Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing – Kalamitní mikrotečka

Ondřej Šuch
Diskuze (3)
Svět je veselý. V návodech na obsluhu mnoha obrovských SUV se dočtete, že po vyjetí mimo zpevněné cesty ztrácíte záruku na případné škody. To Panda na pohon všech kol ani nevypadá, ale vyšplhá skoro kamkoli. A na silnici se zahanbit taky nedá.

Fiat Panda byl v osmdesátých letech minulého století symbolem levného a vcelku spolehlivého vozítka, které slouží k jízdě bez ohledu na design. Ano, v těch krásných dobách něco takového bylo možné.

Když Fiat před lety představil současnou generaci, součástí PR materiálů byl i poukaz na nadšení, které mezi Italy vyvolalo oživení staršího a dosud populárního modelového jména. Buď jak buď, povedené, jednoduché, levné a dobře využitelné miniauto se podařilo vyrobit i při dodržení bezpečnostních pravidel a kombinace těchto skvělostí je příčinou jen mírně slábnoucího zájmu kupujících. Verzi s pohonem všech kol představil výrobce v roce 2005 a tehdejší i dnešní test vyznívají shodně: velmi využitelné auto.

fiat testy mpv fiat testy mpv Takže proč, u všech všudy, kupovat miniauto coby čtyřkolku? Především kvůli trakci. Lehoučká panda se bez řetězů dostane kamkoli, kam by běžné osobní vozy nasazovaly řetězy. Na horských serpentinách ale i na zasněžených polních cestách sice auto trochu nadskakuje, ale statečně se dere dopředu k úžasu okolí.

Panda od roku 2009 používá elektronicky řízené automatické připojení pohonu zadní nápravy. I nadále se čeká na rozdíl mezi otáčkami zadních a předních kol a  na zadní kola se přenáší až 70 % točivého momentu. Novinkou je dohled elektroniky, která zvládá rychlé odpojení pohonu zadní nápravy a tím i možnost integrace stabilizačního systému.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

V praxi to funguje skvěle. Prodlevu mezi protočením předních a přiřazením pohonu zadních kol v terénu poznáte podle snesitelného kopance z oblasti podvozku, ten jde ale na vrub také tomu, že se dvěma koly v záběru zpomalujete, kdežto přiřazená zadní kola vás ihned nárazově znovu rozjedou. V terénu to bohatě stačí, na silnici si je jen potřeba dát pozor na zatáčky. Když totiž pod plynem ztratí přední kola adhezi (což u předního pohonu není nic divného), náhle připojená zadní náprava může počínající nedotáčivý smyk bleskem změnit na přetáčivý. Světlá výška 160 mm a malá ochrana spodku vozu neumožňují nějaké brutální řádění v těžkém terénu, tam ale s 3,5metrovým vozítkem často stejně mířit nebudete.

Základní motorizaci představuje osmiventilový čtyřválec 1.2 s maximálním výkonem 44 kW a točivým momentem 102 Nm. Pokud si zvyknete na hlučnější rozjezdy dané krátkými převodovými stupni, jde o překvapivě schopný agregát, zejména v městském provozu. Rychlosti nad 100 km/h jsou sice možné, ale auto se poněkud trápí a i když by to šlo, udržovat tempo na dálničním limitu vám bude proti mysli. Krátké převody jsou naopak k nedocenění právě na zmíněných horských silničkách, kde i se zátěží šplhá panda vpřed se statečností, kterou by jí mohla půlka elektronikou prolezlých silných SUV závidět.

Budete-li vůz využívat, řekněme, mezi Vrchlabím a Beneckem bez ohledu na sněhovou pokrývku, počítejte se spotřebou okolo 7 l/100 km. Ustálená jízda stokilometrovou rychlostí znamená hodnotu o litr nižší, ve městě a na dálnici pak může vyrůst až k devítilitrové hranici. Akčnímu rádiu nepomáhá nádrž o objemu 30 litrů, takže vzdor poměrně značnému cenovému rozdílu odkazujeme zájemce o jiné než ob-denní tankování na povedený turbodiesel 1.3 Multijet 16V.

fiat testy mpv fiat testy mpv Vůz je za jízdy příjemně stabilní a měkčí odpružení spolu s mírnými náklony adhezi příliš neovlivňuje. Ve standardním modu je řízení podporováno posilovačem v rozumné míře, zvláště při nižších rychlostech a manévrech na místě musíme ocenit CITY mód, který umožňuje ovládání volantu doslova jedním prstem.

Skvělou ovladatelnost danou kombinací přehledné karoserie, krátkého rozvoru a velkého rejdu trochu degradují příliš nízká zpětná zrcátka. A pokud bychom chtěli být hodně zlí, poukázali bychom na malý zavazadlový prostor. Ale my nejsme, respektive v tomto segmentu to ani jinak nejde.

Sečteno a podtrženo, v jednoduchosti našel Fiat sílu. Na kompaktní platformě postavil vůz, který i přes přísnou účelovost a nedostatky z toho vyplývající vypadá, jezdí a stojí jako běžné auto. A to nejlepší nakonec: Aktuální akční sleva se vyšplhala na šestimístnou částku, a tak koncové ceny začínají těsně nad čtvrtmilionem.

fiat testy mpv fiat testy mpv
 

Plusy

  • Jednoduchý a rychlý pohon všech kol
  • Obratnost
  • Působivý vnější vzhled
  • Jednoduché ovládání
  • Nízká cena

Minusy

  • Vyšší hluk motoru
  • Malý objem palivové nádrže
  • Malý objem zavazadlového prostoru

První cena vozu256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
První cena vozu s testovanou motorizací256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
Základní cena testovaného vozu289.900,- (1.2 44 kW Climbing)
Cena testovaného vozu vč. příplatků309.300,- (1.2 44 kW Climbing)

Ondřej Šuch
Diskuze (3)
Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Cena základní sestavy 289 900 Kč
Výbava základní sestavy ABS + EBD, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, elektrický posilovač řízení Dualdrive, podélné střešní ližiny, mlhovky, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, příprava pro autorádio (anténa + 4 repro), výškově nastavitelný volant, 14“ kola z lehkých slitin Kč
Cena testované sestavy 309 300 Kč
Výbava testované sestavy klimatizace (+10.200,-), autorádio s CD přehrávačem (+6.100,-), pastelová barva (+3.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 20
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 200 / 855
Objem nádrže (l): 30
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1040 / 485
Rozměr pneu: 165/70 R14
Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3538
b) šířka (mm): 1589
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2305
e) rozchod vpředu (mm): 1366
f) rozchod vzadu (mm): 1358
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
29. 12. 2010 21:17
Re: Takže proč, u všech všudy, kupovat čtyřkolku?
A teď si Ádo vezmi, že kdyby byly běžné na osobních autech 3 nápravy s možností pohonu včech, tak by jsi byl se svou pouhou čtyřkolkou téměř totéž co nějaký zavilý rendlíkovec ;-)

Tak mazej koupit bobka, jezdí na naftu a jinak než 4x4 se nedělá. :-)
Avatar - gld
29. 12. 2010 20:35
Re: Takže proč, u všech všudy, kupovat čtyřkolku?
nie každý žije na horách, áďo

mať štvorkolku je fajn vec, ale ťahať zo sebou kusy železa navyše, mať vyššiu spotrebu a v neposlednom rade si to pri kúpe mastno zaplatiť...

sa ti príliš neoplatí v meste kde je priemer snehových zrážok za rok 5cm
Avatar - Ada je zase tady
29. 12. 2010 18:39
Takže proč, u všech všudy, kupovat čtyřkolku?
Ta otazka zni jinak: takze proc, u vsech vsudy, jeste dnes kupovat dvoukolku?
Takovou hloupost muze udelat jen nejaky zavily rendlikovec. :no: