reklama


10.7. 2013 Ladislav Černý

Test: Fiat Doblo Maxi 1.6 MultiJet - Přes čtyři kubíky

 

Fiat Doblo Cargo Maxi nabízí 4,2 m3 pro náklad o hmotnosti až 1000 kg. Co dovede s prostředním turbodieselem 1.6 MultiJet?

Zájemce o dodávku Doblo má těžké rozhodování. V nabídce se nachází šest moderních motorů Euro 5, přičemž prostřední turbodiesel 1.6 MultiJet kromě šestistupňové přímo řazené převodovky umí okusit chuť pětistupňové robotizované MTA.

Všechny mají smysl

Střední užitkový fiat obdržel jako základní pohonnou jednotku 1.4/70 kW. V žádném případě se nejedná o motorizaci za účelem dosažení co nejnižší tzv. „ceny od“, ale smysluplný motor pro městské použití Dobla. Vozidlo za skromných 209 900 korun bez daně nabízí 3,4 m3 nákladového prostoru. Za značný přídavek 77 500 korun obdržíte tuto čtrnáctistovku osazenou turbodmychadlem, naladěnou na 88 kW a v převodovce navíc šestku. Spotřeba obou agregátů je téměř shodná, vozidla se výrazně liší dynamikou.

Silnější čtrnáctistovka s šestistupňovým přímo řazeným ústrojím je k mání i ve verzi CNG, která jezdí cca za 1,1 Kč/km. Skvostné.

Prim v motorech však hrají turbodiesely. Spotřebou přibližně o dva litry na sto kilometrů menší ve srovnání se zážehovými agregáty oprávněně lákají. Základní dvanáctistovku (1248 cm3) 1.3 MultiJet/66 kW o pěkném točivém momentu 200 N.m dostanete za 239 900 korun bez daně, tedy jen o 30 000 korun dráže než základní zážehovou čtrnáctistovku a o značných 47 500 Kč bez DPH levněji než přeplňovaný 1.4 T-Jet/88 kW.

Testovaný střed

Nejžádanější pohonnou jednotku tvoří turbodiesel 1.6 MultiJet. Podává výkon 77 kW a maximum točivého momentu 290 N.m nabízí už při 1500 min-1. Cena? Převyšuje již třísettisícovou hranici: 305 300 Kč bez DPH. Testovaný automobil v prodloužené karoserii L2 byl ohodnocen částkou 320 480 korun. Za patnáct tisíc nabobtnal nákladový prostor o 0,8 m3. Vozidlo mělo pevnou přepážku mezi nákladovým prostorem a místem pro cestující.

Za velmi lidových 990 korun lze navíc získat sklopitelné sedadlo spolujezdce a suma 1900 korun je vstupenkou k dělené přepážce s otočnou pravou částí. V součtu 2890 korun je ohodnoceno další zvětšení nákladového prostoru o 0,4 m3. Zároveň samotný řidič hravě převeze uvnitř vozidla předměty dlouhé 3400 mm, zatímco bez prodloužení přes sedadlo spolujezdce máte k dispozici 2170 mm.

Připraveno

Nízká nákladová hrana, na kterou plynule navazuje plechová podlaha osazená šesti oky, spolu s příkladným přístupem do něj zejména zezadu nabízejí maximum, co lze od malého furgonu očekávat. Křídlové dveře bylo možné otvírat do úhlu 180°. Díky šířce 123 cm mezi podběhy se do Dobla vešly dvě europalety. Ty mají smysl zejména tehdy, nakládají-li se těžká břemena. Fiat se schopností pojmout 1000 kg je ve své kategorii naprostým unikátem. Jedno vylepšení bychom však určitě volili. Za 1490 korun (u vyšší verze SX standardně) lze získat kobercem obložený ložný prostor, což je zejména kvůli ochraně podlahy proti korozi důležité. Fiat totiž ručí proti prorezivění karoserie po dobu osmi let, což není mezi konkurencí nejdelší hodnota.

Kabina stejná

Přední část vozu je totožná pro užitkové cargo i osobní panoramu. To bylo na pracovišti hned vidět. Bohatě dimenzovaná sedadla s bočním vedením poskytnou pohodlí každému cestujícímu. Všestranně stavitelný volant s tlustým věncem byla radost držet, stejně jako hledět na pohlednou přístrojovou desku. Výtku si zaslouží zcela plastové výplně dveří bez jediného kousku tkaniny. Zejména v létě nemusí být zcela příjemné mít opřená předloktí o plast.

