TEST Citroën C4 Picasso 1.6 BlueHDI 120 – Smíšené manželství
Úvod, interiér
Kompaktní velkoprostorové modely Citroënu prošly modernizací, které přinesla lehké změny vzhledu v podobě pozměněné masky, nárazníků, svítilen, nový design kol, vylepšení v oblasti infotainmentu a další drobnosti. Bude to na konkurenci stačit? No, je to spíš řečnická otázka, duo C4 Picasso a C4 Grand Picasso je u řadu let nejprodávanější kompaktní MPV v Evropě, takže si může dovolit jen lehce „vyklusávat“. Čím si zákazníky (kromě atraktivní ceny) získalo?
Když se současné Picasso objevilo, spousta lidí žasla nad jeho moderními tvary, v tomhle prostě Francouzi nezklamou. Ba co víc – v interiéru je to ještě lepší. Kabina do značné míry navozuje pocity jako v espacu – namísto dvou tlustých A sloupků karoserie využívá čtyř tenčích, což zajišťuje vynikající výhled šikmo vpřed a v kombinaci s čelním sklem, protaženým až nad přední sedadla propůjčuje kabině v této kategorii s ničím nesrovnatelný pocit vzdušnosti.
Ten navíc umocňuje moderně tvarovaná palubní deska, která neutiskuje v žádném ohledu ani řidiče, ani spolujezdce, má moderní, až futuristický design s velkoplošným programovatelným centrálním displejem s pěknou grafikou a dobrým rozlišením. Líbila se mi také neobvyklá struktura plastu palubní desky před spolujezdce a jako vkusná mi přišla i jeho šedá barva. A to je už co říct. Naopak měkčené černé plasty působí poněkud obyčejně, ale co na tom záleží, kabina působí skutečně vzdušně a útulně.
Ale mám i pár výhrad. Ovládání palubních systémů přes dotykový displej na středovém panelu je poněkud komplikované, senzorické plochy občas nereagují a pokud ano, tak poněkud pomalu. Mohlo se také pamatovat na odkládací prostor pro odložení smartphonů a více odkládacích schránek vůbec, k dispozici je víceméně pouze silážní jáma mezi sedadly, schránky ve dveřích jsou mělké, stejně jako ta ve středovém panelu.
Sedadla jsou komfortní, ale možná kvůli asymetrickému designu sedáku jsem se nemohl zbavit pocitu, že je každá půlka jinak tvarovaná. Disponují masážní funkcí, vyhříváním a to u spolujezdce má dokonce elektricky stavitelnou podnožku. Volant se i přes podivný tvar překvapivě dobře drží, změť tlačítek na něm je změtí jen zdánlivě, po zorientování funguje velmi dobře.
Menší nadšení už panuje vzadu. Trojice sedadel se tváří plnohodnotně, ale nejsou. Na šířku je zde místo spíše pro děti, dospělí se budou cítit poněkud stísněně. Navíc jsou sedáky usazeny dost nízko a moc dobře nepodpírají stehna. A to je škoda, protože místa pro kolena je tu požehnaně, není vůbec problém je posunout o kus vpřed a zvětšit tak v případě potřeby kufr o velmi slušném základním objemu 537 litrů.
Motor, jízdní vlastnosti
Testované C4 Picasso bylo vybaveno naftovou šestnáctistovkou o výkonu 88 kW při 3500min a s točivým momentem 300 N.m při 1750/min. A zase se ukazuje, že tohle BlueHDI je skvělý turbodiesel. Na svůj výkon je až překvapivě dynamický a pružný, je slušně odhlučněn a do kabiny proniká vcelku příjemný zvuk. Slušně táhne od 1800 otáček, ale nechá se podtočit i k 1200 a při mírném tlaku na plyn se zvládne zvednout do běžných provozních otáček, takže není nutné příliš často řadit.
A to se hodí, protože řazení šestistupňového manuálu je bohužel typicky citroëňácké – dráhy jsou dlouhé, kostrbaté, nepřesné a změnu kvaltů provází nepříjemný hluk. Na opačném konci spektra sice vadne už před čtyřtisícovou hranicí, ale ve škále mezi tím propůjčuje autu naprosto vyhovující dynamiku.
Ještě více, než síla motoru však překvapí spotřeba. Při devadesátce točí na šestku 1600 otáček a vystačí si se 4,1 litry nafty, při 130km rychlosti má spotřebu 6,2 litru při zhruba 2350 otáčkách, na grafickém otáčkoměru to nelze určit úplně přesně. Při běžném používání nebude problém se pohybovat kolem pěti litrů, můj svižnější jízdní režim se komfortně vešel do šesti litrů.
S geny WRC?
Snad ještě víc, než motor, mě ale překvapil podvozek. Mám teorii, že šlo o nějakou bokovku závodního Loebova inženýra, protože to, co auto předvádí na okreskách, se téměř vzpírá zdravému rozumu. Nejprve si sice postaru zaklekne do poměrně velkého náklonu, což by už dneska mohlo někoho trošku zneklidnit, ale následně si krásně rozloží váhu a zatáčkou se protáhne s nečekanou lehkostí a ochotou a jen s minimem nedotáčivosti. Když trošku přitáhnu volant, auto se přizpůsobí, když polevím tlak na pedál, opře se do zadního vnějšího kola, jako bych řídil takové přerostlejší Mégane R.S. Nechte děti a manželku doma a vyrazte na okresky zdeptat nějakého „závodníka“. Ale pozor na roletky nebo další nerovnosti v zatáčkách, tam picasso rádo odskakuje a navrch při tom rádo mění směr jízdy. Na rovných silnicích je však famózní, něco takového umí v téhle třídě už jen Ford C-Max.
Bohužel méně péče už bylo věnováno řízení. Tedy relativně – s ohledem na schopnosti šasi. Jinak je příjemně strmé, dobře vyvážené a s příjemně naladěným posilovačem. Až při sportovní jízdě zjistíte, že mu trochu chybí preciznost při drobných korekcích, na které nereaguje buď vůbec nebo naopak moc, ale při běžném způsobu používání kompaktního velkoprostoráku je toto chování zanedbatelné a přehlédnutelné.
Picasso je i stabilní ve vyšších rychlostech a má účinné brzdy s příjemným, plynulým nástupem. Jestli teď čekáte to „ale“, tak tady opravdu je. Auto je totiž zbytečně tvrdé. Zbytečně tvrdé na rodinné auto, zbytečné na francouzské auto a ještě zbytečnější na citroën. Tahle auta by měla jezdit jako v bavlnce, ne mlátit na nerovnostech.
Závěr
Závěr
Nedivím se, že má Citroën C4 Picasso takový úspěch. Je to hezké auto zvenku, ještě hezčí uvnitř, se vzdušnou a moderní kabinou s perfektním výhledem. Má velký kufr, dost místa na kolena i hlavu vzadu a s turbodieselem 1.6 BlueHDI 88 kW navíc dostatečně dynamický a nepochopitelně úsporný. Navrch má také vynikající jízdní vlastnosti.
Méně už potěší tvrdé naladění pérování, neklid na nerovnostech, méně odkládacích prostor v interiéru a méně místa v příčném směru na zadních sedadlech, nepřesné řazení a trošku nepřehledný a pomalý infotainment. Ale za cenu, začínající na půl milionu korun, je to prostě skvělá nabídka, jen bych upřednostnil více komfortu, který skýtá vetší Grand C4 Picasso.
Nejlevnější verze modelu | 499.900 Kč (1.6 BlueHDI 100/74 kW) |
Základ s testovaným motorem | 519.900 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW) |
Testovaný vůz bez příplatků | 619.900 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW) |
Testovaný vůz s výbavou | 700.800 Kč (1.6 BlueHDI 120/88 kW) |
Plusy
- Prostornost v podélném směru
- Velikost zavazadlového prostoru
- Silný, kultivovaný a úsporný motor
- Jízdní vlastnosti
- Útulný interiér
Minusy
- Nízko položené sedáky zadních sedadel
- Stísněný prostor v třetí řadě
- Nepřesné a kostrbaté řazení
- Tvrdé pérování
Foto: Jiří Káš