reklama


Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi  – Duster junior

Dacia Sandero Stepway 1.5 dCi – Duster junior

 
 

Rumunský výrobce levných automobilů oplastoval Sandero a pustil se do světa rádobyteréňáků. Jestli to má Dacia zapotřebí jsme zjišťovali v testu naftového Sandera Stepway.

Ještě než se Dacia pochlubí prvním ryzím SUV, je tu předskokan. Druhý test Dacie Sandero Stepway pověst pseudoterénního modelu nevylepšil.

Jak se vám líbím?

Z fotografií automobil působí zajímavě – oplastované lemy blatníků, nástavce prahů v imitaci hliníku, černé plastové nárazníky vylepšené vpředu i vzadu hliníkovým krytem a světlá výška větší o 20 mm totiž vyvolávají v pozorovateli pocit něčeho neobvyklého – dobrodružného. K tomu všemu zrcátka ukrytá opět v hliníkovém hávu stejně jako střešní lišty a kliky všech dveří – z venku vypadá Sandero Stepway opravdu dobře. Jako bonus šestnáctipalcová litá kola a exkluzivnější kukuč je na světě.

Zároveň však musíme říct, že Stepway nepřichází s ničím novým. Je to pouze taková ta moderní outdoor úprava, která vám v opravdovém terénu k ničemu nebude – i nadále zůstává Sandero pouze předokolkou. Tady jde hlavně o design, který navíc nesmí být drahý, což se daří.

obrázek [555 x 353]
 

Tedy, automobilka s několika plasty a (hlavně) nevelkými investicemi tento automobil pouze ozvláštnila. Snad na to uloví alespoň několik zákazníků. Tyto plastové vychytávky totiž zvedly cenu Sandera Ambiance (ze kterého Stepway vychází) v případě naftového pohonu pouze o 24.000,- Kč.

Jestli je to pro kupce automobilu značky Dacia moc nebo málo musí posoudit sami. S  „terénním“ Sanderem však dostanou výbavu navíc, za kterou by jinak museli zaplatit 26.500,- Kč (16´´ kola, metalický lak, mlhovky, autorádio Pioneer – to však v našem voze ještě nebylo). A jako bonus bude jejich vůz vybaven střešními lištami, klimatizací a děleným opěradlem zadního sedadla. Zajímavý je fakt, že v případě benzinového agregátu pod kapotou si Dacia účtuje příplatek o 6.000,- Kč vyšší.

obrázek [555 x 349]
 

Vnitřní zklamání

Interiér je dost strohý, sedačky jsou od podlahy dost vysoko (což vadí zejména vyšším cestujícím při nastupování kvůli hrozícímu kontaktu hlavy se střechou) a že se šetřilo na každém kroku, resp. dílu, dokazují třeba budíky převzaté ze Sandera vybaveného benzínovým motorem. Novináře zhýčkaného většinou vyššími verzemi výbav překvapí chybějící rádio a manuální nastavování zpětných zrcátek. To první se dá vyřešit investicí v řádu několika tisícikorun, na to druhé si zvyknete. Na co si ale rozhodně nezvyknete nikdy, a co bude vás rozčilovat po celou dobu života se Stepwayem, je panel klimatizace utopený úplně dole – při jeho ovládání se musíte ze sedadla vysloveně nahnout a natáhnout, abyste na ovladače dosáhli.

obrázek [300 x 172] Plasty jsou samozřejmě jednoduché, ale alespoň je interiér velmi dobře sestavený - nikde nic nevrže, všechny díly jsou pevně na svém místě a nehnete s nimi ani o píď. I Pat a Mat by měli s jeho destrukcí problémy… Třeba takové madlo na dveřích, o nějž si u některých daleko dražších aut děláte starosti, aby vám nezůstalo v ruce, je bytelné a můžete s ním lomcovat, jak chcete. Nepohnete s ním ani o milimetr. V interiéru se necítíte jako doma v obývacím pokoji, ale spíše jako v pracovním stroji z minulého století, se kterým o navázání důvěrnějšího styku ani nestojíte.

Motörhead úplně zadarmo

O rozpohybování testovaného kousku se starala přeplňovaná vznětová patnáctistovka dCi s výkonem 50 kW při 4000 min-1 a maximálním točivým momentem 160 Nm při 1700 min-1. Upřímně řečeno šlo o takové malé peklo. Nejde ani tak o nízký výkon, s tímto faktem se naučíte žít a například předjíždění si navyknete plánovat daleko dopředu, ale o zvuk, lépe řečeno o odhlučnění jinak dobrého motoru. V Dacii je totiž překvapivě tristní i ve výstavním modelu, jakým Stepway je. Přitom stejný motor třeba v Renaultu GrandModus tolik škody na první poslech nenadělá.