Nad hlavami cestujících se po celé šířce interiéru nacházela odkládací polička, do které se snadno vešly i objemnější předměty. K uložení drobností sloužil téměř bezpočet prohlubní a kapes. Rozhodně jsme dlouho nevymýšleli, kam odložit mobil a další věci včetně dokumentace či PET láhví s nápojem.

Pružný čtyřválec

K silným rysům vozidla patřil šestnáctistovkový turbodiesel. Po nastartování běžel jako po másle a leckdo by nevěřil, že pod kapotou pulzuje nafta. Díky nízkému kompresnímu poměru 16,5 : 1 motor nedrnčel ani po nastartování během chladných rán. Ruku v ruce s kultivovaností potěšil průběh tahu čtyřválce. K solidní práci se sbíral již od 1300 min-1, tudíž při jízdě po rovině či z mírného kopce nebyl problém jet s extrémně nízkou spotřebou a otáčkami 1200-1400 min-1. Výsledek v testu činil 5,4 l/100 km, přestože jsme se tempem kromě dopravních předpisů neomezovali. K nízké průměrné žízni přispěla také šestistupňová převodovka, která ve spojení s převodem diferenciálu požadovala při rychlosti 120 km/h jen 2500 otáček motoru. Vůz by jistě snesl ještě delší stálý převod, ale primárně patří spíše do městského prostředí.

Plusy

  • Skvělé užitečné zatížení
  • Úsporný motor
  • Pohodlná sedadla

Minusy

  • Celoplastové výplně dveří

TECHNICKÉ PARAMETRY
Motor 1.6 MultiJet
Typ přeplňovaný vznětový čtyřválec
Počet válců/ventilů 4/16
Objem válců (cm3) 1598
Chlazení kapalinou
Kompresní poměr 16,5 : 1
Nej. výkon (kW/min-1) 77/4000
Točivý moment (N.m/min-1) 290/1500
Převodovka šestistupňová manuální
Pohon předních kol
Délka/šířka/výška (mm) 4740/1832/1880
Rozvor (mm) 3105
Provozní hmotnost (kg) 1370
Celková hmotnost (kg) 2370
Objem nákladového prostoru (m3) 4,2
D/š/v nákladového prostoru (mm)2170/1714/1305
Šířka mezi podběhy (mm) 1230
Nákladový práh nad vozovkou (mm) 545
Výška/šířka bočních dveří (mm) 1175/700
Výška/šířka zadních dveří (mm) 1250/1231
Nejvyšší rychlost (km/h) 164
Spotřeba (l/100 km) 6,2/4,6/5,2
Emisní norma Euro 5
Objem nádrže (l) 60
Cena (Kč bez DPH) 320 480*
* rámci zvýhodnění
Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji První generace Volva XC60 se loučí. Teď je k mání levněji

Volvo XC60 je vůbec nejprodávanějším modelem…

Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu Nový crossover Škody nejspíše dostane základy od Volkswagenu

Německý koncern chystá řadu novinek, z čehož by v blízké…

 




Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT SX: Čtrnáct tisíc

S Fiatem Doblo jsme se na počítadle ujeté vzdálenosti…

Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc Fiat Doblo Maxi Cargo 1.6 MJT: Pět tisíc

S Fiatem Doblo jsme ujeli 5000 km. Jaké provozní náklady…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Včera

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

20 tipů na víkend: Zimní bitva i extrémní sportování!

Neseďte doma a nekoukejte se jen z okna! Vyrazte ven, do přírody, za poznáním! Pokud nevíte kam, nechte se…

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou předposranej národ

Expřítel Lucie Bílé Petr Kratochvíl: Češi jsou…

Muž, který se významně vepsal do života přední české zpěvačky Lucie Bílé (50) a úspěšný podnikatel v jedné…

 

iSport.cz

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci začít od nuly

Švenger je ve Zlíně nadšený a bojuje o smlouvu: Chci…

Vzal telefon a zavolal tátovi, bývalému prvoligovému brankáři: „Je to tady super,“ hlásil mu Milan Švenger ze…

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama