Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing – Kalamitní mikrotečka

Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing – Kalamitní mikrotečka

 
 

Svět je veselý. V návodech na obsluhu mnoha obrovských SUV se dočtete, že po vyjetí mimo zpevněné cesty ztrácíte záruku na případné škody. To Panda na pohon všech kol ani nevypadá, ale vyšplhá skoro kamkoli. A na silnici se zahanbit taky nedá.

Fiat Panda byl v osmdesátých letech minulého století symbolem levného a vcelku spolehlivého vozítka, které slouží k jízdě bez ohledu na design. Ano, v těch krásných dobách něco takového bylo možné.

Když Fiat před lety představil současnou generaci, součástí PR materiálů byl i poukaz na nadšení, které mezi Italy vyvolalo oživení staršího a dosud populárního modelového jména. Buď jak buď, povedené, jednoduché, levné a dobře využitelné miniauto se podařilo vyrobit i při dodržení bezpečnostních pravidel a kombinace těchto skvělostí je příčinou jen mírně slábnoucího zájmu kupujících. Verzi s pohonem všech kol představil výrobce v roce 2005 a tehdejší i dnešní test vyznívají shodně: velmi využitelné auto.

obrázek [300 x 381] Takže proč, u všech všudy, kupovat miniauto coby čtyřkolku? Především kvůli trakci. Lehoučká panda se bez řetězů dostane kamkoli, kam by běžné osobní vozy nasazovaly řetězy. Na horských serpentinách ale i na zasněžených polních cestách sice auto trochu nadskakuje, ale statečně se dere dopředu k úžasu okolí.

Panda od roku 2009 používá elektronicky řízené automatické připojení pohonu zadní nápravy. I nadále se čeká na rozdíl mezi otáčkami zadních a předních kol a  na zadní kola se přenáší až 70 % točivého momentu. Novinkou je dohled elektroniky, která zvládá rychlé odpojení pohonu zadní nápravy a tím i možnost integrace stabilizačního systému.

obrázek [555 x 382]
 

V praxi to funguje skvěle. Prodlevu mezi protočením předních a přiřazením pohonu zadních kol v terénu poznáte podle snesitelného kopance z oblasti podvozku, ten jde ale na vrub také tomu, že se dvěma koly v záběru zpomalujete, kdežto přiřazená zadní kola vás ihned nárazově znovu rozjedou. V terénu to bohatě stačí, na silnici si je jen potřeba dát pozor na zatáčky. Když totiž pod plynem ztratí přední kola adhezi (což u předního pohonu není nic divného), náhle připojená zadní náprava může počínající nedotáčivý smyk bleskem změnit na přetáčivý. Světlá výška 160 mm a malá ochrana spodku vozu neumožňují nějaké brutální řádění v těžkém terénu, tam ale s 3,5metrovým vozítkem často stejně mířit nebudete.

Základní motorizaci představuje osmiventilový čtyřválec 1.2 s maximálním výkonem 44 kW a točivým momentem 102 Nm. Pokud si zvyknete na hlučnější rozjezdy dané krátkými převodovými stupni, jde o překvapivě schopný agregát, zejména v městském provozu. Rychlosti nad 100 km/h jsou sice možné, ale auto se poněkud trápí a i když by to šlo, udržovat tempo na dálničním limitu vám bude proti mysli. Krátké převody jsou naopak k nedocenění právě na zmíněných horských silničkách, kde i se zátěží šplhá panda vpřed se statečností, kterou by jí mohla půlka elektronikou prolezlých silných SUV závidět.

Budete-li vůz využívat, řekněme, mezi Vrchlabím a Beneckem bez ohledu na sněhovou pokrývku, počítejte se spotřebou okolo 7 l/100 km. Ustálená jízda stokilometrovou rychlostí znamená hodnotu o litr nižší, ve městě a na dálnici pak může vyrůst až k devítilitrové hranici. Akčnímu rádiu nepomáhá nádrž o objemu 30 litrů, takže vzdor poměrně značnému cenovému rozdílu odkazujeme zájemce o jiné než ob-denní tankování na povedený turbodiesel 1.3 Multijet 16V.

obrázek [300 x 246] Vůz je za jízdy příjemně stabilní a měkčí odpružení spolu s mírnými náklony adhezi příliš neovlivňuje. Ve standardním modu je řízení podporováno posilovačem v rozumné míře, zvláště při nižších rychlostech a manévrech na místě musíme ocenit CITY mód, který umožňuje ovládání volantu doslova jedním prstem.

Skvělou ovladatelnost danou kombinací přehledné karoserie, krátkého rozvoru a velkého rejdu trochu degradují příliš nízká zpětná zrcátka. A pokud bychom chtěli být hodně zlí, poukázali bychom na malý zavazadlový prostor. Ale my nejsme, respektive v tomto segmentu to ani jinak nejde.

Sečteno a podtrženo, v jednoduchosti našel Fiat sílu. Na kompaktní platformě postavil vůz, který i přes přísnou účelovost a nedostatky z toho vyplývající vypadá, jezdí a stojí jako běžné auto. A to nejlepší nakonec: Aktuální akční sleva se vyšplhala na šestimístnou částku, a tak koncové ceny začínají těsně nad čtvrtmilionem.

obrázek [555 x 405]
 

Plusy

  • Jednoduchý a rychlý pohon všech kol
  • Obratnost
  • Působivý vnější vzhled
  • Jednoduché ovládání
  • Nízká cena

Minusy

  • Vyšší hluk motoru
  • Malý objem palivové nádrže
  • Malý objem zavazadlového prostoru
První cena vozu256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
První cena vozu s testovanou motorizací256.900,- (1.2 44 kW Trekking)
Základní cena testovaného vozu289.900,- (1.2 44 kW Climbing)
Cena testovaného vozu vč. příplatků309.300,- (1.2 44 kW Climbing)
Spolupracujeme s TipCars.com

Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing

Cena v základní výbavě: 289 900 Kč Cena v testované výbavě: 309 300 Kč

Základní výbava:ABS + EBD, čelní airbagy řidiče a spolujezdce, elektrický posilovač řízení Dualdrive, podélné střešní ližiny, mlhovky, elektrické ovládání předních oken a zrcátek, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, příprava pro autorádio (anténa + 4 repro), výškově nastavitelný volant, 14“ kola z lehkých slitin

Výbava testovaného vozu:klimatizace (+10.200,-), autorádio s CD přehrávačem (+6.100,-), pastelová barva (+3.100,-)

Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání Zisk Goldman Sachs klesl, překonal však očekávání

Americké investiční bance Goldman Sachs ve třetím…

Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše? Jasné slovo Martina Čabana: Spiknutí. Kdo dostane Babiše?

Možná vám přijde, že vašich posledních pár dnů nestálo za…

Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana Polsko podporuje vstup Turecka do Evropské unie, ujistil Duda Erdogana

Polsko podporovalo a podporuje snahy Turecka o vstup do…

 

