou kombinací deci pod šesti litry… Zatím můžete přemýšlet, s jakým průměrem náš test BMW 750Ld xDrive skutečně zakončilo.
Trpišovský edition a divný zadek
Psal jsem to už ve srovnávacím testu nové sedmičky s Mercedesem třídy S – design poslední generace luxusního BMW mě moc nezaujal. Přední partie nejsou zrovna nápadité, záď potom vyloženě divná, disproporční. A znovu si postesknu – proč nemůže mnichovský vrchol vypadat aspoň trochu jako úžasný dva roky starý koncept Vision Future Luxury? Daleko elegantnější je rovněž zbrusu nová pětka, ta vypadá skvěle.
Je ovšem pravda, že testovaný kousek jistou designovou nerozhodnost notně doháněl velice výrazným optickým paketem. Největší zásluhu na zdrsnění celku má samozřejmě nepřehlédnutelná matná barva karoserie, pocházející z individuálního programu BMW. Všimněte si prosím také černé, tentokrát v lesklém provedení, která na exponovaných místech nahradila chrom. K zahození určitě nejsou ani obrovská dvacetipalcová kola.
Takto výhružně naspecifikovaným modelům pracovně přezdívám „Trpišovský edition“ a je fakt, že respektu jsem na silnici požíval neuvěřitelného. I když jsem na dálnici jel svých tradičních 140 km/h na tempomat, levý pruh jsem měl vždy okamžitě vyklizený, jen co mě chudák vyplašený řidič zahlédl ve zpětném zrcátku.
bmw testy video luxusni redakcnivideo
Nebo jiná příhoda. Svou řidičskou blbostí jsem zablokoval křižovatku – zkrátka padla červená a proud aut se zastavil. Ano, vím, do křižovatky se najíždí vždy až tehdy, když máte stoprocentní jistotu, že můžete pokračovat dál. Nicméně, s pětimetrovým autem jsem se postaral o spolehlivou blokaci obou pruhů a očekával spravedlivou pomstu ze strany ostatních řidičů. Za volantem jsem se propadal hanbou, nestalo se ale vůbec nic. Žádné troubení, nadávání, posunky… Všichni zkrátka jen spořádaně čekali. Osmělil jsem se, rozhlédl kolem a kolegové-řidiči dělali, že mě ani nevidí! No… Zvláštní zážitek!
S vnějším designem nové sedmičky obecně a vzezřením konkrétního kousku jsem se tedy úplně neztotožnil, interiér aktuálního nejluxusnějšího BMW však naopak pokládám za to nejlepší, na co můžete v branži narazit. Nepůsobí tak kýčovitě barokně jako u Mercedesu třídy S, ani jsem si nemusel lámat hlavu s tím, na co mám používat ten divný velký touchpad (kreslení písmenek prstem mě nechytlo). Interiér i přístrojovka jsou vrcholně luxusní, vše ovšem působí jednoduše, vkusně. A ovládání všeho schopného infotainmentu vůbec není složité, určitě jde o jedno z nejpřívětivějších rozhraní vůbec. Dobře, ovládání gesty se pořád hodí spíš jenom do videa s Míšou, třeba já jsem si při gestikulaci pravidelně přepínal rozhlasové stanice.
Nové video s Míšou si ale určitě pusťte! Zkoušíme, jak funguje dálkově ovládané parkování! To si tak s klíčkem stojíte před autem a sedmička sama vyjíždí/zajíždí z parkovacího místa.
Motor, jízdní vlastnosti
Znamenají čtyři turba osm?
Na motorové novince mě přirozeně nejvíc zajímalo, jestli čtyři turba přinesou opravdu osmiválcovou dynamiku? Ještě v hodně dobré paměti mám neskutečný čtyřlitrový osmiválec TDI sice jen se třemi turbodmychadly, jedním však elektrickým. Tedy přesněji řečeno jde o dmychadlo nebo ještě lépe kompresor.
Nyní k novému čtyřturbovému počinu od BMW. Třílitrový šestiválec používá vstřikování common rail s piezoelektrickými vstřikovači, schopnými pracovat s tlakem až 2500 bar. Samotné přeplňování je pak vícestupňové. Vysokotlakou část tvoří dvojice turbodmychadel s proměnnou geometrií lopatek, nízkotlaká pak dvojicí menších dmychadel. Ta jsou použita kvůli rychlejší reakci. V praxi to potom vypadá následovně – nejprve pracují dvě nízkotlaká turbodmychadla, která doplňuje jedno vysokotlaké. To druhé se pak připojí v 2500 otáčkách. Výsledkem je tedy v úvodu zmíněných 294 kW (o 14 kW víc než trojitě přeplňovaná varianta šestiválcové jednotky), maximální točivý moment 760 N.m se dostavuje při 2000 otáčkách, v tisícovce už ale pod plynem čeká 450 N.m. Hezké, díky elektrickému přeplňování však Audi SQ7 nabízí v tisícovce rovnou newtonmetrový komplet, tedy 900 N.m.
Po nastartování je šestiválcová jednotka možná o kousíček hlučnější, než by luxusní třídě slušelo, postupem času se však uklidní. Kdyby však na hlasitosti ještě o ždibíček ubrala, nebyl bych proti. Zatím se pohybuji v okolí redakce, pedál plynu tedy zatěžuji jen zlehka – podobně jako SQ7 reaguje i BMW 750Ld xDrive na mírný pokyn rozumně, s rozvahou, tady by byla okamžitá newtonmetrová nálož spíš na škodu.
Tak. Praha za mnou a já konečně pořádně šlapu na pedál plynu. Těším se na vzlet podobný „elektrickému“ osmiválci v SQ7, na výbuch točivého momentu, na čtyřturbový megazátah! A přišlo… Obávám se, že mírné zklamání. Zátah je, řekněme, více než slušný, že bych ale zatlačený do sedačky zapomněl dýchat, to zase ne. Ano, spolupráce čtyř turbodmychadel vyústila v takřka dokonale plynulý zátah, kolem dvou tisíc otáček jsem nepozoroval žádný skokový nárůst točivého momentu. Jenže… Když si vzpomenu na několikrát vzpomínanou revoluci od Audi. Nebo nebesky sametovou a přitom brutálně rychlou benzinovou noblesu 750i…
bmw testy video luxusni redakcnivideo
Pro ty, kteří se někdy svezli s trojitě přeplňovanou variantou šestiválce (třeba v BMW M550d), nemusí být projev čtyřturba až takovým překvapením. Parametry motoru (280 kW a 730 N.m) vypadaly úchvatně spíš v tabulce technických údajů než na silnici. A i když 750d přináší víc technologických novinek než „jen“ turbo navíc (např. elektronicky regulované olejové čerpadlo, vnější nízkotlaký ventil EGR s vysokokapacitním chladičem, pětivrstvé těsnění pod hlavou válců…), nedůrazný projev mu zůstal.
Nedalo mi to a vydal jsem se vstříc letišti u Mnichova Hradiště, abych pocitově nijak závratnou dynamiku konfrontoval s tvrdými daty z Racelogicu. Na GPS výstup jste si zvykli u našich srovnávacích testů, v jednotestech ale zařízení nepoužíváme, takže srovnání s Audi SQ7 vám bohužel zůstanu dlužen. Třeba ale najdeme v databázi odjetých srovnáváků pro BMW 750Ld xDrive alespoň trochu odpovídajícího soupeře.
Disciplínu ze 60 na 100 km/h zvládlo BMW 750Ld xDrive na čtyřku za 2,9 s, na pětku pak šestiválec potřeboval o sekundu víc. Pro porovnání jsem z našeho archivu vytáhl výsledky BMW 730d xDrive. Tedy se vznětovým šestiválcem o výkonu 195 kW, který zaručí zrychlení na stovku za 5,8 s. Slabší sedmička zvládla se zařazeným čtvrtým rychlostním stupněm stejnou disciplínu za 3,9 s. Na pětku pak za stejný čas jako čtyřturbo. Asi bych čekal, že nadopovaná novinka zadupe do země 730d i na vyšší kvalt, přesuňme se však k akceleraci z 80 na 120 km/h. Zrychlovat budeme tentokrát výhradně na pětku.
Se čtyřikrát přeplňovaným šestiválcem píšu do tabulky 3,9 s, BMW 730d xDrive naměřil Honza Mička 4,6 s. Tehdejší soupeř bavoráku, hliníkový Jaguar XJ s motorem 3.0d/221 kW, potřeboval 4,3 s. No… Řekněme, že BMW 750Ld xDrive předvedlo velmi slušné výkony, vyloženě zázračné ovšem nikoliv.
