BMW 750Li xDrive – Poprvé X a poprvé M

BMW 750Li xDrive – Poprvé X a poprvé M

 
 

Nové BMW řady 7 dorazilo k redakčnímu testu poprvé ve své prodloužené verzi. A aby těch poprvé nebylo málo, 750Li xDrive je první „sedmičkou“ v historii s pohonem všech kol a v našem případě i prvním BMW této řady s M paketem.

BMW se dosud pohonu všech kol ve své nejvyšší modelové řadě bránilo. Zatímco koupě Audi A8 je bez quattra nepředstavitelná (i když ne nemožná) a Mercedes ve své třídě S už řadu let nabízí 4Matic, u BMW museli zákazníci vždy akceptovat tradiční přístup, že k luxusnímu sedanu patří pohon zadních kol. Časy se ale mění a v Mnichově nasadili nejnovější generaci pohonu xDrive do modelu 750i. Řešení je to ale jen částečné, pohon všech kol lze objednat pouze k benzinovému osmiválci a turbodiesely vyjdou v tomto směru úplně naprázdno.

Podobné je to i s M paketem. Skutečná M7 je podle slov ředitele divize M GmbH Kay Seglera (alespoň v této generaci) vyloučena a příplatkový M paket si na sportovní imitaci nehraje. Za příplatek 111 tisíc Kč přidává decentní aerodynamický paket, 19palcová kola, sportovní volant, aktivní stabilizátory, Dynamic Drive Control a příplatkové provedení interiéru. Tvrdší podvozek, ani častější použití loga ///M než na volantu a na prahových lištách, nečekejte.

V testu je tedy vůz, který dokonale naplňuje nové možnosti modelového roku 2010. S pohonem xDrive lze spojit jen model 750i/Li a až od letošního podzimu je možné k sedmičce objednávat M paket. Jen s ním lze navíc zvolit barvu Carbon Black, která má navzdory názvu v online konfigurátoru i na přímém slunci jemný nádech do modra.

obrázek [555 x 317]
 

Po usednutí do interiéru nás hýčká světlé čalounění jemnou kůží Merino Champagne a dřevěný dekor Piano Black s jemnou kovovou linkou. Zrak i hmat potěší také kůží obšité boční sloupky a strop čalouněný Alcantarou. Nadšení ovšem v podzimním období končí při pohledu na koberečky, které jsou stejně světlé jako kůže – přesněji řečeno možná byly před prvním usednutím do auta. Interiér v barvě Champagne jako jediný z programu BMW Individual nemá tmavé koberečky a na majiteli si proto za krásu vybere daň v podobě nutnosti každodenního čištění.

Volant M s tlustším věncem potaženým jemnou a měkkou kůží skvěle padne do ruky a je rozumnou volbou. Tím spíš, že ho lze objednat i samostatně bez M paketu. V seznamu příplatkové výbavy rozhodně doporučujeme zaškrtnout také head-up displej, který je díky dobrému odhlučnění a kvalitním jízdním vlastnostem kolikrát jediným vodítkem, jak rychle se auto ve skutečnosti pohybuje. A že motor i sebejistý podvozek k rychlé jízdě vybízejí…

Volba verze s prodlouženým rozvorem je pak věcí osobních preferencí. Na straně plusů leží výrazně lepší prostor pro nohy na zadních sedadlech, standardní výbava rozšířená o vzduchové odpružení zadních kol a elegantní podélné chromované lišty na střeše. Prodloužení zadních dveří je ale na autě z profilu viditelné a o 14 cm větší celková délka (5,21 m) není úplně kompatibilní s podmínkami českých parkovišť. Pokud však mají na zadních sedadlech pravidelně cestovat dospělé osoby, prostor navíc určitě ocení. Naopak, když se hodláte věnovat řízení sedmičky převážně sami, nedává prodloužená verze příliš smysl.

xDrive z X6

Našim cílem ale především bylo zaměřit se na činnost pohonu xDrive. Sedmička dostala nejnovější generaci tohoto systému, který se dosud montoval jen do modelů X6 a X5 (a dostane jej také nová X1). Od starších, k nedotáčivosti tíhnoucích verzí, se liší především schopností měnit v zatáčkách poměr rozdělení momentu mezi nápravami z výchozích 40:60 až k 20:80. Na výjezdu se opět automaticky navýší moment přenášený na přední kola, v zájmu co nejlepší trakce při další akceleraci. V určitých situacích se systém „umí“ chovat i jako čistá zadokolka a v případě uvíznutí zadní náprav na povrchu bez trakce se hydraulická mezinápravová spojka uzamkne a auto se rozjede díky pohonu předních kol. Tolik tedy lákavá teorie, jak se ale 750Li xDrive chová v praxi?

Jednoduše řečeno, xDrive sedmičkovému BMW ve všech ohledech prospěl. Auto s ním dokáže lépe využít potenciál přeplňovaného osmiválce, navíc je lépe ovladatelné a netrpí běžnými neduhy permanentních čtyřkolek. Lepší trakce zkracuje už tak výborný čas pro akceleraci na 100 km/h z 5,3 s o další dvě desetiny. Zatímco 750i s pohonem zadních kol i na suchu při plném zrychlení v režimu DTC tancuje záď, čtyřkolka tímto jistě efektním, avšak potenciálně rizikovým neduhem netrpí.

obrázek [555 x 289]
 

Pokud by ale xDrive v řadě 7 uměl jen toto, bylo by to přece jen málo. To, čím pohon všech kol v kombinaci s aktivními stabilizátory nadchne, je výborná ovladatelnost a téměř neutrální charakteristika. Při zapnutém stabilizačním systému se chování auta velmi blíží neutrálnímu a jeho limity leží i v zatáčkách velmi daleko. BMW dělá vše pro to, aby jeho řízení bylo příjemné a přitom nezáludné. Svižnou jízdu se 750Li xDrive si tak může užít i méně zkušený řidič bez zbytečných obav z vysokého výkonu motoru.

Jedinou výtku si od nás proto zaslouží „odlehčení“ při rychlém přejezdu terénních vln. To je v podstatě jediná negativní vlastnost podvozku této sedmičky, která navíc vymizí po přepnutí do sportovního režimu.

Vzorně nezákeřné ovládání auta v zatáčkách přitvrdí po přepnutí Dynamic Drive Control do režimu Sport+. Tlumiče jsou tužší, reakce na plynový pedál živější a řízení ztuhne – rozdíly jsou citelné, avšak nijak dramatické. Především se ale odpojí stabilizační systém a chování auta koriguje jen xDrive a kontrola trakce DTC, která dovoluje mírné protočení kol. Právě toto nastavení v kombinaci se zatáčkami na známé okresce odhalí vytříbené chování řady 7 s pohonem všech kol. Stabilizace už neomezuje boční pohyby karoserie a vlastnosti moderního pohonu všech kol, schopného v zatáčkách dodat až 80 % hnacího momentu na zadní nápravu, proto vyniknou na plno.

Při rychlém průjezdu zatáčkou záď jemně, v řádu centimetrů uhýbá. Zvýšený přísun točivého momentu na zadní kola odvádí svoji práci a vede auto ke chtěné mírné přetáčivosti, ze které se záď jemným zásahem řidiče brzy uvede opět do žádaného směru. Co víc, nástup přetáčivosti i konec smyku jsou plynulé jevy, které může navíc řidič (pokud chce) velmi snadno a rychle regulovat prací s volantem a plynovým pedálem – vlastnost u běžného 4x4 téměř nevídaná. Ve světle těchto zjištění začíná být jasné, proč u BMW čekali s uvedením pohonu všech kol až na aktuální generaci xDrive.

obrázek [300 x 368] Testované provedení tak v omezených dávkách nabízí skutečnou Freude am Fahren, kterou limituje hlavně rozvor 3210 mm a pohotovostní hmotnost přes 2,1 tuny – parametry na první pohled vylučující jakýkoliv sportovnější zážitek z jízdy. Sportovnější je tím správným slovem, protože 750i není a ani nechce být „sportovním“ autem. Na to mají i u BMW jiné modely a sedmička na to svého řidiče vždy upozorní. Šířka karoserie se zrcátky 2,13 metru znamená, že na typické zapadlé české silničce auto zabírá prakticky celý jízdní pruh. Také zpětná vazba variabilního řízení nepodává dokonalé informace o dění pod koly a v jistém smyslu je v protikladu k přímosti a tuhosti řízení.

Na konci nám už jen zbývá zodpovědět, kolik za tyto požitky 750Li xDrive žádá. U nezajetého auta (v době zahájení testu mělo najeto jen 800 km) jsme při běžné jízdě po dálnici dosáhli spotřeby v rozmezí 12–13 l/100 km. Jízda po městě znamená odběr o litr vyšší, než udává výrobce, konkrétně tedy 18 l/100 km. O podobný přísun si stádo 408 koní řekne v kombinovaném režimu, pokud plynový pedál občas polechtáte víc, než je nutné. Při skutečně razantní jízdě je pak spotřeba paliva ještě vyšší, ukazatel okamžité spotřeby ocejchovaný do 20 l/100 km totiž při vytočeném motoru ukazuje vždy maximální hodnotu.

Dálniční dostavník, který se nebojí zatáček

BMW řady 7 tak opět potvrdilo, že stojí na pomyslné hranici mezi „sportem“ a „komfortem“ a přepínání Dynamic Drive Control mezi těmito polohami na celkovém naladění auta příliš nemění.

Tento sedan je pohodlný, mimo jiné díky vzduchovému odpružení zadní nápravy, ale mohl by být komfortnější. Na druhou stranu konzervativního řidiče může jeho bezprostřední projev po čase začít unavovat nebo obtěžovat. Skutečný sportovní charakter přesto znamená větší zpětnou vazbu v řízení a také mrštnost, na kterou 750Li přes schopnosti svého podvozku nestačí – velké vnější rozměry a vysokou pohotovostní hmotnost úplně zamaskovat nemůže, i když pocit z řízení je srovnatelný s auty o třídu menšími.

BMW zkrátka zná své zákazníky a jejich požadavky, a nejspíš také nechce zradit své firemní heslo. Řada 7 je proto zajímavým mixem cestovní limuzíny s duchem sportovce.

M paket a černá barva podtrhují jeho atraktivní vzhled, xDrive zase posouvá jízdní vlastnosti téměř k dokonalosti, v souladu s filozofií, kterou sedmička vyznává. Proto překvapí, že si BMW, alespoň pro zatím, u této řady nechává xDrive jen pro benzinový osmiválec.

obrázek [555 x 296]
 

První cena vozu1 940 900,- Kč (730d, 180 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací2 381 600,- Kč (750i, 300 kW)
Základní cena testovaného vozu2 620 800 ,- Kč (750iL xDrive, 300 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků3 839 940,- Kč (750iL xDrive, 300 kW)

Plusy

  • Činnost systému xDrive
  • Neutrální charakter s mírným sklonem k přetáčivosti
  • Ovladatelnost podvozku s aktivními stabilizátory
  • Výkonová rezerva, lineární charakteristika a zvukový projev motoru
  • Pohodlná sedadla s dobrým bočním vedením
  • Intuitivní ovládání iDrive

Minusy

  • Tvrdší naladění podvozku
  • Vyšší průměrná spotřeba paliva
  • Horší výhled dozadu a do boků
  • Malé odkládací prostory v interiéru
  • Rozmístění ovládacích prvků v zadní řadě sedadel
Spolupracujeme s TipCars.com

BMW 750Li xDrive

Cena v základní výbavě: 2 620 800 Kč Cena v testované výbavě: 3 839 940 Kč

Základní výbava:6x airbag, aktivní opěrky hlavy, DSC+DTC, střešní lišty v chromu, pneumatiky Runflat, elektromechanická parkovací brzda řízení Servotronic, pneumatické odpružení zadní nápravy, Dynamic Damper Control, bi-xenonové světlomety, vnější kliky s osvětlením, elektrické nastavení sedadel, palubní počítač, rádio Professional, 7,5‘‘ displej s ovladačem na středové konzoli, PDC – parkovací senzory vpředu a vzadu, zpětné využití brzdné energie, vnitřní a vnější zrcátka s automatickým tlumením, sluneční clona pro zadní okno, elektricky nastavitelná bederní opěrka pro řidiče a spolujezdce, vyhřívání předních a zadních sedadel, ambientní osvětlení, anglická verze, BMW Service Inclusive 5 let/100.000 km, aj.

Výbava testovaného vozu:M Sportovní paket (obsahuje M Sportovní volant, M Aerodynamický paket, 19‘‘ M kola a Dynamic Drive, 111 540,-), metalický lak Carbon Black k M paketu (28 080,-), čalounění BMW Individual Merino/Champagne (172 640,-), strop BMW Individual v provedení Alcantara k M paketu (31 720,-), interiérové lišty BMW Individual Piano Black Finish s proužkem k M paketu (27 300,-), komfortní elektricky nastavitelná sedadla vpředu k M paketu (33 800,-), aktivní ventilace sedadel vpředu (18 980,-), komfortní elektricky nastavitelná sedadla vzadu (82 420,-), aktivní ventilace sedadel vzadu (30 680,-) masážní funkce v zadních opěradlech (16 120,-), nezávislé topení (43 940,-), kůží potažená palubní deska (35 100,-), čtecí lampičky BMW Individual (10 400,-), BMW Individual protisluneční ochrana (13 520,-), 4zónová klimatizace (21 320,-), navigační systém Professional (63 690,-), HiFi systém Professional (63 690,-), TV (31 980,-), ovládání hlasem (10 660,-), měnič pro 6 DVD (17 940,-), zábavní systém Professional na zadních sedadlech (76 700,-), příprava pro mobilní telefon (17 420,-), rozhraní USB (7 800,-), komfortní přístup (24 700,-), Soft Close (16 640,-), automatické ovládání dveří zavazadlového prostoru (15 340,-), alarm (12 480,-), zadní kamera (10 920,-), boční kamera (10 920,-), Head-Up displej (36 140,-), aktivní tempomat (51 480,-), Lane Departure Warning (15 080,-), Lane Change Warning (16 900,-), BMW Night Vision (57 200,-), adaptivní světlomety (17 420,-), asistent dálkových světel (3 900,-)

Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha Víno, olivy a parmezán v ohrožení. Italští farmáři sčítají škody nebývalého sucha

Nebývalé sucho, které v posledních týdnech sužuje Itálii,…

Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy Kartelový skandál dopadl na akcie německých automobilek. Investoři odepisují miliardy

Německé automobilky Volkswagen, Daimler a BMW, na které…

Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii Tatra slouží hasičům více než sto let, podívejte se na rozsáhlou galerii

Vozidla značky Tatra v nejrůznějších provedeních bojují s…

 
Technické údaje
Motor BMW 750Li xDrive
Typ motoru: přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 8 / 4
Zdvihový objem (ccm): 4395
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 300 / 5500
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 600 / 1750 - 4500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 250
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 5.1
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 17.1 / 8.9 / 11.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 500 / -
Objem nádrže (l):82
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 2060 / 630
Rozměr pneu:245/50 R18
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5212
b) šířka (mm): 1902
c) výška (mm): 1478
d) rozvor (mm): 3210
e) rozchod vpředu (mm): 1611
f) rozchod vzadu (mm): 1650
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 820 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 690 / 1030
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1050
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):950
k) šířka vpředu (mm): 1565
l) šířka vzadu (mm): 1535
délka sedáku vpředu (mm): 560
délka sedáku vzadu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 650
výška opěradla vzadu (mm): 650
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení BMW 750Li xDrive
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 9
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 9
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 9
Výhled vpřed: 7
Výhled vzad: 5
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 10
Tah v nižších otáčkách: 10
Výkon ve vyšších otáčkách: 10
Hlučnost v nižších otáčkách: 10
Hlučnost v vyšších otáčkách: 10
Spotřeba: 7
Odstupňování převodovky: 10
Snadnost řazení: 8
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 8
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 9
Účinnost brzd: 10
Velikost zavazadlového prostoru: 9
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 9
Variabilita zavazadlového prostoru: 5
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 5
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 8,46
 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč? Nová Dacia Duster sedm míst nakonec nenabídne. Proč?

Početnějším rodinám zůstane levné SUV od Dacie…

 



Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7 Video: Ruské zlaté ručičky opraví vše. I zdemolované BMW 7

Totálně zničená záď luxusního sedanu ruské mechaniky…

BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí BMW Vision Future Luxury: Sedmička už Mnichovu nestačí

BMW míří mezi opravdu luxusní auta. V Pekingu vystavuje…

 



 
Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Mercedes vyráběl pick-upy už před třídou X. Proč se o nich moc neví?

Včera

Ač se to na první pohled nezdá, značka Mercedes-Benz má v produkci pick-upů více než sedm desítek let trvající tradici.




Blesk.cz

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil. Letí za ní český lékař

Stav Lenky (36) pobodané v Egyptě se prudce zhoršil.…

Ještě včera se mluvilo o jejím brzkém převozu zpět do České republiky. Dnes se ale podle informací ministerstva…

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká čerstvým trailerem

Božský Thor má nový sestřih, na hvězdnou akci láká…

Do filmového podzimu už zase tak moc dlouhá doba nezbývá. Jedním z jeho trháků má být i nové dobrodružství…

 

iSport.cz

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a je ve finále MS

Famózní úspěch! Baumrtová zaplavala český rekord a…

Česká plavkyně Simona Baumrtová po čtyřech letech znovu postoupila do finále mistrovství světa na 100 metrů…

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi Floridy už odpustil

Jednáme s několika kluby, řekl Jágr o NHL. Šéfovi…

Když hokejisté Kladna v přípravě na novou sezonu poprvé vyjeli na led, nechyběl mezi nimi ani Jaromír Jágr. Ten…

 

Reflex.cz

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu zadržená v Iráku, pochází z města nedaleko českých hranic

Šestnáctiletá Němka, členka Islámského státu…

Příběh šestnáctileté Němky Lindy Wenzelové, která se hlásila k Islámskému státu a byla zadržena počátkem…

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli uprchlíci z Evropy v syrském Aleppu či palestinské Gaze

Obrácená migrace: Za druhé světové války byli…

Důvody pro migraci bývají po staletí podobné – války, násilí, ekonomické problémy. Jenže toky, kudy uprchlíci…