Štítky Fiat Testy MPV

Technické údaje
Motor Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 4 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1242
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 44 / 5000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 102 / 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 145
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 20
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.9 / 5.8 / 6.6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 200 / 855
Objem nádrže (l):30
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1040 / 485
Rozměr pneu:165/70 R14
rozměry vozu
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3538
b) šířka (mm): 1589
c) výška (mm): 1630
d) rozvor (mm): 2305
e) rozchod vpředu (mm): 1366
f) rozchod vzadu (mm): 1358
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 760 / 1060
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 580 / 750
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm):930
k) šířka vpředu (mm): 1310
l) šířka vzadu (mm): 1270
délka sedáku vpředu (mm): 490
délka sedáku vzadu (mm): 460
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 570
místo vzadu pod předním sedadlem: ano
Hodnocení Fiat Panda 1,2 4x4 Climbing
Interiér, řízení
Kvalita dílenského zpracování interiéru: 8
Kvalita sedadel (délka sedáku, boční vedení):
Palubní deska - design funkčnost: 9
Prostor na zadních sedadlech - nohy: 6
Prostor na zadních sedadlech - hlava: 8
Odkládací plochy: 8
Dojem z řízení: 8
Výhled vpřed: 9
Výhled vzad: 8
Motor, převodovka
Kultivovanost chodu: 9
Tah v nižších otáčkách: 6
Výkon ve vyšších otáčkách: 7
Hlučnost v nižších otáčkách: 8
Hlučnost v vyšších otáčkách: 6
Spotřeba: 6
Odstupňování převodovky: 6
Snadnost řazení: 9
Podvozek, brzdy
Jízdní vlastnosti v běžném provozu: 9
Jízdní vlastnosti v extrému: 9
Přenos hluku do interiéru (díry ve vozovce…): 7
Přenos hnací síly na vozovku: 10
Účinnost brzd: 8
Velikost zavazadlového prostoru: 7
Prostor pro vkládání do zav. prostoru: 8
Variabilita zavazadlového prostoru: 7
Poměr cena/užitná hodnota
Poměr cena/užitná hodnota: 9
Celkové hodnocení
Celkové hodnocení - průměr: 7,81
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Subaru Outback:  Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav Test ojetiny Subaru Outback: Pro ty, co jezdí do hor a nebojí se oprav

Dvojici povedených vozů od Subaru dnes v bazaru naleznete…

Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví Osel zničil lak na McLarenu 650S Spider. Zřejmě si jej spetl s obří mrkví

Vždy si dobře rozmyslete, kde zaparkujete svůj vůz.…

 



Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání Bazar: Fiat Panda, krabička splněných přání

Nikdo nevěřil, že hranaté auto jménem Gingo z Ženevy 2003…

Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic Fiat Panda: Stávající model zůstane v nabídce jako Panda Classic

Druhá generace Pandy nekončí, stává se levnější…

 



 
Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz, je jím výkonné hybridní kupé

Vypadá jako Volvo, ale není to Volvo. Polestar odhaluje první vůz. Výkonné hybridní kupé!

Dnes 13:59

Dnes představuje nová samostatná značka svůj první model. Jmenuje se Polestar 1 a švédské kořeny nezapře.




Blesk.cz

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro: Ukázkově kyselý obličej!

Exmanželka Cruise Katie Holmes vyzkoušla metro:…

Její kolegyně se vozí luxusními auty s řidičem, Katie Holmes (38) se nebojí a klidně se vmísí mezi „obyčejné“…

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé úvodní stránky

Google zaplní poslední volný roh své čistě bílé…

Zakladatelé Googlu Sergey Brin a Larry Page odpočátku tvrdí, že úvodní stránka jejich vyhledávače má být…

 

iSport.cz

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho apartmán kousek od Mourinha

Tady je doma Guardiola! Podívejte se na jeho…

Má se jako v bavlnce. Trenér Manchestru City Pep Guardiola si ročně vydělá 15 milionů liber (43,5 mil. Kč) a na…

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně platí už čtvrtou pokutu

Fanoušci v Plzni volali: Měls ho zabít! Klub za ně…

A je to tady znovu! Plzeň dostala od disciplinární komise hokejové extraligy pokutu 10 tisíc korun za chování…

 

Reflex.cz

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Výprava do nitra Nové Guiney: Země andělů a démonů

Papua-Nová Guinea patří k zemím, kterým se turisté vyhýbají. Ale kdo se nebojí, bude mít výjimečný zážitek. Tak…

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších turistických atrakcí na světě

Mumie z Guanajuatu jsou jednou z nejděsivějších…

Epidemie cholery, které v 19. století zasáhly takřka celou planetu, se nevyhnuly ani Mexiku. Jen mezi lety…