Už při nastartování vydává motor jadrný zvuk pronikající do interiéru dost hlasitě, současně vás vibracemi obšťastňuje volant i pedály. Při jízdě je to s hlukem ještě horší. Je celkem jedno, v jakých otáčkách se agregát pohybuje. V celém spektru vydává zvuk, který nezasvěcenému bude znít téměř stejně jako live koncert britské heavymetalvové skupiny Motörhead.

obrázek [300 x 229] Při dálničních přesunech se nám jako optimální cestovní rychlost jevilo 115 km/h, motor je v rámci možností méně hlučný anebo jej přehlušují ostatní aerodynamické ruchy a odvalování pneumatik. Při dalším zrychlení hluk neúnosně stoupá a cestovat delší dobu vyššími rychlostmi je z pohledu ušních orgánů prakticky nemožné. Jen pro úplnost dodáváme, že při reálné 130 km/h motor točí 3750 min-1 a vy máte pocit, že každou chvíli vyskočí z ven motorového prostoru.

Jako klad jsme vnímali fakt, že motor má celkem lineární charakteristiku, žádný velký turbokopanec do zad se nekoná. Jen musíte mít na otáčkoměru přes 1800 min-1 , aby Dacia alespoň trochu jela.

S testovaným Sanderem jsme najeli devět stovek kilometrů, na které bez problémů vystačí 50ti litrová nádrž.

Starý Francouz

Renault – majitel Dacie – se v posledních modelech, které vypustil na trh, velmi zlepšil v jednom směru – v řazení. To se ale netýká Sandera, protože řazení je opravdu gumové – rychlost tam sice dáte vždy, ale nejste si jisti, co z toho bude. Práce s řadicí pákou připomíná produkci francouzské automobilky před desíti patnácti lety. Stejně je na tom řízení a brzdy.

obrázek [300 x 298] Kufr o objemu 320 litrů je u auta této velikosti výborný, horší už jeto s nakládáním bagáže. Nakládací hrana je vysoko, podlaha v kufru s ní není v rovině a vzhledem k tomu, že je nastříkána v barvě karoserie, hrozí, že škrábance na sebe nenechají dlouho čekat. V případě defektu nepotěší ani rezerva umístěná venku pod podlahou kufru.

Stejně jako řízení, řazení a brzdy nám stará francouzská auta připomínaly i jízdní vlastnosti. Stepway je naladěn velmi měkce, při prudších manévrech toto nastavení vyprodukuje děsivé náklony karoserie. Ale i přes handicap přizvedlé karoserie vůz celkem slušně drží stopu. Na to, že se s tímto vozem závodit nedá, přijdete již po pár zatáčkách…

obrázek [300 x 288] Sandero vás bude rozmlsávat slušným výkonem v jiné oblasti. Totiž pohodlím, které se vám bude snažit servírovat. Krátké příčné nerovnosti vás sice trošku nadrncnou, ale přes ostatní se plavmo přenesete. Svým pozadím je nezaregistrujete, budete je ale slyšet. Stepway má nejenom špatně odhlučněný motor, ale také prostor podběhů a podvozku.

Radost nedělá ani malá stíraná plocha čelního skla, která v kombinaci s výše položeným sedadlem nebezpečně přibližuje nestíranou část do vašeho zorného pole. Zcela chybí i ukazatel venkovní teploty.

Závěr

Dacia Sandero Stepway vám zaručí o 2 cm vyšší průchodnost terénem, větší odolnost proti nechtěným kontaktům ve městě a hlavně vzhled, který dává alespoň zvenku zapomenout na dělnický původ značky. To je ale vše.

Vevnitř je to (bohužel) jen návrat do dob dávno minulých. Motor je úsporný, ale o zvuk (hluk) tlumících materiálech v Rumunsku zřejmě nikdy neslyšeli, nebo na ně zkrátka nezbyly prostředky. Zevnitř tento vůz vnímáte jako hodně starý automobil, který vám ale umí nabídnout relativně slušnou dávku pohodlí.

Pokud bychom nyní napsali, že Sandero Stepway je z venku krasavec, asi se na nás budete dívat jako na blázny. Ale je to tak. Přinejmenším s ohledem na zbytek auta, které vám kromě relativního komfortu a úsporného motoru nic moc dalšího nenabídne.

Při posuzování celkového hodnocení Stepway vytáhuje z rukávu osvědčený trumf – cenu.

Domácí úkol je tedy následující: Zkuste najít podobný automobil se vzhledem SUV a porovnejte cenu. Možná, že se budete na Dacii Sandero Stepway nakonec dívat jinak.

obrázek [555 x 337]
 

První cena vozu179.900,-Kč (Access 1,4 55 kW)
První cena vozu s testovanou motorizací257.900,-Kč (Ambiance 1,5 dCi 50 kW)
Základní cena testovaného vozu281.900,-Kč (Stepway 1,5 dCi 50 kW)
Cena testovaného vozu vč. příplatků 281.900,-Kč (Stepway 1,5 dCi 50 kW)

Plusy:

  • Vzhled exteriéru s nádechem dobrodružství
  • Snadné nastupování i vystupování
  • Cena
  • Komfortní naladění podvozku
  • Úsporný motor
  • Velikost kufru

Mínusy:

  • Strohý interiér
  • Panel klimatizace utopený neergonomicky zcela dole
  • Absence izolačních materiálů – extrémní hluk od motoru
  • Gumové řazení
  • Tupé řízení a brzdy
  • Slabé jízdní vlastnosti
Spolupracujeme s TipCars.com

