Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing – Kalamitní mikrotečka

Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing – Kalamitní mikrotečka

 
 
8.3. 2010 Ondřej Šuch

Svět je veselý. V návodech na obsluhu mnoha obrovských SUV se dočtete, že po vyjetí mimo zpevněné cesty ztrácíte záruku na případné škody. To Panda na pohon všech kol ani nevypadá, ale vyšplhá skoro kamkoli. A na silnici se zahanbit taky nedá.

Fiat Panda byl v osmdesátých letech minulého století symbolem levného a vcelku spolehlivého vozítka, které slouží k jízdě bez ohledu na design. Ano, v těch krásných dobách něco takového bylo možné.

Když Fiat před lety představil současnou generaci, součástí PR materiálů byl i poukaz na nadšení, které mezi Italy vyvolalo oživení staršího a dosud populárního modelového jména. Buď jak buď, povedené, jednoduché, levné a dobře využitelné miniauto se podařilo vyrobit i při dodržení bezpečnostních pravidel a kombinace těchto skvělostí je příčinou jen mírně slábnoucího zájmu kupujících. Verzi s pohonem všech kol představil výrobce v roce 2005 a tehdejší i dnešní test vyznívají shodně: velmi využitelné auto.

obrázek [300 x 381] Takže proč, u všech všudy, kupovat miniauto coby čtyřkolku? Především kvůli trakci. Lehoučká panda se bez řetězů dostane kamkoli, kam by běžné osobní vozy nasazovaly řetězy. Na horských serpentinách ale i na zasněžených polních cestách sice auto trochu nadskakuje, ale statečně se dere dopředu k úžasu okolí.

Panda od roku 2009 používá elektronicky řízené automatické připojení pohonu zadní nápravy. I nadále se čeká na rozdíl mezi otáčkami zadních a předních kol a  na zadní kola se přenáší až 70 % točivého momentu. Novinkou je dohled elektroniky, která zvládá rychlé odpojení pohonu zadní nápravy a tím i možnost integrace stabilizačního systému.

obrázek [555 x 382]
 

V praxi to funguje skvěle. Prodlevu mezi protočením předních a přiřazením pohonu zadních kol v terénu poznáte podle snesitelného kopance z oblasti podvozku, ten jde ale na vrub také tomu, že se dvěma koly v záběru zpomalujete, kdežto přiřazená zadní kola vás ihned nárazově znovu rozjedou. V terénu to bohatě stačí, na silnici si je jen potřeba dát pozor na zatáčky. Když totiž pod plynem ztratí přední kola adhezi (což u předního pohonu není nic divného), náhle připojená zadní náprava může počínající nedotáčivý smyk bleskem změnit na přetáčivý. Světlá výška 160 mm a malá ochrana spodku vozu neumožňují nějaké brutální řádění v těžkém terénu, tam ale s 3,5metrovým vozítkem často stejně mířit nebudete.

Základní motorizaci představuje osmiventilový čtyřválec 1.2 s maximálním výkonem 44 kW a točivým momentem 102 Nm. Pokud si zvyknete na hlučnější rozjezdy dané krátkými převodovými stupni, jde o překvapivě schopný agregát, zejména v městském provozu. Rychlosti nad 100 km/h jsou sice možné, ale auto se poněkud trápí a i když by to šlo, udržovat tempo na dálničním limitu vám bude proti mysli. Krátké převody jsou naopak k nedocenění právě na zmíněných horských silničkách, kde i se zátěží šplhá panda vpřed se statečností, kterou by jí mohla půlka elektronikou prolezlých silných SUV závidět.

Budete-li vůz využívat, řekněme, mezi Vrchlabím a Beneckem bez ohledu na sněhovou pokrývku, počítejte se spotřebou okolo 7 l/100 km. Ustálená jízda stokilometrovou rychlostí znamená hodnotu o litr nižší, ve městě a na dálnici pak může vyrůst až k devítilitrové hranici. Akčnímu rádiu nepomáhá nádrž o objemu 30 litrů, takže vzdor poměrně značnému cenovému rozdílu odkazujeme zájemce o jiné než ob-denní tankování na povedený turbodiesel 1.3 Multijet 16V.

obrázek [300 x 246] Vůz je za jízdy příjemně stabilní a měkčí odpružení spolu s mírnými náklony adhezi příliš neovlivňuje. Ve standardním modu je řízení podporováno posilovačem v rozumné míře, zvláště při nižších rychlostech a manévrech na místě musíme ocenit CITY mód, který umožňuje ovládání volantu doslova jedním prstem.

Skvělou ovladatelnost danou kombinací přehledné karoserie, krátkého rozvoru a velkého rejdu trochu degradují příliš nízká zpětná zrcátka. A pokud bychom chtěli být hodně zlí, poukázali bychom na malý zavazadlový prostor. Ale my nejsme, respektive v tomto segmentu to ani jinak nejde.

Sečteno a podtrženo, v jednoduchosti našel Fiat sílu. Na kompaktní platformě postavil vůz, který i přes přísnou účelovost a nedostatky z toho vyplývající vypadá, jezdí a stojí jako běžné auto. A to nejlepší nakonec: Aktuální akční sleva se vyšplhala na šestimístnou částku, a tak koncové ceny začínají těsně nad čtvrtmilionem.

obrázek [555 x 405]
 

Plusy

  • Jednoduchý a rychlý pohon všech kol
  • Obratnost
  • Působivý vnější vzhled
  • Jednoduché ovládání
  • Nízká cena

Minusy

  • Vyšší hluk motoru
  • Malý objem palivové nádrže
  • Malý objem zavazadlového prostoru
První cena vozu256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
První cena vozu s testovanou motorizací256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
Základní cena testovaného vozu289.900,- (1.2 44 kW Climbing)
Cena testovaného vozu vč. příplatků309.300,- (1.2 44 kW Climbing)
Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing

Cena v základní výbavě: 289 900 Kč Cena v testované výbavě: 309 300 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, elektrický posilovač řízení Dualdrive, podélné střešní ližiny, mlhovky, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, příprava pro autorádio (anténa + 4 repro), výškově nastavitelný volant, 14“ kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:klimatizace (+10.200,-), autorádio s CD přehrávačem (+6.100,-), pastelová barva (+3.100,-)

Babišův nový plán: Česko má být za 12 let inovačním lídrem Evropy Babišův nový plán: Česko má být za 12 let inovačním lídrem Evropy

Vládní Rada pro výzkum, vývoj a inovace v čele s…

Piskáček opouští mediální dům Economia, nahradí ho Kleknerová Piskáček opouští mediální dům Economia, nahradí ho Kleknerová

Ředitel redakcí Economie Vladimír Piskáček (39 let)…

Sněmovna schválila zdanění církevních restitucí. Podle opozice jde o úlitbu komunistům Sněmovna schválila zdanění církevních restitucí. Podle opozice jde o úlitbu komunistům

Po několikahodinové debatě 106 poslanců ANO, ČSSD a KSČM…

Teta Ju dolétala. Lufthansa zastavila financování své historické flotily Teta Ju dolétala. Lufthansa zastavila financování své historické flotily

Německé aerolinky Lufthansa opouštějí myšlenku provozovat…

 

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 20
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 200 / 855
Objem nádrže (l):30
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1040 / 485
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3538
b) šířka (mm): 1589
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2305
e) rozchod vpředu (mm): 1366
f) rozchod vzadu (mm): 1358
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce Kia ProCeed má české ceny. Shooting brake nabízí pouze benzinové čtyřválce

Právě dnes odletěla skupina českých novinářů na…

Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco? Podívejte se, jak vypadá nejlevnější Škoda Scala. Chybí vám u ní něco?

Nejnižší cena Škody Scala atakuje hranici 400 tisíc…

 



Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
Nejoblíbenější barvy automobilů za loňský rok? Drtivé vítězství pro bílou

Nejoblíbenější barvy automobilů za loňský rok? Drtivé vítězství pro bílou

Dnes 08:51

Nejvíce nových aut prodaných v loňském roce ve světě mělo bílou barvu. Ani na dalších místech nejsou překvapivé odstíny.




Blesk.cz

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Záhada Večerníčka odhalena po 54 letech! Jak mění vozítka?

Děti v Česku ho znají už 54 let! Legendární televizní Večerníček a jeho 40 vteřin trvající znělka celou tu dobu…

Absolonová odtajnila obří rodičovskou bolest! Na pomoc přispěchaly slavné kolegyně

Absolonová odtajnila obří rodičovskou bolest! Na…

Zpěvačka Monika Absolonová (42) se v listopadu stala dvojnásobnou matkou, to když svému synkovi Tadeášovi (3) s…

 

iSport.cz

Jablonec i Baník mají smůlu. Kozák míří k rivalovi do Liberce!

Jablonec i Baník mají smůlu. Kozák míří k rivalovi…

VÍME PRVNÍ | PŘÍMO Z TURECKA | Podještědské derby bude mít v dubnu ještě větší grády než obvykle. Podle…

Hertl zničil hattrickem Crosbyho i Ovečkina. Byl úžasný, chválí parťák

Hertl zničil hattrickem Crosbyho i Ovečkina. Byl…

To bylo slávy, když Tomáš Hertl ve svém třetím zápase kariéry v roce 2013 vstřelil do sítě New York Rangers…

 

Reflex.cz

Sněmovna schválila zdanění státních náhrad církvím

Sněmovna schválila zdanění státních náhrad církvím

Peněžité náhrady, které církve dostávají od státu za majetek nevydaný v restitucích, zřejmě budou podléhat…

Filozof Němec: Zeman a Babiš jsou monstra, duševně patologičtí jedinci, nemají zábrany jako slušný člověk

Filozof Němec: Zeman a Babiš jsou monstra, duševně…

Česká politika je plná monster. Věnuje se jim filozof a vysokoškolský pedagog Václav Němec, podle kterého se…