A co spotřeba paliva? Dokázal jsem se alespoň přiblížit slibovaným 5,9 litrům? Samozřejmě že ne. Když jsem hodně chtěl, pohyboval se za městem a mimo dálnici, lehce pod osm to šlo. Dálniční přesun v rámci rychlostních limitů zvýšil spotřebu zhruba na 8,5 litru, při měření dynamiky jsem se rychle přehoupl přes deset a týdenní test zakončil s průměrem rovných devět litrů.
Deset z deseti
Hodnocení jízdních vlastností, komfortu a zkrátka všeho, co souvisí s podvozkem, bude vlastně velmi jednoduché. Nová sedmička si zaslouží absolutorium prakticky ve všech směrech. Je to sice poprvé, co sedmička nabízí vzduchové odpružení na obou nápravách, BMW se však povedlo v zásadě dokonalé naladění. Komfort je perfektní i na dvacetipalcových kolech, rány se neozývají ani na větších nerovnostech. V rámci rozměrových a hmotnostních možností je nová sedmička také vzorně ovladatelné, s vypnutou stabilizací si lze užít i nějaké ty blbinky. Rozhodit zadek u pětimetrové limuzíny je trochu divný pocit. Také díky vynikajícímu řízení je však tento manévr lehce zvládnutelný a stoprocentně kontrolovatelný. Tradičních deset bodů z deseti dávám osmistupňovému automatu.
bmw testy video luxusni redakcnivideo
Závěr
Nezastírám, že čtyřturbová novinka je pro mě lehkým zklamáním. Hlavně z pohledu dynamiky. Čekal jsem naftové peklo připomínající famózní osmiválec 4.0 TDI s elektrickým dmychadlem a dostal velice slušnou, ovšem v zásadě standardní dynamiku, rozhodně ne na hony vzdálenou obyčejné 730d. Od revolučního čtyřikrát přeplňovaného počinu jsem si sliboval víc. Za týdenní devítilitrový průměr zaslouží více než pětimetrová limuzína s pohonem všech kol jistě pochvalu, BMW však v kombinaci uvádí 5,9 litru. Celkově jde zkrátka spíš o technologický vrchol, výkony v praxi jsou… Slušné.
Jinak jsem byl ze sedmičky tradičně nadšený. Interiér je skvostný, podvozek geniálně vyvážený – komfort vzduchového odpružení je v luxusní třídě nejlepší, ovladatelnost vzhledem k velikosti a dvoutunové hmotnosti nečekaně na výši. Ani k osmistupňovému automatu nemám žádné připomínky, k tomu nejlepšímu patří i řízení. Teď ještě, kdyby nová sedmička byla hezčí…
Čtyřikrát přeplňovanou novinku s výkonem 294 kW koupíte od 2.931.500 Kč, čtyřkolka je pro tento motor standardem. BMW 730d xDrive je levnější skoro o půl milionu, já bych zůstal u „třicítky“. Nebo ještě lépe, za 2.931.500 Kč bych si koupil famózní dvojitě přeplňovaný zážehový osmiválec 750i xDrive. Ano, tahle úchvatná jednotka přijde na stejné peníze jako čtyřturbová novinka. A konkrétní testovaný matně černý kousek s prodlouženým rozvorem pak se všemi příplatky přišel na 4.427.440 Kč. Jenom ta barva Frozen Dark Brown (vidíte, tak ona to byla nakonec hnědá!) stojí poctivých sto tisíc.
bmw testy video luxusni redakcnivideo
Nejlevnější verze modelu | 2.349.100 Kč (730d) |
Základ s testovaným motorem | 2.931.500 Kč (750d xDrive) |
Testovaný vůz bez příplatků | 3.107.000 Kč (750Ld xDrive) |
Testovaný vůz s výbavou | 4.427.440 Kč (750Ld xDrive) |
Plusy
- Komfortní a agilní podvozek
- Dokonalý interiér
- Nejmodernější technologie
- Hladce a rychle pracující automatická převodovka
- Slušná spotřeba paliva
Minusy
- Nijak závratná dynamika
- Nevýrazný design karoserie
Foto: Petr Homolka