Dacia Sandero Stepway

Cena v základní výbavě: 281 900 Kč Cena v testované výbavě: 281 900 Kč

Základní výbava:lem přední masky chromovaný, disky kol z lehké slitiny 16", metalický lak, podélné střešní lišty, ABS s brzdovým asistentem (AFU), airbag řidiče, airbag spolujezdce s možností odpojení, tříbodové bezpečnostní pásy na předních sedadlech - výškově nastavitelné, tříbodové bezpečnostní pásy na zadních sedadlech, tři výškově nastavitelné bezpečnostní opěrky hlavy na zadních sedadlech, elektronický imobilizér, hydraulický posilovač řízení, otáčkoměr, multifunkční displej (hodiny, ukazatel počtu ujetých kilometrů, stavu paliva a teploty chladicí kapaliny), světlomety nastavitelné z místa řidiče, mlhové světlomety, přední stěrače s cyklovačem (2 rychlosti), vnější zpětná zrcátka nastavitelná zevnitř, topení a ventilace (4 rychlosti), recirkulace vzduchu, klimatizace, „Pack Electrique“ (dálkové ovládání centrálního zamykání + el. ovládaná okna v předních dveřích), tónovaná skla, stropní světlo, zapalovač, vyjímatelný popelník, tři stropní madla, osvětlení zavazadlového prostoru, dělitelné opěradlo zadního sedadla v poměru 1/3 : 2/3, odkládací schránka spolujezdce (8 l), držák nápojů na středové konzole, lem přední masky chromovaný.

Výbava testovaného vozu:základní

Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín Vitana má problém na Slovensku, jeho úřady nařídily stáhnout balený kmín

Kontrolorům vadí přítomnost hořčice, měla být podle nich…

Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem Ať je držení zbraní řešeno běžnými zákony, ne ústavou, říkají Hamáček se Štěchem

Ministerstvo vnitra chce ústavním zákonem povýšit právo…

Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu Penta zastaví zanedbanou část Smíchova u Strahovského tunelu

Marek Dospiva a jeho spolupracovníci ze skupiny Penta…

Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly Brabec: Národním parkům hrozí zánik, Senát odhlasoval nesmysly

Podle ministra životního prostředí odsouhlasili senátoři…

 
Technické údaje
Motor Dacia Sandero Stepway
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1461
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 50 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 160 / 1700
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 150
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.7
Spotřeba-město/mimo/kombi (l/100 km): 6.2 / 4.8 / 5.3
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 320 / 1200
Objem nádrže (l):50
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1141 / 474
Rozměr pneu:195/55 R16
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4020
b) šířka (mm): 1746
c) výška (mm): 1554
d) rozvor (mm): 2588
e) rozchod vpředu (mm): 1480
f) rozchod vzadu (mm): 1469
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1130
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 880
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 980
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):920
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1360
délka sedáku vpředu (mm): 480
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 580
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Dacia Sandero Stepway
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 7
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 8
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 6
Dojem z řízení: 7
Výhled vpřed: 8
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 6
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 5
Hlučnost v vyšších otáčkách: 3
Spotřeba: 8
Odstupňování převodovky: 8
Snadnost řazení: 0
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 5
Jízdní vlastnosti v extrému: 3
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 4
Přenos hnací síly na vozovku: 8
Účinnost brzd: 7
Velikost zavazadlového prostoru: 8
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 8
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 6,80
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě Změna na stupních vítězů nejúspěšnějších značek aut v Evropě

Na pozici nejprodávanější značky aut v Evropě sice stále…

 




První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster? První jízdní dojmy: Jak jezdí faceliftovaná Dacia Sandero & Duster?

Dacia letos očekává rekordní prodeje, ale ve snaze…

Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway Dacia Sandero: Nový základní motor a dražší Stepway

Sandero se v rámci modernizace dočkalo inovovaného…

 



 
McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

McLaren RM50-03: Hodinky za 25 milionů korun!

Dnes 16:52

U McLarenu teď můžete za nejžhavější novinku v nabídce nechat stejnou sumičku peněz, jako za hypersport P1. Ale tentokrát jde o hodinky...




Blesk.cz

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“ do Prahy, majitelka je zoufalá

Záhadné zmizení fenky Kofi: Ze Znojma „se zaběhla“…

Gabriele Hradecké ze Znojma utekla ze zahrady sedmiletá fenka Kofi středního vzrůstu. Zoufalá majitelka rozjela…

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v Antutu dominují iPhony a Čína

Listopadovému žebříčku nejvýkonnějších strojů v…

Podzimní premiéry máme za sebou, nová generace špičkových smartphonů se dostala na trh a Antutu má dostatek dat,…

 

iSport.cz

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se pouze o délce smlouvy

Plzeň je blízko dohody s Ivanschitzem! Jedná se…

Blíží se to, balík s mimořádně cenným obsahem by mohli v Plzni rozbalit už koncem týdne. Jednání o příchodu…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama