Fiat Ducato L3H2 2,3 (109 kW) - Zlatá dodávka

Fiat Ducato L3H2 2,3 (109 kW) - Zlatá dodávka

 
 

Když chcete převézt rodinu, koupíte si MPV. A když pak rodina potřebuje nový nábytek? Pak je tu Ducato.

Podnadpis vás rozhodně nenabádá k pořízení druhého rodinného vozu skříňového typu, byť z vlastní zkušenosti vím, že by se chalupářsky založeným českým rodinám možná docela hodil. Aspoň jeden na vchod paneláku. Tento test míří jednoznačně na živnostníky, kteří hledají velkou, kvalitní dodávku se silným motorem. Dokáže jim Ducato nabídnout to, co potřebují?

Při pohledu do katalogu se vkrádá odpověď: „No ještě aby ne!“ Fiat totiž nabízí furgon Ducato s nákladovým prostorem o velikosti 8 až 17 m3. Zákazníci mohou vybírat ze tří rozvorů, čtyř celkových délek, tří výšek a osmi různých objemů.

S příchodem normy Euro 5 jsou tu i čtyři nové turbodiesely MultiJet II o výkonu 85 až 130 kW. Ve srovnání se svými předchůdci řady MultiJet jsou v průměru o 15 % úspornější při vyšších výkonech. Motory s litinovým blokem a hliníkovou hlavou válců mají o 40 % méně komponentů, což se má projevit ve vyšší spolehlivosti. Od svých předchůdců se odlišují i novým palivovým systémem s rychlejšími vstřikovači. Ty pracují s tlakem zvýšeným z 1600 na 1800 barů. Nové turbodiesely mají mít lepší průběh spalování a jsou tišší. Zároveň produkují méně CO2 a NOx. Servisní interval je 48 tisíc km.

My jsme si k testu vybrali druhý nejsilnější agregát, jednotku 2.3 MultiJet II o výkonu 109 kW a s 350 Nm točivého momentu, vybavenou turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek.

obrázek [600 x 300]  

Zbytečně svižný?

Česká realita hovoří jasně: podobně výkonnou dodávku si na vození rohlíků po městě nekoupí skoro nikdo. Do běžné služby se dostanou Ducata se základním dvoulitrem či s dva-trojkou o výkonu 96 kW, výkonné verze dostanou za úkol spojovat velká města či sem tam vyrazit s nákladem do zahraničí. Co tedy potřebují? Úsporný motor a dobře poskládanou převodovku.

To první se splnit podařilo. Držíte-li otáčky agregátu okolo sedmnácti set, budete mimo město jezdit klidně za sedm litrů. Utlumení agregátu samozřejmě není v dodávce na takové úrovni jako u osobního automobilu, přesto lze pracovní prostředí řidiče označit za poměrně poklidné. Jediná oblast, ve které motor nepříjemně nýtuje, je oblast kolem otáček nejvyššího momentu.

TEST 2009: Fiat Ducato Panorama 33 H2 160 Multijet - Silniční rychlovlak


Horší je to s převodovkou. Ta má totiž zbytečně lehké stupně a tak při 100 km/h točí motor na šestku zhruba 2.200 min-1. Stotřicítka, kterou se auto bude na svých cestách pohybovat často, pak přináší o 600 otáček víc a motor v tu chvíli spotřebuje průměrně 13,5 litru nafty. To je hrozně moc i na dodávku. Točivý moment 350 Nm je dostupný už od 1.500 min-1, takže těžší stálý převod, případně těžší šestka, by ekonomiku provozu výrazně vylepšily a auto by dál jezdilo slušně.

Díky silnému motoru je rozjezd do kopce, i s nákladem, naprosto pohodovou záležitostí. Jednička zkrátka urve vše, což se hodí, zejména pokud plánujete za Ducatem vozit ještě přívěs.

Interiér pro tři

Na vysoko položených sedadlech, nově čalouněných pěknou červeno-černou látkou, je výborný výhled z vozu. Rozměrná zpětná zrcátka obsahují i vyklenuté plochy, takže precizní zacouvání kolem patníků či obrubníků není žádný problém. V Transitu se mi však zrcátka líbila o něco víc, byla o malý kousek přehlednější.

Couvání v naší verzi doplňovalo náklaďácké pípání při zařazené zpátečce. To je praktické (přeci jen jde už o docela velkou dodávku), díky parkovacím senzorům se navíc lépe vejdete do mezírek ve městech, když je potřeba zaparkovat podélně. Vyjíždění z řady pak ulehčí velký rejd, na dodávku se čtyřmetrovým rozvorem sympatických 14,28 m (stopový průměr otáčení).

obrázek [600 x 367]  

Řízení je typicky dodávkovité, žádnou zpětnou vazbu nelze čekat a ani citlivost se s osobními auty příliš srovnávat nedá. Absence informací (či rušivých sil, chcete-li) má za úkol jediné – zbytečně neunavovat řidiče. Při rychlostech nad 120 km/h (které nejsou ani pro středně naložené Ducato problém) ve volantu však ztrácíte jistotu a na poryvy větru jste nuceni reagovat se zpožděním. Mimochodem, na dálnici by se velmi hodil tempomat.

Pozice za volantem je pohodlná a přirozená, jen škoda, že řidiči budou hodiny a hodiny držet v dlaních plast a ne kůži. Kdo má velké nohy, pozor při šlapání na spojku: na dosah od pedálu je nekrytá spojovací tyč řízení.

Tlumení nerovností je u dodávky problém, zadní tuhá náprava s listovými pery na velkých dírách ráda rázuje a to se pak otřásá celá skříň. To lze Ducatu prominout, ale vrzání a rezonance plastů obkládajících menší přední okno je prostě otravná.

Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)


obrázek [300 x 407] Sedadla jsou dostatečně velká a docela pohodlná, nenabízejí sice žádné boční vedení, jízda na nich však není posezením na tvrdé trestné lavici. Opravdu se s nimi dá docela dobře žít. Líbí se mi velký počet odkládacích prostor či věšáčky na bundu v rozích kabiny, horší je to s chybějícím kosmetickým zrcátkem. V Ducatu asi nikdo kvalitu make-upu před jednáním s obchodním partnerem řešit nebude, ale i řidič by se rád třeba před návštěvou restaurace trochu upravil.

A ještě tři postřehy z kabiny na závěr odstavce: přístroje jsou velmi pěkně čitelné a přehledné, skládací klíč se odmítal složit (auto mělo najeto 7 tisíc km) a když zatáhnete páku ruční brzdy, dávejte si pozor při vystupování. Páka je totiž umístěna vlevo pod sedadlem a ráda chytá nohavice delších kráťasů.

Prostor nadevše

Nechme nohavice nohavicemi, hlavní je u dodávky prostor, který dokáže zákazníkovi nabídnout. V našem případě šlo o 13 metrů krychlových. V zavazadlovém prostoru je 12 úchytů pro dobré upevnění nákladu, v případě lehčího materiálu můžete s opatrností využít i díry v nosnících, čímž celkový počet závratně roste na mnoho desítek.

obrázek [600 x 444]  

Šířka nákladového prostoru je 1870 mm, mezi podběhy pak zbývá hodně dobrých 1422 mm. Díky délce nákladového prostoru 3705 mm se tak za sebe pohodlně vejdou čtyři europalety na šířku. Jejich nakládku ulehčují velké a lehce otevíratelné boční dveře o velikosti 1250x1755 milimetrů. Výška nákladového prostoru je 1932 mm, v případě vyšší střechy (objem 15 m2) pak 2172 mm.

Nakládací hrana je sympatických 56 centimetrů nad zemí, zadní dveře je možné otevřít o 90 a 180 stupňů, na objednávku pak o 260 stupňů. Zadní dveře už vyžadují při manipulaci trochu síly, nejsou tak „přívětivé“ jako dveře boční. Osvětlení nákladového prostoru zde sice je, ale mohlo by být i výraznější.

obrázek [600 x 309]  

Verze s rozvorem a normální střechou je dodávána ve verzích 33 a 35, toto číslo označuje maximální technicky přípustnou hmotnost vozidla v metrických centech. Z venkovního pohledu však verze mezi sebou nerozeznáte. Potěší možnost volby mezi odnímatelnou plnou přepážkou a přepážkou s odsuvným okénkem, například pro kontrolu upevnění nákladu.

Závěr

Ducato je opravdu výborná dodávka, v této konkrétní verzi má však několik slabých míst. Základní cena je velmi zajímavá, pokud jste schopni akceptovat, že v základu mnoho výbavy nenajdete. Řadě živnostníků, hledajících levného pracanta, to vadit nebude. Takoví si ale téměř jistě vyhlédnou některou z levnějších verzí se slabší motorizací.

Plusy

  • Výkonný motor
  • Výhled z vozu
  • Nákladový prostor
  • Široká nabídka příplatkové výbavy

Minusy

  • Odhlučnění interiéru
  • Vrzání karoserie při přejezdech nerovností
  • Vysoká spotřeba na dálnici
Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Ducato L3H2 2,3 (109 kW)

Cena v základní výbavě: 567 817 Kč Cena v testované výbavě: 619 763 Kč

Základní výbava:Halogenové světlomety, vyhřívaná vnější dvouramenná zrcátka s blinkrem, uzamykatelný uzávěr palivové nádrže, zadní mlhové světlo, „zelený“ filtr a čidlo vody v palivu, třetí brzdové světlo, ochranné boční lišty, výškově stavitelný volant a sedadlo řidiče, dvoumístné sedadlo spolujezdce s pásy, dveřní panely s elektrickým ovládáním oken, posilovač řízení, rychloměr a otáčkoměr, vyhřívané přední sklo, centrální zamykání (3 tlačítka), svítilna v nákladovém prostoru, senzor kvality oleje, plnohodnotná rezerva, výškově stavitelné opěrky hlav, airbag řidiče, ABS+EBD+MBA, příprava pro rádio

Výbava testovaného vozu:Manuální klimatizace, interiérové prvky v leskle černé, zadní dvoulamelové zesílené pružiny, bederní nastavení + opěrka sedadla řidiče, zadní zástěrky, parkovací senzor, odkládací přihrádka za čelním sklem, mlhovky, airbag spolujezdce, autorádio High s CD a MP3, Blue and Me, příprava pro přenosnou navigaci

Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí Babiš je jediný kandidát ANO na premiéra, shodl se výbor hnutí

Předseda ANO Andrej Babiš je jediným kandidátem hnutí na…

Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa Konkurence pro SpaceX? Do vesmíru se vydala další soukromá raketa

Na trh soukromých kosmických letů vstoupil nový hráč.…

 

Štítky Fiat Testy Dodávky

Technické údaje
Motor Fiat Ducato L3H2 2,3 (109 kW)
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 2287
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 109 / 3600
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 350 / 1500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 157
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): - / - / 7.4
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 13000 / -
Objem nádrže (l):90
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1975 / 1325
Rozměr pneu:215/70 R15
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 5998
b) šířka (mm): 2050
c) výška (mm): 2534
d) rozvor (mm): 4035
e) rozchod vpředu (mm): 1810
f) rozchod vzadu (mm): 1790
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 950 / 1060
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1080
k) šířka vpředu (mm): 1960
délka sedáku vpředu (mm): 500
výška opěradla vpředu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: Ne
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál LIAZ: Příběh nesmrtelných aut, o která nakonec nikdo nestál

Liberecké automobilové závody byly svého času největším…

 



Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video) Fiat Ducato oslavil 35 let své výroby (+video)

Fiat Professional si připomněl významné výročí v historii…

 



 
Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky,  brali bychom je i v Evropě!

Vysmívaná čínská auta? Kdysi! Mrkněte na tyto kousky, brali bychom je i v Evropě!

Včera

Luxusní sedan s retro vzhledem, MPV navržené bývalým šéfdesignérem Alfy Romeo nebo líbivé SUV... Čína už nabízí zajímavá auta!




Blesk.cz

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal Dádu a Trumpovou! Jednu zval i na smrt!

Jiří Štaidl (†30) by měl 75 let: V posteli střídal…

75. narozeniny by dnes oslavil Jiří Štaidl (†30), bratr hudebníka Ladislava Štaidla (72) a textař, který napsal…

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfie čičí: Kočka Manny ráda fotí autoportréty

Selfiemanii nepropadli jenom lidé, ale, jak je vidět, i zvířata. Kočka Manny, kterou sleduje na Instagramu…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná Plíšková a šílící Strýcová

České noční drama: Ďábelské prasátko, klidná…

Tohle bylo drama jako řemen! Téměř dvě a tři čtvrtě hodiny dřely na kurtu v osmifinále Australian české tenistky…

 

Reflex.cz

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem plakátů: Vede Miloš Zeman kampaň?!

Demokratický rozhovor Igora Chauna s lepičem…

Igor Chaun natočil video s bohorovným lepičem plakátů právě ve chvíli, kdy byl v Praze vylepován jeden z nových…

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my díky rozvoji technologií. Na bitcoin nesázím

Warren Buffett: Dnešní děti se budou mít lépe než my…

Miliardář a investor Warren Buffett v prvním letošním vydání časopisu Time apeloval na mladé Američany, aby…